Even geen edit deze keer zodat jullie ook bericht krijgen
De potmeter durf ik zonder hulp niet zo goed aan.
Heb er nog wel 1 liggen van 10k, maar zoals uit de vorige post blijkt, weet ik niet goed waar die derde pin aan moet (normaal is dat aarde, maar ik heb nog nooit met AC gewerkt)
Met een temperatuursensor van een multimeter, kom ik tussen de rollen in op 151 graden max uit.
Dit is zonder dat er iets doorheen gaat, er zal dus nog wel (aanzienlijk?) verlies zijn.
Omdat 150 beter dan gemiddeld is (lees veel 120 graden) wil ik niet te hard van stapel lopen met de weerstand.
Denken jullie ook dat ik het beste kan beginnen met een 8K2 ohm i.p.v. de standaard 10k?
50 graden er bij zou mooi zijn als max.
Als de zekering dan poef zegt, doe ik er een zwaardere in, maar zoals ik eerder zei zit de zekering in de behuizing maar niet tegen de rollers of tegen aluminium aan. Er is dus geen warmteoverdracht van heater rollen naar temperatuurzekering.
Nu ik een startpunt (meting) heb, ga ik de weerstand R12 los halen (zodra het apparaat afgekoeld is) om een losse meting te doen van de weerstand.
EDIT 2:
Is dit de juiste manier?
Edit 3:
Ik heb zojuist een 6k8 weerstand geplaatst (tov 9k3 origineel) en de temperatuur ging met plm 15 graden omhoog.
Omdat ik al 150 graden had, doel ik nu op 180 graden
Dus ik heb er nu een 4k7 in zitten (ik gok zo rond de 185 graden).
Bij de test begon het vet op de tandwielen echter te roken, dus ik wacht nu weer tot het afgekoeld is en dan ga ik het vetvrij maken.
Daarbij heb ik de houder van de rollen ook al los en zie ik dat de rollen zelf niet verwarmd zijn, maar dat het verwarmingselement in de aluminium schilden boven en onder zit.. Dus misschien is deze niet heel geschikt om te gebruiken.
Bij de Action heb ik ook een laminator voor 10 euro gehaald, hier zat o.a. die 2.5 rpm motor in, bij dit apparaat zijn de rollen zelf wel verwarmd maar aanzienlijk (helft) kleiner dan het apparaat waar ik in eerste instantie mee bezig was.
De zekering heeft tot 170 graden nog geen poef gezegd maar ik ben nog niet voluit gegaan.
[Bericht gewijzigd door
sanscorp
op zondag 11 oktober 2015 15:45:27
(27%)