DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Dit topic is gesloten

revado

Honourable Member

Een paar puntjes.
Dit topic had ik nog niet eerder gezien, het is ook al redelijk oud.

Als router / gateway adres beter 254 gebruiken en niet 1.
Er zijn veel apparaten die standaard het aders eindigend op 1 hebben als ze nieuw zijn en dan is er snel een conflict.
Ik maak een dhcp scoop nooit groter dan strikt nodig is.
50 adressen is meestal ruim voldoende. Dan is er zat ruimte voor vaste adressen.

Een mooiere oplossing is om adressen te reserveren in de dhcp server.
Dan kan er weinig fout gaan en zijn lijsten niet nodig.

Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

Linux server op 10 achter NAT

De orange pi zero die diverse data naar pvoutput.org stuurt krijgt via mac ip 100 via dhcp toegewezen.

bprosman

Golden Member

Op donderdag 10 oktober 2024 01:22:57 schreef harry64:
Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

De orange pi zero die diverse data naar pvoutput.org stuurt krijgt via mac ip 100 via dhcp toegewezen.

Gateway kan nooit 0 zijn, moet altijd tussen de 1 en 254 zijn.
Naja , theoretisch kan t wel maar zeker niet handig en niet gebruikelijk.
Lower-end routers en gateways zullen het hoogstwaarschijnlijk niet eens accepteren als adres.

Ziggo heeft een tijdje routers gehad waarbij een IP adres toekennen via DHCP gebaseerd op MAC adres niet werkte (je kon het wel instellen).

Computers vinden het over het algemeen ook niet zo fijn als printers van IP adres veranderen binnen een netwerk.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 10 oktober 2024 07:49:58 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
revado

Honourable Member

Op donderdag 10 oktober 2024 01:22:57 schreef harry64:
Gateway is hier 0
broadcast 255
Router 254
range 50-100
TTL 3600

Meestal is de gateway het zelfde als de router voor kleine netwerkjes zoals thuis.
0 is inderdaad wel apart en daar zie ik ook geen reden voor.
Bij grote netwerken (heb ik bij een school met meerdere gebouwen en een paar duizend devices) is dat anders, maar dat gaat hier een beetje te ver.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een groter netwerk, zoals een school of bedrijf, steek je niet in een 192.168.x.y netwerk maar een 10.x.y.z. Waar x de locatie (gebouw) kan zijn. Y de verdieping (of lokaal) en z de computer/printer. Daar staan ook de nodige servers en netwerkprinters. Dat beheren is niet voor een leek.

Hoe je uw eigen DHCP inricht is gewoon naar eigen inzicht. Daar zijn geen regels voor. De netwerkpolitie komt niet langs. 1 is de router, 2 de NAS, 3 tot 10 repeaters (niet volledig volzet). Van 11 tot 30 vaste toestellen zoals RPi met octopi, Volumio, serreverwarming, ... 31 tot 50 voor diverse ESP. Vanaf 100 voor de laptop, smartphone, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Dit is een erg oud topic waar een nuttige post aan is toegevoegd. Laten we het daar bij houden. Het is geen computerforum.

Dit topic is gesloten