Inleiding
Controleren of een schakeling werkt kan op veel manier. Natuurlijk heb je daar tenminste een multimeter voor nodig en voor ingewikkelde schakelingen soms een oscilloscoop. Ook is het handig dat je bij experimenteren gebruikt maakt van een specifieke tester om bijvoorbeeld een led, transistor of mos-fet in één keer te controleren op een goede werking. Zo is ook het idee van deze Comparator/Op-Amp tester ontstaan. Het is een apparaat wat in één keer een single, double of quad comparator IC kan testen zodat je weet dat hij werkt of in de kliko kan.
Schema
Het schema van de tester is niet ingewikkeld. Het hart van wordt gevormd door de CA3140 die geschakeld is als blokgolf generator. De uitgang (pin6) wordt keurig hoog/laag met een frequentie van ongeveer 2Hz. Dit signaal stuurt T1 aan, welke een groene led (D8) in dit ritme laat knipperen. Van de generator wordt ook nog een driehoek signaal afgetapt op pin2. Dit signaal wordt samen met een vast in te stellen (via P1) spanning aangeboden op schakelaar S2. Deze schakelaar is bedraad zodat hij zijn uitgang I+/I- kan omkeren. Het driehoek signaal én het de vaste spanning (Vref) wordt aangeboden op de niet-inverterende en inverterende ingangen van de comparators. Alle ingangen van de comparators (single, dual, quad) zitten aan elkaar vast en voeren dus dezelfde functie uit. De uitgang van elke comparator heeft een open collector en wordt afwisselend naar massa getrokken als het driehoek signaal hoger/lager is als Vref. Uiteindelijk zullen de leds aan de uitgangen (D1..D7) dus ook knipperen op het ritme van de blokgolfgenerator wanneer de comparator zijn werk doet. Is deze bijvoorbeeld defect, dan zal de betreffende led niet of altijd branden, wat betekent dat het IC defect is.
Opbouw en Inbouw
Het maken van een print is relatief eenvoudig, dit in tegenstelling tot het opbouwen en inbouwen zodat een compact betrouwbaar meetinstrument ontstaat.
Ik heb er voor gekozen het geheel in te bouwen in een Hammond 1591-B-BK behuizing. Deze is redelijk compact en er past makkelijk een 9V blok batterij in.
Omdat ik graag single, double en quad comparator Ics in één keer kan testen heb ik gekozen om de IC voetjes van 8pins en 14pins op de buitenkant van de behuizing te monteren. Dit heb ik gedaan door een stukje gaatjes print door te boren door de voorkant van de behuizing.
Verder wilde ik dat elk ledje rond elke IC voet werd gemonteerd, visueel hetzelfde als het blokschema van het IC. Hiervoor heb ik even een tekening op mm-papier gemaakt zodat alles makkelijk te boren was.
Uiteindelijk zitten alle aansluitingen en knoppen netjes in de behuizing.
Een deel van de schakeling (rond de in en uitgangen van de comparators) heb ik met wire-wrap draad en zweef bouw direct aan de achterkant van de deksel van de behuizing gemonteerd.
De rest van het schema heb ik op een stukje gaatjes print gemaakt en deze uiteindelijk met een druppel termische lijm aan de deksel vastgemaakt.
Alles paste gelukkig in de behuizing en werkt ook nog eens goed.
Resultaat
De comparator tester is af en nu kan ik een LM311 (Single), LM392, LM393, CA3290, TLC372 (Double) en LM339 (Quad) in één keer testen. Ook andere typen met dezelfde pinning kunnen worden getest natuurlijk. Bovendien kan in het middelste voetje ook normale double op-amps (oa. MC1458, LM358) worden getest op goede werking.
Single en Quad op-amps kunnen in principe ook worden getest met de schakeling, echter deze hebben een andere pin volgorde als single en quad comparators. Wanneer je de tester hiervoor geschikt wilt maken, zul je de aansluitingen van de test voetjes moeten aanpassen. Omdat ik als een Single Op-Amp tester had heb ik van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt, maar het kan natuurlijk wel !
Ik hoop dat ik iemand op CO geïnspireerd gekregen ook deze tester (of een ander/eigen ontwerp) eens te gaan maken. Het is mooi om iets te maken wat handig is, niet in de handel te verkrijgen is en bovendien leuk is om te maken.
Op naar de volgende tester.
(O ja, ik hoor graag jullie commentaar en suggesties.....)