Ik heb vandaag de lagers eindelijk vervangen, het valt echt reuze mee, je hebt wel twee maatje poelietrekkers nodig, maar bij een goede bouwmarkt, heb je er 2 voor 20 euro. Ook twee maten torx heb je nodig.
4 lagers 6000-2Z SKF, kosten een appel en een ei. ik had er 4 voor nog geen 10 euro.
Dit betreft van de motoren van een Brink Renovent Large met de motoren R3G160-AD52.
Ik ga er van uit, dat je de motoren al voor je hebt liggen. Doe het allemaal op je gemak en zet geen krachten op de "ventilatorkooi" om latere onbalans te voorkomen. Je hebt om dit werkje te doen geen kracht nodig en het zware werk doen de poelietrekkers.
De afdekking eraf halen, 4 voor de vierkanten plaat, 5 schroeven (2 torx maten) op de motor.
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor1_zpsfuqres5f.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/cb651b9ee2d55af3f33c239ab4adfcca5fb4efdd/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72315f7a707366757172657335662e6a7067)
2 twee klemmen naar boven trekken die het integrated circuit op de koeler klemmen, schroefje ernaast eruit.
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor2_zpsb6svvvkt.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/7a2fb4d53f420e531ba1e1de59edae2615bb3d68/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72325f7a70736236737676766b742e6a7067)
de twee zwarte nokjes opzij drukken en print voorzichtig wiebelen en omhoog trekken
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor5_zpsttlycxfs.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/78208d7b3200d40024f51be532bea5b758e49e27/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72355f7a707374746c79637866732e6a7067)
Je ziet het bovenste lager al zitten met hier boven op de as een klemmetje, deze verwijderen.
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor3_zpstpzns7tk.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/b69039cf93d62ba7bd5925d18da9f0c9a8dccb4d/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72335f7a707374707a6e7337746b2e6a7067)
de onderdeeltjes:
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor4_zpsy2owovdq.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/6b6e97e8ad67d9cb488836b9e6a68799c9badd68/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72345f7a707379326f776f7664712e6a7067)
Poelietrekker "groot"
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor6_zpszi5ghhyp.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/2bbf64c1f51a169381fc4c25a20501f21ea576bd/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72365f7a70737a693567686879702e6a7067)
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor7_zpsyozsxhgd.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/d9db6af7322c1f7b63e5c40df982f24e60647c10/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72375f7a7073796f7a73786867642e6a7067)
bovenste lager was er zo uit te halen met enige druk vanaf de andere zijde, let op dat er een verende ring tussen het huis en het lager zit, hier het nieuwe lager:
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor9_zpsp0zu5041.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/40fdfd6cc555dbac052154f8ab226b111e8995fe/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f72395f7a707370307a75353034312e6a7067)
Dan het andere lager met de kleine poelietrekker, het laatste stukje deed ik nog met de grotere poelietrekker:
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor10_zpszrsp1s4w.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/600cc78ceb40dfd83eb698d1c92dcc155aaf8fd5/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f7231305f7a70737a727370317334772e6a7067)
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor12_zpslsz3krhb.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/f3ef394e3ffb2f98238ef4c94dff07f155ab8a36/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f7231325f7a70736c737a336b7268622e6a7067)
plaatsen van een nieuw lager, dit lager klemt ook wat, tik met behulp van een oud lager en een rubber hamer het nieuwe lager in de rotor, zorg dat het er recht in gaat:
![http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor13_zpsna7xi6tu.jpg](https://static.circuitsonline.net/camo/7b39b6a321a34c0a3e64d73de6c694af2be3a29e/687474703a2f2f693634382e70686f746f6275636b65742e636f6d2f616c62756d732f75753230342f486f6f67657665656e313936392f6d6f746f7231335f7a70736e613778693674752e6a7067)
als beide lagers in de rotor zitten kan je deze gewoon zonder al te veel kracht te zetten over de as schuiven, zo ver doordrukken dat het klemringetje weer op de as gaat. De rest wijst voor zich met het weer in elkaar zetten.
WAT EEN RUST IN HUIS !!! Pfff en een paar honderd euro uitgespaard.
Per motor een minuut of 30 werk.
Succes !