Comparator / Op-Amp Tester

Dus,
Als ik het goed begrijp dan kan ik niet alle Op-Amps testen .
En zeker niet de comperators.

Vraag wat is het verschil tussen Op amp en comperator??

Ik bedoel daar de tester van Elektuur mee.
Mrt 2005
Deze heb nagebouwd.

zie pdf bestand

Comparators hebben (meestal) een open collector output en kunnen dus niet 'sourcen' zoals een opamp.

Verder hebben enkele en vier-voudige comparators een afwijkende pin layout t.o.v. wat voor een opamp gebruikelijk is.

Comparators hebben (meestal) geen symmetrische voeding nodig.

Je kunt mijn tester op de 1e pagina bouwen om een comparator tester te hebben als broertje van jouw elektuur versie.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
pax

Golden Member

Er zijn nog wel een aantallen verschillen aan te wijzen tussen opamps en comparators. Je zou het misschien kunnen samen vatten als opamps zijn bedoeld om hun lineaire gebied te werken, comparators om te schakelen.
Dit heeft een aantal consequenties
- opamps zijn snel als ze in hun lineaire gebied werken, echter wanneer je hun uitgang in de verzadiging drukt (volledig open of dicht) worden ze slow en is hun gedrag vaak niet gespecificeerd
Sommige (oudere) opamps hebben ook nog te maken met output phase reversal wanneer hun input CM bereik wordt overschreden
- de spanningen aan de ingangen van opamps zijn in hun lineaire gebied vrijwel gelijk. Aan hun ingangen hebben ze vaak beveiligingsdiodes om de input transistors te beveiligen. Bij comparators is juist het hele idee dat er verschillende spanningen worden aangeboden deze vergeleken worden.
- de uitgang van een comparator is gemaakt om volledig on/off te gaan. Zo dicht mogelijk bij de rails. Veel opamps halen dit niet, dit kan interfacen met digitale circuits weer moeilijker maken

Zoals flash2b al aangaf hebben veel opamps idd een collector output en kunnen niet sourcen. Hoewel er ook comparators zijn die dit wel kunnen en de pinout kan idd anders zijn.. Maar het is eigenlijk wel goed om daar altijd op te letten (been there done that....)

Twee links waar de nodige nuttige info in staat:
TI https://e2e.ti.com/blogs_/archives/b/thesignal/posts/op-amps-used-as-c…
EDN https://www.edn.com/using-an-op-amp-as-a-comparator-here-is-what-you-n…

Mijn reactie hierboven was gerelateerd aan het "Testen van Comparators" (het onderwerp van dit topic) en wat de verschillen zijn met Opamps waardoor dit testen anders kan/moet. Die Elektuur tester gaan niet werken door de symetrische voeding, geen pull-up op de output en doordat de pin volgorde niet geschikt is voor comparators.

Een uitgebreide uiteenzetting tussen functionele verschillen Comparators vs Opams zou eigenlijk buiten dit topic gedaan moeten worden als daar behoefde aan is.

pax

Golden Member

Hoi flash2b, heb je niet te kort willen doen of beledigen! Mocht dit wel zo zijn, mijn welgemeende excuses hiervoor!

M.vr.gr,
cor

Hoi Cor, nee hoor. Je aanvullingen zijn goed, wilde alleen dat dit topic over testen bleef gaan.

Dit Topic is begonnen met mijn tester in de start post, en uiteindelijk geëindigd met een uitgebreid schema voor een tester door Blackdog rejection ratio te kunnen meten. Ik heb dat nog nooit afgemaakt tot een afgeronde unit, maar dit staat nog steeds op de agenda.