WTW maak lawaai

Bedankt voor de foto Dinge15.
Het lijkt alsof ik drie schroefgaten zie zitten. Daar zou je drie korte bouten in kunnen draaien en dan een poelietrekker daar op zetten. Als je in Venlo woont mag je die van mij komen lenen.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op donderdag 22 januari 2015 19:13:20 (14%)

zeker weten dat de borgring op de as tegen de lager eraf is? want dan zou de as er zo uit moeten kunnen. evet een tik op de as geven met een klein hamertje, let op dat de askop niet beschadigd.

als de lagers echt gaar zijn wil de lagerschaal weleens vastbakken door de hitte. bij de buitenlager schaal niet zo erg, maar de as dan loskrijgen is moeilijker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 januari 2015 20:00:44 schreef testman:
zeker weten dat de borgring op de as tegen de lager eraf is? want dan zou de as er zo uit moeten kunnen. evet een tik op de as geven met een klein hamertje, let op dat de askop niet beschadigd.

als de lagers echt gaar zijn wil de lagerschaal weleens vastbakken door de hitte. bij de buitenlager schaal niet zo erg, maar de as dan loskrijgen is moeilijker.

En wat in het laatste geval ? Ik heb de lager ook al proberen op te warmen met een soldeerbout zo dat ik dmv uitzetting de lager eraf zou krijgen.

Shiptronic

Overleden

met een soldeerbout begin je niet veel, en verwarmen zet aller uit dus gaat nog meer klemmen, als moeders het niet ziet , gauw het ding een nacht in de vriezer leggen, dan krimpt de as en moet hij er zo uit rollen, evt. handje helpen met een lichte tik.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat leuk dit topic, tijdje hier niet meer geweest. Ook ik ben even wezen rommelen aan de Renovent HR Large in ons nieuw aangekochte huis.
Ik heb dan de motoren R3G160-AD52-11. De WTW is van 2009, maar sinds 2011 niet meer onderhouden.
Flink schoongemaakt, ook de motorschoepen waren erg vies.
Ook onze motoren maken wat lawaai. Ik kreeg ze makkelijk uit elkaar en zie er SKF 6000-2Z lagers inzitten. Ik vermoed dat er ook 2 per motor inzitten. Tot zover het uit elkaar halen, ik mis nog even mijn werkplaats die in het oude huis staat om te lagers te kunnen vervangen.
De boel weer in elkaar gezet en hij is nu al een stuk stiller, waarschijnlijk door de schone schoepen.

Bij de zoektocht kwam ik ook uit bij een bedrijf in Alkmaar die ze voor 90 euro per stuk reviseert.

Toch op Ebay voor 9 euro inclusief verzenden 4 SKF lagers gekocht en zal er binnenkort wat nieuwe in gaan zetten.
Ik zal jullie tips gebruiken, een nachtje in de diepvriezer is zeker een goede tip.

Mocht ik wat vermeldingswaardig tegenkomen bij het wisselen van de lagers, dan laat ik het weten.

Speedster, je geeft aan dat je de motoren makkelijk uit elkaar kreeg en bij de lagers kon komen. Kun je aangeven hoe je dit gedaan hebt? Ik heb hetzelfde probleem als JW36 namelijk dat ik niet weet hoe ik bij de lagers kan komen.

van de week een fan van kantoor gereviseerd, daar waren de versleten lagers door een systeemplafond heen niet goed hoorbaar. omdat ik toch in het plafond moest zijn, meteen de fan even nodig onderhoud gegeven (liep al 18 jaar continu)

dit lijkt vuil ,maar dat is wat je krijgt als de lager vastzit en de as in de binnenlagerschaal gaat draaien. as is ingevreten door wrijving. was ook niet makkelijk los te krijgen. wd40 erin en een tik erop was nodig. de lagers ( vanwege gebrek aan nieuwe) schoongemaakt, van nieuw vet voorzien en teruggezet. dat scheelde al behoorlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi RonW64,

Ik ga er van de week weer mee aan de gang, ik ben een beetje uitgeklust in huis en nu weer even aandacht besteden aan de R3G160-AD52 motoren. Nu de meeste ramen weer dicht zitten is een beetje frisse lucht wel weer welkom in huis.

Mocht het me lukken dan laat ik het hier weten en of ik uiteindelijk ga voor een compleet nieuwe ventilatorhuis (a 623 euro.... pfff).

gr.

Op 7 maart 2015 22:20:20 schreef testman:
[....]

dit lijkt vuil ,maar dat is wat je krijgt als de lager vastzit en de as in de binnenlagerschaal gaat draaien. as is ingevreten door wrijving. was ook niet makkelijk los te krijgen. wd40 erin en een tik erop was nodig. de lagers ( vanwege gebrek aan nieuwe) schoongemaakt, van nieuw vet voorzien en teruggezet. dat scheelde al behoorlijk..

Geen Loctite® gebruikt om het lager weer vast te zetten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik heb vandaag de lagers eindelijk vervangen, het valt echt reuze mee, je hebt wel twee maatje poelietrekkers nodig, maar bij een goede bouwmarkt, heb je er 2 voor 20 euro. Ook twee maten torx heb je nodig.

4 lagers 6000-2Z SKF, kosten een appel en een ei. ik had er 4 voor nog geen 10 euro.

Dit betreft van de motoren van een Brink Renovent Large met de motoren R3G160-AD52.

Ik ga er van uit, dat je de motoren al voor je hebt liggen. Doe het allemaal op je gemak en zet geen krachten op de "ventilatorkooi" om latere onbalans te voorkomen. Je hebt om dit werkje te doen geen kracht nodig en het zware werk doen de poelietrekkers.

De afdekking eraf halen, 4 voor de vierkanten plaat, 5 schroeven (2 torx maten) op de motor.

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor1_zpsfuqres5f.jpg

2 twee klemmen naar boven trekken die het integrated circuit op de koeler klemmen, schroefje ernaast eruit.

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor2_zpsb6svvvkt.jpg

de twee zwarte nokjes opzij drukken en print voorzichtig wiebelen en omhoog trekken

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor5_zpsttlycxfs.jpg

Je ziet het bovenste lager al zitten met hier boven op de as een klemmetje, deze verwijderen.

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor3_zpstpzns7tk.jpg

de onderdeeltjes:

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor4_zpsy2owovdq.jpg

Poelietrekker "groot"

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor6_zpszi5ghhyp.jpg

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor7_zpsyozsxhgd.jpg

bovenste lager was er zo uit te halen met enige druk vanaf de andere zijde, let op dat er een verende ring tussen het huis en het lager zit, hier het nieuwe lager:

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor9_zpsp0zu5041.jpg

Dan het andere lager met de kleine poelietrekker, het laatste stukje deed ik nog met de grotere poelietrekker:

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor10_zpszrsp1s4w.jpg

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor12_zpslsz3krhb.jpg

plaatsen van een nieuw lager, dit lager klemt ook wat, tik met behulp van een oud lager en een rubber hamer het nieuwe lager in de rotor, zorg dat het er recht in gaat:

http://i648.photobucket.com/albums/uu204/Hoogeveen1969/motor13_zpsna7xi6tu.jpg

als beide lagers in de rotor zitten kan je deze gewoon zonder al te veel kracht te zetten over de as schuiven, zo ver doordrukken dat het klemringetje weer op de as gaat. De rest wijst voor zich met het weer in elkaar zetten.

WAT EEN RUST IN HUIS !!! Pfff en een paar honderd euro uitgespaard.
Per motor een minuut of 30 werk.

Succes !

de lagers zijn idd niet erg duur, maar neem wel merk lagers! de chinese van oa de grote C zijn veel sneller weer aan het knarsen. oa SKF zijn goede lagers.

een poulietrekker heb ik nog niet nodig gehad, meestal gaan ze er zo uit omdat de motorkern van kunstof is. anders werkt het eruit tikken met een boutkop of iets wat over de buitenlagerschaal past ook wel. de fanschoep gaat er zo uit in een bankschroef als je 2 van de 4 boutjes half erin zet en klemt in de bankschroef. ben je er betijds bij is het voorzien van nieuw lagervet afdoende voor wat jaren weer..

doorgaans het beste te horen als de unit loopt en dan de stekker eruit trekken, nalopen mag normaal geen geluid maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de zeer uitgebreide uitleg van gninokedydur gebruikt om een van mijn WTW (Renovent Medium) motoren te voorzien van nieuwe lagers in de afgelopen kerstvakantie. Enkele jaren geleden heb ik al nieuwe/gereviseerde motoren geplaatst en hoewel dat met een coulance regeling kon waardoor ik niet het volle pond heb betaald, zijn de kosten van nieuwe lagers toch aanzienlijk minder!
Qua acties prima gelukt en de motor/WTW is ook zeker een stuk stiller geworden, maar ben nog niet 100% tevreden. Nu zit ik met een paar vragen:

  • Ik heb geen rekening gehouden met het exact terugplaatsen van de kap met schoepenrad op de motor. Het zou dus kunnen dat de drie gaatjes van de kap nu niet op dezelfde schroefgaten van de motor zitten geschroeft. Veroorzaakt dit mijn resterende geluid (onbalans)? Ik heb zelf het idee dat er toch nog iets minimaal aanloopt, maar ja, dat blijft mijn interpretatie van het geluid dat ik nog hoor. Misschien heb ik ook gewoon een lager toch te hardhandig in de motor geslagen (eentje ging aardig lastig).
  • De andere motor heb ik niets mee gedaan omdat deze helemaal geen geluid / trilling veroorzaakt bij handmatig een zetje geven. Had ik beter wel de lagers opnieuw kunnen voorzien van kogellagervet onder het mom 'het apparaat is nu toch open'? Of doe je dat alleen bij (de eerste) geluiden?
  • Met kogellagervet 30% van de vrije ruimte opvullen. Hoe moet ik dit precies zien? De lager van onderen naar boven voor 30% opvullen of bij wijze van spreken van 12 tot 4 uuur van bovenaf gezien?
  • Elke keer als ik opnieuw een initialistatie uitvoer wordt de maximaal mogelijke luchtverplaatsing door het apparaat naar beneden bijgesteld. In den beginne was dit 300 en nu zit ik op 225. Mag ik aannemen dat dit door vervuiling van de kanalen/warmtewisselaar komt (de laatste reinig ik wel eens per 2 jaar)? Ik had verwacht dat na de nieuwe lagers meer luchtverplaatsing mogelijk zou zijn.

het bijgeluid komt vaak ofwel van de klemring op de lager welke aanloopt over de lagerkap, of de schoep is vuil en loopt in onbalans, dat vuil geeft ook bijgeluid.

ik heb de mijne met de kerst ook weer open gehad, lagers van de afzuigfanfan waren hoorbaar aan het worden. weer vet erin gesmeerd, maar de schoep was ook vuil. wel bouwt deze sneller vuil op de schoep, omdat deze oxideert door de koude aanzuiglucht..

minder capaciteit komt wrs door de kanalen idd, als de buizen los zijn of de filters eruit zijn zal het debiet wel hoger zijn..

lagers smeer ik met een schroevendraaier vol vet, wat teveel is loopt er vanzelf uit. voor de eerste keer had ik ze ook even meegepakt van de andere fan, dan ben je er vanaf, beter nog helemaal geen geluiden dan is er ook nog niks versleten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De andere motorlager dan ook nog maar even voorzien van vet en alle schoepen helemaal schoongemaakt en de warmtewisselaar onder de douche... Helaas maakt de andere lager nu ook (een heel klein beetje) geluid, dus ik had blijkbaar beter niets kunnen doen.....

Misschien komt het nogal nou hoe je de lagers tijdens de werkzaamheden behandelt? Om de lager er weer in te krijgen moet ik best wat ferme tikken uitdelen en ik heb dat op het binnenste deel (ring) van de lager gedaan. Miischien zit de lager er niet perfect recht in, wie zal het zeggen (op het oog in elk geval wel).

Ik blijf de warmtewisselaar na de 'douche' toch ook wel her en der donkere plekken zien die ik niet weg krijg (schimmel?, stof?). Jammer, maar ik heb niet het idee dat het verstandig is om de wisselaar 'open' te maken om beter te kunnen schoonmaken.

In ieder geval is het geluid er uiteindelijk wel stukken beter op geworden in vergelijking met de periode voor al mijn activiteiten.

ik heb ook gemerkt als de lager te zwaar loopt, dat de lager dan niet meer werkt en de motoras in de lager gaat lopen. dat is niet eens echt opvallend, maar maakt wel meer geluid als normaal. je kunt het echter goed zien met demonteren van delagers. op de as van de fanschoep zit dan een blinkend stuk metaal van het draaien op dat punt. je hebt dat sneller als je ruim met het vet bent geweest, daar kan de boel lang op draaien zonder dat de lager iets doet, pas als die as zwaar gaat lopen door de lagerkern gaat de lager weer meedoen, duurt dat te lang is de slijtage van de as zo groot dat het niet meer kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 14 januari 2016 15:47:36 schreef humke:
Misschien komt het nogal nou hoe je de lagers tijdens de werkzaamheden behandelt? Om de lager er weer in te krijgen moet ik best wat ferme tikken uitdelen en ik heb dat op het binnenste deel (ring) van de lager gedaan. .

FAIL !Daarmee heb je het lager gelijk naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Je hebt de kogels plat geslagen, en deuken in de buiten ring

Je kan het oude lager gebruiken, nog beter een een dop uit je doppenset halen met de juiste buiten diameter.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik was er al een beetje bang voor. In elke geval weer een stukje kennis voor de volgende keer (en ik heb meerdere lagers besteld, dus kan snel handelen indien nodig). Die doppen heb ik wel liggen, dus jammer dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

@testman even om te checken of ik het goed begrijp. Die as zelf zit vast en draait niet (waar de lagers + schoep e.d. omheen 'vallen' en omheen draaien).
En die binnenste ring van de lager, willen we die nu wel of niet mee zien draaien als we bij de werkzaamheden de boel handmatig een zetje geven? Met meedraaien bedoel ik dat de binnenste ring visueel gezien draait (mee met de schoepen en buitenste lager ring), maar vanuit lager beredeneerd eigenlijk stil staat. Staat die binnenste ring visueel gezien stil dan draait hij vanuit lager beredeneerd wel (als rest van de lager, buitenste ring meedraait met schoepen).

Mijn omschrijving maakt het misschien moeilijker dan het is, maar ik wil graag weten wat we in de juiste situatie willen zien. Ik zal als ik de boel weer open heb de as eens goed inspecteren.

Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, uiteraard omdat ik een probleem heb met mijn wtw. Allereerst: halleluja dat internet bestaat. Dit soort forums zijn het positieve deel van internet.

Ik ga de aanwijzingen van SPEEDSTER volgen hierboven omdat ik dezelfde motor heb en ik ga dus de lagers vervangen.

Ik zou graag meer willen weten over het smeren en invetten, speedster rept daar met geen woord over :).

- Met welk spul vetten jullie in?
- Welke onderdelen vetten jullie in?
- Hoeveel vet gebruiken jullie?

Hartelijk dank,

Maarten

Shiptronic

Overleden

gewoon voor een paar euro's nieuwe lagers erin.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 januari 2016 16:37:32 schreef humke:
Die as zelf zit vast en draait niet ... En die binnenste ring van de lager, willen we die nu wel of niet mee zien draaien

De binnenring dient "vast" aan de as te zitten en niet te draaien.

lagers is met chinese apparaten steeds meer een probleem aan het worden. ze houden er daar geen strakke maatvoering op na. heb je dan een lager gaar en koop je goede made in europe lagers dan klemmen ze niet goed om de as heen. je kunt de oude lagers wel klem om de as krijgen, maar die zijn ook chinees. ben je echter betijds, kan lagervet in de oude lagers nog uitkomst bieden.

heb dat in de airco hier ook gehad, lagers waren ver heen. nieuwe opgezet en weer lopen. echter was er toch best wat geluid aanwezig nog. maanden later weer open gehaald, bleek de as dus glad op de lager te zijn, ook vanwege de iets kleinere as diameter. oude lagers waren niet veel meer, dus heb er een 10 jaar oudere toshiba airco fanmotor ingezet welke amper had gelopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

Gisteravond de lagers vervangen. Ging heel erg goed met dank aan dit forum. De poelietrekkers zijn echt een must, de lagers zelf gingen bij mij heel goed om de as. Wat dat betreft weinig kracht nodig gehad.

Eigenlijk vond ik het sluitveertje nog het lastigst. Allereerst om deze te verwijderen....na lang proberen sprong de veer eraf waardoor ik de hele kamer heb moeten afzoeken waar de veer lag. Gelukkig gevonden.

Tot slot de veer erop vond ik ook lastig. Als je een schroevendraaier gebruikt om de veer over het asje te duwen met kracht beschadig je ook vrij snel het lager.

Ook het schoonmaken van de schoepen viel met tegen. Ik ben met een tandenborstel flink in de weer gegaan en er komt dan wel vuil uit maar om het echt goed te doen zou ik denk ik nog 2 uur hebben moeten borstelen....pfff.

Het resultaat is super, de wtw is veel stiller.

Groet M

Ook ik had last van een lawaaiige WTW en ben via Google op dit forum gekomen. Na uitgebreid het topic doorgelezen te hebben aan de slag gegaan. Zonder de uitgebreide uitleg van met name Gninokedydur was ik zeker vast gelopen. Maar lagers zijn er uit en nieuwe zijn besteld. Spoedig een en ander weer in elkaar zetten zodra de nieuwe lagers binnen zijn.
Kan het eigenlijk kwaad om de rotor in de bankschroef te zetten bij het lostikken van de lagers? Omdat het plastic wat om de magneten heen zit dan kan beschadigen?

je kunt het beste niet teveel kracht op plastic delen zetten. als je niet anders kunt, dan helpt wat papier tussen de bekken van de bankschroef tegen beschadiging ook.

de lagers gaan er doorgaans makkelijk uit. de kern is van kunstof en de as trek je er zo uit. vaak met een dikke kruiskop schroevendraaier er zo uit te duwen. met een kruiskop schroevendraaier centreert de punt in de binnenlagerschaal en kan deze niet makkelijk uitschieten. dat heb je wel met een platte schroevendraaier..

een bout met kop die op de binnenlagerschaal past werkt ook. liefst passend in het gat van buitenlagerschaal. als je scheef slaat is de lager gaar, niet erg bij de oude lagers, maar wel voor de nieuwe..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

>knip<

--mod edit--
Hallo Batouwse advies,
dit is niet de bedoeling. Bovendien kan ik je het spammen in een forum ernstig ontraden, het word door de meeste gebruikers als storend ervaren.
Nuttige adviezen geven, zonder reclame maken, werkt veel beter. Het zal niet direct inkomsten generen maar het zal absoluut bijdragen aan een beter imago.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 29 mei 2016 13:33:13 (29%)