overslag hoogspanning; beeldbuis stuk?

Hey Co'ers

Voor mij staat een JVC TV type AV21BT7EPS
deze geeft een knallend geluid en doet dan niks meer.
ik heb bij het aanzetten een overslag gezien aan de HS trafo naar de massa, en ergens achter de beeldbuisvoet.

na enkele pogingen, heb ik er een foto van kunnen maken,
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5091.jpg
maar de vraag is, hoe kan hier nu een vonk overslaan? Zou het kunnen dat de beeldbuis geen vacuum meer heeft?
Of zou de schade alleen bij deze trafo liggen?

Graag had ik het op voorhand geweten, omdat als de beeldbuis ook stuk zou zijn, het de moeite niet meer is om deze te herstellen.

Groetjes kris

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Mooie foto. Is toch wel uniek dat je daar een foto van hebt kunnen maken.

Zo te zien een Vestel chassis. Een dergelijke overslag kan het gevolg zijn van een defekt FB condensator.
Vervang die 9.1Nf C in de lijntrap als het nog niet te laat is. De kans is aanwezig dat de hoogspanning door de hals van de beeldbuis is gegaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Waarschijnlijk zullen in het toestel meerdere zaken stuk zijn t g v de doorslagen. Ik gok op een defecte hoogspannings trafo.

Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

hij zou zelfs zonder vacuüm daar niet over moeten slaan, lijkt erop dat de hoogspanningstrafo gescheurd is waardoor de vonk kan "ontsnappen".

je *zou* eventjes kunnen isoleren met een flut tape wat er gebeurt, maar ik vermoedt dat hij in beveiliging slaat als hij niet blijft overslaan, dat houdt in dat er ergens iets "extras" fout zit.

Take a parachute, and jump!

de hoogspanningstrafo is zeker stuk, er staan scheurtjes in, en kwam ook rook uit.
de 9,1nF condensator vervang ik altijd mee als ik een lijntrafo vervang, dat zijn de kosten ook niet.

Zoef de haas, ik denk wel dat er hoogspanning door de beeldbuishals is geweest, heb daar toch ook ergens een vonk gezien. Wil dit zeggen dat de beeldbuis overleden is, of is er nog hoop?

PS: die foto maken is niet zo uniq als je denkt; niet teveel licht in de kamer, en zeer lange sluitertijden gebruiken. maar dat is materie voor een andere hobby

Als hij door de hals is gegaan, dan zit er een ster in het glas en is het einde oefening.

Groetjes Hans.

Op 10 juli 2007 01:23:42 schreef Zoef de Haas.:
Als hij door de hals is gegaan, dan zit er een ster in het glas en is het einde oefening.

een ster in't glas heb ik nog niet gezien.
Dus zal een lijntrafo bestellen, en dan zal alles wel terug in orde komen denk ik.

merci voor de nodige info

;) Kris

Die ster is ook niet te zien, die zit dan onder de afbuigspoel.
Meestal is dat vlak achter de knik waar de beeldbuis overgaat in de hals.

Groetjes Hans.

DE OLDE

Overleden

Op 10 juli 2007 01:54:05 schreef Zoef de Haas.:
Die ster is ook niet te zien, die zit dan onder de afbuigspoel.
Meestal is dat vlak achter de knik waar de beeldbuis overgaat in de hals.

Groetjes Hans.

Hans heeft ervaring met sterrenkijken zo te horen ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Knappe foto idd vervang de lijntrafo zonder meer.
Beeldbuis kan heel wat hebben in dit opzicht of de FB c moet zo laag in waarde zijn dan komt er meer hoogspanning op de buis te staan.
Buizen gingen vaker defect tgv een los zittende vertikaal of een defect in dit circuit

merci TV Don, ik heb de lijntrafo op bestelling staan, zijn niet in voorraad, dus kan wel een weekje duren.
Maar daarna ben ik zelf op verlof.
Ik hou julllie nogwel op de hoogte.

Groetjes Kris

Mooi plaatje :), maar wat mij verbaast is niet zozeer de doorslag als wel de plek: het lijkt op de foto dat de doorslag aan het uiteinde van de kabel-invoer van de trafo zit, doorgaans is dit dus al ver buiten de trafo want de kabel (geisoleerd en wel) steekt meestal enkele cm's in de trafo en maakt contact ergens aan de onderzijde van de trafo (en daar willen ze wel eens doorslaan...).

Heb je de kabel (aan de trafo-kant dus) er al eens uitgehaald en goed bekeken en zo ?
Want op die plek moet de kabel(isolatie) dus ook doorgeslagen zijn, en da's wel heel vreemd....

Je zou bijna denken dat bijvoorbeeld de kabel met 'iets nats' is schoongemaakt en er iets in die invoer is gelopen wat geleid naar de rand....
Is het zomaar spontaan ontstaan ?

Ook nog een optie is de kabel uit de trafo, trafo entree goed schoonmaken (96% alcohol en goed laten drogen) en proberen zonder kabel erin.
Indien geen doorslag dan kabel schoonmaken en weer testen.

Schade aan de buis lijkt mij niet zo waarschijnlijk, vaak zie je bv door weerspiegeling (glas/metaal van de buis) vonkjes oid wat in de buis lijkt te zijn, ook wordt (dus) je hoogspanning al naar die koelplaat afgeleid en dan (als bv de focusspanning te hoog wordt) heb je ook nog beveiliging (spark-gap) op je buisvoet....

ben benieuwd naar de afloop cq je bevindingen :).

nu heb ik de HS trafo vervangen en de FB condensator.
ik zie alleen een horizontale lijn op de beeldbuis verschijnen, dus de vertikale afbuiging werkt niet, de voedingsspanning komt wel aan ôp de TDA8256 (16V gemeten)
Zou ook dit IC defect kunnen zijn, of moet ik eerder naar verdachte elko's gaan zoeken?

Groetjes Kris

Dit ic kan kan zeker defect zijn tgv de overslag.
Doorgaans wordt zo,n ic symmetrisch gevoedt dus dal er een + en - 16 v zijn.
Protectie weerstanden dus controleren en de diodes maar ik denk dat het ic zelf oorzaak is.

@ hobby

Het kan zijn dat IC901 TDA6107Q of 6108JF defect is gegaan.
Dit geeft JVC aan als klacht na overslag van de HS schijnt dat pootje is kortgesloten.

Mvg Guylke

PS TV_Don hoe is het met je diode al gevonden ???

ben ik nogeens

MAW de overslag is bekend bij JVC ??? vreemd dat ze er niks aan doen maargoed, ik zou ter beveiliging een dubbel stuk krimpkous om die boven kant zetten. zodat eventuele scheuren minder kwaad kunnen doen in de toekomst.

TV-don, zover ik kan terug vinden is dit IC assymmetrisch gevoed, alle dioden lijken mij in orde te zijn.
Ik heb het IC op bestelling gezet, en zal het binnenkort weten of het daar effectief aan lag.

Guylke, IC901 is de eindversterker aan de RGB kathode's, maar aangezien ik een rechte felle horizontale lijn heb, lijkt mij deze nog in orde te zijn.

Groetjes Kris

klris meten is weten zeggen ze
meet of er sluiting is op pootje 5

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 augustus 2007 20:51:19 (78%)

guylke, er zit geen sluiting op pen 5 van de TDA6108JF, toch heb ik deze maar vervangen, maar het resultaat is hetzelfde.

Wanneer ik de screen (die nog niet is afgeregeld) bijna dicht zet, zie ik op 1/4 van't scherm een rode, een blauwe en een groen lijn.
draai ik de screen verder open, dan word het hele beeld grijs.
Er is geen beeldinformatie te zien, het geluid is wel in orde.

Nu ben ik eerder aan't denken dat er een chip of dergelijk stuk gaat zijn. Zou dit kunnen?

groetjes kris

Alles wat aan de losse kant van de HS wikkeling zit nalopen.
Bij een bepaald chassis is meestal de TDA 9293 ? stuk. Ook alle zeners en dioden van het beam current circuit bekijken.
Die strepen hebben niets met het verticaal te maken, dat zijn de meetlijnen voor het cut-off circuit, waarmee de matrix wordt open gestuurd.

Groetjes Hans.

blijkbaar heb ik nog 1 stom weerstandje over het hoofd gezien, R704 zit kort langs het IC van de vertikale afbuiging, deze meet 10K i.p.v. 56ohm, na vervanging kon ik de focus afregelen en alles was perfect.

Merci voor de vele reacties ;)
groetjes Kris