Ik tikte nog veel trager dan al die anderen en inderdaad zitten we (alweer) met de bewoordingen te kampen - wie zal me nog kwalijk nemen dat ik keer op keer aandring op exact en verzorgd taalgebruik?!
Via 'DHCP bindings' kun je ieder willekeurig adres in het DHCP bereik toekennen aan een vast MAC adres. Dat blijft statisch.
Dan heb jij een andere definitie van "statisch" dan ik...
Voor mij betekent "statisch": dit apparaat meldt zich op het het netwerk met dit ip-adres, wat ook het mac-adres moge zijn (of de kleur van de behuizing, of de layout van het klavier, of het merk van de harddisk, of wat dan ook).
Men kan dhcp-servers inderdaad instellen om bepaalde mac-adressen een bepaalde behandeling te geven (ik heb omgevingen geweten waar dit gebruikt werd om enkel "erkende" laptops op het huisnetwerk toe te laten, bijvoorbeeld) maar dhcp is en blijft Dynamic want daar staat die eerste d voor en dus is dhcp per definitie niet statisch.
Of, ter verdere illustratie:
* op mijn huisnetwerk heeft mijn A3-printer het ip-adres 192.168.0.241 en dat is echt statisch ingesteld, geen enkele dhcp-server heeft daar weet van
* als ik op mijn werk een nieuwe server op te zetten krijg, wat me enkele keren per week overkomt, dan kies ik er in DNS een vrij Ip-adres voor uit, en leg dat dan vast in de DNS-server, en leg het daarna ook vast in de netwerkconfig van de server. Alweer komt er van dicht of ver geen dhcp aan te pas.
Zodra er dhcp in het spel is dan is het dynamisch - DAAR staat die D voor in DHCP.