Wow, een stoomcursus (mét animaties - een plaatje zegt meer dan 1000 woorden), erg leuk, leerzaam en interessant. Nooit geweten dat de piek die apparaten te verduren krijgen eigenlijk een potentiaalverschil van 325V is, dat moet je dus daadwerkelijk op een scope als piek kunnen zien.
Inderdaad wel eens gehoord van 3-fasen, "krachtstroom" en dat is meen ik 380V (RMS). Het gaat dan vaak om apparaten die veel stroom vergen, zoals een elektrische kookplaat. Wat is het voordeel van die 3 fasen? Het plaatje hoe dit tot stand komt is duidelijk, er lijken minder "dalen" te zijn, zoals je een condensator toevoegt om de dalen bij een gelijkgerichte gelijkspanning weg te werken. Is dat ook de reden?
En, wordt deze stroomvoorziening dan ook via een andere kabel van de elektriciteitsmaatschappij geleverd, of combineren ze 3 verschillende kabels?
Maar dat mentale plaatje werkt alleen zo omdat de ene pool verbonden is met de aarde. Als dat niet het geval was, dan was er nog steeds dezelfde wisselspanning tussen de twee polen van je stekkerdoos
Maar is dat met de spanning die uit het stopcontact nu wel of niet dat het referentiepunt aarde is, je hebt immers ook nog een 3e aansluiting die we aarde noemen, maar die aansluiting heeft eigenlijk een andere functie.(volgens mij het detecteren van een potentiaalverschil op het geaarde deel van het apparaat, een aardlek (?). Ik verwacht eigenlijk van niet, als je naar de spoelen kijkt in de animatie hangt er niet 1 aan aarde, het geheel zweeft en het magnetisch veld wekt een spanning op.
Elke 10ms is het verschil tussen beide geleiders 0V
Inderdaad, bij 50Hz is dat 100 x per seconde, een mooie "instinker" bij een natuurkundetoets
In algemene zin, dit vind ik een briljante analogie:
Als je in de keuken van een flat op de twaalfde verdieping, van een krukje op de vloer springt, dan is dat een sprong van maar 40 cm, ook al ligt die vloer op 40 meter hoogte. De sprong is niet gevaarlijk, want het krukje is 'laag' - boven de vloer.
Superhelder!
Het is net als bij het nameten van een de hoogte van een vel papier. De ene kant zit 29,7cm van de andere kant, meer is het niet.
Pas als je één kant van het papier op de aarde zet, op 0 meter NAP[...], pas dan kun je over de 'absolute' hoogte [...] praten.[...]
Zo is het ook in de elektriek. Als er een goede reden is één draad 'nul' te noemen, dan meet je daar vanaf.
Meestal is dat een draad met ongeveer aardpotentiaal, maar heel soms is het handig een andere te kiezen.
Wanneer is het verstandig een andere referentie te kiezen?
Iedereen superbedankt voor alle tijd en energie om mij weer wat bij te leren. Er is nog een hoop te doen! (gelukkig)