Tannoy speaker geeft slecht geluid

Hallo,

Ik heb twee Tannoy speakers TA110 samen met een Pioneer versterker SA 708. Een seventies combinatie dus. Helaas geeft één van de beide speakers een geluid met erg veel middentonen. De bas en het hoog zijn er wel maar het klinkt nogal goedkoop voor zo'n kwaliteit speaker. De andere speaker geeft wel een volledig klankbeeld. Als je de speakers omwisselt blijft de bewuste speaker het slecht doen. De uitgangen van de versterker lijken dus oké. Wat kan er aan de hand zijn en hoe moet ik te werk gaan?

groet, Hans

openschroeven en meten of alle losse speakers dezelfde weerstand hebben (de woofers allebei hetzelfde, de tweeters allebei hetzelfde, de mids hetzelfde...)
Verder kijken of de afdichting en eventueel de randen nog OK is.
Als de speakers erg veel verschillen zijn ze waarschijnlijk stuk.
Je kunt ook eens het scheidingsfilter omwisselen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover,

Met open schroeven bedoel je de losse luidsprekers uit de kast schroeven? De kast is namelijk helemaal gesloten. Alleen achterop is een paneeltje met de aansluitingen en een knop om de tweeter wat extra bij te regelen. De woofer komt wel zo los uit de kast bij het los draaien van de schroeven. De tweeter blijft echter muurvast zitten. Hoe kan die zijn bevestigd? Het scheidingsfilter omwisselen is inderdaad een optie. Is dat makkelijk uit de kast te krijgen?
Het is overigens een tweeweg systeem.

groet, Hans

Met foto's wordt één en ander altijd een enorm stuk duidelijker.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Gewoon het eventjes op rotte soldeerverbindingen letten.

Hoe je de tweeter eruit krijg: met heel veel kracht (bij mij dan). Let er wel op dat je de dome/conus niet beschadigt.

Aha, om de tweeter bij te regelen. Misschien is die potmeter(?) kapot.

[Bericht gewijzigd door Vuurkat op zaterdag 16 februari 2008 10:18:17 (17%)

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

fase wel goed aangesloten? kan ook nog wel eens helpen;)

Op 16 februari 2008 19:39:30 schreef shogun:
fase wel goed aangesloten? kan ook nog wel eens helpen;)

Dat is het eerste waar ik aan dacht, heb vandaag ook een uur zitten zoeken, bleek een fase verschil te zijn, nu is de balans weer goed.

Wat bedoel je met fase? Er valt verder niets aan te sluiten dan de plus en de min draad. Die heb ik gecheckt met de ohm meter. Ik heb inderdaad ook mijn bedenkingen bij de potmeter voor de tweeter. Bij de andere speaker kon ik deze nog laten reageren na een paar keer flink heen en weer draaien. De potmeter van de 'kapotte' speaker geeft echter geen krimp en reageert totaal niet meer op het draaien.

Binnenkort zal ik wat foto's posten.

groet, Hans

met fase goed aansluiten bedoel ik of je de "+ en -" wel goed hebt aangesloten.

Shogun,

Ja dus. Even een andere vraag. Waar bevindt zich normaal gesproken het scheidingsfilter? Is dat achterin bij de aansluitingen op de kast of achter de luidsprekers zelf. Ik beken: Ik heb nog nooit een luidsprekerbox van binnen gezien...

groet, Hans

Aan de onderkant van de kist of aan de achterkant.

Soms zit ie aan de aansluitterminal vast.

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

Op 18 februari 2008 21:48:40 schreef shogun:
met fase goed aansluiten bedoel ik of je de "+ en -" wel goed hebt aangesloten.

Als je de fase niet goed aansluit heb je alleen minder volume in het laag. En dan niet bij een van beide speakers, maar in het midden. Kan het niet zijn dus.
Omdat er zowel met bas als hoog iets mis is, kun je er nog niet zoveel van zeggen wat het kan zijn. Alleen meten helpt hier.
Filter kan overal in de box zitten. Is geen algemene regel voor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wat ook zou kunnen is dat je scheidingsfilter niet meer goed functioneerd, opgeblazen elco oid.
Dat zie je meestal gauw genoeg als je het filter voor je hebt liggen en de condensator visueel nakijkt, soms zie je dat de condensator aan de bovenkant/zijkant scheuren vertoond.
In dat geval een nieuwe erin solderen en klaar. Mocht je de waarde niet meer kunnen aflezen, dan de andere speaker openschroeven en daar de waarde vanaf lezen ;)

Let wel op dat je vaak in dit geval bi-polaire elco's moet gebruiken!!! Dus niet de standaard met een plus en min !!

Je gaf nl. al aan dat de regeling voor de hoge tonen niet meer werkt, soms wordt deze nl. via het filter board geregeld.

Eerst even wat recht zetten. Het gaat om Tannoy speakers van het type T115. In plaats van het type TA110 zoals ik aan het begin van dit topic meldde. Het scheidingsfilter en de potmeter zijn voorlopig het meest verdacht. Is het gebruikelijk om via de opening van de (uitgebouwde)woofer bij het scheidingsfilter te komen?

groet, Hans

Nou ja gebruikelijk. Dat KAN wel ja. Bij mijn zelfbouw boxen zit ie achter de woofer, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk. Zijn ze groot? Ander kun je in elk geval even de woofer eruit halen om naar binnen te kijken. Niet te lang blijven nadenken, open met die handel. Meten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je hebt gelijk. Ik wil hem ook best open schroeven. Alleen staat er nog een geopende portable KTV met foutklacht op mijn werkblad. De speaker wil ik wel met respect behandelen. Hij is namelijk al behoorlijk op leeftijd. Een beetje ruimte geven en niet op de grond uit elkaar halen lijkt me toch het beste om mee te beginnen. Met de woofer eruit moet ik wel een blik naar binnen kunnen werpen.

Groet, Hans

zeker zuinig op zijn, het spul dat tannoy vroeger maakte (wat er tegenwoordig in de hifi winkel staat, tsja... ik vind het niet echt zo geweldig...) is echt mooi spul.
Vooral voorzichtig zijn met schroevendraaiers en wooferranden, je zult niet de eerste zijn die uitschiet en er doorheenprikt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 19 februari 2008 22:35:18 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is inderdaad bij de wat grotere speakers gebruikelijk om dit via de lagetonen luidspreker te benaderen.
Op elke andere manier zou je last kunnen krijgen van kieren wat weer resulteert in het geluid van lucht wat langs de kieren hoorbaar wordt. ;)

Zoals FlipFlop al zegt : "open met die handel" :D

Mocht de conus of de ophanging van de speaker gaar/op zijn, zijn er kitjes te bestellen waarbij je de rand kan vervangen. Voor wat ik me zo kan herinneren valt de prijs van dit soort kitjes ook nog aardig mee. Zo rond de 20 tot 50 euro, en daar heb je geen nieuwe unit voor ;)

Bedankt voor de tips. Ik zal zeker voorzichtig zijn met de schroevendraaier. Ik heb al even gekeken of de kruiskoppen los willen komen en dat lukt goed bij de woofer. Als je ze ver genoeg uitdraait voel je de woofer ook los komen. Het lijkt mij dan ook mogelijk om de woofer eruit te pakken. Ik heb ergens gelezen dat de luidsprekers met voldoende kabel zijn uitgerust om ze uit de kast te halen zonder dat ze eraan bungelen halverwege de grond; klopt dat?

groet, Hans

Klopt, en nog een tip, als je de speaker eruit wilt halen kan je het beste de speaker op de grond leggen met de aansluit klemmen op de grond, dus met de speaker unit naar het planfond wijzend.

Waarom zeg ik dit? :P

Ik heb het nl. zelf al een keer meegemaakt dat ik een unit eruit wilde schroeven en met de 1 á laatste schroef onderaan ik bijna de schroevendraaier in de speaker had hangen omdat de speaker er bijna uitviel, maar gelukkig nog aan 1 schroef hing! ;) pfffeew! ging net goed

D-force,

Ik zie het voor me. Wil je alles heel voorzichtig los schroeven en dan gaat het alsnog bijna fout. Dus toch plat leggen op de grond en niet op het werkblad zetten; bedankt.
Misschien een idee voor een nieuw topic: elektronicabloopers:-D

Hans

GEEN bipolaire elco, maar een foliecondensator nemen. Dat klinkt namelijk beter.

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

bipolairen geven meer vervorming...is geen high end geneuzel maar een feit!

zie dit artiekeltje waar het in duidelijke taal in staat beschreven.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm

foliecondensatoren kosten wel meer dan elko's!!...gewoon standaard condensatoren nemen...Die van Visaston zijn goed betaalbaar maar vallen wel een beetje groot uit...in mijn B&W V201 speakers kreeg ik ze uiteindelijk wel in...

Had hier last van snerpende hoge tonen..later bleken de bipolairen elektrolyt te lekken en teruggelopen te zijn in capaciteit...

Martin

Op 19 februari 2008 23:13:03 schreef stayer:
Als je ze ver genoeg uitdraait voel je de woofer ook los komen ... Ik heb ergens gelezen dat de luidsprekers met voldoende kabel zijn uitgerust om ze uit de kast te halen zonder dat ze eraan bungelen halverwege de grond

Waar ben je niet gelijk doorgegaan met loshalen? Als je toch al bezig bent. Niet zo voorzichtig zijn he!
Ik denk niet dat er meer kabel in zit dan nodig. Wat denk je dat 50cm snoer per speaker kost als je er duizenden per jaar maakt? Dus,,, speaker op z'n rug leggen zoals dforce al zei. Dan kun je de woofer gewoon op de kast leggen.
Wanneer staat de opening op je planning?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 20 februari 2008 21:04:28 schreef flipflop:
[...]

Wanneer staat de opening op je planning?

Zaterdag moet het scheidingsfilter uit de kast komen. Vuurkat en PLL500: Bedankt voor de condensatortips. Ik ben benieuwd wat ik aan tref.

groet,Hans