400V <=> 220V

Op 1 januari 2015 15:46:38 schreef Gadget_inc:
Wat is het opschrift van die zwarte 3poters 7812 en 7912 oid ?

Inderdaad 7812C en 7912C

Op 1 januari 2015 15:41:45 schreef Lambiek:
Ja, leuke foto's maar daar zien we niet veel aan. :)
Je moet een schema van het apparaat zien te krijgen, of je moet info bij de leverancier los zien te peuteren.

Die ene aansluiting bij de primaire kant is dat aarde? Als dat zo is zit er dus ook nog een scherm inwendig in de trafo.

Voor zover ik kan opmaken uit de print komt de voeding aan, lopen beide fases apart door een zekering, en gaat de ene naar de uiterst rechtse aansluiting op de foto.
De andere 3 primaire aansluitingen zijn via een kabeltje dat van de 2de zekering komt, aan te sluiten met opschriften 220V, 380V en 415V
220V staat uiterst links, 380V in 't midden en 415V rechts, tussen de andere fase en de 380V

Lambiek

Special Member

Zoals ik al eerder zei, probeer aan info te komen. Zo wordt het alleen maar gissen, en het probleem kan alleen maar erger worden op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk toch dat het een 24VAC transformator was, aangezien deze omvormers naar 12V er op zitten:

maartenbakker

Golden Member

Spanningsregelaars -12V en +12V. Kan van een enkele wikkeling van bijvoorbeeld 12V of 15V gevoed worden, uit 2 wikkelingen van 12 tot 15V of uit 24V met middenaftakking maar dat komt minder vaak voor. Zitten er secundair 2, 4 of 3 aansluitingen aan de trafo?

Als er ook voorzien is in sturing van wat zwaardere relais, servo's of ander dergelijk grofstoffelijk werk, zou 24V misschien kunnen. Anders niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Secundair zitten er 4 aansluitingen op de transformator

Er zit, op een of andere manier, toch ook 24V op de print:

(zie foto op vorige pagina)

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, ik keek kennelijk met mijn neus.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik zou dan eerst voorzichtig denken in de richting van 2 wikkelingen van 12V, maar hoe schakel je dat met een enkele brugcel zo, dat je er +24/+12/-12 uit krijgt. Printsporen volgen is me nog niet helemaal gelukt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanaf de secundaire aansluitingen op de print vertrekken 4 banen. Een foto van de bovenkant van de print:

van bovenaf te tellen de 2de aansluiting gaat naar de massa, de 3de loopt naar beneden, naar een 16-polige stekker en naar een aansluiting voor een stekker naar een andere printplaat.

De bovenste en onderste secundaire aansluitingen lopen over de onderkant van de print naar de gelijkrichter.

Sine

Moderator

Als je 18Vac gelijkricht en afvlakt kom je ongeveer op 24Vdc uit.

En dat is gewoon een standaard trafo.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 januari 2015 22:09:03 (25%)

Kan ik daar dan die transformator die ik hier nog heb liggen, met 24VAC en 60VA op aansluiten?

jerome

Golden Member

Ondanks diverse wijntjes en een alles behalve fris hoofd kan ik moeilijk aannemen dat de trafo op geen enkel punt een weerstandswaarde laat meten. Primair doorgefikt, akkoord. Maar secundair ook beide wikkelingen kan alleen bij bliksemschade, en dan nog. Indien dit toch zo zou zijn is dit enkel te verklaren door slecht uitsolderen waarbij veel kracht werd gebruikt om de trafo los te wrikken en daarbij de aansluitingen naar de wikkelingen zijn beschadigd. De lak over de wikkelingen laten op de foto geen spoor van oververhitting na. Zo te zien lijkt dit me geen 60VA trafo, maar een stuk minder. Alvorens hier nog inbreng te doen wil ik wel de weerstandswaarde secundair eens horen. Eventueel de lak rond de pennen weg schrapen en rechtstreeks op de draadjes meten. De afmeting en penafstanden van de trafo zullen ook bijdragen een vervanger de helpen vinden. Lijkt me niet iets exotisch.
Edit, Kan ik daar dan die transformator die ik hier nog heb liggen, met 24VAC en 60VA op aansluiten? Uitgesloten bij een symm voeding.

Op deze foto: http://i58.tinypic.com/2r2vgiv.jpg zie ik +24v staan. Daar boven, onder die groene weerstand(?) staat ook een 24v waarde. Staat daar soms -24v ?

Dan kan ik me voorstellen dat die trafo 2x 24v is.

Opgeruimd, wat is dat?

Er loopt een pad "in de weg" maar is volgens mij inderdaad -24V...

Als je de foto's goed bekijkt zie je ook dat secundair de 2 middelste pootjes doorverbonden zijn. Dus dat ding is secundair iets van 2x 24v(ac)

Dus tussen pootje 1+2 even de weerstand meten en tussen pootje 3+4

+ + + +
| | | |
1 2 3 4

Opgeruimd, wat is dat?
jerome

Golden Member

Idd +24 en -24. Daar hoort dus een trafo bij van 2X 17a18V.

jerome

Golden Member

Op 1 januari 2015 23:12:23 schreef Monster900:
Ik meet 7 en 6 Ohm

Zie je wel !!!!!!. En nu de andere aansluitingen.

/edit: foutje

[Bericht gewijzigd door JBHC op donderdag 1 januari 2015 23:16:47 (97%)

Opgeruimd, wat is dat?

Op 1 januari 2015 23:10:03 schreef JBHC:
Als je de foto's goed bekijkt zie je ook dat secundair de 2 middelste pootjes doorverbonden zijn. Dus dat ding is secundair iets van 2x 24v(ac)

Dus tussen pootje 1+2 even de weerstand meten en tussen pootje 3+4

+ + + +
| | | |
1 2 3 4

Om hier even op door te gaan:

Ook even tussen 5+8, 6+8 en 7+8 meten.

+...+........+...+
|...|........|...|
1...2........3...4

+...+....+.......+
|...|....|.......|
5...6....7.......8

/offtopic: weet iemand hoe ik een tab moet geven op een forum? :X

[Bericht gewijzigd door JBHC op donderdag 1 januari 2015 23:18:33 (15%)

Opgeruimd, wat is dat?

Daar meet ik niets, oneindige weerstand...

Op 1 januari 2015 23:19:42 schreef Monster900:
Daar meet ik niets, oneindige weerstand...

En tussen 5 en 6 en 5 en 7 ook niets?

Opgeruimd, wat is dat?
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me wat betreft de spanningen aan bij jerome, nu er ook een -24 is opgedoken. De secundaire zal wel iets van 2x18V zijn.

Op 1 januari 2015 23:24:46 schreef JBHC:
[...]

En tussen 5 en 6 en 5 en 7 ook niets?

Neen, tussen eender welke primaire aansluiting meet ik alleen oneindige weerstanden...

Dan moet je dus op zoek naar een trafo die van 400v 2x18v maakt. Tenzij je nu wel een Nul in het apparaat hebt, dan kun je er een gebruiken die van 230v 2x18v maakt.

Opgeruimd, wat is dat?
jerome

Golden Member

Na meer dan 70 replies verder begint er wat schot in te komen. Als ts de afstanden van de penbezetting geeft kan de nieuwe trafo een naam en bestelcode krijgen. In een 400V uitvoering gaat vrij moeilijk worden.

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 2 januari 2015 00:07:07 (14%)