Hallo,
Inmiddels heb ik meerdere keren de lagers vervangen van mijn Brink Renovent HR medium WTW met behulp van de info in dit forum. Goed te doen en met goed resultaat!
Ik heb nu een ander issue. Op de hoogste stand begint het hele systeem te trillen. Dusdanig dat dit ook goed hoorbaar is op verschillende plekken in huis (resonantie). Waarschijnlijk omdat de unit de trillingen doorgeeft via de wand waar deze aanhangt en/of via de kanalen. Op zich zit de trilling er op lagere standen ook in, maar geeft dan geen vervelende trilling/resonantie. Ik heb onlangs de lagers van beide motoren vervangen, maar dat heeft dit issue niet verholpen. Een zetje met de hand laat nog steeds een stil draaiende motor horen.
Zelf denk ik dat resonantie wordt veroorzaakt door onbalans van (een van de) motoren. Ik ben op zoek gegaan naar een bedrijf om de boel te laten balanceren, maar dit bedrijf kon mij helaas niet helpen omdat de constructie van de motor/schoepenrad niet op de balanceerbank past. Het geheel moet dan namelijk helemaal over een as van de balanceerbank geschoven worden en dat is lastig met het schoepenrad (deze is immers dicht van boven). Er zou eventueel een maatwerk tussenstuk gemaakt kunnen worden, maar dan wordt het balanceren een klusje van minimaal 300 euro. Eerst nog maar even niet gedaan dus...
Mijn vraag hier: wie kent adressen om deze motoren/schoepenrad te laten balanceren? Ik ga eerst het schoepenrad een goede schoonmaakbeurt geven (zijn niet heel vuil, maar toch) en de rubbers vervangen, maar ik verwacht dat ik uit ga komen bij een onbalans van het geheel. En dat moet ik dan dus zien op te lossen.
NB: Het gaat om het oude type motoren van Wellington (DD050 of iets dergelijks geloof ik).
EDIT: spelfouten en verduidelijking