WTW maak lawaai

High met Henk

Special Member

voor lagers die over de as lopen is soms ook een goede remedie.

afdraaien (of of laten draaien als je neit de beschikking/kennis hebt van een draaibank)
en dan een bus er overheen krimpen met WEL de juiste maat. Bij voorkeur een harder materiaal, maar GEEN gehard of hoog koolstof in die bus, maar iets beter als PBS waar de as meestal van is.

Als de bus te hard is werkt het niet, want dan heb je een hard lager en een harde bus. Dan komt de passing HEEL nauw!
Als je een zachtere bus hebt dan je as, blijft hij niet goed zitten.

Edit er is ook nog een loctite(R)(c)(TM) waarmee je lagers vast kan lijmen..
Niet zo mooi, maar werkt prima.

LET OP: Zorg niet dat er een druppeltje IN je lager valt, want dat is meteen einde lager!!!!!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo allen,

Ook ik wordt een beetje gek van de constante bromtoon die uit de WTW komt en afgelopen jaar lijkt dat steeds erger geworden. Leuk om te zien dat er hier een heel topic over is en ik hoop met jullie kennis dit zelf ook te kunnen verhelpen. 90,- voor een revisie (per motor) betalen vind ik namelijk ook een hoop geld.

Eerst de plaat eruit gehaald en motoren los:

Vervolgens heb ik de 'kop' van de motor los kunnen schroeven en houd ik dit over:

Nou denk ik dat de lager(s) in de witte behuizing om te as heen zit. Maar heeft iemand ervaring hoe ik nu verder moet? maw: ik heb geen idee hoe ik de boel nu verder uit elkaar krijg, zodat ik de lagers kan vervangen. Verder ben ik wel benieuwd of het zin heeft om met dit model iets in te smeren(wd40?) of is dat niet nodig.

Dank jullie wel !

de kunstof koelschoep moet van de as af om bij de andere lager te kunnen. deze zijn echt gaar, de as is roestbruin van de heetgelopen lager.

denk dat je de achterkant het beste op een schaal/bakje/velg/bankschroef legt en dan met een schroevendraaier/ centerpons de as eruit tikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

en een schietgebedje doen dat het schoepenrad niet breekt.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nooit hoeven doen, als je met beleid werkt gaat dat prima. als de plastic schoep eraf is, dan kan de alu kap met lager van de as af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou, ik heb vanmiddag de motor met de rug op de werkbank grlegd en met een pons een paar voorzichtige, maar ferme, tikken gegeven op die roestige bovenkant van de as. Geen beweging in te krijgen.. misschien moet ik er toch even mee naar een specialist. Misschien zit die as wel half tegen het plastic aangebrand ofzo

het wil weleens helpen om de top in de wd40 te drenken. de as kan van de roest vastzitten in de schoep.

heetstoken zou ik voorzichtig mee zijn, als de schoep krom trekt dan zwabbert het ding daarna en dat is hoorbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad, met beleid. Goed in de WD-40 zetten.
Heb je er geen vertrouwen in, dan even langsgaan bij iemand met persgereedschap. Binnenkant goed ondersteunen en dan met een pers de as eruit. Succes.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Nou, adhv jullie aanwijzingen heb ik de as er gelukkig uit gekregen, dan houd ik dit over:

Nou lijkt het dat deze lager zit ingeklemd achter een ring. Die ring zit op het oog zo klem(het lijkt alsof er nokjes over de ring geperst zitten) dat dat 1x loshalen, maar nooit meer vastmaken is. Of zie ik dat verkeerd?

het lager zit idd met een ring geklemd. die nokjes kun je doorgaans wel voorzichtig buigen en zo de lager vervangen, wegdremelen met een bijna verstleten slijpschijfje kan ook. later kun je met een centerpons de nokjes weer indeuken zodat de ring weer klemt. ook kan het zijn dat de ring gelijmd moet worden, mochten die nokjes niet meer terugkunnen ( het is gegoten alu, dat is niet erg buigzaam )

lijmen kan met bison tix, montagekit oid. de ring houdt de lager alleen op zijn plek, zijwaarts zit deze in een schacht gestoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Als je het lager eruit perst, druk je die nokjes vanzelf weg. Daarna met drevel of centerpunt even een tikje geven, hoeft alleen maar klem te zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 mei 2014 16:08:30 schreef gninokedydur:
Vandaag kwamen keurig de lagers binnen. Gisteren besteld, en vandaag vielen ze om half twee op de mat.
13:53 uur - Beginnen maar
....
Ik wens iedereen die aan deze klus begint veel succes, en ik hoop dat ik van dienst heb kunnen zijn. Iedereen in de buurt van de Stad van de Zon, die het zelf niet aandurft, is van harte welkom.
Rudy

Ik heb een Brink Renovent WTW (Medium) die herrie maakte en de eerste oplossing van Brink en de monteur was: motoren versleten, nieuwe kopen a 200€ per stuk. Dat leek me iets te veel en ben toen maar gaan Googlen en kwam uiteindelijk op deze post uit. Met de zeer gedetailleerde instructies van gninokedydur aan de slag gegaan en binnen half dagje had ik mijn WTW weer muisstil draaiend. Zijn postings bevatten alles: stappenplan, foto's, tips bij de moeilijke stappen, info over waar de kogellagers te kopen, alles! Dus, gninokedydur: vreselijk bedankt voor je aanwijzingen. Dankzij jou heb ik meer dan 350€ uitgespaard door een klusje dat ik zelf nooit had kunnen uitvogelen, maar door jouw instructies wel heb kunnen uitvoeren!!
Nog één advies voor wie ook aan de slag gaat: als je het gedeelte waar de motoren op bevestigd zijn er uit trekt, zul je merken dat sommige kabeltjes te kort zijn en die moet je dus ontkoppelen. Wellicht overbodig voor de ervaren doe-het-zelver, maar maak veel foto's van de aansluitingen, incl. overzichtfoto's, want dat maakt het aansluiten na afloop een stuk eenvoudiger!!

[Bericht gewijzigd door ElTorito70 op vrijdag 7 oktober 2016 13:30:43 (16%)

Shiptronic

Overleden

@Eltorito70, en ook leuk dat je het hier laat weten dat het gelukt is!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ben ik wel benieuwd hoe je de foto's dan hebt gezien, bij mij geven die een error 403 :p ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De foto's waren eerder zichtbaar. Ik zie ze nu ook niet meer.

Ik heb een lange tijd niets gedaan met mijn Brink Renovent HR Medium (drukte, mooi weer, ramen open..) Van een ventilator, die herrie maakte, zijn de lagers en trillingsdempers vervangen. Er weer in gezet en klonk prima. Andere ventilator geen klachten.
Nu komt het.. Hele unit weer in elkaar gezet en op het moment dat ik de kap er opzet begint de unit te trillen en herrie te maken. Duidelijk onbelans.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

fanschoep die vuil is? klontje vuil op 1 schoep kan resonantie geven die veel herrie maakt en de lagers sneller sloopt.

wat ook kan is de lagerschaal die tegen de klemring aanloopt, of de fanschoep loopt ergens tegen aan. als de lager echt rot was en de as was goed bruin van het heetgelopen lager, kan de nieuwe lager te los op de as zitten. dan gaat de as in de binnenlagerschaal draaien wat ook meer herrie geeft, zeker als die niet mooi rond meer is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb beide ventilatoren nagekeken. Fanschoepen schoongemaakt, die waren vrij schoon. Een fanschoep draait niet helemaal mooi recht om de as, kan dat er mee te maken hebben? En ik heb ook de trillingsdempers van beide ventilatoren vervangen. Probleem is minder maar nog niet weg. Het lijkt alsof de ventilatoren te veel toeren maken. Als ik de unit op stand 2 of 3 dan onstaat er een hoog schurend geluid. Niet continu maar om de paar seconden.
Afzuigventilator lijkt ook wat meer toeren te maken dan de toevoer, ik voel meer luchtwervelingen als ik mijn hand er voor hou. Ook even getest zonder de warmtewisselaar er in, dan geen probleem. Dus er wordt te veel weerstand opgebouwd zodra de warmtewisselaar er in zit en de kap gesloten wordt.

je hebt de wisselaar wel goed schoongemaakt? dat moet doorgaans ook elk jaar of degelijke gebeuren.

de fans welke een schurend geluid maken elke zoveel seconden kan komen doordat de as met fan teveel zijwaartse speling heeft. als je ze los kunt laten lopen uit zich dat in een bepaalde positie waarin ze blijven schuren doorgaans. daar zit dan iets in de weg, een opvulring vergeten, of verkeerd geplaatst bijv. de knelring op de as zelf kan ook weleens scheef zitten. 1 lipje schaaft dan over de lagerkap heen wat je ook kunt horen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Inmiddels heb ik meerdere keren de lagers vervangen van mijn Brink Renovent HR medium WTW met behulp van de info in dit forum. Goed te doen en met goed resultaat!

Ik heb nu een ander issue. Op de hoogste stand begint het hele systeem te trillen. Dusdanig dat dit ook goed hoorbaar is op verschillende plekken in huis (resonantie). Waarschijnlijk omdat de unit de trillingen doorgeeft via de wand waar deze aanhangt en/of via de kanalen. Op zich zit de trilling er op lagere standen ook in, maar geeft dan geen vervelende trilling/resonantie. Ik heb onlangs de lagers van beide motoren vervangen, maar dat heeft dit issue niet verholpen. Een zetje met de hand laat nog steeds een stil draaiende motor horen.

Zelf denk ik dat resonantie wordt veroorzaakt door onbalans van (een van de) motoren. Ik ben op zoek gegaan naar een bedrijf om de boel te laten balanceren, maar dit bedrijf kon mij helaas niet helpen omdat de constructie van de motor/schoepenrad niet op de balanceerbank past. Het geheel moet dan namelijk helemaal over een as van de balanceerbank geschoven worden en dat is lastig met het schoepenrad (deze is immers dicht van boven). Er zou eventueel een maatwerk tussenstuk gemaakt kunnen worden, maar dan wordt het balanceren een klusje van minimaal 300 euro. Eerst nog maar even niet gedaan dus...

Mijn vraag hier: wie kent adressen om deze motoren/schoepenrad te laten balanceren? Ik ga eerst het schoepenrad een goede schoonmaakbeurt geven (zijn niet heel vuil, maar toch) en de rubbers vervangen, maar ik verwacht dat ik uit ga komen bij een onbalans van het geheel. En dat moet ik dan dus zien op te lossen.

NB: Het gaat om het oude type motoren van Wellington (DD050 of iets dergelijks geloof ik).

EDIT: spelfouten en verduidelijking

veel meer als wat beugeltjes aan de schoepen of gaatje boren in de buitenkern van de motor wordt er niet gedaan normaal aan balanceren. goed schoonmaken kan al genoeg zijn. let ook op of je de schoep kunt zien slingeren als je deze een zwiep geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al veel gehad aan dit topic v.w.b. onze Brink Renovent Large.
Wij hebben de unit (nieuwbouwwoning) nu bijna 10 jaar en naast de afgescheurde rubber ophanging ook al de lager-ellende meegemaakt (net als ca. 35 andere huizen hier in de wijk..)
Sinds installatie heb ik 2 sets Wellington moeten vervangen en nu beginnen de EBM-Pabst lagers ook erg hoorbaar te piepen. Dat allemaal door een paar lagers van enkele euro's.

Nu wil ik de lagers van de EBM's graag vervangen maar weet iemand mij zo te vertellen of die van de R3G160-AD52-15 dezelfde zijn als die van de 3G160-AD52-11 zoals Speedy deze eerder hier beschreef? Ik heb navraag bij EBM-Pabst gedaan maar die kunnen/willen geen uitsluitsel geven. "Gegevens van het door u aangevraagde type zijn helaas alleen verkrijgbaar via de dealer van het merk apparaat / oorspronkelijke apparatenbouwer"
Ook na telefonisch contact kwam ik niet verder: "Deze zijn in opdracht gemaakt"

Mocht iemand uitsluitsel kunnen geven, graag! Het zou mij veel uit-en inbouwtijd schelen :)

Hgr

Marco

ding gewoon uitbouwen en lagers opmeten, lagers gaan halen of bestellen en dan pas de fan weer inbouwen. dat kan voor een dag of wat wel, zeker als je wat ramen opent.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 maart 2017 17:44:17 schreef testman:
ding gewoon uitbouwen en lagers opmeten, lagers gaan halen of bestellen en dan pas de fan weer inbouwen. dat kan voor een dag of wat wel, zeker als je wat ramen opent.

Begrijp ik, maar dat is wel de laatste optie.
I.v.m. weinig tijd wil ik ze vast hebben liggen en op een later moment wanneer t uitkomt inbouwen, vandaar de vraag

Op 3 februari 2017 17:38:25 schreef testman:
veel meer als wat beugeltjes aan de schoepen of gaatje boren in de buitenkern van de motor wordt er niet gedaan normaal aan balanceren. goed schoonmaken kan al genoeg zijn. let ook op of je de schoep kunt zien slingeren als je deze een zwiep geeft.

Een van de schoepen zwiept inderdaad wel wat, maar veel meer dan schoonmaken kan ik er zelf niet aan doen. Overigens heeft dat wel wat geholpen. Het was geen dikke stoflaag, maar alles weegt natuurlijk mee wanneer het hard gaat draaien.

Laten balanceren is nu in mijn ogen de enige optie die verder nog kan helpen. Maar ja, als dat met een te maken tussenstuk van ca. 300 euro gedaan moet worden, is dat geen optie.