Hi Heren,
Hier mijn toevoeging aan de application note van Analog Devices wat betreft het testen van OpAmps.
Dit heeft betrekking op het voedingsdeel.
Ik heb wat onderdelen uit andere projecten van mij gecombineerd en geprobeerd het met zo veel mogelijk "normale" onderdelen op te bouwen.
Uiganspunt was dit:
Symetrisch 0 tot 22V uitgansspanning.
Ruisbijdrage voeding aan de te meten OpAmp minimaal.
Modulatie van de voeding recht tot minimaal 150Khz.
Voeding moet 10nF max kunnen aansturen.
Simpel de uitgansspanning 1V per zijde te verhogen, dit ongeacht de ingestelde voedingspanning.
Dit is een voorlopig schema van de Referentie generator en het positieve uitgansdeel.
Beschrijving referentie en +voedingsdeel
De 0 tot 4V wordt opgebouwd door een CA3240 met extra filtering om de rommel die uit de uA7805 komt te onderdrukken.
Eerst wordt de 5V geschaald door R1, R3 en R3 trimt de Max. 22V output.
Hierna komt R2 die samen met C1 de eerste filtering voor zijn rekening neemt, kantelpunt beetje afhankelijk van de stand van P1 maar -3dB lager dan 70Hz.
De tweede functie is dat als je de uitgansspaning mute (Schakelaar aan R4) C1 even als een "hold" condensator werkt.
De weerstand R4 zorgt er voor dat de stroom door het contact beperkt word.
Het signaal gaat nu de + ingang van de eerste CA3240 in, deze opamp staat als "low pass" filter ingesteld.
De tweede opamp van de CA3240 inverteerd het uitgangs signaal naar 0 tot -4V.
Misschien komt er in de tweede opamp van de CA3240 ook nog een filter, maar eerst even meten of dit wel nodig is.
Waarom de stevige filtering?
De te testen opamp staat op hoge versterking ingesteld en ik wil niet dat de ruis die ik meet
ook door de rommel op de voeding van de tester bepaald wordt.
Waarom de keuze om de voeding met NE5532 uit te voeren?
Als eerste weer lage ruisbijdrage.
Grote bandbreedte dus lage Ri van de voeding.
Na wat testen, zeer goede resultaten mogelijk met de modulatie functie, deze is zeer breedbandig.
Er zijn zat schakelingen met transistoren achter een enkele opamp om meer stroom te krijgen.
Het probleem is echter dit stabiel te houden bij 5 a 10nF ontkoppeling die bij de te testen omamp komt.
De te testen opamp mag NIET ontkoppeld worden met vele microfarads,
daar het dan onmogelijk word, de voedingslijnen te moduleren.
Dus ik ga uit van rond de 3.3nF ontkoppeling bij de te testen opamp.
De lage Ri komt dus van de voedingsschakeling die dan ook met korte bedrading op de te testen opamp word aangesloten.
De NE5532a is goedkoop en kan met een DIP koelvin redelijk wat vermogen dissiperen.
Eigenlijk is voor de meeste te testen opamps één NE5532a al voldoende,
maar ik heb liever iets over vooral bij lage uitgansspanningen waar de dissipatie van dit IC natuurlijk hoger wordt.
De +1V wordt verzorgt door een LM334 die stroom uit de inverterende opamp trekt, ongeveer 0,15mA.
Dit levert ongeacht de ingestelde voedingspanning altijd 1V verhoging van de uitgangsspanning.
Om de capaciteit aan de -ingang te beperken, heb ik R12 toegevoegd hierdoor verlies ik ongeveer 0,3V maar
de extra capaciteit aan de -ingang is hierdoor nu nihil.
Dit is het voedingsdeel
Weinig spannends, vrij standaard en nog niet helemaal uitgewerkt.
Ik heb ook al het modulatie deel op papier staan maar dat komt later.
Eerst dit even laten bezinken en jullie opmekingen horen
Gegroet,
Blackdog