Lichtslangrendier met "verbeterde" aansturing.

Ik heb een aantal van die lichtslangfiguren in rendiervorm die ik als "kudde" elk jaar met Kerstmis in de tuin zet. Elk jaar kocht ik een één bij. De kudde is nu 6 rendieren groot. Ze worden geschakeld met één enkele simpele tijdschakelaar.

Maar nu heeft de fabrikant het "verbeterd". Bij de oudste exemplaren was het gewoon stekker er in en hij brandt. Bij de volgende generatie was er een knop die je na inschakelen kon indrukken en dan ging ie in 6 uur aan, 18 uur uit mode. Maar met een externe tijdschakelaar ging ook nog.

Maar bij deze gebeurt er nog niks als de spanning er op gaat. Je moet dan eerst op die knop drukken en dan gaat ie aan, Nogmaals drukken is de 6/18 uur mode. En nu past ie dus niet neer in de kudde, Ik kan hem niet met een externe tijdschakelaar bedrijven. En constante spanning en dan 6 uur aan 18 uur uit is ook niet fijn want de rest van de kudde is veel langer aan. ongeveer 8 uur. Leve de verbetering! :(

Ik overweeg het ding maar terug te brengen naar de Lidl, want ik kan er niks mee. Misschien weet iemand nog een truuk?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Als je de voeding open kunt schroeven, kun je kijken of je de schakeling kunt saboteren zodat-ie meteen "aan" staat.
Is de voeding open te maken, en hoe ziet-ie er vanbinnen uit?

Of als er uit de voeding domweg twee draden uit komen, zoveel Volt gelijk of wissel, een andere voeding eraan hangen met serieweerstand.
Omdat je een voeding hebt, ga ik ervan uit dat je Rudolf the LEDnosed reindeer hebt staan. :)

---

We hebben een streng LED-ijspegels, die adapter had ook 6 standen oorlog voordat je bij "continu branden" uitkwam. Na een paar weken gaf de aansturing blijkbaar de geest, de streng brandde toen meteen als de tijdklok om ging. Mooi, vanzelf opgelost. :+

mel

Golden Member

6 rendieren.. Heb je er nog 2 te gaan, en dan natuurlijk nog een slee.
Kan net voor kerst.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 november 2021 15:39:36 schreef Boet:
Als je de voeding open kunt schroeven, kun je kijken of je de schakeling kunt saboteren zodat-ie meteen "aan" staat.

Openschroeven zal niet gaan, hooguit openzagen. Het doosje is dicht gegoten. Maar goed ook want het ligt soms in de regen of in de sneeuw.

Of als er uit de voeding domweg twee draden uit komen, zoveel Volt gelijk of wissel, een andere voeding eraan hangen met serieweerstand.

Dat is ook niet te zien zonder kniptang, mes of zaag. Het is allemaal keurig waterdicht...

Ik ben een beetje huiverig de waterdichtheid te compromiteren. Er lopen wel eens kinderen de tuin in om de rendieren te "aaien".

Omdat je een voeding hebt, ga ik ervan uit dat je Rudolf the LEDnosed reindeer hebt staan. :)

:)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Effe een hele simpele test, wat gebeurt er ls je de knop vast ingedrukt houd en je schakelt de voeding aan?

Als dat toevallig zou werken dan een stukje plastic op het knopje, tywrap er omheen een klaar is Kees eh Rudolf.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 14 november 2021 17:54:47 schreef henri62:
Effe een hele simpele test, wat gebeurt er ls je de knop vast ingedrukt houd en je schakelt de voeding aan?

Helaas, dat had ik al geprobeerd. Werkt niet, het licht gaat dan pas aan als je de knop weer los laat.

Maar toch bedankt voor het mee denken.

McAwesome

Golden Member

Of de overengineered oplossing:

Een servomotortje met sturing dat na het inschakelen van de netspanning kort mechanisch op het knopje duwt.
De voeding van het rendier kan je dan samen met de knopdrukker in een tweede waterdichte behuizing bouwen.

Ik raad dit niet aan, alleen aan beginnen als je écht wanhopig bent 8)7

Op 14 november 2021 16:26:02 schreef mel:
6 rendieren.. Heb je er nog 2 te gaan, en dan natuurlijk nog een slee.
Kan net voor kerst.. :P

er staat straks een ezel bij ons in de tuin de kerstverlichting op te hangen die met een paar weken weg gehaald moeten worden ... door de zelfde ezel niet verlicht trouwens |:( ;)

pa3gws

Golden Member

Werkt de slang gewoon op 230?
Zo ja bij het kastje afknippen en dit er op zetten.
https://www.kabelshop.nl/HQ-Power-Voedingskabel-voor-lichtslangen-HQ-P…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het lijkt erop dat je toch moet gaan knippen of zagen als je dat ding achter een tijdschakelaar wilt laten werken. Als de lichtslang op laagspanning werkt dan lijkt het me niet zo moeilijk om iets te knutselen dat aanraakveilig is, desnoods zet je de voeding in huis en ga je met laagspanning naar buiten.

vergeten

Golden Member

Op 14 november 2021 18:27:42 schreef pa3gws:
Werkt de slang gewoon op 230?
Zo ja bij het kastje afknippen en dit er op zetten.
https://www.kabelshop.nl/HQ-Power-Voedingskabel-voor-lichtslangen-HQ-P…

De kabelshop.nl zet bij de omschrijving:

Quote van de kabelshop:
Deze stevige kabel is waterbestendig en is dus zowel binnen- als buitenshuis veilig te gebruiken.

Ze weten het verschil niet tussen waterbestendig en waterdicht, toch oppassen dus.

Op 14 november 2021 18:35:46 schreef necessaryevil:
desnoods zet je de voeding in huis en ga je met laagspanning naar buiten.

Veel "goedkope" voedingen hebben geen goede of zelfs geen galvanische scheiding!
(Dat is bij een volledig waterdichte lichtslang geen probleem, maar ga je daaraan knutselen, wordt het anders.)

Dan kan het toch nog levensgevaarlijk worden buiten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

Ik meen me vaag iets te herinneren van een klant die zoiets ook had. Zelfde 'intelligentie' die dus ook bijzonder onhandig bleek.

Kassie kon daar (met enig geweld) open. De string lijkt op DC te werken en als ik het me goed herinner werd er geschakeld met een FET aangestuurd door een zwarte blob. Draadje over DS van de FET. Klaar.
Enig voordeel: doosje zit daar binnen, zodat waterdichtheid niet van belang is.

die stuurkasten met timer kom ik ook steeds vaker tegen, de elektronica is rommel, geeft na enkele jaren al ellende doorgaans. vaak zat er een draaiknop die ook op continu gezet kon worden, maar de tiptoets modellen zijn er ook. wat eric zegt is het makkelijkste, sturing op continu solderen en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het uiteindelijk anders opgelost. Na het van zolder halen van de kudde en testen bleek bij één van de oudsten nog maar een derde van de ledjes te branden. Dus die is naar de elandenhemel verwezen nadat ik het doosje met de electronica er af geknipt had en dat voor de nieuwe aanwinst heb ingezet. Gewoon kabeltje tussen de staart en het doosje doorknippen en met soldeer, krimpkous en telco tape weer aan elkaar zetten.

Opmerkelijk was nog dat ik bruin en blauw kruislings moest verbinden. Rare jongens die chinezen...

Enfin, de hele kudde van nu nog steeds zes, gaat weer gelijk aan en uit met één tijdschakelaar. :)

mel

Golden Member

Ook zielig, die rendieren op zolder,die horen toch in de wei? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij de Kerstman die naar verluid zijn vaste woonplaats op de noordpool heeft staan ze toch de rest van het jaar ook op stal en niet in de wei? :)

Maar nu mogen ze in de wei: http://www.vlist.eu/fotos/dsc01596.jpg

rob040

Golden Member

Wel mooi met alle neuzen dezelfde kant op.

Moet je hier in NL met het volk eens proberen. :+

Ik heb al eens vaker bij kerstverlichting topics genoemd:

Zeker nu met ledverlichting en de toch al lange nachten kan je best overwegen geen uren gehobby en niet tientallen euro's aan extra doosjes aan te schaffen.

Van Dec tot en met januari. 62 dagen, maal 24 uur, zeg 100 Watt aan kerstverlichting is €37. De boel 16 uur per dag uitzetten scheelt 2 tientjes maar je hebt een hoop ongezelligheid voor late of vroege voorbijgangers en met heel donker weer is het ook al jammer.

3 verschillende schakelklokken laten lopen kost ook weer extra.

Op 11 december 2021 20:58:31 schreef K7Jz:
De boel 16 uur per dag uitzetten scheelt 2 tientjes maar je hebt een hoop ongezelligheid voor late of vroege voorbijgangers en met heel donker weer is het ook al jammer.

Voor de ledstring over de straat heb ik daarom een extra brandtijd van 07:00 tot 09:00.

3 verschillende schakelklokken laten lopen kost ook weer extra.

Die schakelklokjes kosten ook niks meer vandaag de dag.

Op 14 november 2021 15:39:36 schreef Boet:

---

We hebben een streng LED-ijspegels, die adapter had ook 6 standen oorlog voordat je bij "continu branden" uitkwam. Na een paar weken gaf de aansturing blijkbaar de geest, de streng brandde toen meteen als de tijdklok om ging. Mooi, vanzelf opgelost. :+

Wij hebben ook zo'n ledstring met 8 standen' waarbij pas de laatste stand "steady on" is. Steeds 7 keer op een knopje drukken. En telkens als de spanning eraf is geweest begint ie weer in stand 1; een gekmakend knipperpatroon. Doosje opengeklopt, twee transistoren overbrugd met een draadje en nou is stand 1 ook "steady on".

Zat hier met het zelfde probleem als topic starter (rendier en slee Lidl), bij mij was de oplossing het knopje ingedrukt houden dit gedaan met bindstrip.

Helaas voor 2 andere led verlichting ging dit niet op, adapter is ook niet open te krijgen zonder schade toe te brengen.

De gok toch nog maar een keer gewaagd en eergisteren weer een "rendier" gekocht bij de Lidl. En voorwaar, bij dit nieuwe model werkt de knop ingedrukt houden wel om hem "constant aan" te houden. Ik heb er een beugeltje voor geknutseld en dus kan hij straks aansluiten bij de kudde. :)

Arco

Special Member

Een condensator over de drukknop zou waarschijnlijk ook wel gewerkt hebben... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op donderdag 14 november 2024 13:38:13 schreef Arco:
Een condensator over de drukknop zou waarschijnlijk ook wel gewerkt hebben... ;)

Dan moet je het ding open maken en dat gaat niet zonder de zaag er in te zetten. Dan krijg je hem nooit meer waterdicht.

joopv

Golden Member

Wat wel eens wil werken is een stootbelasting op de lijmverbinding.

Oftewel in de bankschroef en gedoseerd met een hamertje tikken op de lijmrand.

Waterdicht maken is dan ook lastig maar beter te doen dan bij een verspanende aktie als zagen

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 15 november 2024 10:16:23 (25%)