HF-converter voor DVB-T RTL Stick

Ik heb deze converter (van yo2ldk.blogspot.nl) nagemaakt: http://www.uploadarchief.net/files/download/up_converter_ne602.jpg
Het kristal wilde in deze opzet echter alleen maar op z'n grondtoon oscilleren. Nadat ik de aanwijzingen uit een ander artikel over de NE602 had nagevolgd wilde het wel (moeizaam) op 100 MHz. Toen heb ik maar een aparte overtone oscillator gebouwd. Die is stabiel en start prima.
Het schema is nu zo: http://www.uploadarchief.net/files/download/sdrhf_converter.jpg

De kortegolfontvangst is echter belabberd. Matig sterke tot sterke omroepstations zijn wel goed te horen maar het is beslist geen pretje om naar te luisteren: rommelig, ruiserig. Op de tamelijk drukke 20 meter amateurband hoor ik zo nu en dan een 'verdwaalde' amateur. Verdwaald in de ruis als het ware... Kortom, geen fijne converter. Zou deze schakeling voor verbetering vatbaar zijn?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Doet de RTLstick het op VHF/UHF wel goed?

In dat geval: hoe klinkt daarop die 100 MHz?
Je mag daarop geen ruis horen of zien. Althans, niet veel; niet meer dan bijv. op een AM-signaal van Schiphol (probeer 132.975 en kijk in de spraakpauzes).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

hoe goed is de faseruis van je kristaloscillator ?

Ook heeft een extra voortrapje voor de NE602 niet echt zin op de kortegolf, het ruisgetal van de NE602 is al zo klein dat de ruís van de antenne vele malen groter is. Nadeel van extra trapjes is het mogelijk oversturen van de mixer. (dat risico loop je zowiezo zonder de juiste preselectie, met of zonder extra voortrapje.)

ook *kan* het misschien zinvol zijn de uitgang van de NE602 een bandfilter voor het bereik 100-150 MHz te geven.

De RTL-stick doet het op 2 meter heel goed. Vrijwel alles wat met een 'reguliere' set is te ontvangen, ontvangt de SDR ook. Maar oké, wel met iets meer ruis waardoor het inderdaad wat onaangenamer luisteren is. Op UHF (70 cm) is de stick slechter dan 'regulier'. (Maar dat maakt niet uit. De converter zet om naar VHF, niet naar UHF.)
De 'ruisvloer' op VHF/luchtvaartband/AM (met SDR#) zonder antenne is ca. -60. Ik bevind me niet in de buurt van Schiphol maar in Zeeland.
(@FET Eigenlijk snap ik niet goed wat je bedoelt met de vraag hoe 'de ruis op 100 MHz klinkt'.)

Ik heb het al zonder voortrapje geprobeerd. Dan is de (kortegolf)ontvangst een stuk rustiger. Sterker, volslagen ontoereikend om nog normaal te ontvangen; ik hou bijna niets over (en de 20 meterband uit mijn voorbeeld is dan helemaal 'stil'). Hoe de faseruis van de kristaloscillator is weet ik niet. Ik heb er wel wat mee geëxperimenteerd: ik heb de buffer weggelaten, maar dat maakt weinig verschil. En ik heb de 47k weerstand (b-c buffer) geregeld van 47 - 147k. Helemaal geen (hoorbaar) verschil.

Het zou nu toch het best zijn nog wat aan de oscillator te sleutelen, denk ik. Hoe kan ik het niveau daarvan het best regelen?

rbeckers

Overleden

Zet als test een 10dB verzwakker voor de stick.
Wat doet het signaal? En de ruis?

Henry S.

Moderator

Op 17 september 2013 17:52:06 schreef tin.soldier:
De RTL-stick doet het op 2 meter heel goed. Vrijwel alles wat met een 'reguliere' set is te ontvangen, ontvangt de SDR ook. Maar oké, wel met iets meer ruis waardoor het inderdaad wat onaangenamer luisteren is. Op UHF (70 cm) is de stick slechter dan 'regulier'. (Maar dat maakt niet uit. De converter zet om naar VHF, niet naar UHF.)

De converter is eigenlijk bedoeld voor signalen tot 50MHz. Signalen hoger dan 50MHz buiten de converter om ontvangen. Je kan dat met een kleinsignaal relais schakelen (bijv een V23026).

(@FET Eigenlijk snap ik niet goed wat je bedoelt met de vraag hoe 'de ruis op 100 MHz klinkt'.)

Stem je stick zonder converter af op 100MHz, daarbij hou je de converter wel in de buurt en onder spanning. Nu moet je een schoon stil signaal van de oscillator ontvangen zonder dat deze verspringt. En ruis mag je bijna niet horen en zien.

Het zou nu toch het best zijn nog wat aan de oscillator te sleutelen, denk ik. Hoe kan ik het niveau daarvan het best regelen?

Het kan heel eenvoudig door van de 680Ω weerstand een 1k potmeter te maken (met een weerstandje parallel om de BFR96A weer goed in te stellen, oftwel de halve voedingsspanning op de collector).

Op 17 september 2013 19:03:47 schreef rbeckers:
Zet als test een 10dB verzwakker voor de stick.
Wat doet het signaal? En de ruis?

Goede vraag, want de NE602 zie heel vaak terug als mixer in DC ontvangers waarbij voorversterking zeker niet nodig is. De extra transistor is alleen bij gebruik van een sprietje handig, anders is er alleen maar grote kans op overbelasting.

BTW: direkte link naar het projekt: http://yo2ldk.blogspot.nl/2012/07/up-converter-ne602-pentru-sdr-dongle…

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

De converter is eigenlijk bedoeld voor signalen tot 50MHz. Signalen hoger dan 50MHz buiten de converter om ontvangen.

Deze opmerking is wel correct, maar mijn constatering is het antwoord op FETs vraag of de Stick het zonder converter wel goed doet. Dit is het geval, heb ik bedoeld te schrijven... De converter heeft hier niet veel mee te maken.

Dank voor de de twee volgende tips. Ga ik proberen! Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'het weerstandje parallel; halve voedingsspanning op de collector'.. 100 ohm van collector naar massa misschien?

Voor wat betreft de laatste tip. Rbeckers bedoelt de Stick minder signaal uit de converter te geven. Overigens kan de gain van de Stick ook met de software worden geregeld. Ik zal nog zien of dit twee verschillende zaken zijn. Met de voorversterker van de converter heeft het niet (veel) van doen: ik schreef al dat de kortegolfontvangst aardig onbruikbaar is zonder (weinig te horen door gebrek aan versterking, lijkt het wel ;-)

rbeckers

Overleden

De signalen op de korte golf zijn eerder te sterk dan te zwak.

Hang er een meetzender of zoiets aan.
Of vergelijk met een andere radio.

joopv

Golden Member

De signalen op kg zijn meestal van een andere aard dan op vhf/uhf.

Kun je met zo'n stick (zonder converter) naar SSB signalen luisteren op de 2m amateurband, bijvoorbeeld? En hoe klinken de AM signalen van de luchtvaart zoals FET al vraagt? Heb je wel vergelijkingsmateriaal met een normale allmode kg ontvanger?

Je moet geen wonderen verwachten...

Henry S.

Moderator

Op 17 september 2013 22:26:33 schreef tin.soldier:
Dank voor de de twee volgende tips. Ga ik proberen! Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'het weerstandje parallel; halve voedingsspanning op de collector'.. 100 ohm van collector naar massa misschien?

De beste instelling van de transistor bereik je met het punt waarbij de collectorspanning de halve voedingsspanning is. En in het schema gebruik je 680Ω, dat zal met een reden zijn (of is dit op de gok). En 1k is net wat hoger zodat er een weerstand parallel aan moet komen te zitten om weer 680Ω te krijgen.

Voor wat betreft de laatste tip. Rbeckers bedoelt de Stick minder signaal uit de converter te geven. Overigens kan de gain van de Stick ook met de software worden geregeld. Ik zal nog zien of dit twee verschillende zaken zijn. Met de voorversterker van de converter heeft het niet (veel) van doen: ik schreef al dat de kortegolfontvangst aardig onbruikbaar is zonder (weinig te horen door gebrek aan versterking, lijkt het wel ;-)

Ok, maar dan nog moet alleen de NE602 genoeg zijn.

@joopv Ja, SSB ontvangst op VHF werkt goed met de stick. AM (luchtvaart op VHF) heel erg goed zelfs! En in vergelijking met mijn all mode kortegolfontvanger (IC-720A) is de ontvangst van de stick-met-converter echt om te huilen, ook al verwacht ik van die laatste zeker geen wonderen.

@ Henry S. Bedoel je het zo? http://www.uploadarchief.net/files/download/instel_t.jpg

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op woensdag 18 september 2013 11:22:46 (32%)

rbeckers

Overleden

Ik denk dat er iets mis is met deze converter.

Kristal op 100MHz ?
(testen met counter, scope, FM radio, stick)
Spanningen en stromen?

Bij ingeschakelde converter NIET aangesloten op de stick (zoals Henry S. voorstelde) is in de software één mooie paal op 100 MHz te zien. Met een counter controleerde ik al eerder dat het echt 100 MHz is, en geen 60 én 100 én 120 tegelijkertijd o.i.d.
Maar.... zodra de converter WEL is verbonden met de stick worden rond 100 MHz wel erg veel 'nare palen' zichtbaar in de software: http://www.uploadarchief.net/files/download/sdr%23_100mhz.jpg Al die pieken worden dus zichtbaar bij inschakelen van aangesloten converter; bij niet aangesloten is het er maar één en alleen op 100 MHz. En het is natuurlijk nog erger dan het plaatje laat zien, want het getoonde spectrum omvat slechts 2 MHz. Als ik op (1)14 MHz afstem zijn de palen trouwens niet meer zichtbaar.

joopv

Golden Member

Blijkbaar gaat er iets parasitair oscilleren op 230kHz of zo, als je de converter aansluit. Is de afstand tussen die paaltjes stabiel of kun je die beinvloeden met je vingers of met een metalen voorwerp bij bepaalde componenten?

De ergste pieken strekken zich uit van ca. 97 tot 103 MHz. Het 100 MHz hoofdsignaal is duidelijk wel het sterkste. In het spectrum zit aan weerszijden van het hoofdsignaal op 200 kHz afstand een paal. Vervolgens - en steeds aan weerszijden - om de 300 kHz. (Eigenlijk zitten om de 100 kHz wel paaltjes, maar die zijn veel zwakker dan de eerstgenoemde.) Met m'n vingers kan ik hooguit de amplitude van de palen marginaal verzwakken, de frequenties blijven dezelfde. De afstand tussen de paaltjes blijft dus gelijk.

Het lijkt erop dat wanneer ik "gedoseerd knijp" in de oscillatorspoel, de palen minder sterk worden en zelfs helemaal verdwijnen terwijl het hoofdsignaal aanwezig (maar zwakker dan voorheen) blijft. De spoel zit om een vormpje met kern.

Henry S.

Moderator

Op 18 september 2013 11:02:03 schreef tin.soldier:
@ Henry S. Bedoel je het zo? [afbeelding]

Nee zo was het niet bedoeld, zet de loper aan de 100pF condensator.
Wat is nu de collectorspanning?

En ik ben benieuwd naar de opbouw.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 september 2013 18:53:08 (11%)

Eh, zo dan? http://www.uploadarchief.net/files/download/%5B2%5Dinstel_t.jpg Ik snap niet wat je bedoelt met "een weerstand parallel zetten om 680 ohm te handhaven". De opbouw is HF-ferig genoeg. Ik zal later een fotootje plaatsen.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op woensdag 18 september 2013 18:58:22 (16%)

Henry S.

Moderator

Op 18 september 2013 18:56:50 schreef tin.soldier:
Eh, zo dan? [afbeelding]

Niet de loper aan de rest van de potmeter vastmaken, anders verander je de instelling van de transistor!

Ik snap niet wat je bedoelt met "een weerstand parallel zetten om 680 ohm te handhaven".

Lees dit nog eens:

Op 18 september 2013 00:22:45 schreef Henry S.:
De beste instelling van de transistor bereik je met het punt waarbij de collectorspanning de halve voedingsspanning is. En in het schema gebruik je 680Ω, dat zal met een reden zijn (of is dit op de gok). En 1k is net wat hoger zodat er een weerstand parallel aan moet komen te zitten om weer 680Ω te krijgen.

Waarom kies je voor 680Ω?

rbeckers

Overleden

Bij gemeenschappelijke emittor:
Collector op halve voedingsspanning geeft maximale uitsturing.
Ic, (afhankelijk van Ic is o.a. ft), en collector spanning geeft de collector weerstand.

Oké, 680 ohm als minimum waarde handhaven door 2k2 in serie met de loper te zetten (en met een willekeurig uiteinde van de pot te verbinden). Ik ben eruit.
Maar het hielp niet. 680 ohm was trouwens een waarde die ik uit een ander schema had.
Experimenteel ben ik nu tot ca. 330 ohm gekomen. Lager schijnt geen zin meer te hebben. Dramatische verbetering! Omroepstations beluisteren is nu heel goed te doen. Ontvangst op amateurbanden blijft (onacceptabel?) slecht. Te veel ruis. Wegnemen van de voorversterker: minder ruis en geen acceptabele (omroep)ontvangst meer.

Wat nu? Het 'palenspectrum' rond 100 MHz blijft (alleen met aangesloten converter dus; zonder is er maar één paal - op 100 MHz). Ik raak door mijn opties heen. Zal de 10 dB verzwakker aan de uitgang van de converter nog proberen...

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier http://home.tiscali.nl/curious_about/PA1DSP/Articles/why_not_to_use_th… staat ook nog wat informatie over de NE602.

joopv

Golden Member

Op 19 september 2013 15:58:41 schreef tin.soldier:
Wat nu? Het 'palenspectrum' rond 100 MHz blijft (alleen met aangesloten converter dus; zonder is er maar één paal - op 100 MHz). Ik raak door mijn opties heen. Zal de 10 dB verzwakker aan de uitgang van de converter nog proberen...

Het palenspectrum ontstaat door een parasitaire oscillatie, mogelijk vanwege de misaanpassing van de converter en de stick. Een 10dB verzwakker met 3 weerstanden zal in dat geval de misaanpassing verhelpen.

Ik ben eruit!! De twee antiparallelle diodes aan pen 1 van de mixer verstierden de ontvangst(gevoeligheid). Zonder deze diodes ging de boel helemaal los! En inderdaad, de voorversterker is helemaal niet nodig.
Voor de diodes was BAT62 "voorgeschreven" maar die had ik niet. Ik had 1N5711 gebruikt. Maar is het überhaupt wel zinvol op dit punt diodes te gebruiken?
Het palenspectrum rond 100 MHz blijft. Overigens repeteert de conversie zich ook boven de 200 MHz want de 2e harmonische van de kristalocillator is "gewoon" erg sterk.
QSO's van zendamateurs op 40 en 20 meter zijn nu goed te volgen. In het algemeen is het (natuurlijk?) alsnog geen fijne kortegolfontvanger. Zo verschijnen er 's avonds nogal wat omroepstations in de 14 MHz-band, bijvoorbeeld. En er is nog veel meer "troep" waar het niet thuishoort...

Dat klopt ook wel, de diodes zijn voor DC met de mixer verbonden:
- De (een) diode krijgt DC vanuit de mixeringang en geleidt dus: gevolg kortsluiting van de mixeringang naar massa...
- De mixer-bias zelf wordt "scheefgetrokken" en raakt daardoor de juiste instelling kwijt!

De diodes hebben wel degelijk zin, een 602 kan nu eenmaal geen grote signalen verwerken maar het blijft dan een lapmiddel. Een betere mixer is b.v. een SBL-1, IE500, ASK-1 et cetera.

/edit: Zin gefatsoeneerd.

Zou het een idee zijn (en nut hebben) de diodes via een condensator, van zeg 100 pF, met de mixer te verbinden?