DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Dit topic is gesloten

[ik heb in de tussentijd 2 shelly's gekocht, geleverd gekregen en in gebruik genomen.....]

Mijn shelly's doen gewoon DHCP. Degene die de verwarming schakelt zat eerst zodanig (achter de metalen verwarming) dat ie heel slecht wifi-contact had. Na wat geschuif is dat veel beter en kan ie die ook bedienen.

Als ik nog eens nadenk over je probleem: Als statische adressen niet werkt... ligt het dus niet aan DHCP. Heb je soms connectie-problemen? Stop je ze soms in metalen verbindingsdoosjes of zo?

Je kan de "ontvangststerkte" opvragen. RSSI. Ik weet niet of dat met de web-interface te verkrijgen is, maar de JSON datadump heeft hem.

Dit gebruik ik om de JSON op te vragen:

#!/usr/bin/php
<?php
$json = '';
$ip="192.168.235.176";

$fh = fopen("http://$ip/status/",'r') or die($php_errormsg);
while (! feof($fh)) {
    $json .= fread($fh,1048576);
}
fclose($fh);

//echo $json;

$decoded = json_decode($json);

//echo "---------------------------\n";
var_dump(json_decode($json));

De mijne zegt:

["rssi"]=>
    int(-75)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 januari 2021 10:38:54 (56%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2021 10:28:48 schreef rew:
[ik heb in de tussentijd 2 shelly's gekocht, geleverd gekregen en in gebruik genomen.....]

Mijn shelly's doen gewoon DHCP. Degene die de verwarming schakelt zat eerst zodanig (achter de metalen verwarming) dat ie heel slecht wifi-contact had. Na wat geschuif is dat veel beter en kan ie die ook bedienen.

Heb je die Shelly's dus geen statisch ip-adres gegeven zoals Allterco voorschrijft?

bprosman

Golden Member

Ik heb Ziggo gebeld en gezegd dat ik wil gaan bridgen. Ziggo zegt: "kan alleen als je bij ons vaste ip-adressen koopt".
Dat heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen. Klopt het volgens jullie?

Nee hoor, mijn Ziggo box staat in bridge, wat ik gedaan heb is mijn eigen router er achter, netwerk compleet geconfigureerd in de nieuwe IP range (192.168.10.x) en toen Ziggo gebeld om de router in bridge te zetten. Maar nogmaals, het moet met de standaar router ook lukken.
Maar wat bedoel je met "Offline', want zelfs al zet je de router uit, dan moeten ze nog "Online" blijven.
Als ze ICMP ondersteunen moet je ze kunnen (blijven) pingen.

Of bedoel je met "Offline" niet meer zichtbaar buiten je eigen netwerk ?
(om die reden heb ik mijn "Toon" ooit statisch gezet).

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenpla…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 januari 2021 10:35:11 schreef bprosman:
[...]
Nee hoor, mijn Ziggo box staat in bridge, wat ik gedaan heb is mijn eigen router er achter, netwerk compleet geconfigureerd in de nieuwe IP range (192.168.10.x) en toen Ziggo gebeld om de router in bridge te zetten. Maar nogmaals, het moet met de standaar router ook lukken.
Maar wat bedoel je met "Offline', want zelfs al zet je de router uit, dan moeten ze nog "Online" blijven.
Als ze ICMP ondersteunen moet je ze kunnen (blijven) pingen.

Of bedoel je met "Offline" niet meer zichtbaar buiten je eigen netwerk ?
(om die reden heb ik mijn "Toon" ooit statisch gezet).

Omwille van een snel antwoord doe ik het even zo: http://prntscr.com/xnd267
Dat bedoel ik met offline. Dus gewoon uberhaupt niet meer verbonden met het wifi-netwerk. Ook niet als ik de ip-adressen scan.
Ik moet de Shelly uitbouwen, resetten en weer opnieuw in het netwerk hangen en configureren.

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op dinsdag 26 januari 2021 10:40:32 (11%)

Zit wel een verschil tussen zakelijk of particulier

Geen idee hoe het nu is, maar een 2 jaar geleden was zakelijk bridge niet mogelijk, alleen als je een /29 subnet afnam.

bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:37:32 schreef Els den Iep:
[...]
Omwille van een snel antwoord doe ik het even zo: http://prntscr.com/xnd267
Dat bedoel ik met offline.

Dat zegt me nog niet zoveel... dit is een app die verbind met de cloud ?
Of met je lokale netwerk ?

bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:38:04 schreef DJSmiley:
Zit wel een verschil tussen zakelijk of particulier

Geen idee hoe het nu is, maar een 2 jaar geleden was zakelijk bridge niet mogelijk, alleen als je een /29 subnet afnam.

Kan gewoon :
(Neem even aan dat TS geen zakelijk Ziggo heeft)
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenpla…

Op 26 januari 2021 10:38:46 schreef bprosman:
[...]

Dat zegt me nog niet zoveel... dit is een app die verbind met de cloud ?
Of met je lokale netwerk ?

Het is de Shelly app. Daarin kun je je Shelly's configureren.

"Offline" betekent in dit geval: uberhaupt niet meer verbonden met het wifi-netwerk. Ook niet als ik de ip-adressen scan.
Ik moet de Shelly uitbouwen, resetten en weer opnieuw in het netwerk hangen en configureren.

Dat had ik ook toen mijn ontvangst erg slecht was. (zie ook mijn aangepaste posting hierboven: er zijn er 4 achteraangekomen terwijl ik nog wat toevoegde!).

Met de RSSI heb je een getalletje. Dan kan je beter inschatten of het beter of slechter wordt als je iets verschuift.

Als je er "genoeg" hebt, kan je er dan 1 in een "verlengsnoer" inbouwen. Dan gewoon DHCP laten doen en naast het modem inprikken en kijken of ie het doet. Dan wat verder weg, bijvoorbeeld in de buurt van "dimmer kookeiland"... Kijken of de RSSI verandert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2021 10:42:29 schreef rew:
Dat had ik ook toen mijn ontvangst erg slecht was. (zie ook mijn aangepaste posting hierboven: er zijn er 4 achteraangekomen terwijl ik nog wat toevoegde!).

Met de RSSI heb je een getalletje. Dan kan je beter inschatten of het beter of slechter wordt als je iets verschuift.

Als je er "genoeg" hebt, kan je er dan 1 in een "verlengsnoer" inbouwen. Dan gewoon DHCP laten doen en naast het modem inprikken en kijken of ie het doet. Dan wat verder weg, bijvoorbeeld in de buurt van "dimmer kookeiland"... Kijken of de RSSI verandert.

Het gebeurt bij Shelly's die heel dicht bij de Ziggo CB staan, maar ook bij devices die verder weg staan.
Ik heb juist het idee dat de DHCP-range die ik voor de Shelly's wil gebruiken op de een of andere manier niet werkt.
Bestaat er een tooltje om dat te controleren?

bprosman

Golden Member

Ik heb juist het idee dat de DHCP-range die ik voor de Shelly's wil gebruiken op de een of andere manier niet werkt.

Maar ehhh je had het over statisch ? Als ze een statisch adres hebben heb je toch niets meer met je DHCP range te maken ? (Zolang die niet overlapt).
De standaard Ziggo router zit op 192.168.178.x /24 (Subnet mask 255.255.255.0) Dus in theorie kun je 253 devices kwijt, de WiFi router zal er geen 253 (tegelijkertijd) accepteren.

Bestaat er een tooltje om dat te controleren?

Even er vanuit gaande dat ICMP geimplementeerd is , kun je een pingplotter installeren en kijken of ze echt offline vallen.
Anders Wireshark.

Volgens mij (dacht dat ik dat had gelezen) dat je al andere Wifi Access points had. Maak anders een eigen access point/ SSID (speciaal voor de Shelly's) ter test.

bprosman

Golden Member

Op 26 januari 2021 10:43:08 schreef Els den Iep:
[...]
We hebben Ziggo Zakelijk.

Als bridge mode niet kan , kun je ook het Wifi deel nog uit laten zetten en de Ziggo router puur als router gebruiken. Je configureert dan je eigen netwerk met eigen Wifi access points , en routeert dat via de Ziggo router.

Op 26 januari 2021 10:47:41 schreef Els den Iep:

Dat kan niet.

Kijk, je kan de boel 'verkeerd configureren'. Dus neem thuis een IP range van "AWS" en je heb allerlei websites die op AWS gehost worden die het niet doen.

Of je kan 127.0.3.x als DHCP range configureren. Dat zal wel resulteren in "Hey, maar dat ben ik zelf!" (op een hoop IP implmentaties).

Maar als je gewoon 192.168.x.y gebruikt kan er eigenlijk niets mis gaan.

> Bestaat er een tooltje?

Tja, pak je telefoon meld je aan op de wifi en zoek in settings naar "IP adres" (er is tegenwoordig een ZOEK, ik kan hem zonder ook nooit vinden). Dan kan je zien dat de ingestelde range gewoon werkt (of niet).

Op 26 januari 2021 11:16:32 schreef bprosman:
[...]
Maar ehhh je had het over statisch ? Als ze een statisch adres hebben heb je toch niets meer met je DHCP range te maken ? (Zolang die niet overlapt).
De standaard Ziggo router zit op 192.168.178.x /24 (Subnet mask 255.255.255.0) Dus in theorie kun je 253 devices kwijt, de WiFi router zal er geen 253 (tegelijkertijd) accepteren.

[...]
Even er vanuit gaande dat ICMP geimplementeerd is , kun je een pingplotter installeren en kijken of ze echt offline vallen.
Anders Wireshark.

Volgens mij (dacht dat ik dat had gelezen) dat je al andere Wifi Access points had. Maak anders een eigen access point/ SSID (speciaal voor de Shelly's) ter test.

Ik heb toch te maken met de dchp-range die "overtblijft"? Of zie ik dat verkeerd? Dus in de dhcp-router zeg ik: "100 adressen voor de Shelly's, en wel van dat ip-adres tot dat ip-adres. De rest kun je voor je dchp blijven gebruiken".

De Shelly's staan allemaal en exclusief op het Ubiquiti AP. Daarop dus ook één, exclusief SSID.

bprosman

Golden Member

Dus in de dhcp-router zeg ik: "100 adressen voor de Shelly's, en wel van dat ip-adres tot dat ip-adres. De rest kun je voor je dchp blijven gebruiken".

Als je in de Ziggo router zegt :

Start op 192.168.178.10
100 Devices
Dan zitten de adressen 192.168.178.10 t/m 192.168.178.110 IN de DHCP Pool.
Wat overblijft om statisch te zetten (wat je zelf kunt doen) is dan dus 192.168.178.111 t/m 192.168.178.254.

Alles met een /24 (255.255.255.0) subnet.

Bedoelen we dan het zelfde ?
Maak anders een tekeningetje wat je nu gedaan hebt.

DHCP is iets wat gewoon goed werkt. Je telefoon heeft toch ook altijd internet als je dat zou verwachten? Of als je met je laptop ergens aan de wifi prikt, dan werkt het toch gewoon?

Wat ik me kan voorstellen is dat als de ontvangst erg slecht is, de shelly na een tijdje geen DHCP antwoord gewoon het opgeeft en zonder of met een "raar" ip adres probeert door te gaan. Tja, dat werkt dan niet. En misschien komt dat niet meer goed.

Dus dit kan je voorkomen door de IP adressen statisch te configureren, maar het onderliggende probleem los je er niet mee op.

Heb je dat nieuwe AP goed geconfigureerd? Heb JIJ internet als je met je telefoon of laptop op dat netwerk je aanmeld en DHCP laat gebeuren? Dan... Kan je je laptop op dat netwerk zetten en die met de hand statisch configureren zoals je ook met de shelly's doet? Heb je dan internet?

Vink jij: "connect to cloud" aan?

bprosman

Golden Member

De Shelly's staan allemaal en exclusief op het Ubiquiti AP. Daarop dus ook één, exclusief SSID.

Wat is de IP range van de Ubiquiti ? En die heeft/doet geen DHCP ?

Beste mensen,

Ik ga mijn eigen vraag beantwoorden.

Methode 1: Vast ip-adres instellen via de router

Inloggen op de router:

In DHCP instellingen een aantal adressen reserveren die als vast ip-adres gebruikt kunnen worden.
Voorbeeld:
Standaard is het DHCP-bereik op een router 192.168.1.2 tot 192.168.1.254.
Als je denkt 20 vaste ip-adressen nodig te hebben, laat je het standaardbereik lopen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.234.
De adressen 192.168.1.235 tot 192.168.1.254 zijn dan beschikbaar als vast ip-adres.
Die 20 adressen vallen dus BUITEN het DHCP-bereik.

Maak een bestand waarin je noteert welke ip-adressen je hebt toegewezen aan welk apparaat. Noteer ook het bijbehorende MAC adres.
Als je een nieuwe router koopt of je router reset, heb je deze lijst nodig.

NB per router verschilt de procedure en de terminologie, maar als je in je router iets tegen komt met DHCP, ben je waarschijnlijk dicht bij waar je moet zijn.

Methode 2: Vast ip-adres instellen op het apparaat

Van sommige apparaten (zoals Shelly) kun je een vast ip-adres instellen via de webinterface.
Het is mogelijk om dit soort apparaten hetzelfde vaste ip-adres te geven als je op de router hebt ingesteld.

Opmerking
Hou de lijst met vaste ip-adressen en de adressen in DHCP-bereik goed bij.
Wijs geen vast IP-adres toe dat al in gebruik is.

Het antwoord kan veel uitgebreider, maar in essentie is dit het wel.

revado

Honourable Member

Een paar puntjes.
Dit topic had ik nog niet eerder gezien, het is ook al redelijk oud.

Als router / gateway adres beter 254 gebruiken en niet 1.
Er zijn veel apparaten die standaard het aders eindigend op 1 hebben als ze nieuw zijn en dan is er snel een conflict.
Ik maak een dhcp scoop nooit groter dan strikt nodig is.
50 adressen is meestal ruim voldoende. Dan is er zat ruimte voor vaste adressen.

Een mooiere oplossing is om adressen te reserveren in de dhcp server.
Dan kan er weinig fout gaan en zijn lijsten niet nodig.

Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

Linux server op 10 achter NAT

De orange pi zero die diverse data naar pvoutput.org stuurt krijgt via mac ip 100 via dhcp toegewezen.

bprosman

Golden Member

Op donderdag 10 oktober 2024 01:22:57 schreef harry64:
Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

De orange pi zero die diverse data naar pvoutput.org stuurt krijgt via mac ip 100 via dhcp toegewezen.

Gateway kan nooit 0 zijn, moet altijd tussen de 1 en 254 zijn.
Naja , theoretisch kan t wel maar zeker niet handig en niet gebruikelijk.
Lower-end routers en gateways zullen het hoogstwaarschijnlijk niet eens accepteren als adres.

Ziggo heeft een tijdje routers gehad waarbij een IP adres toekennen via DHCP gebaseerd op MAC adres niet werkte (je kon het wel instellen).

Computers vinden het over het algemeen ook niet zo fijn als printers van IP adres veranderen binnen een netwerk.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 10 oktober 2024 07:49:58 (19%)

revado

Honourable Member

Op donderdag 10 oktober 2024 01:22:57 schreef harry64:
Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

Meestal is de gateway het zelfde als de router voor kleine netwerkjes zoals thuis.
0 is inderdaad wel apart en daar zie ik ook geen reden voor.
Bij grote netwerken (heb ik bij een school met meerdere gebouwen en een paar duizend devices) is dat anders, maar dat gaat hier een beetje te ver.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een groter netwerk, zoals een school of bedrijf, steek je niet in een 192.168.x.y netwerk maar een 10.x.y.z. Waar x de locatie (gebouw) kan zijn. Y de verdieping (of lokaal) en z de computer/printer. Daar staan ook de nodige servers en netwerkprinters. Dat beheren is niet voor een leek.

Hoe je uw eigen DHCP inricht is gewoon naar eigen inzicht. Daar zijn geen regels voor. De netwerkpolitie komt niet langs. 1 is de router, 2 de NAS, 3 tot 10 repeaters (niet volledig volzet). Van 11 tot 30 vaste toestellen zoals RPi met octopi, Volumio, serreverwarming, ... 31 tot 50 voor diverse ESP. Vanaf 100 voor de laptop, smartphone, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Dit is een erg oud topic waar een nuttige post aan is toegevoegd. Laten we het daar bij houden. Het is geen computerforum.

Dit topic is gesloten