RGB H+V

Bij een bowlingbaan hebben we oude CRT monitoren zitten. Deze wou ik gaan vervangen voor VGA TFT schermen.
Uiteraard heb ik een omvormer gekocht omdat het waarschijnlijk een heel oud signaal is.
De omvormer heb ik uit China besteld, GBS 8200 V4.0.

Nu heb je daar verschillende mogelijkheden om het aan te sluiten. RGBS en RGBHV enz enz
Alleen krijg ik totaal geen beeld van de bowling op de VGA out. Wel zie ik het menu van de omvormer etc dus dat is wel goed.

Alleen nu vraag ik mij af wat ik moet doen om het goed aan te sluiten. In de foto's heb ik de situatie toegevoegd.
Een foto van de achterkant van de CRT monitor, waar hij aangesloten is.
En een foto van de omvormer.

Het probleem is even dat vanuit de bowling machine 6 polen komen.
R , G , B , Ground, V , en H+V.
Alleen hoe sluit ik zoiets aan, en kan het überhaupt met zon omvormer?
Enige wat ik zie is No Signal.

Ik begrijp de situatie niet. Is dat het volgende?:
- Bowling unit (PC) -> VGA connector bowling unit -> VGA connector CRT -> CRT beeld -
Als dat zo is dan kun je de de VGA kabel gewoon in je LCD display met VGA aansluiting stoppen. VGA is een standaard die nooit is veranderd.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Nee dat is juist het probleem. Was het maar zo simpel.
Er zit alleen een aansluiting op zoals op de foto te zien is.
Wat het precies is voor signaal geen idee? EGA/CGA zeker?

Onder de monitor zit een grote printplaat die de monitor aanstuurt.
Dat zal voor het bowlingprogramma zijn en voor t beeld aan te sturen.

De CRT's zijn uiteraard wat verouderd en ik wil er graag TFT's in bouwen.
Nu dacht ik 1 op 1 de kabeltjes d'r in en klaar. Maar op de omvormer zit geen aansluiting die H+V is. Dat is waarschijnlijk Horizontal en Vertical gecombineerd ofzoiets.

Misschien wil dat helemaal niet met een dergelijke omvormer.... Geen idee...
Ik zou morgen tussen de middag wat foto's kunnen maken van het geheel misschien dat dat duidelijker is?

De omvormer is deze, alleen ik heb hem uit China besteld:
http://www.arcadewinkel.nl/CGA-EGA-YUV-TO-VGA-monitor-converter

Shiptronic

Overleden

Is dat niet de S(ync) ?

Maar er zal toch iets van een manual bij die print zitten? Waar heb je die vandaan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De bowlingbaan is jaren geleden overgenomen en geen idee of daar manuals van zijn. Ik denk het haast niet. Ik zal d'r eens naar vragen maar kans is groot dat het er niet meer is...
Ik dacht ik probeer gewoon wat totdat ik ineens zag dat er ook een H+V aansluiting op zit. En dat zie ik niet zitten op de omvormer. Of is de S aansluiting hetzelfde?

heb je die link gelezen die ik je gaf?

GMT+1

als je pech hebt houden ze een eigen systeem kwa video erop na uit de 90's. dat is wrs obsolete ook nog. kijk eerder op de aansturing zelf wat er evt nog mogelijk is. de print onder de monitor kan het signaal ook weleens naar gewoon vga omzetten, dus miss moet die wel behouden blijven..

het signaal kan best eens erg analoog zijn, bijv als uit een scart kabel komt. ik geloof niet in standaarden voor pc vga signaal als het al ouder spul is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Wat is het frequentiebereik van de VGA-omvormer? Edit: 15kHz/24kHz/31kHz dus.

Of het beeld analoog of digitaal is kun je er wel aan zien. Hoeveel kleuren zijn er?

RGB V H+V klinkt bijna als RGBHV dus die modus zou kunnen werken mits binnen frequentiebereik. De vraag is nu dus vooral: wat stuurt die bowlingbaan uit? Als het er niet op staat en als het ook niet uit de huidige monitor af te leiden is (maak daar eventueel wat foto's van), kun je het meten met een frequentieteller of scope.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 11 maart 2016 00:11:56 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat het iets zelfgemaakt is, want die monitor is er ook ingebouwd en zit geen behuizing meer omheen. Tussen de middag ga ik er even heen om wat fotos te maken en zal ik hier ook wel even plaatsen. Misschien heeft iemand dan andere ideeën.

@progger: Ik heb de link gezien, dus gewoon via VGA. Dat is ook nog wel het
proberen waard. Ik heb nog wel ergens van die VGA stekkers liggen die gesoldeerd kunnen worden.

@maartenbakker: Ik denk dat het iets analoogs is. Aantal kleuren. Geen idee, het lijkt allemaal vrij simpel. Blauw, wit, geel, groen, rood. Dat is wat ik zowiezo weet.
Ik heb geen verstand van beeldschermen etc. dus ik heb ook geen scope waarmee ik even kan meten.

Ik zag al een tijdje die oude monitoren ingebouwd en dacht, dat kun je volgens mij zo omzetten. Maar dat valt dus wel even tegen :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

RGB V H+V, dat kan in mijn ogen 2 dingen betekenen.
1.) H+V is een gecombineerd signaal (horizontal + vertical blanking), daarnaast is een V signaal (vertical blanking) beschikbaar om het horizontal blanking signaal weer te de decoderen.
Als dit het geval is dan is dit vrij eenvoudig om te zetten naar de VGA kabel middels een XOR en waarschijnlijk een NOT schakeling.

2.) H+V is zoals hierboven gewoon horizontal en vertical blanking alleen is V een vertical blanking maar FV (frame valid). Dit heeft dan weer met het interlacen van beeld te maken (typisch voor oude CRT monitoren). In dat geval moet je op een of andere manier V verdubbelen in frequentie en hopen dat beide pulsen op het zelfde moment aan komen op je XOR schakeling (zie vorige punt).

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
maartenbakker

Golden Member

@Nieko: Dat komt me erg vreemd voor. De termen die je gebruikt kan ik maar half rijmen met traditionele videosignalen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 maart 2016 03:03:35 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het eerste wat ik zou doen zijn de signalen meten en kijken wat de frame rate is en de lijn frequentie en kijken hoe het video signaal eruit ziet (analoog of digitaal). Daaruit kun je vrijwel zeker uit opmaken wat het is.

Zou het signaal digitaal zijn is het nog minder dan CGA want je hebt maar 8 kleuren (RGB). CGA heeft nog een intensity bit erbij, RGBI dus 16 kleuren, en die kans acht ik erg klein dat het dus digitaal is.

De kans is dus heel groot dat het gewoon VGA is met een gecombineerde composiet sync. Sun monitoren hadden dat ook bijvoorbeeld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

[Bericht gewijzigd door DJDACORE op zaterdag 12 maart 2016 01:18:49 (11%)

Hieronder ook het rechter beeldscherm, die heeft gen h+v aansluiting.
Wel zelfde aansturing.

maartenbakker

Golden Member

Gewoon hsync en vsync dus. Geen ingewikkeld gedoe met blanking of frame valid, die bij mijn weten alleen in speciale gevallen voorkomen - op gewone monitoren ben ik ze niet tegengekomen.

De monitoren zijn in elk geval fabriekstoestellen. Kortek is een bekende Koreaanse fabrikant en het model is KT-1401M. Heb nog niet gekeken of er wat over te vinden is, maar het lijken me op het eerste gezicht CGA of 15kHz videomonitoren. Zou dan geen probleem mogen zijn met de converter die je hebt. Ik zal daar op een beter geschikt tijdstip nog wel even verder op zoeken.

De R, G, en B signalen bevatten alle beeldinformatie. Daarnaast zijn er nog hsync en vsync signalen nodig, maar die bevatten VEEL minder informatie. Bovendien is er daar slechts informatie nodig als er toch GEEN informatie op R G en B getransporteerd wordt. Het is dus verspillend om een hele extra draad tussen je video signaal generator (hier bowling machine kennelijk) en je monitor te gebruiken.

(Andere mensen zijn van mening dat het mengen en ontmengen van verschillende signalen op 1 signaaldraad elektronica kost en daarom verspillend is. Ieder z'n mening.... :-) )

Dus... Er zijn systemen die de synchronisatie (hsync en vsync) gewoon op het groene draadje er bij coderen. "sync-on-green".

Er zijn systemen die de boel combineren op 1 draad. ("H+V").

Er zijn systemen die gewoon 2 draden gebruiken. ("H" en "V")

Ik zie hier dat er gewoon een draad is aangesloten op V, dus hier wordt gewoon het "2 extra draden" systeem gebruikt, dus die "H+V" draad wordt hier gewoon als "H" gebruikt.

In princiepe zijn dan de gebruikte signalen bekend. Een VGA monitor heeft PRECIES dezelfde 5 draden. R, G, B, H en V.

Er zijn dan nog twee redenen die er voor zouden kunnen zorgen dat je de boel niet "met uitsluitend draadjes" kan aansluiten.

1) De frequentie kan buiten de tegenwoordig gebruikelijke range liggen.
2) de signaal niveaus zijn niet compatible.

Van H en V geloof ik dat een VGA monitor zeer tolerant is. Bovendien is het een eenvoudig digitaal signaal. Dat komt wel goed. Van RGB kan ik me voorstellen dat heel ouderwetse signaalniveaus iets van TTL waren. CGA kan dat best gedaan hebben. En dat zit ook met frequenties te werken die mogelijk buiten de range van normale vga monitoren valt.

Kijk je dan in een datasheet van een moderne monitor dan zie je dat z'n horizontale sync van 30kHz omhoog gaat. Heel oude signalen waren zo'n 16kHz, net als "tv". Als dat zo is kan je een converter nodig hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

aan één van die laatste fotos te zien lijkt het mij idd gewoone en vga singaal.

RGB en Earth
HS= horizontal sync
VS= vertical sync.

http://i.stack.imgur.com/JOQVl.jpg

ik denk dat die ene monitorprint waar RGB GND H en H+V staat je wat misleid heeft met die H+V benaming.
kan je die schermen die H+V op de print hebben gewoon uitwisselen met die schermen die de HS en VS benaming hebben?

ik zou eens proberen met een gewone oude CRT VGA monitor van een computer en kijken of je daar het beeld al zichtbaar op krijgt.
zo een spul:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/TK8AAOSw1vlUs80O/$_1.JPG

die oude bakken aanvaarden zowat elk signaal. als het daarop werkt en niet op je VGA TFT scherm, zal het idd de resolutie zijn die buiten specs ligt van je huidige scherm.

misschien kan je instellingen aanpassen op die bowlingmachine? en anders zal het toch converterprintje worden (mogelijk ondersteund die ook de oude frequentie niet)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Je kunt natuurlijk niet aan deze aansluitingen zien of iets VGA of RGB-video is.... Tenzij jullie helderziend zijn en een scope in de ogen hebben ;)

De beeldfrequentie (V) is waarschijnlijk 50Hz of 60Hz. Om de lijnfrequentie (H) te bepalen zonder te meten, kijk je naar de monitor.

Van de Kortek heb ik geen specificaties gevonden maar wel een schema. Het schema is typerend voor een 15kHz (RGB-video) monitor, en als dat klopt gaat vrijwel geen enkele oude VGA-monitor iets met dat signaal doen (die beginnen bij 31kHz) maar de convertor moet simpel werkend te krijgen zijn.

Staat er op de Selti monitor ook nog ergens een typenummer toevallig?

maartenbakker

Golden Member

Da's de Kortek, maar er zit toch ook een Selti monitor in? Hebben die elk hun eigen taak of heeft gewoon de ene baan de ene monitor en de andere baan de andere?

Zoals het er nu uitziet, lijkt me de Kortek gewoon vervangbaar door zo'n converterprintje en een plat ding.

Even terzijde, als de monitoren niet ingebrand zijn kan het best dat je er als ze er eenmaal uit zijn nog arcadekastliefhebbers blij mee kunt maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 maart 2016 14:01:09 (45%)

Maarten. De aansturings printplaten zijn beide hetzelfde dus dan lijkt mij ook dat je dat zo met een converter zou moeten kunnen aansluiten.
Ik ben blij met alle tips die hier binnenkomen, alleen heb geen verstand van frequenties enz enz dat is best jammer.
Elektronica ook tot een bepaald niveau maar kan me aardig redden met wat hulp.

Dat is inderdaad wel een hele goeie, om misschien arcade liefhebbers blij te maken als we alles aan de draai hebben.

maartenbakker

Golden Member

Zelfde aansluitingen zegt niet zoveel, maar de Selti ziet er qua opbouw op het oog ook nog wel uit als 15kHz. Geen garanties zonder typenummer.

Nu nog zien uit te vinden waarom die printjes dan alsnog niet werken...

Kun je eens zowel van de linker als van de rechter een beeldschermfoto nemen tijdens normaal gebruik?

Nou, er zijn nog wel een paar dingen die ik kan proberen. Op het printplaatje staat 5-12 volt en op forums lees ik dat de meeste mensen hem 5 volt 2 ampère voeden.
Maar ik neem aan dat 12v bij 1A dan ook wel zou moeten kunnen.
Misschien is 5V dan gewoon te min?