Tannoy speaker geeft slecht geluid

Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.

Ik doe m'n best. Heb je tips om die te uploaden?

groet, Hans

Hier zijn ze dan. De foto's van de Tannoy T115. De links laten ook detailfoto's van het scheidingsflter zien. Wat opvalt is dat de weerstand van 4,7ohm (groen)uitgelopen is. Verder zit het scheidingsfilter muurvast in de kast genageld. Solderen zal het 'makkelijkst' in de kast zelf kunnen worden gedaan.

groet, Hans

http://www.uploadarchief.net/files/download/tannoy_t115_4_open.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tannoy_t115_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tannoy_t115_2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tannoy_t115_5_open.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tannoy_t115_6_open.jpg

Waarschijnlijk is je Potmeter niet goed meer. Als je deze los-soldeert en even er een meter opzet dan weet je het snel genoeg, omdat je nl. geen verschil meer hoorde als je aan deze potmeter draaide.
En wat je zou kunnen doen is bij de andere speaker meten op welke waarde de speaker het beste/mooiste klinkt en dan die waarde in een vaste weerstand kopen ;) werkt altijd !

Ik zie verder geen lekkende condensatoren oid.

[edit]Is dat je zoon die er nieuwsgierig naast zit ;) [/edit]

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 februari 2008 21:34:44 (7%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Flipflop en Dforce,

Het is mijn zoon! Negen jaar en bijna met z'n hoofd in de speakerkast. Best eng met zo'n gevoelige woofer. Ik kreeg zelf nauwelijks een kans om er goed naar te kijken. Conclusie: Pap als ik groot ben maak ik liever nieuwe dingen.

Het is een potmeter van 10k. Ik zal hem eens grondig na meten. Hebben jullie dat wel eens eerder gezien. Een weerstand die is uitgelopen als een elco. Ligt dat aan de ouderdom; de speakers zijn gebouwd in 1979; duidelijk te lezen op de woofer.

groet, Hans

Henry S.

Moderator

Ahhh koesteren die speaker! Een echte Tannoy.

Is de weerstand niet gelijmd?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Toen mijn broer de DC-200's opblies, was ook alle smeltlijm van de weerstanden afgedropen toen ze opengingen om te kijken of er iets te fixen viel...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zie op de foto eigenlijk niets dat is uitgelopen. Wel C's met wat rood "spul" op het end, maar dat lijkt me zo horen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

die condensatoren heb ik ook nog wat van liggen, die horen wat rood aan de uiteinde te hebben.
niks mis mee dus.

De weerstand is inderdaad gelijmd, net als alle andere componenten. Hij lijkt echter wit uitgeslagen te zijn. De weerstand is 4,7 tot 4,8 ohm bij meting in de schakeling. Maar misschien komt dat wel heel precies voor een mooi geluid. Wat voor soort weerstanden worden er eigenlijk gebruikt in een cross over filter van Tannoy?

De potmeter is itt wat ik eerst schreef 10rk: ik neem aan 10 ohm. Bij het verdraaien loopt de weerstand keurig op van 0 naar 10 ohm; de potmeter lijkt me dus nog te functioneren.

Al met al heb ik denk ik de goede speaker nodig als vergelijkingsmateriaal.

Hans

Shiptronic

Overleden

wofer en tweeter wisselen met het goede exemplaar en je kunt vast stellen of het filter of de speakers het probleem zijn.

als het in het filter zit kun je daar ook nog onderdelen van wisselen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lijkt simpel. Met name de tweeter en het crossover-filter zitten echter goed verankerd in de kast en de aansluitdraden op de speakers zitten ook stevig vast met kabelklemmetjes. Met het lostrekken komt er veel druk op het bruine pertinax? plaatje waar de draden naar de luidspreker gaan.

Hans

Vandaag de andere speakerbox open gewerkt. Het gaas voor de kast liet zich al heel moeilijk verwijderen na bijna 30 jaar. De woofer even los schroeven dacht ik. Net als bij die andere. Deze blijft echter muurvast zitten na het uitdraaien van de vier kruiskoppen. Waarschijnlijk vastgeplakt door zacht geworden rubberring oid onder de metalen rand. Heeft iemand nog tips om de woofer los te krijgen zonder geweld?

Hans

Gewoon voorzichtig een schroevendraaiertje ertussen en dan opwippen? Zo vast zal het toch niet zitten? Niet te voorzichtig zijn hoor. High-end is het nou ook weer niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 februari 2008 21:47:53 schreef flipflop:
Zo vast zal het toch niet zitten?

Het zit flink vast. Draaien van de woofer geeft bijvoorbeeld geen enkele beweging. Ik zal een flinke schroevendraaier nodig hebben.

groet, Hans

Even, is het niet zo dat de conus van de woofer vast gelopen is ?
Komt vaker voor dat de magneet in de loop der jaren los komt, waardoor de spoel aanloopt op de kern.
Dan ben je idd gelijk je laagweergave kwijt.

Het is maar een idee.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het zijn vooral de hoge tonen die het laten af weten. Het geluid klinkt met veel middenfrequent. Wanneer ik de bas van de versterker opdraai reageert de woofer ook met meer bas. De tweeter is echter ver weg. Als ik de hoge tonen opdraai is er maar weinig van te horen uit de tweeter.
Ter vergelijking probeer ik nu de andere woofer uit z'n kast te halen.....

Hans

Het is me gelukt om de andere woofer uit de kast te halen. Door voorzichtig er een ijzerdraadje om heen te spannen en dat langzaam aan te trekken kwam de woofer los. Daarna kon ik hem opwippen met een schroevendraaier. Metingen bij het scheidingsfilter leverden geen gekke dingen op. De weerstand van 4,7 ohm was ook bij het andere scheidingsfilter wit uitgeslagen. De beide woofers meten hetzelfde. Bij de tweeters was een verschil van 0,2 ohm. Verwaarloosbaar zou je denken.
Na de truc met de ijzerdraad kwamen ook beide tweeters los en kon ik ze overzetten. De tweeter van de 'slechte' box in de goede box gebouwd en toen was het direct duidelijk; De tweeter is kapot en veroorzaakt de slechte weergave. De tweeter weer omgewisseld en het geluid was weer vol. Op zoek naar een nieuwe tweeter dus. Een Tannoy compression driver.. Iemand nog tips?

groet, Hans

goed zoeken en geduld hebben. je vindt er nog wel eentje als je geduld hebt.
niet zomaar een ander type tweeter erin zetten, dan is het geluidsbeeld compleet anders.
je kunt kijken of je voorzichtig de tweeter kan opereren, soms zit de onderbreking in de spoel vlakbij en kan je het defecte stukje nog repareren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover,
Kun je zo'n tweeter nog demonteren en zo ja hoe?

Hans

Hangt van de tweeter af. Als je niet zo 123 kan zien hoe je 'm open kan krijgen kan het waarschijnlijk niet...
Je zou kunnen vragen bij een speakerreparatiebedrijf of zij 'm kunnen repareren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Begrijp ik nou dat je basweergave afhankelijk is van je tweeter? "Het geluid wordt weer voller" klinkt alsof dat zo is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein