RGB H+V

Ik heb nu de complete IC voet moeten verwijderen en de-solderen. Door het er uit halen van de IC zijn de pootjes uiteraard geknapt en zitten ze nog in de gaatjes van de voet incl. oxidatie.
Vanmiddag soldeer ik de nieuwe voet er in, met een nieuwe IC er in, en dan kijken of hij weer aan de loop te krijgen is.

Wat betreft het beeldsignaal. Ik heb overlegd met iemand van maximumtechnology.nl die onze banen kennen. Ze waren al een keer bezig geweest met een dergelijk project. Maar dat wou niet lukken omdat als er een strike of spare gegooid is, het beeld blanco werd en niet meer op kwam.
Het schijnt wel een normaal CGA/Arcade signaal te zijn.

Ik blijf nog even doorgaan met proberen.

@Jochem: Ik zag verder geen diode die aangetast was. Zie foto van de verotte IC, incl IC-voet.

Op deze foto zie ik blauwe aanslag op een pad van de diode. Ga er maar vanuit dat dat de behuizing ook in kruipt, ook al zie je niks. Die diode kost 5 cent en nu heb je alles open liggen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Oh ja ik zie het, helemaal gelijk in! Voorkomen is beter dan genezen. Dit is wel een andere printplaat dan die waar de accu lekte.

[Bericht gewijzigd door DJDACORE op dinsdag 12 april 2016 10:06:10 (31%)

Als die printplaat ook van jou is, dan daar ook maatregelen treffen: die batterij lekt namelijk eveneens (maar de gevolgen zijn in een minder gevorderd stadium).

If you want to succeed, double your failure rate.

De IC is vervangen naast de accu en nu werkt alles weer prima. Ook de andere batterijen en diodes zijn nu vervangen. Thanks!

Fijn dat het weer werkt! Accu ook vervangen neem ik aan?

De tips over azijn ook ter harte genomen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Uiteraard, dat heb ik nooit geweten maar de printplaat is weer zo schoon als wat! Ik heb de rotte onderdelen (IC, batterij en Diode)er af gesoldeerd en de print daarna gereinigd met azijn.

Ik heb gelijk voor alle vier de bowlingbanen ditzelfde toegepast zodat ik niet nog een keer met dezelfde problemen te maken krijg :)

Zou het nog wat uitmaken welk type accu je plaatst? nu zit er NIMH op, en er zat NiCd op geloof ik. Misschien is de manier van laden daar anders en dat ze door zo'n reden ook zijn gaan lekken?

Je kunt NiCd in dit soort toepassingen straffeloos vervangen door NiMH

If you want to succeed, double your failure rate.

EPROMs gedumpt? (ik zag er 2 op een foto)

maartenbakker

Golden Member

Voor langzaamladen (alles onder 1/10C, liever nog wat minder) maakt het niet uit of je NiCd of NiMH pakt. Ze gaan lekken door een slechte interne afdichting en ouderdom, mogelijk iets sneller als ze erg warm zitten of bij wisselende temperaturen maar uiteindelijk ligt het aan de batterij zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maargoed dat ik de andere bowlingbanen ook bij langs ben gegaan....

En het videosignaal is nu ook goed!! Advies gekregen van D&K electronics. Ze zeiden probeer eens weerstanden tussen R G B H en V te doen van 75 Ohm. Tussen die vijf polen weerstanden gesoldeerd en het werkt goed nu. Wel met die chinese converter er tussen vanwege aantal Hz.

Als ik een 75 Ohm weerstand tussen de ground doe valt het beeld weg , dus dat is de enige pool waarbij er geen weerstand tussen zit.

Mede dankzij jullie meedenken is dit (en ook oxidatie problemen) opgelost! Bedankt!

maartenbakker

Golden Member

*duimpje omhoog* Dat is toch een mooi resultaat!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goed gedaan !!

Nu zal je thuis toch nog even een bowlingbaan aan moeten leggen om onderstaande "BUG" te onderzoeken :-)

Op 12 april 2016 09:19:46 schreef DJDACORE:
..
Ze waren al een keer bezig geweest met een dergelijk project. Maar dat wou niet lukken omdat als er een strike of spare gegooid is, het beeld blanco werd en niet meer op kwam.
..

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Niet gek!!! Kan je het schakelingetje ook eens hier ergens laten zien?? Want ik vermoed dat sync on green of zoiets moet zijn??

Mooie foto ook, die laatste met de soldeerbout zo op "de goede tafel" :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja mooi he met de soldeerbout.ik heb verder geen werkplaats, je moet wat he! :)
@smd: welke schakeling bedoel je? Het enige wat ik heb gedaan is 68 Ohm weerstanden zetten op de 5 polen RGB en H en V. De ground alleen niet.
Van de printplaat zelf zijn geen schema's van.
De converter was kant-en-klaar GBS8200 besteld uit China.
Sync on green zou ik dat dan nog anders aan moeten sluiten dan?

maartenbakker

Golden Member

Er is juist geen sprake van sync on green, dat heb je bewezen door het te laten werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een andere monitor doet precies hetzelfde

[Bericht gewijzigd door DJDACORE op vrijdag 10 maart 2017 09:52:42 (88%)

Het zou ook nog wel eens kunnen dat dat komt omdat een TFT wat sneller is.

Misschien dat je dat bij een beeldbuis stomweg niet zag.

Overigens interessant om dit in de gaten te houden, ooit wil ik toch ook een oplossing voor de oude Atari die hier nog staat en waar ik nog maar 1 beeldbuisje voor heb (en op een moeilijke manier beeld geeft)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik zal het ook nog eens met een andere type monitor proberen, misschien zit het gewoon in het type monitor. Thuis had ik een andere type monitor en is het mij niet opgevallen.

Ik hou jullie wel even op de hoogte

[Bericht gewijzigd door DJDACORE op vrijdag 10 maart 2017 09:53:15 (14%)

Wat op dit moment nog het geval is, als ik aan de drie potmeters (R, G en B) draai dan heb je soms beeld en soms niet (de potmeters op de GBS8200 converter)
Als je hem op een bepaalde waarde draait, dan blijft het beeld goed. Net of het signaal dan te sterk, of juist te zwak ik, zo lijkt het wel.

Is het beeld eenmaal goed en zie je een duidelijk beeld, heb ik nog wel dat het af en toe lijkt te verspringen of dat het beeld zich even 'zet'?
Het is wat lastig uit te leggen in tekst, maar willekeurig zie je het beeld af en toe een beetje schokken.

De draden zijn 1 op 1 van de printplaat naar de converter aangesloten. Dus niks daar tussen, geen weerstanden oid.

Maar zijn dat wel een beetje knappe draden? Menig videosignaal ging over coaxiale kabeltjes van bron naar ontvanger. Als dat nu losse draadjes zijn, is er dus geen coaxiale situatie en dat zou roet in het eten kunnen gooien (ik moet eerlijk bekennen dat ik moe ben en niet meer geheel weet hoe dit in elkaar stak)

Dat van het draaien aan de knoppen en beeld dat wegvalt zou best onder- danwel oversturing van het een of ander kunnen zijn.
Het 'springen' van het scherm is vrees ik een kwaaltje van TFT's. Die zijn zoveel sneller dan de relatief trage CRT's, dat je waarschijnlijk elk hikje in het signaal direct ziet. Hetzelfde als met van die schuivende nieuwsbalkjes op TV's: bij sommigen zie je dat dat niet helemaal vloeiend gaat en soms even 'hikt'. Nadeel is dat ik tegenwoordig vaak eerder de maker van dat balkje verdenk, want er hikt wel meer op TV tegenwoordig en de makers lijken het niet te zien ;)

Hoe is de beeldkwaliteit trouwens? Mijn ervaring is dat het flinke opschalen van het beeld lang niet altijd mooi/goed gebeurt, waardoor het TFT-scherm gewoon een erg wazig resultaat oplevert.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.