Het FET cool topic

Wat is dat met de irf510, de ene zaak vraagt 1 euro de andere meer dan 2, vaak krijg ik te horen dat hij niet meer leverbaar is.

Gaat deze FET eruit? en wat betekend het voor een schakeling dat de 510 gate/cap.125ohm en de 520 gate/cap.300ohm heeft, zorgt dit ervoor dat mijn grenade niet meer dan 1 Watt geeft?

Izaak

Henry S.

Moderator

De IRF510 is gewoon in produktie maar heb wel gezien dat meestal alleen de IRF530 in het leverprogramma zit, jammer.

De gate cap is in pf, die van IRF530 is groter en dat betekent dat je meer sturing nodig hebt.

Maar 1W is wel heel erg mager, ik zou de fout ergens anders zoeken, wat is de drainspanning bijv?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik voed het geheel met een 13,8 volt voeding bij de drain aangekomen is daar 12,8 Volt van over. ik kan proberen de irf een eigen voeding te geven en er tegen de 30 volt op te zetten dan moet het goed zijn (beter in ieder geval).

ik ging toch uit van wel een Watt of 8 op deze manier.

Izaak

Henry S.

Moderator

Idd, moet geen probleem zijn met 12.8V

Sturing, te weinig drive? Een 2N3866 kan ook een IRF530 goed aansturen.

Kijk bijv wat een Commando doet met een IRF530: http://www.geocities.com/thecorsairtx1/Home.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 29 juli 2006 20:54:11

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik begin met een j310 daarna een 2n3553 en dan de irf520.

ik zal het filter na de irf eens goed bekijken dan zou daar iets warm moeten worden als daar het vermogen in blijft zitten.

Wij gebruiken vaak de t-50-2 nu weet ik dat de t-68-2 bijna hetzelfde is alleen is hij iets groter maar de AL is wel hoger zou dit eem verbetering zijn? als we bij Frans B. 100 kerntjes bestellen kunnen we kwantumkorting krijgen ik weet niet hoeveel maar is dit wat voor de mensen op dit of het kg-forum? ik trek wel een één doormidden tijdens het wikkelen ;(

Henry, waarom gaan mijn condensators in rook op?
ze zijn belastvaar tot 400 volt meende ik.

@Weasel
Jou condensators zijn wel 400 volt types maar bij Hf komt er meer bij kijken.voor Hf kan je niet zo maar elke condensator nemen met een goede waarde.De Hf eigenschappen daar komt het op aan en dat is voor de ene type condensator beter dan bij de andere.

@Pd5ar

Een hogere AL betekent dat de inductie voor een zelfde aantal wikkelingen hoger ligt bij de T-68-2 dan bij de T-50-2. Hier moet je maar even mee rekenen isaak.
http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op zaterdag 29 juli 2006 23:06:04

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Hallo,

Ik ben nieuw op het gebied van HF en ik heb drie vraagjes:

1. Ik zie dat julie het over ferriet hebben, en daar impedantie transformatoren van maken, maar tot welke frequentie levert het ferriet nog een bijdrage aan je spoelwaarde? (althans ik hoor altijd dat ferriet maar tot op zekere frequentie een bijdrage levert.)

2. Hoe neemt de bijdrage van het ferriet, aan je spoel waarde, af met het toenemen van de frequentie?

3. Hoe bepaal je wat de juiste FET is voor je versterker schakeling? (aan de hand van welke parameters)

Op 29 juli 2006 22:56:28 schreef MRF-Technoligy:
@Pd5ar

Een hogere AL betekent dat de inductie voor een zelfde aantal wikkelingen hoger ligt bij de T-68-2 dan bij de T-50-2. Hier moet je maar even mee rekenen isaak.
http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm

Het heeft geen voordelen dus misschien 1 wikkeling minder maar omdat de kern groter is gebruik je meer draad.

Dank je wel voor je antwoord,

Izaak

Op 29 juli 2006 23:25:45 schreef surge_me:
Hallo,

Ik ben nieuw op het gebied van HF en ik heb drie vraagjes:

1. Ik zie dat julie het over ferriet hebben, en daar impedantie transformatoren van maken, maar tot welke frequentie levert het ferriet nog een bijdrage aan je spoelwaarde? (althans ik hoor altijd dat ferriet maar tot op zekere frequentie een bijdrage levert.)

2. Hoe neemt de bijdrage van het ferriet, aan je spoel waarde, af met het toenemen van de frequentie?

Zie de specs van je te gebruiken ferriet ...

3. Hoe bepaal je wat de juiste FET is voor je versterker schakeling? (aan de hand van welke parameters)

Aan de hand van specs. maar meestal wordt er iets gebouwd naar een bestaande schakeling fets die het goed doen op 7Mhz doen het ook goed op freq. daar beneden enz...
Met andere woorden goed pikken is het halve werk..

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Hallo,

Misschien een puntje van discussie.

Iets vat ik nl niet, kunnen jullie uitleggen waarom jullie alleen met blokgolven werken want die zijn later (hoog vermogen) lastig te filteren en op je antenne wil je alleen een sinus ... lijkt me.

Ja, je kunt de blokgolven filteren hierdoor krijg warmte ontwikkeling in je spoelen en condensatoren. Je Fet blijft nu (lekker) koel maar de warmte ergens anders (ong 0.3/0,4x je hf vermogen).

Graag wat uitleg

Groet Andre
PS ben inmiddels ook aan 't solderen geslagen (74hct540 en IRF510=IRL)

@Dre123

Ik kan je het niet exact vertellen,maar achter de fet is blok er al aardig af.
Waarschijnlijk door de hoge uitgangs capaciteit en de shunt condensator die steeds geladen en ontladen wordt.

Ik heb het rendement wel eens uitgerekend aan de hand van de aangesloten spanning,de stroomafname en het afgegeven hf-vermogen.
Ik kwam toe zeker op 90%.
Er wordt bij mij ook niets warm,en ik heb niet eens een echt koelprofiel op mijn zendertje.
Een stukje alu hoekprofiel is al genoeg.
Ik heb hiervoor al meerdere ontwerpen gemaakt zoals de Corsair en de Commando,maar kwam nooit verder dan 8 Watt met dezelfde stroomafname.
Heel wonderlijk maar het werkt prima.
Met een 2 traps filtertje zit ik op een onderdrukking van 60dB
Mischien zijn hier wat exactere gegevens te vinden.
www.classeradio.com

Henry S.

Moderator

Op 29 juli 2006 21:25:47 schreef pd5ar:
ik begin met een j310 daarna een 2n3553 en dan de irf520.

ik zal het filter na de irf eens goed bekijken dan zou daar iets warm moeten worden als daar het vermogen in blijft zitten.

Wij gebruiken vaak de t-50-2 nu weet ik dat de t-68-2 bijna hetzelfde is alleen is hij iets groter maar de AL is wel hoger zou dit eem verbetering zijn? als we bij Frans B. 100 kerntjes bestellen kunnen we kwantumkorting krijgen ik weet niet hoeveel maar is dit wat voor de mensen op dit of het kg-forum? ik trek wel een één doormidden tijdens het wikkelen ;(

T-68-2 is wat groter, voor dikke vingers wat beter, en je kan er dikker draad in kwijt -> beetje meer vermogen.
En idd het scheelt een paar slagen tov een T-50-2

Kernen centraal inkopen, zit wat in, we zijn immers met elkaar behoorlijke afnemers. Even navragen.
Andere optie: Bad Bentheim, daar staat een handelaar met bodemprijzen , helaas weet ik de prijzen niet meer. Maar eigenlijk zou iemand die daar heengaat de kernen moeten inslaan.

Op 29 juli 2006 22:45:34 schreef Weazel:
Henry, waarom gaan mijn condensators in rook op?
ze zijn belastvaar tot 400 volt meende ik.

Folie is zoals MRF opmerkt niet echt HF, het zijn gerolde (en beetje platgeslagen) condensators. Stevige zelfinductie en het dielektricum is ook niet bestand tegen HF, gevolg is het wordende C's.

Op 29 juli 2006 23:25:45 schreef surge_me:
Hallo,

Ik ben nieuw op het gebied van HF en ik heb drie vraagjes:

1. Ik zie dat julie het over ferriet hebben, en daar impedantie transformatoren van maken, maar tot welke frequentie levert het ferriet nog een bijdrage aan je spoelwaarde? (althans ik hoor altijd dat ferriet maar tot op zekere frequentie een bijdrage levert.)

2. Hoe neemt de bijdrage van het ferriet, aan je spoel waarde, af met het toenemen van de frequentie?

Amidon heeft er mooie tabellen voor, en http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm helpt je ook goed met het vnden van een geschikte kern.
T-xx-2 is in ons freqgebied gebruikelijk, T-xx-6 kan ook.

3. Hoe bepaal je wat de juiste FET is voor je versterker schakeling? (aan de hand van welke parameters)

Uds, Rds-on, Cg, Cds.

Op 30 juli 2006 01:14:58 schreef Dre123:
[...]
Iets vat ik nl niet, kunnen jullie uitleggen waarom jullie alleen met blokgolven werken want die zijn later (hoog vermogen) lastig te filteren en op je antenne wil je alleen een sinus ... lijkt me.
[...]

Op de drain is geen blokgolf met te herkennen, maar op de gate wordt dat door de gate-capaciteit ook al minder.

Op 30 juli 2006 01:34:39 schreef Transmitter:
[...]
Ik heb het rendement wel eens uitgerekend aan de hand van de aangesloten spanning,de stroomafname en het afgegeven hf-vermogen.
Ik kwam toe zeker op 90%.
Er wordt bij mij ook niets warm,en ik heb niet eens een echt koelprofiel op mijn zendertje.
Een stukje alu hoekprofiel is al genoeg.
Ik heb hiervoor al meerdere ontwerpen gemaakt zoals de Corsair en de Commando,maar kwam nooit verder dan 8 Watt met dezelfde stroomafname.
Heel wonderlijk maar het werkt prima.
Met een 2 traps filtertje zit ik op een onderdrukking van 60dB
Mischien zijn hier wat exactere gegevens te vinden.
www.classeradio.com

De corsair en de Commando zijn klasse c trappen, dat maakt het verschil.
De shunt en load van een klaase e trap, slingeren het rendement omhoog, het nadeel is dan wel dat deze config maar bij 1 spanning en 1 uitgangsvermogen optimaal is.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ik heb de stukje gelezen waarnaar je link verwijst.
De eindtrap is modulair opgebouwd. Om de harmonischen te minimalizeren word het kloksignaal per module ten opzichte van de andere iets later of vroeger aangestuurd.
Hierdoor onstaat een trapezium achtig signaal wat een sinus enigzins benaderd (simpeler filer).
Deze techniek word ook in goedkopere spannigsomvormers gebruikt.

Ik zal voor mezelf (als je geintresseerd bent zet ik het hier wel neer). het één en ander eens uitrekenen en op papier de stromen en spanning weergeven.

Ik heb momenteel m'n zendertje redelijk aan de praat hct 540+ Irf en ben nu bezig met de modulator opamp+ dikke tor.

Vraagje:
Ik meet met een topdetector knooppunt Fet/Spoel.
Boven een spanning van 40/45V (80/90tt) gebeurd er iets raars. Het vermogen loopt dan lanzaam terug, bij verder verhogen van de voedingspanning neemt het vermogen verder af (stroom ook). De kern gaat volgens mij niet in verzadiging want dan zou de stroom ook/zeer sterk toenemen
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Groet Andre

Op 31 juli 2006 13:40:07 schreef Dre123:

Vraagje:
Ik meet met een topdetector knooppunt Fet/Spoel.
Boven een spanning van 40/45V (80/90tt) gebeurd er iets raars. Het vermogen loopt dan lanzaam terug, bij verder verhogen van de voedingspanning neemt het vermogen verder af (stroom ook). De kern gaat volgens mij niet in verzadiging want dan zou de stroom ook/zeer sterk toenemen
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Groet Andre

Andre wat zou kunnen is dat je op het knikpunt van de safe operating aeria zit te werken van de irf540.
Je moet er op letten dat de vtt niet over de 100 volt komt. bij een aangelegde voeding van zeg 24 volt zit je al heel gauw op de 100vtt en dan moet je de modulatie ook niet vergeten die nog eens op de voeding gesupponeerd wordt.
dit heeft een verwoestende uitwerking van de fet.Wanneer de fet warm loopt zal dit ook reducering in het vermogen te zien geven.Ook is de uitgangs imp. van belang van de fet deze is bij veranderen van de aangelegde voeding niet meer de zelfde dan bv. bij 12 volt.Er kan nu misaanpassing plaats vinden naar het achter liggende filter.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op maandag 31 juli 2006 14:25:43

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Na het vervangen van de condensatoren in het LPF van mijn Fet zender ( IRF510 ) geeft deze nu het dubbele vermogen +3Db . Dit was 8 Watt RF en is nu 16 Watt RF. Bij een voeding van 13.8 Vdc.

@Henry
Had er voor Nood ceramische Hsp cond. in nu ATC`s.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op dinsdag 1 augustus 2006 19:49:13

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Henry S.

Moderator

Wat is het verschil tussen de condensators?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 27 juli 2006 21:50:54 schreef Transmitter:

Om van mijn kant nog een idee op te gooien,heb ik hier nog een link.
Met een dikke week hoop ik deze te ontvangen:
http://www.ak-modul-bus.de/cgi-bin/iboshop.cgi?showd610!0,429451615133…
Ik zal eens gaan kijken of ik de 74HC240 hiermee kan voeden.
Hier hoop ik dan eindelijk van de kristallen af te zijn.
Nou we zien wel hoe dit loopt.

@transmitter

Heb je bovenstaande al binnen? had je een complete module besteld of alleen een CY7C53120E2-10AXI ?

jammer, keek ik even verkeerd bovenstaande ic heb ik ooit eens wat van gekocht maar op de module zit een ander typenummer |:(
Izaak

De Blueberry-Board is dat dan niet iets ?

[Bericht gewijzigd door Esoterist op woensdag 2 augustus 2006 13:08:04

@Rd12tf EAT
Bedankt voor de mooie Pdf-jes erg leerzaam.
73`s

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Op 2 augustus 2006 13:02:47 schreef Esoterist:
De Blueberry-Board is dat dan niet iets ?

De Blueberry is USB, deze is Serieel (RS-232). Alle programmable clockgenerators van Cypress worden I2C aangestuurd, het programma CyberClocks (wat draait op de host-pc) verzorgt deze signaalopwekking.
Het RS-232 type is obsolete (wordt niet meer geleverd door Cypress), je kan nu kiezen uit de volgende development boards;

- CY30700 Licorice Board
- CY30701 Peppermint Board
- CY30703 Blueberry Board

In the darkness you can't see, in the light you are blinded. It's within the shadows that things become clear.

toen ik woensdag mijn grenade uit wilde testen met modulatie was er niets aan de hand, behalve een slechte swr, na die tijd wat spanning op de eindtrap gezet zonder modulator en toen hoorde ik een knal, na onderzoek zag ik een zwarte plek op de behuizing.
Is het mogelijk dat een irf520 dwars door zijn behuizing doorslaat naar massa? en is de slechte swr daar debet aan?

Izaak

ik zie het in de verte weerlichten, dat kan ook nog de oorzaak zijn, antenne is een loop

[Bericht gewijzigd door pd5ar op woensdag 2 augustus 2006 21:33:50

@pd5ar

Nee ik heb de module nog niet.
2 weken geleden bericht gehad,dat ze op waren.
Ze zouden toen met 2 weken weer leveren.
Dus kan elk moment binnenkomen.
Maar ik denk dat ik ook even z'n USB ding probeer.
Bij die link van Lorian kun je ze rechtstreeks van Cypress bestellen.
Scheelt ook nogal in prijs...30 dollar incl verzendkosten

Zoals we allemaal wel weten is niet alleen de zender en antenne van het grootste belang maar ook de modulator! Bij AM-Modulatie speelt deze een grote rol daar hij immers een bijdrage levert in de output van de zender.

In de wedloop van de Mega-watten door de zowel de VOA en ook door de Russen werd er een techniek gebruikt om de zender harder te laten klinken en ook meer output te laten geven middels Regulated AM-Modulatoren . Deze serie modulatoren moduleren niet alleen de zender maar zorgen ook op het moment van toename in het audio dat de eindtrap ook een hogere spanning krijgt aangeboden.Resultaat laat zich raden met een berekkelijk klein eindtrapje kan op deze manier een +6Db ( 4 maal ) Meer vermogen gehaald worden.

Hoe het in zijn werk gaat zie je in de volgende afbeelding met begeleidende tekst.

http://www.uploadarchief.net/files/download/REGULATED-AM.gif

Om dit ook toe te passen op de door ons gebruikte zenders kan je het volgende schema zien hoe de zenders gemoduleerd moeten worden en hoe het gedaan wordt.
Aan de linkerkant op het schema staat een AM-Zender en aan de rechterkant staat het Regulated AM-Modulator deel. De serie modulator met fet uitgevoerd en de benodigde sturing en koppeling naar het HF deel zijn duidelijk zichtbaar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/Upmodulated-AMTX.gif

Op deze manier wordt dus een harder signaal gemoduleerd.
Deze info vond ik op het internet toen ik speurde naar diverse modulatie soorten en wilde het jullie niet onthouden.
Zelf heb ik er nog niet mee getest maar wil dit zeker gaan doen.

MRF...

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/