Schindler lift werkt niet meer

Heren,

Ik ben onlangs begonnen met de reparatie van een lift, welke door Schindler is opgegeven (te veel moeite/kosten om dit oude beestje weer aan de praat te krijgen), maar heb wat hulp in de juiste richting nodig.
Zover wij kunnen beoordelen (werktuigbouwkunde, elektro, informatica en technische informatica-studenten) zijn alle mechanische beveiligingen in orde. Deze hebben wij ook als eerste getest (snelheidsbegrenzer, remmen, valrem, automatische rem bij stroomuitval, stroomonderbreking bij begin en einde liftschacht, etc.)
Verder zijn de afzonderlijke elektronische beveiligingen ook getest en gemeten(dus alle liftkooischakelaars, liftkooigrendelschakelaars, fotocel, maar ook fasecontrole bij de motor).

Het probleem dat er nu is dat de liftbesturing niet werkt. De oproepknoppen werken in de zin dat er in de machinekamer een lampje gaat branden (de lift wordt dus opgeroepen), maar de lift wordt niet aangestuurd: de deuren gaan niet dicht en komen niet in beweging. Datzelfde geldt voor de besturing vanuit de lift zelf. De knop om de deur te openen werkt, maar de keuzeschakelaars voor de verdiepingen laten enkel een ledje branden op het bestuurpaneel in de machinekamer; niet op het bedieningspaneel zelf.
De tornbesturing werkt eveneens niet, bij het bedienen van 'neer' horen we een relais, niet bij "op". Echter, de lift komt niet in beweging.

Een manual-override werkt overigens wel. Door het met de hand bedienen van de relais(telemecanique) kunnen wij de deuren openen en sluiten en kunnen wij de kooi omhoog en omlaag laten gaan, in langzame en snelle modus(het is een 2-snelhedenlift). De schakelaars welke de liftpositie doorgeven werken eveneens (te zien aan ledjes op het paneel in de machinekamer).

Foto's:
http://i.imgur.com/ShLqf.jpg
http://i.imgur.com/UBg0Y.jpg
http://i.imgur.com/e3gB5.jpg

Eventueel heb ik nog de originele elektrische schema's liggen, maar deze kloppen niet helemaal meer, omdat de lift regelmatig uitbreidingen heeft gehad(fotocel, meerdere snelheden, elektrische kooideuren)

Heeft iemand een idee in welke richting we het beste kunnen zoeken?

Disclaimer:
Ik heb http://www.liftinstituut.nl/upload/smfiles/1_Ongevallen_met_personenli… gelezen en ben mij bewust van de gevaren van een ongekeurde lift. De lift zal als hij ooit weer werkt worden voorzien van een sleutelschakelaar, zodat deze enkel door bekwame personen als goederenlift kan worden gebruikt.
Verder gebeurt het werk altijd met 2 personen, waarbij er een bij de noodschakelaar staat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 17 april 2012 17:20:19 (1%)

Het lijkt wel of de weerstand? op de eerste foto rechts van de 4 zekeringen tussen de aansluitstrippen verbrand is.

De weerstanden (ook op de laatste foto linksonder) zijn inderdaad flink heet geworden, maar hebben allemaal nog hun juiste waarde.

Komen al je voedingen goed binnen op de relais ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik weet dat de transformator nog goed werkt en de juiste spanningen afgeeft(even uit mijn hoofd 380,230,110,80,18 en 8 volt).
Het probleem is dat ik niet weet welke relais exact waar voor dient en dus niet weet waar wanneer spanning op zou moeten staan. Het schema is hier evenmin duidelijk in. Ik heb al wel getest of alle relais op zich goed zijn en heb er al een aantal vervangen (er zijn ruimschoots reserve-onderdelen aanwezig).

Ja dat wordt toch meten, beginnen bij het knopje en dan wat moet dit doen en gebeurt dit ook enz enz.

Vanaf hier is hier verder niets zinnigs te zeggen ,kan van alles zijn.

Gr.F_S

je hebt de lift niet nog in onderhoudsmodus staan ? dit is een knop die de knoppen van de verdiepingen en in de lift uitschakelt zodat de lift van op de kooi of de liftruimte zelf bediend kan worden .

ook zit er op elke deur een contact wat eerst moet inkomen voor de motor kan gaan lopen , dat waren in de 80s ( zo te zien is deze lift van begin 80's ) op de deur een u vormig metalen lipje wat in 2 contacten viel op het kozijn . dit waren nogal slijtage gevoelige contacten , die vaker een dode lift opleverden . een keer met een deur smijten of een lichte trilling in de liftschacht en er kwam weer leven in het geheel.

ook zie ik op foto drie dat er een aantal relais niet aanwezig zijn op de print , dit kan een ongebruikte optie zijn , maar als er aangesloten draden naar de contacten lopen op die voetjes dan zijn ze wrs wel nodig. de vorige monteur kan deze eruit hebben gehaald omdat ze stuk waren . liftbedrijven vervangen bijna niks meer op component basis , dus proberen ze om een ganse nieuwe liftsturing te verkopen van vlot 15.000 euro of meer , dit gebeurt zelfs al met defecte onderdelen van een euro . ik weet niet wat de situatie is hier ( studentenhuis wat een lift heeft en de eigenaar vind het te duur om te fixen maar als jullie het kunnen kan het een bak bier opleveren ) of antikraak wat niets mag kosten ... maar let wel dat liften een keuring nodig hebben om gebruikt te kunnen worden , dus zorg dat jij niet degene bent die de schuld krijgt bij een ongeluk , als de reparatie onkundig blijkt !

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 16 april 2012 21:28:53 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

op de tornmodule zit inderdaad een schakelaar tussen "bedrijf" en "inspectie". De stand hiervan maakt voor de werking niets uit. Daarnaast zit de een schakelaar voor "noodrem" en "normaal", maar ook deze heeft geen invloed(uiteraard gaat wel de noodrem aan)

De lift is vanuit 1978, gebouwd en onderhouden door Schindler. het controllerboard is volgens onderhoudsboeken van "Kruger".

Wat betreft de relais, de onderste print, de selector, zorgt zover ik begrijp voor het oproepen van de lift, het laten stoppen van de lift op de juiste positie en het naar de juiste verdieping laten gaan. De lift heeft 5 verdiepingen, vandaar dat het relais rechtsboven, wat dient voor een 6e verdieping, niet aanwezig. Dit is "geprogrammeerd" doordat er in het voetje eronder een printje zit. Het andere relais dat miste in het midden heb ik er ingeprikt, dit heeft ervoor gezorgd dat op de liftbesturing in de kooi het lampje voor "kelder" gaat branden.

Ik zie dat ik vergeten ben een foto te maken van de timer- en motorstuurrelais, die je aan de onderkant van foto 1 net nog kan zien zitten.

Vanwege inderdaad de benodigde keuring zullen we enkel een sleutel geven aan degenen die het gevaar begrijpen en waarvan we weten dat zij enkel goederen zullen vervoeren (voornamelijk werkplaatsapparatuur). Het gaat overigens niet om een studentenflat/antikraak, maar meer om een pand dat over niet al te lange tijd mogelijk tegen de vlakte gaat, vandaar dat de eigenaar er niet veel geld meer aan uit wil geven.
Verder is een belangrijke reden dat we dit doen omdat het we het enorm leerzaam en interessant vinden.

EDIT: Dat is inderdaad precies wat Schindler heeft voorgesteld, een volledig nieuwe liftsturing. De offerte heb ik niet gezien, maar kan mij inderdaad wel voorstellen dat zoiets in die orde van grootte zal vallen.

ik heb gewerkt op een zorginstelling waar alle liften van begin 80's waren . omdat die dingen veel gebruikt werden waren de relais en contacten nogal versleten na een 25 jaar wat veel storingen opleverde . het enigste wat de storingmonteurs deden was zorgen dat het ding weer werkte , de eigenlijke fout werd pas gemaakt als het echt niet meer aan de gang geholpen kon worden. veelal een relais wat 3mmm was uitgesleten en zo nu en dan geen contact meer maakte.

een aantal liften zijn geheel voorzien van een nieuwe regeling met plc en nieuwe knoppen voor bedragen waar je een mooie middenklasser auto van kunt kopen . dat is nog 1 ding , maar de oude regeling was met 10 nieuwe relais en 4 verdiepingsschakelaars weer goed te krijgen voor weinig geld. het hele pand is 1,5 jaar later afgebroken , dat is nogal zonde van het geld.

je hebt daar de relais zitten met de letters erop geplakt , dit zijn voornamelijk dezelfde relais , je kunt deze onderling wisselen , wel even opschrijven hoe ze zaten ivm de tekeningen.

een keer rammelen met het rooster waar de boel op zit , kan al de truc zijn want er zijn veel relais die het kunnen veroorzaken door een vuil contact. de relais onderop de foto van de liftdeuren worden het meeste gebruikt , deze hebben zo te zien een stel hulpcontacten .
meet deze hulpcontacten na , deze worden ook vuil omdat er minder schakelstroom over loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de goede tips alvast!

Ik ga morgen inderdaad eens alle relais goed na-meten. Mogelijk wat contactspray ertussen. Heb je toevallig enig idee waar de grote relais op foto1 voor dienen(rkn2,rko2, etc)?

Ik heb mij net even ingelezen over de hulpcontacten (daar wist ik nog bijna niets vanaf) en zal ze morgen ook even nameten. Helpt daar contactspray toevallig ook, of kunnen deze niet open?

Als de lift op tornen ook niet rijdt zit de fout hoogstwaarschijnelijk in de veiligheidslijn, kan een deurcontact zijn of vangcontact enz.
Enigste manier is uitmeten, tornen ingedrukt houden en meten aan begin VL en steeds verder in VL meten tot je geen spanning meer meet, zit daar je fout.
Je kan eerst ook direct op de hoofstroomrelays meten, als je daar toch spanning meet, moet je het waarschijnelijk in de besturing zoeken, shintler besturing schakelt vaak in de nul van die relays.

Transistors are Cool Tubes are Hot

rkn en rko zijn iig neer en op relais , dus iets wat omhoog en omlaag gaat. do is deur open en normaal zit er ook een dd relais wat deur dicht betekent . dit staat allemaal in de lifttekeningen als het goed is.

als iemand op een liftoproep knop dukt , gaan er dan relais schakelen ? de relais met de blauwe aderhulzen zijn al eens vervangen , als die zowel een op en neer relais zijn en er is er maar 1 vervangen van de set dan is de andere ook een kanshebber.

iets wat ook nog kan ( maar wrs niet ), is een koppeling met een brandalarm wat al niet meer werkt ivm leegstand van het gebouw ? die zijn tegenwoordig vaker zo gemaakt dat de lift bij een brand alleen nog maar naar de begane grond kan lopen en dan niks meer tot het alarm is gereset. dit is niet in het geval van industriepanden en is dan sowiso recent bijgemaakt , dus moet er dan een rode alarm kabel lopen in de regeling.

het rechter tijdrelais op de foto staat in en het linker uit , is dat ook normaal ? die zijn meestal voor de wachttijd als de liftdeur open is gelopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tipje als je idd de relais gaat nameten. Roep de lift eens op (of laat dat doen) en voel welk relais wil schakelen. Meet die eerst na ... scheelt misschien tijd.

@Richard2000 Een lift kan dus op tornen ook niet met open deuren rijden? Ik dacht dat er op de inspectiemodus juist niet meer op de deurrelais gelet zou worden, of zit ik dus fout?

Je bedoelt de torn-knoppen voor omhoog en omlaag induwen en dan de contacten meten?

@testman Dat inderdaad het probleem: in de lifttekeningen staat ook DD, DO, etc. Nergens staat een legenda, en er staat vaak niet bij waar precies een draad heen gaat, maar een draadnummer, welke vaak ontbreekt in de kast.
De liftoproepknop doet vrijwel zeker een relais schakelen (ik moet dat morgen controleren, maar weet het nagenoeg zeker)
De relais die je net een stukje zit zijn vlnr: lift omhoog, lift omlaag, hoge snelheid, deur open, deur sluiten. De twee witte daarnaast ben ik nog niet uit wat ze doen.
Er is geen koppeling met het brandsysteem, er komt nergens een rode kabel binnen. Het enige dat vanaf buiten de liftschacht naar binnenkomt is een kabel krachtstroom, ook geen telefoonkabel welke naar een modem gaat of iets dergelijks.

Of het rechter tijdrelais daadwerkelijk zo hoort weet ik niet zeker, maar het rechter is inderdaad altijd aan, behalve als de deuren aan het sluiten zijn.
Het linker tijdrelais is voor het openen van de deuren, dit duurt maximaal 3 seconden.

Zo, even een update na een half dagje meten, meten en meten.
Alle reedrelais van de verdiepingen nog eens nagemeten, deze zijn allen correct. Alle buitenste deurschakelaars correct, kooideurschakelaar werkt, kooideurvergrendelingsschakelaar in orde, andere. (exacte naam en werking onbekend) op de motor van de deur in orde.
Er waren een aantal relais inderdaad stuk of hadden een hele grote overgangsweerstand (1k Ohm) en zijn vervangen. Echter, nog steeds hetzelfde euvel. We hebben het vermoeden dat de lift denkt dat hij in de kelder is, want zodra we op de knop "kelder" drukken gaat de deur open.
Heeft iemand nog een flitsend idee waar we naar kunnen kijken?
Ik heb even wat betere foto's geupload.
http://i.imgur.com/oOuCGl.jpg
http://i.imgur.com/wK6JWl.jpg
http://i.imgur.com/d0fRNl.jpg
http://i.imgur.com/KlwDil.jpg

is het niet zo dat 1 van de oproepschakelaars stuk ( buiten de lift en in de lift ) is en blijft hangen ? dat zou verklaren waarom de lift in de kelder blijft staan.

zijn er ook geen tekenen van een volgelopen kelder ? dat komt ook wel voor als het pand al langer leegstaat . de liftput is nog wat dieper als de keldervloer , als daar water instaat , kan er een schakelaar in sluiting liggen of iets anders door water niet werken.

als je met de tornknoppen ( als die het niet doen is er volgens richard een probleem met de veiligheidslijn )of anders het motorrelais zelf , (let op de laagste en hoogste stand , er wordt nu niet vanzelf gestopt ) de lift naar een andere verdieping kunt krijgen . als de lift dan bijv op bg staat , komt er dan wel leven in als er op een oproepknop wordt gedrukt? of loopt de lift dan ook weer naar de kelder...

er ligt overigens een storingsboekje bij de liftbediening ( zou moeten ) daar staan de laatste storingen in als het goed is, kijk of er een vergelijkbare bijstaat met een evt oplossing ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft de lift van origine wel naar de kelder moeten kunnen?
(Deze vraag vanwege je opmerking dat je zelf een relais hebt bijgeprikt om het lampje bij de bedieningsknop voor "kelder" aan te krijgen)

Op welke etage bevindt de kooi zich dan nu?

Wat gebeurt er als je d.m.v. de manual override de kooi inderdaad naar de kelder hebt gestuurd?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De oproepschakelaars werken allen, althans, zodra we er een indrukken komt er een lampje bij op de selector (dus dat hij opgeroepen is).

De kelder is zit helemaal vol met stof, geen tekenen van vocht. Ook zit er op de vloer van de kelder geen elektra oid, enkel een noodschakelaar(welke ook werkt) en een breekdetectie van de valbeveiliging. Ook deze werkt nog.

Het probleem is dat de kooi nu op de bovenste verdieping staat, en alsnog gaat de deur open als er op kelder wordt gedrukt in de kooi. Als we de kooi naar de kelder doen mbv manual override hetzelfde: bij knop kelder gaat de deur open.

Overigens kan de lift nooit boven de hoogste of laagste stand, er zit namelijk een nok waar hij dan tegen aan komt, die de hoofdschakelaar verbreekt.

In het storingsboekje wordt veel gesproken over draadbreuken, maar deze hebben wij nog nergens kunnen ontdekken. Verder nog wat meldingen over ontbrekende deurrubbers en nog wat niet-essentiele dingen.

De lift heeft van origine inderdaad in de kelder moeten komen, de reden dat er een relais miste is omdat de monteur bij de laatste controle de lift in niet-werkende staat heeft achtergelaten, waarschijnlijk dat hij daarom geen zin meer had om alles weer netjes op te bouwen. Aan de relaisvoet was te zien dat er wel een relais in heeft gezeten.

Ik heb inderdaad het vermoeden dat het in het veiligheidscircuit zit, met tornen schakelt er wel een relais, maar verder geen motorrelais.

draadbreuken zitten bijna nooit in het schakelpaneel zelf, maar in de kabels die van de liftkooi naar de besturing lopen . hier hangen band of rubberkabels aan die met de lift meelopen en dus veel bewegen.

je had het ook over de werkende niveau schakelaars , maar zitten die op de hoogte van de verdiepingen of juist als een koppeling op de motorunit zelf met een spindel op de aandrijving ? die spindel schakelcontacten gingen ook vaker kapot. het systeem met de eindschakelaar die via een staalkabel de hoofdschaklaar uitwipt is ook een bekende oplossing in die oude liften.

kun je ook zien of er recent nog aan is gewerkt ? soms worden er verkeerde onderdelen gebruikt met een lagere spoelspanning , dit kan lang goedgaan met maar korte schakelduren , maar het probleem komt dan naar boven als de lift veel wordt gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er hangen inderdaad bandkabels naast de lift, maar daar hebben we geen draadbreuken in kunnen vinden.

De niveauschakelaars zijn reedrelais die aan de kooi zitten, die reageren op magneten in de schacht.

Er is recent nog aan gewerkt, althans, 10-2011. Mogelijk daarna nog door niet-schindler-personeel, maar dat is natuurlijk lastig te achterhalen(bij navraag denkt men van niet).

Ik ga inderdaad eens nameten of alle relais correct zijn, ik weet dat er zowel 12vDC als 24vDC in zit, dus mogelijk dat daar inderdaad een verkeerde zit.

er zit een reedrelais aan de kooi , dat zijn er dan 5 , dus 1 per verdieping of 1 reedrelais die elke verdieping telt met 1 magneet op de vloerhoogte van elke verdieping ? het is niet zo dat de lift denkt dat de kooi op de kelder staat terwijl dit niet zo is omdat het reedrelais niet meer werkt ? dan zou de lift doorlopen tot de laagste positie of de hoogste positie omdat er geen verdiepingen geteld kunnen worden. toch zou je dan zeggen dat de lift het moet doen , ondanks dat deze meteen naar boven of onder zou lopen.

heb je wel licht in de liftkooi ? dat is meestal een aparte 230v groep waar ook de schachtverlichting en liftruimte verlichting op zit.

op de selectorprinten , zit op de linkerprint een relais met REN erboven , daar zit een weerstand onder die er slecht uitziet maar geen warmtesporen erboven heeft zitten , is die nog ok ? daar zitten de stuurrelais van de grote motorrelais op zo te zien , de rechterprint is duidelijk nieuwer als de andere 2 , je zei dat het een 2 toeren schakeling was ? op deze print komt alles binnen aan signalen zodat er geschakeld kan worden , als hier geen signalen missen dan zit het miss wel in de print zelf..

de bovenste print lijkt me een aansturing van de lampjes in de lift die de verdieping aangeeft , ook de lampjes buiten op de oproepknoppen worden hiermee gestuurd zo te zien .

op relais DOE ( deur open )zit een draadbrug die loshangt , of deze hoort vast te zitten ergens of de schroef waar deze onder zat zit miss niet aangedraaid. iemand heeft de boel achtergelaten zonder dat er leven in zat , dus er kunnen allerlei bypasses aanwezig zijn die niet terug zijn gezet ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan het beste eerst zorgen dat de lift op tornen of inspectie rijdt, dus meet nou eerst je veiligheidslijn uit, 99% van liftstoringen zit in de veiligheidslijn.
Ook je deurcontacten moeten gesloten zijn voor tornen, en wat bedoel je manual overide?
Gaan je deuren wel dicht als je gaat tornen?

Reedrelais kunnen 3 of 5 zijn, eentje voor de deurzone, 2 eindschakelaars, en nog voor vertraging en stoppen of beide voor stop op en neer.

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op dinsdag 17 april 2012 18:39:35 (19%)

Transistors are Cool Tubes are Hot

Zoals de anderen al zeiden: veiligheidslijn nameten, als die niet goed is zal Hij zeker niet vertrekken.
Maar Ga geen rare dingen doen, er zijn al zat ongelukken gebeurt met mensen die het dachten te repareren

@testman, er zijn 4 reedrelais, die zich gedragen als een 4-bits binaire code. Zo weet de besturing op welke etage de kooi is, wanneer hij bijna bij de verdieping is (snelheid op laag) en wanneer hij moet stoppen.
Als we met manual override ( relais HN of HO) de lift omhoog en omlaag brengen, kunnen we aan de hand van de ledcombinatie precies zien waar de lift is.
Er is geen licht in de kooi, maar er is wel 230 aanwezig op het armatuur, mogelijk dat de lamp zelf stuk is. Dit is inderdaad een andere groep, en onafhankelijk van de rest van de lift. Datzelfde geldt voor de alarmknop (die niet meer omvat dan een luide toeter. Geen melding o.i.d.).
Zodra ik er weer ben deze week zal ik de weerstand eens nameten, hij ziet er inderdaad slecht uit. Relais DOE heb ik de draad ook al los zien hangen (ik wist niet dat dat deur open betekende), maar durf deze niet zomaar ergens tussen te prakken, omdat ik niet weet waar hij hoort. Ik zie geen sporen zoals losse schroeven of kale plekken waar hij heeft gezeten.

@Richard2000, manual override, dus het hulpcontact HO en HN induwen (evt icm HH voor hoge snelheid)
Inmiddels gaat de deur wel dicht bij tornen, dit werkte niet vanwege een versleten relais. Nadat de deur dicht is bij tornen gebeurt er overigens niets. De kooi komt niet in beweging.

Vandaag heb ik alle kooideurcontacten en kooideurgrendelcontacten nagemeten vanaf het kooidak (uiteraard met de noodrem aan en iemand bij de hoofdschakelaar) en allen maken ze goed contact. Verder werkt de lichtcel ook nog goed (deur gaat meteen weer open zodra deze onderbroken wordt terwijl hij dicht gaat). Ook zaten er nog een aantal microswitches in de buurt van de kooimotor die geschakeld worden tijdens het dichtgaan en bij het volledig sluiten. Ik weet niet precies waar die precies voor dienden, en zal binnenkort daar ook even een foto van maken, maar ook deze meetten nog correct door. Ik weet echter niet welke schakelaars hier open en gesloten dienen te zijn bij een correct gesloten deur.

Overigens, ik lees net dat tornen zowel handmatig kan door de de rem met de remsleutel los te maken en dan aan het tornwiel te draaien (dit heeft altijd gewerkt). Het elektrische tornen door de lift op inspectie te zetten bovenop de liftkooi en daar op "op" en "neer" te duwen zorgt er nu inderdaad voor dat de deuren dicht gaan. Daarna, zoals gemeld, niets. Overigens gaat bij het loslaten van de knop de deur weer open.

Wat mij overigens ook opviel: de binnenste deur grendelt nergens in. Zodra de deur gesloten is, dient er spanning op de deurmotor te blijven staan om de deuren gesloten te houden. Zodra ik de deur-dicht-knop loslaat, gaat de lift een klein stukje open door de mechanische spanning. De binnenste kooideur kan hierna met de hand verder geopend worden.
Ik snap dat het van belang is dat ik wat foto's van de kooideuren en de kooi heb. Ik zal die ook zo snel mogelijk maken.

In ieder geval leuk om te zien dat er zo veel mensen zijn die met mij mee denken en erg doordachte antwoorden geven!

@dirkie Veiligheid staat absoluut op nummer 1. Daarom werk ik er enkel aan met iemand die ik volledig vertrouw, controleren wij elkaar constant en is er altijd iemand naast de hoofdschakelaar. We hebben van tevoren al een aantal keer getest dat wat er ook gebeurt, zodra de hoofdschakelaar uit wordt gezet, alles stopt en de rem wordt geactiveerd. Uiteraard letten we ook op dat als de lift beweegt, niet de een "even" buiten de kooidakhekken iets pakt, je zou maar ergens achter blijven hangen...

Je probeerd van alles, maar meet die veiligheidslijn nou eens door. Het zou ook zomaar je snelheidsbegrenzer contact of vang contact kunnen zijn die blijft hangen.
Als de eigenaar slim is laat Hij de lift nakijken door iemand die weet wat Hij doet.