Galvanische scheiding

rbeckers

Overleden

PC componenten werken meestal met blokgolven en DC.

Vaak zeg ik bij een vraag zoals

Ik kan me voorstellen dat dat ergens voor nodig is, maar wat zou een reden kunnen zijn dat een memorychip dat nodig heeft?

RTFM. Wat netter: zoek en lees de datasheet.

evdweele

Overleden

Op 7 september 2016 21:42:26 schreef gdb:
Kan het een definitiekwestie zijn? Als je zou zeggen "afstand", i.p.v. potentiaalverschil, dan zou je nooit -5 meter kunnen zeggen, een afstand kan, volgens mij, nooit negatief zijn.

Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Met al die mitsen en maren wordt het alleen onduidelijker.

Een - min of meer (ook bergen bewegen!) - vast gegeven:

De Mont Blanc is met 4808,73 meter (september 2015) de hoogste berg in de Alpen.

Als je op de top staat kan je ook zeggen dat de zeespiegel 4808 meter lager ligt. De zeespiegel is dan 4808 meter negatief ten opzichte van de top van de Mont Blanc.
Die berg is dan het referentiepunt dat je nul noemt.

Op dat moment torent de Mount Everest met 8848 meter nog een stukje boven de Mont Blanc uit en is de hoogte van de Everest gelijk aan (de hoogte van de Mont Blanc plus 4040 meter).

Korter gezegd:
- Zeespiegel = min 4808 meter
- Mont Blanc = 0 meter
- Mount Everest = plus 4040 meter
Moeilijker hoef je het niet te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 7 september 2016 23:25:15 schreef evdweele:
[...]Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Met al die mitsen en maren wordt het alleen onduidelijker.

Een - min of meer (ook bergen bewegen!) - vast gegeven:[...]Als je op de top staat kan je ook zeggen dat de zeespiegel 4808 meter lager ligt. De zeespiegel is dan 4808 meter negatief ten opzichte van de top van de Mont Blanc.
Die berg is dan het referentiepunt dat je nul noemt.

Op dat moment torent de Mount Everest met 8848 meter nog een stukje boven de Mont Blanc uit en is de hoogte van de Everest gelijk aan (de hoogte van de Mont Blanc plus 4040 meter).

Korter gezegd:
- Zeespiegel = min 4808 meter
- Mont Blanc = 0 meter
- Mount Everest = plus 4040 meter
Moeilijker hoef je het niet te maken.

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest: Mont Blancs, andere bergen en putten en dalen, dit is me volledig duidelijk, het referentiepunt is gekozen en als dat de Mt. Blanc is, dan heb je precies de getallen die jij noemt. En een negatieve spanning ontstaat op die manier. Echter het potentiaalverschil is 5V, zowel tussen het punt -5V en 0V, als tussen het punt +5V en 0V. Er zal een onderscheid zijn tussen -5V en +5V, want anders zou een 4116 niet beide spanningen tegelijkertijd nodig hebben (en dan ook nog +12V). Het is misschien allemaal niet zo spannend, maar ik zou niet weten waarom, ik probeer dat te begrijpen.

Het kan idd. zijn dat een 4116 RAM chip een sinusvormige golf nodig heeft tussen -5V en +5V, maar het is een geheugenchipje, waarom zou dat zo zijn dat het dat nodig heeft als voedingsspanning? Iemand merkte "RTFM" op, maar zoals iedereen ziet ben ik een redelijke beginner, zo'n datasheet is voor mij op dit moment een brug te ver. Ik krijg digitaal best wel wat aan elkaar geknoopt, maar de theorie ontbreekt bij mij.

rbeckers

Overleden

Ik weet, en begrijp, dat een datasheet lastig is.
De uitleg is ook lastig.

Veel componenten hebben meer dan een spanning of stroom nodig.
Een NPN transistor bijvoorbeeld heeft twee stromen nodig voor zijn drie aansluitingen.

en een fet heeft soms een negatieve spanning nodig op de gate terwijl de drain positief staat

bv deze
http://cdn1.bigcommerce.com/server4800/h9he6/product_images/uploaded_images/12b.jpg
stel nu dat je deze fet wil schakelen zodat die de ene keer vollop geleid, en de volgende seconde vollop spert. dan moet die in de ene situatie +1V hebben, en de andere situatie -5V ten opzichte van massa.
als zo een fet geïntegreerd zit in een IC, dan moet dat ic dan ook + en - spanningen hebben

als je nu naar deze grafiek kijk, dan wordt die fet aangestuurd met 4-6-8-10 of 12V, allen positief
http://www.power-tech.com/carimg03.gif

en deze werkt uitluitend negatief
http://www.learningaboutelectronics.com/images/Cutoff-region-of-a-FET-transistor.png

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 8 september 2016 09:31:13 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 8 september 2016 06:54:10 schreef gdb:
[...]Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest: Mont Blancs, andere bergen en putten en dalen, dit is me volledig duidelijk

Ik sleepte die bergen erbij omdat je eerder constateerde

een afstand kan, volgens mij, nooit negatief zijn

In het voorbeeld van de bergen is de afstand van de top van de Mont Blanc tot de zee dus wel degelijk negatief.

Bekijk de twee onderstaande schemaatjes eens en beredeneer wanneer welk ledje gaat branden.
Eerst met schakelaars.

En nu met een blokgolf die wordt toegevoerd aan het knooppunt van R7 en R8.

Probeer het niet in de praktijk zo na te bouwen. De LED's zullen heel snel kapot zijn.
De stroombegrenzingsweerstanden heb ik weggelaten om de schema's niet te uitgebreid te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 september 2016 15:20:41 schreef evdweele:
[...]Ik sleepte die bergen erbij omdat je eerder constateerde[...]In het voorbeeld van de bergen is de afstand van de top van de Mont Blanc tot de zee dus wel degelijk negatief.

Bekijk de twee onderstaande schemaatjes eens en beredeneer wanneer welk ledje gaat branden.
Eerst met schakelaars.
[bijlage]

Dat is bere-interessant. Ik weet niet zo heel veel van elektronica, snap het grofweg en kan wat dingen nabouwen en digitaal met wat logica aan elkaar knopen, maar dit zijn de interessante vraagstukken om echt te leren, erg leuk!

Ik ben geneigd te zeggen dat op de basis van de transitor een potentiaalverschil aangelegd moet worden zodat er stroom kan lopen van Collector naar Emitter. Die -5V zou je ook 0V kunnen noemen als je je referentie verlegd. Ik zou nu verwachten (maar weet onvoldoende het verschil tussen PNP en NPN), dat:

  1. LED1 brandt als S1 naar boven staat
  2. LED2 brandt als S2 naar boven staat
  3. LED1 en LED2 branden als S1 en S2 beide naar boven staan

En nu met een blokgolf die wordt toegevoerd aan het knooppunt van R7 en R8.
[bijlage]

Oei, da's lastig... Ik verwacht:
Tussen 0V en +3V zal LED3 branden en daarna weer doven bij 0V (de basis ontvangt geen spanning meer).

In de cyclus van 0V naar -3V naar 0V gebeurt hetzelfde, maar dan voor LED4. Dit is wel onderbuikgevoel en ik zou echt niet uit kunnen schrijven waarom dat zo is...

Ik ben bang dat er nog veel meer gebeurt, want T1 beïnvloedt wellicht ook nog T2, en T3 beïnvloedt wellicht T4... (?)

Wel erg interessant om over na te denken en te leren. Erg bedankt voor alle afbeeldingen, echt erg leuk dat iedereen graag wil helpen en uitleggen en, het was al duidelijk, nog heel veel te leren en met name de basis ;-)

dat 2de punt moet je me dan wel eens uitleggen. hoe loopt de basis-emittor stroom?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 8 september 2016 20:10:38 schreef gdb:
nog heel veel te leren en met name de basis ;-)

Dat is helemaal niet erg, we zijn allemaal op punt nul begonnen. De een iets vroeger dan de ander.

Het is altijd heel moeilijk om via een forum te beoordelen wat het niveau van iemands kennis is. Dat is ook de reden waarom op je vragen in de startpost zoveel verschillende antwoorden kwamen, die vaak alle kanten op leken te gaan.
Basiskennis biedt een ondergrond waardoor je niet met begrippen en uitleg wordt overdonderd waar je weinig mee kan.
Omdat het op een forum als dit ondoenlijk is een gestructureerde cursus voor beginners te geven raad ik je aan te beginnen met het lezen van boeken voor beginnende elektronicahobbyisten.

Ik heb eens wat gezocht in het archief van CO naar aanbevolen boeken voor beginners. Ik kwam onder andere deze titels tegen:
- Elektronica echt niet moeilijk
- Elektronica voor dummies

Ik ken geen van beide boeken want die bestonden 60 jaar geleden nog niet toen ik met elektronica begon. Het woord "elektronica" bestond overigens ook niet. Het was toen voor hobbyisten meestal radiotechniek.
Wellicht zijn de boeken te leen in de bibliotheek of als pdf te downloaden van internet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor alle goede zorgen.
Inderdaad, de afbeelding met 2 typen transistoren en een soort van symetrische voeding voert voor mij iets te ver, al zou ik wel heel nieuwsgierig zijn naar de toelichting (leerzaam!).

Het stuk met de +5V en de NPN-transistor is me redelijk duidelijk, al ontbreekt ook daar de basiskennis. Het is iets dat ik herken en ook kan gebruiken om bijv. met een uP iets te schakelen. Het schema waar alles mee begon kan ik voor het digitale deel eigenlijk volledig verklaren, ik snap wat er gebeurt tot in de EPROM aan toe en kan zelf de logische blokken op papier redelijk aan elkaar knopen om iets te bedenken. Maar de daadwerkelijke uitvoering, het doorrekenen, het meer analoge deel, kan ik helaas niet en dat wil ik graag leren.

Ik ben wel eens begonnen in boeken, maar ik heb dan vaak 1.000 vragen na een hoofdstuk die niemand kan beantwoorden. Ik heb al vaak gekeken of er in Amsterdam niet een cursus is, een oude natuurkunde- of radiotechniekdocent die een groepje op sleeptouw neemt om gewoon bij het begin te beginnen. Nooit gevonden. Wel complete opleidingen, Dirksen, aan ROC's maar dat is naast een vrij drukke baan niet "effe" erbij te doen....

Ik heb een hoop geleerd van alle antwoorden, het begon met een vraag over de 230V die aan de laagspanningsgedeelte vast zit (het beweegt gewoon mee, een bijzonder concept), een uitstapje naar de -5V (berg(en), zeeniveau en put) en de schakeling met blokgolf van gisteren. Die is nog even een stap te ver, al denk ik dat ik ook daar veel kan leren als iemand uit de doeken kan doen wat er gebeurt, maar dat is wellicht een erg lang verhaal.

Erg leuk om te zien dat veel mensen hier tijd in hebben gestoken en zelfs plaatsjes zijn gaan tekenen. Iedereen zeer bedankt!

wordt het zo dan eenvoudiger? zelfde schakeling, zelfde spanningsverschillen, alleen de referentie iets anders gekozen

of misschien als je beide delen afzonderlijk eens bekijkt?

vooral het deel van LED2 moet je eens bekijken tot wanneer je snapt hoe die schakelaar werkt

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 9 september 2016 07:48:42 (39%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Als je weet hoe een transistor ongeveer werkt kan je de verschillende stromen in 1 van de circuits gaan volgen.
Als je de juiste regels volgt kan je ook zien of transistor 1 invloed heeft op transistor 2 of niet. En omgekeerd of Tr2 invloed heeft op Tr1.

Antwoorden geef ik niet, daar leer je niets van :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De TS heeft, met al zijn ingewikkelde vragen, even wat tijd nodig om in het transistor-verhaal te duiken, daarvoor is er nu een te grote kennishiaat. Maar, het is vakantie nu, dus er gaat wat mee om te lezen en hopelijk heb ik dan een beter beeld en kan ik proberen de plaatjes te verklaren...

Een negatieve spanning, het blijft een vreemd fenomeen ;-)

evdweele

Overleden

Een negatieve spanning, het blijft een vreemd fenomeen

Dat valt nogal mee.
In het Verenigd Koninkrijk waren tot een jaar of 30/40 geleden bijna alle daar gebouwde auto's uitgerust met de accu met de plus aan het chassis.
De boordspanning van de auto was dus negatief.

De radio's die met germaniumtransistors waren opgebouwd werden met een negatieve spanning gevoed.

Het is een bepaalde gedachte die je hebt waardoor het vreemd lijkt.
Het is niet veel anders dan het verschil tussen het drinken uit een glas of uit een kopje. Het blijft drinken.

Is er een verschil tussen een bankrekening met zwarte cijfers of een met rode cijfers?
Als je € 100 zwart staat bij de bank kan je nog wel een pilsje nemen. Als je € 100 rood staat moet je je zorgen gaan maken of je straks nog wel boodschappen kan doen.
Maar het blijven 100 euro.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

een negative spanning is niet veel meer dan een spanningsverschil waarbij je je ground referentie positiever hebt genomen.

stel nu eens dat je dop 9meter boven de zeespiegel ligt.
je bouwd daar een appartement op met 3 parkeerverdiepingen op van elk 3meter hoog. -3, -2, -1.
het gelijkvloers ligt gelijk met de straat.
daarboven maak je nog eens 6 verdiepingen:
gelijkvloers (0), 1e, 2e, 3e, 4e en 5e

je rioolwater loopt terug naar de zee. (verdiep -3 dus).
als je nu de straat als ground neemt, dan loopt je dakgoot van het dak van het 5e verdiep naar de ground van -3 (zeeniveau).
hoeveel meter is je regenwater naar beneden gevallen?
5e verdiep is 3meter hoog
4e verdiep is 3meter hoog,
3e verdiep is 3meter hoog
2e verdiep is 3meter hoog
1e verdiep is 3meter hoog
gelijkvloers is 3meter hoog
-1e verdiep is 3meter hoog
-2e verdiep is 3meter hoog
-3e verdiep is 3meter hoog

regenwater is 27meter omlaag gevallen.

stel nu dat je het zeeniveau als ground neemt. dan heb je 9 verdiepingen:
0: laagste garage
1e: 1e garage
2e: 2e garage
3e: gelijkvloers
4e verdiep
5e verdiep
6e verdiep
7e verdiep
8e verdiep

hoeveel viel het water, 9verdiepingen (0-8) x 3 meter = 27meter.
het rekent iets makkelijker met enkel positieve getallen, maar vanuit het standpunt van het water maakt het niks uit. het viel 27meter omlaag.
voor je schakeling maakt het totaal niet uit of de spanning volgens u van -3 tot +5loopt, of van 0 tot 8. jouw transistor trekt zich dat niet aan, de led niet, je IC's niet... die willen gewoon spanningsverschillen zien tussen hun GND pin, hun +VCC pin en -VDD pin.

wij maken zelf negative spanningen tov onze positief gekozen ground, omdat het in sommige gevallen makkelijker rekent.
bv een ingangssignaal dat tussen GND en IN zit terwijl je schakeling ook een lagere voedingsspanning gebruikt

bv ingangsignaal 0,5V en GND
schakeling werkt op +5V, GND en -5V
uitgang signaal is +5V en GND

je kan dat evengoed zeggen als
schakeling werkt op +10V, +5V, en GND
ingangssignaal +5,5V en +5V
uitgangssignaal +10V en +5V.

bij het eerste zal je direct zien: AAAH, ingang en uitgang hebben dezelfde massa. bij het 2de wordt dat verwarrend omdat die gemeenschappelijke pin dan +5V is.

hetzelfde bij temperaturen.
wij gebruiken °C en we hebben 0°C gekozen als het vriespunt van water.
temperatuur kan je ook uitdrukken in KELVIN. kelvin gaat van 0 tot bv 500K
°C gaat dan van -273 tot + 227°C

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken