400V <=> 220V

Hoi,
Ik ben nieuw hier, ook al heb ik al regelmatig een en ander aan nuttige info op dit forum kunnen vinden, heb ik me nu pas geregistreerd, want ik heb de volgende vraag:

Ik heb van 't weekend een banden balanceer machine gekocht, en ging er vanuit dat deze op 380V werkte.
Nu blijkt dat de vorige eigenaar deze op 3 x 220V had aangesloten.
De elektromotor om het wiel te doen draaien, draait gewoon, vooruit en ook achteruit, zoals het hoort, maar het elektrisch paneel, waarop je alle gegevens van de velg moet ingeven en de balanceer gewichten kunt aflezen, doet het niet. Iedere keer opnieuw springt de zekering.
Ik ben een aantal nieuwe zekeringen gaan halen, en heb toen wat met de fases zitten wisselen, om zo eventueel tot een oplossing te komen, tot ik al mijn zekeringen er door had geblazen.

De stekker die op het toestel zat was er een van hetzelfde type als ik hier gebruik voor mijn elektrisch fornuis (380V)
http://i57.tinypic.com/jkxa29.jpg

Ik ging er dus vanuit dat ik deze gewoon op 380V kon aansluiten. Maar blijkbaar zit er in de elektronica nog een jumper, en die heb ik te laat gezien. Deze stond nog op 220 V, terwijl ik die op 380 of 415 had moeten zetten, denk ik.

Uiteindelijk heb ik deze wel verzet, maar er zijn toch vonken aan te pas gekomen:
http://i60.tinypic.com/s28cjc.jpg
Het witte blokje op de printplaat gaf die vonken dus.

Ik vermoed dat dit een transformator is, kan iemand mij dit bevestigen? En kan ik ergens terugvinden op de printplaat of zo, wat de werkingsspanning van die printplaat is, zodat ik een andere transformator kan kopen en er op solderen?

als je die transformator bekijkt, zo er op 1 kant toch ergens een schema moeten staan met de uitgangsspanningen op.
desnoods secundair eens kijken waar de diodes zich bevinden en op welke elco alles uitkomt. als daar een 16V elco zit, verwacht ik een 12V voeding. zit daar een 35V dan zal het eerder 24 of 30V zijn.

bovenaan op die print zie ik precies toch +24 en +12V ondersteboven gedrukt staan?
ik vermoed dat je transfo primair is doorgebrand (spoel in kortsluiting) en ik hoop voor u dat de hogere secundaire spanning van de transfo niks kapot heeft gemaakt (als die transfo normaal 230V-24V is, dan heeft die op 400V ongeveer 41V gemaakt...).

bij enkel de transfo kapot, kan je die wel gewoon vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De sturing, stuurstroom, electronica zal wel op het oude apparaat tussen 2 fasen aangesloten zijn geweest. Zo had men 230 Volt.

Door de zaak om te zetten heeft het allemaal 400 Volt gehad.
Wat er allemaal kapot gegaan is zul je moeten onderzoeken.
Je trafo (dat witte ding) hoogstwaarschijnlijk.
Misschien ook nog wat zekeringen.
Dat is allemaal wel te doen.
De trafo kun je er ook uithalen en een separate trafo monteren.
Maar de elektronica heeft via de secundaire zijde van de trafo ook een veel te hoge spanning gehad.
Grote vraag wat daar allemaal kapot is.

P.S. Heb je de motor ook omgezet van driehoek naar ster?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zal die printplaat er eens uit halen, en eens goed bekijken.
Aan de aansluiting van de motor ben ik niet geweest, enkel de 3 verschillende fases onderling gewisseld. Ik vond het al vreemd dat de nul niet was aangesloten...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een goede machinebouwer gebruikt geen Nul bij 3 fase machines.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de trafo zal overleden zijn wrs. de secundaire spanningen gaan via 78xx regelaars, deze kunnen 30v boven hun uitgangsspanning hebben dus die zouden het weleens overleefd kunnen hebben. de trafo zal in eerste instantie het punt zijn, er zitten wrs meerdere spanningen op. zal na 31 jaar toch moeilijker te vinden zijn als onderdeel. een losse trafo zoals gezegd kan ook, monteer je ergens op het chassis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zet je motor ook maar om of controlleer op zen minst.
je motor zal ook wel lopen op 400V als die ingesteld staat op 230, maar lang zal het niet werken.
ik heb het omgekeerde gehad, ze stonden op 400V en ik heb maar 3x220V. alles werkte idd maar werd LOEIHEET

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 december 2014 10:24:36 schreef Toeternietoe:
Een goede machinebouwer gebruikt geen Nul bij 3 fase machines.

Wat een onzin.
Voor de stuurstroom heb je vrijwel altijd 230 nodig.
Elke machine voorzien van een aparte 400-230 trafo maakt de zaak er niet echt goedkoper, eenvoudiger of beter op.

Verder krijg je dan van die kunstenaars die het sterpunt van de motor als nul gaan gebruiken.

Geen nul toepassen is in mijn ogen een kortzichtige besparing. (Ja kunt dan iets goedkopere voedingskabels toepassen, nou joehoe)

@TS: Ik denk dat je je balanceerapparaat hebt gesloopt.

Opgeruimd, wat is dat?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 31 december 2014 10:50:59 schreef JBHC:
[...]

Wat een onzin.
Voor de stuurstroom heb je vrijwel altijd 230 nodig.
Elke machine voorzien van een aparte 400-230 trafo maakt de zaak er niet echt goedkoper, eenvoudiger of beter op.

Als je het goed doet dan maak je de stuurstroom op 24 Volt.
Een trafo van 230 naar 24 Volt kost net zoveel als een vergelijkbare trafo van 400 naar 24 Volt.

Ik heb nogal wat machines gezien met een flinke aansluiting, als je in de aansluiting de Nul niet hoeft mee te bedraden kan dat behoorlijk wat geld besparen.
Voor een 2,5 qmm kabeltje zal het niet zoveel uitmaken maar bij een 95 qmm begint het toch aardig in de papieren te lopen.
Daarbij komt nog dat als je geen nul hebt je gebruik kunt maken van 3 polige hoofdschakelaars.

Een goede machinebouwer weet van de problemen (lees kosten) van een verkeerde nul. bv fase en nul verkeerd om, maar nog erger en losse of niet aangesloten nul.
Al deze zaken heb je niet als je geen nul gebruikt.
Denk er ook aan dat machines wel eens naar landen gaan waar het opleidingsnivo van de monteur, alsmede de betrouwbaarheid van de netspanning wat minder zijn dan we hier gewend zijn.

Het is dus (vaak) goedkoper, eenvoudiger (minder kans op vergissingen en fouten) en beter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Pfff, dat wordt sleutelen om de motor om te zetten, want de enige manier om aan die motor te geraken is de onderkant opendraaien. Voor de rest is het een gesloten kast met enkele (te) kleine openingen...

maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2014 09:46:22 schreef Toeternietoe:
Dat is allemaal wel te doen.
De trafo kun je er ook uithalen en een separate trafo monteren.
Maar de elektronica heeft via de secundaire zijde van de trafo ook een veel te hoge spanning gehad.
Grote vraag wat daar allemaal kapot is.

Als het een beetje meezit niets. Ik zie lineaire spanningsregelaars, die kunnen dat wel hebben. De trafo is in verzadiging gegaan en heeft zo met wat geluk zichzelf opgeblazen voordat er gevolgschade was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met wat geluk wel ja, maar garanties krijg je daar niet over. Zeker op het moment dat de transformator er een eind aan maakte, terwijl er een veel te grote primaire stroom door liep, kun je wat narigheid hebben gekregen aan de secundaire zijde.

@TS: precies waarom dacht je na de eerste of tweede set zekeringen niet "dit klopt niet, misschien moet ik iemand die er verstand van heeft om hulp vragen"?!?

De kans dat je het ding nu definitief om zeep hebt geholpen lijkt me eigenlijk best groot.

Wel raar trouwens dat er zo'n stekker aan zat, en niet gewoon een CEE-form.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
jerome

Golden Member

Dom in kwadraat als je wist dat het toestel op 3X230 stond. Als de zekeringen er vrijwel direct zijn uitgegaan kan de schade nog mee vallen. Waarom toch telkens opnieuw proberen als de zekering er blijft uit knallen!!!!. We gaan je dit vergeven en helpen als je klare pics kan posten, al zal het vast niet op een avond als deze kunnen :-). Voor iedereen dus een genietbaar oud naar nieuw.

@ Jerome: Ik wist NIET dat hij op 3 x 240V stond, anders had ik daar gelijk wel naar gekeken. Er zat een 400V (380V) stekker aan, en ging er van uit dat dat dus ook normaal was. Aangezien het in mijn ogen een keuken-stekker betrof, heb ik de hele kabel vervangen door een dikker exemplaar, in combinatie met een rode 400V stekker (zoals ik mijn garage ook heb voorzien).

Ondanks dat er in de keukenstekker slechts 4 draden aanwezig waren (aarding, zwart, bruin en blauw) was de blauwe draad toch in gebruik, ook al was de nul niet aangesloten. Aangezien dat die kleurcode al niet klopte, ging ik er vanuit dat er een probleem was met de volgorde van de fases, en heb ik daarmee gewisseld, en iedere keer opnieuw geprobeerd met nieuwe zekeringen.

Uiteindelijk zag ik naast de transformator een draadje en 3 aansluitpunten zitten: 220V, 380V, 415V
Ik heb toen eerst het draadje losgetrokken van de 220V aansluiting en op 415V gezet, maar toen vonte de transformator. Dan op 380V gezet, en vonkte de transfo weer. Toen heb ik een gewone stekker 240V genomen, de 2 fases die op de printplaat aankwamen losgetrokken en de nul en een fase van het 240V stopcontact hierop aangesloten, maar ook dit gaf geen resultaat uit de transformator meer.

Ik heb ondertussen de transfo los gesoldeerd en ben naar Bea-elektronics geweest voor een nieuwe. De zwaartse die ze op dit moment hadden was 300mA, en er moet een 1 Amp in, dus nog even wachten tot volgende week. De verkoper heeft de printplaat ook bekeken, en ging er niet vanuit dat die beschadigd was.
Hoop doet leven! :-)

als het een gewone 24V1A is, kan je ook een ander type transfo kopen, die ergens in de behuizing inwerken en verbinden met 2draden naar de print (waar je nu ook extra zekeringen in kwijt kan ;)

een ringkern is ideaal om op plaatwerk vast te zetten ergens:
http://www.nuvotem.com/graphics/toroidal_transformer_vertical_bracket_flying_leads.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De verkoper dacht dat ik een 12V transformator nodig had, en voor zover ik op de print kan zien staat er inderdaad 12V op, maar ook 24V...

http://i58.tinypic.com/2r2vgiv.jpg

http://i62.tinypic.com/betqhx.jpg

24Volt is iets gebruikelijker.
Staat er niets op de oude trafo ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Neen, op de transfo is niets terug te vinden

Merk en type nummer van de machiene, heb je die wel ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Beissbarth W416

Maar daar is nauwelijks iets van terug te vinden op het net. Ik heb een instructieboekje gevonden voor een W425, waar ik veel in teruggevonden heb voor het gebruik, maar qua aansluitingen verwijst dat naar het "wiring diagram" of het "schaltplan" en daarvan vind ik niets.

Mogelijk heet ie ook wel eens REPCO.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de printplaten staat ook overal Beissbarth...

jerome

Golden Member

Zou toch maar eerst beginnen met de diagnose of de trafo stuk is. Hoeft er niet uit gesoldeerd, enkel de print uit het toestel. Plaats goeie foto's (liever niet via tinypic) zodat we kunnen zien waar de 230V pennen zitten. De weerstandswaarde zal ong tussen 40 en 60 Ω primair bedragen. Met een gloeilamp (40a60W) in serie en een snoer met stekker kan je 230V aanbrengen primair, en dan secundair verder de spanningen opvolgen, na de gelijkrichter en na 78XX en over de elco's. Als dat werkt kan het bord zijn voeding uit N en F krijgen. De motoraansluiting zal naar ster moeten verplaatst worden.

Ik heb de transformator er al uit...

Als je ergens een 12V trafo kan vinden, dan zet je 12V op de primaire, en ga je meten of je ongeveer 1.2V of 0.6V wisselspanning op de secondaire kan vinden.

Als die andere trafo niet lukt, of als dat bovenstaande eerste experiment succesvol is:

Dan zet je voorzichtig 230V op de primaire, en meet je de secondaire.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/