3 fase motor (verkeerd aangesloten)

Hallo Allemaal,

Het betreft een "three phase asynchronous motor" van het type Y2-80L-2, vermogen 1,5kW 400V 3,5Amp.

De motor is onderdeel van een Dora compressor, de kabel had nog geen stekker, wel een kabel met vier draden met de kleuren: bruin / zwart / blauw / geel met groen.

Deze heb ik verbonden met een 5 polige stekker:
bruin op L1
zwart op L2
L3 leeg
blauw op N
groen/geel op aarde.

Dit was dus verkeerd, bleek achteraf

Volgens mij had het moeten zijn:
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
N leeg
groen/geel op aarde.

Klop dit?

En heeft de motor 3 koper circuits? Waarschijnlijk is daar nu eentje van beschadigd.
Kan ik de motor op 2 circuits nog gebruiken (verlies van vermogen is geaccepteerd).

Kan ik het dus nog op deze manier aansluiten?
bruin op L1
zwart op L2
blauw niet gebruiken
L3 leeg
N leeg
groen/geen op aarde.

Of moet ik de motor als verloren beschouwen?

benleentje

Golden Member

Meestal is er niets aan de hand als je de motor even een keer op deze manier verkeerd aansluit. Maar dan moet dat niet te lang zo onder spanning hebben gestaan. Een motor die niet draait trekt namelijk wel veel stroom en gaat dan na een tijdje kapot. Als er juiste overstroom beveiling voor zit dan blijft de motor heel.
Je kan de motor nog uitmeten met een multimeter. Elke wikkeling moet (bijna)dezelfde weerstand hebben. Let er ook op dat je motor eerst controleerd of deze in ster is aangesloten. Dat zie je dan doordat op het aansluit met de 6 schroeven aan 1 kant alle dire zijn door verbonden met elkaar. Aan de andere kant zit dan je 3 fasen aangesloten.

X    X  L1
 :
 X    X  L2
 :
 X    X  L3

De linker kant is hier doorverbonden.

En heeft de motor 3 koper circuits? Waarschijnlijk is daar nu eentje van beschadigd.
Kan ik de motor op 2 circuits nog gebruiken (verlies van vermogen is geaccepteerd).

HELAAS. Het is een 3 fase motor en die heeft alle 3 de wikkelingen nodig. Ze doen er niet voor niets 3 wikkelingen :).

Toch kan de motor wel draaien op 2 fasen maar dan moet je hem vaak zelf op gang helpen. Met 2 aangesloten fasen weet de motor niet welke kant hij op moet draaien en kan dan ook soms spontaan de andere kant op gaan. Als je de motor gaat belasten gaat deze op den duur wel kapot. Hij word warmer dan normaal en op den duur te lang. Het zelf op gang helpen is ook vaak nog gevaarlijk voor je handen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 17 november 2017 21:37:34 (46%)

pamwikkeling

Special Member

Als er rook uit de motor gekomen is, vergeet je het maar...

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
Sine

Moderator

Volgens mij had het moeten zijn:
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
N leeg
groen/geel op aarde.

Klop dit?

Afhankelijk van de draairichting (twee fases omdraaien) ja.

Correct, je motor heeft drie wikkelingen, aan het type plaatje te zien ( als dit alles is wat er op staat) is deze vast bedraad voor 400V

Kan ik het dus nog op deze manier aansluiten?
bruin op L1
zwart op L2
blauw niet gebruiken
L3 leeg
N leeg
groen/geen op aarde.

Nee. Op 2 fasen gaat een motor niet aanlopen en zal hij ook meer stroom trekken dan normaal, met het resultaat een verbrande motor ( als hij al niet stuk is )

Of moet ik de motor als verloren beschouwen?

Slecht schatten ... maar als je 1 wikkeling mist dan is het echt afgelopen met hem inderdaad.

Ik zal ze zo even doormeten met een multi meter.
Maar de motor begon te stinken en te roken, dus schade is er wel.
Het is volgens mij een driehoek, ivm een ster.
Omdat er 4 draden waren ipv 5 draden, en de motor is verticaal aangesloten (haaks op de draaias), en dus niet horizontaal (parallel op de draaias).

Sine

Moderator

HEt aantal draden zegt niks, het sterpunt wordt nooit aangesloten.

Zoals pamwikkeling al zei, als het gerookt heeft is zo goed als zeker de motor overleden.

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar maak altijd gebruik van een motorbeveiligingsschakelaar (PKZ bijvoorbeeld) die schakelen je motor af bij overstroom/asymmetrie.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 17 november 2017 21:42:16 (10%)

benleentje

Golden Member

Maar de motor begon te stinken en te roken, dus schade is er wel.

Dat is een heel slecht teken. Er zit blijkbaar ook geen of niet goed afgestelde motor beveiliging schakelaar in.

Het is volgens mij een driehoek, ivm een ster.
Omdat er 4 draden waren ipv 5 draden, en de motor is verticaal aangesloten (haaks op de draaias), en dus niet horizontaal (parallel op de draaias).

Dat zegt allemaal niets over ster of driehoek. Motoren hebben vele bouwvormen en met een reductie kast heb je nog meer mogelijkheden van motor plaatsing.
4 Draden is heel normaal voor een 3 fase motor. 3 x een fasen en Aarde. Aarde is heel belangrijk en dus ook altijd nodig. Driehoek of ster aansluiting zit hem dus puur in de motor en aansluitblok zelf. Sommige motoren hebben intern een ster of driehoek aansluiting en kan je dan ook niet veranderen. De meeste hebben een aansluitblok waarop je dat zelf kan kiezen.

Correct, je motor heeft drie wikkelingen, aan het type plaatje te zien

Dan heb jij beter ogen dan ik of een glazen bol :).

zojuist de weerstand gemeten:
1x 4,3 ohm
1x 2,4 ohm (deze zal dus beschadigd zijn
1x 4,3 ohm

De motor draait nog wel, maar het stuurventiel slaat na 30sec uit.
Ik kan de motor wel elke keer opstarten.

extra informatie, de motor draait:

op lage toeren met:

bruin op L1
zwart op L2
L3 leeg
blauw op N
groen/geel op aarde.

(maak ik in deze situatie kortsluiting?)

en op hoge toeren:

bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
N leeg
groen/geel op aarde.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

OK, als de 2de optie juist is, en 1 weerstand te laag/beschadigd is.

bruin op L1 (4,3 ohm)
zwart op L2 (2,4 ohm)
blauw op L3 (4,3 ohm)
N leeg
groen/geel op aarde.

Kan ik dan Zwart op L2 los houden, en op 2 fase draaien?

nee, motor zal snel zat oproken. je had nooit de blauwe op N moeten zetten, er is 1 wikkeling verbrand, mede omdat er geen motorbeveiliging opzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

helaas, dan maar zoeken naar een ander motor. bedankt voor de hulp allemaal.

benleentje

Golden Member

Nee dat kan niet. Als de wikkeling kapot is dan is de motor toch al verloren dus De motor gewoon op 3 fasen aansluiten. En hopen dat het goed gaat.

op lage toeren met:

Deze motor heeft geen hoog of laag toeren. Dus op 2 aangesloten fase loopt het gewoon heel slecht en word warm. Als je dit wat langer volhoud gaat de motor alsnog kapot. Dat het met 3 aangesloten fasen sneller en dus hopelijk normaal loopt wijst erop dat je nog een kleine kans hebt dat de motor verder heel blijft.

De lagere waarde wijst erop dat de wikkeling intern is kortgesloten. Dat betekent dat de isolatie plaatselijk is gesmolten en de draden direct tegen elkaar zitten. Deze motor heeft als het nog werkt geen lang leven meer. Ik geeft je 0 - 10% kans dat de motor blijft werken.

Een geluk is dat een vervangende motor niet al te duur hoeft te zijn. tenzij het een rare bouwvorm is dan kan je overwegen om deze motor te laten herstellen door er nieuwe wikkelingen in te laten zetten.