Vragen elektrische auto.

Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Tim. Ik ben student automotive. Ik vind de nieuwste techniek erg interessant, maar ik moet zeggen dat de lessen op school niet top zijn. Ik probeer mij te verdiepen in de elektrische auto's aangezien ik denk dat dat mijn toekomst is. Ik zit boordevol vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

1.) Ik weet dat een elektromotor in een auto bestaat uit een stator en rotor. De rotor draait in het rond doordat er spoelen in de stator een draaiend magnetisch veld creeren. Echter, waardoor wordt de snelheid van het draaien bepaald? door de snelheid van het aansturen van de spoelen? en gebeurt dit dan door de EMD? (elektric motor drive)?

2.) De spoelen in de stator heten U, W en V. Waar staan deze letters voor?

3.) In de laadstekker zitten de aansluitingen CP (Control pilot), PP (Proximity pilot) L1, L2 en L3 (Dit zijn volgens mij de fase draden), de N van Neutraal en PE (Protective earth) Wat is nou verschil tussen Neutraal en Protective earth? Is dat niet hetzelfde als een massa (-) bij een 12 Volt accu?

Ik heb nog veel meer vragen, maar de branden het meest.
Ik hoor graag meer van jullie.

Gr,

Tim

Arco

Special Member

Dat zijn gewoon 3 opeenvolgende letters... ;)
RST bestond al als 3 fasen aanduiding (Reference, Secundary, Tertiary) en UVW waren gewoon de volgende letters. (XYZ wordt ook soms gebruikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juli 2023 20:13:56 schreef Student1:
Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Tim. Ik ben student automotive. Ik vind de nieuwste techniek erg interessant, maar ik moet zeggen dat de lessen op school niet top zijn. Ik probeer mij te verdiepen in de elektrische auto's aangezien ik denk dat dat mijn toekomst is. Ik zit boordevol vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

1.) Ik weet dat een elektromotor in een auto bestaat uit een stator en rotor. De rotor draait in het rond doordat er spoelen in de stator een draaiend magnetisch veld creeren. Echter, waardoor wordt de snelheid van het draaien bepaald? door de snelheid van het aansturen van de spoelen? en gebeurt dit dan door de EMD? (elektric motor drive)?

Je hebt een aantal verschillende soorten motoren. De meest ouderwetse is de DC motor, maar die wordt zelden in het groot toegepast. (prima voor het trilmotortje in je telefoon, en nog een paar maten groter, maar niet voor een auto).

Hou het er voorlopig maar op dat de motor in een auto een "asynchroon" motor is. Dan zorgt de elektronica, kennelijk heet dat in jou omgeving EMD, voor een draaiend veld en de rotor die heeft de neiging om mee te willen draaien. Hoe sterk het veld is en hoe hard dat gaat draaien t.o.v. de rotor, dat zal de elektronica wel bepalen op basis van hoeveel gas je geeft.

Jep. gewoon drie opeenvolgende letters. Ik leer net dat iemand passende anti-afkortingen heeft bedacht voor RST. Altijd gedacht dat dit gewoon drie opeenvolgende letters waren.

3.) In de laadstekker zitten de aansluitingen CP (Control pilot), PP (Proximity pilot) L1, L2 en L3 (Dit zijn volgens mij de fase draden), de N van Neutraal en PE (Protective earth) Wat is nou verschil tussen Neutraal en Protective earth? Is dat niet hetzelfde als een massa (-) bij een 12 Volt accu?

PE is de BESCHERMaarde. De bedoeling is dat daar normaliter geen stroom loopt. De spanning op de "N" is officieel ongeveer gelijk aan die van de PE. Maar stel je hangt je buitenkant van je wasmachine (of auto) aan de "N". Als nu een keer je nuldraad doorfikt omdat je die te zwaar belast.... Tja, dan komt ineens de buitenkant onder spanning te staan. Dat wil je niet. Vandaar: Aparte draad voor PE, en daar mag normaliter geen stroom lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

1) In een standaard 3 fase motor word het draaiveld opgewekt door de 50Hz net frequentie. IN een auto zit ook een motor regelaar oid en die maakt de frequentie en de spanning.

2) De belettering zijn standaarden die ook voor normale motoren worden gebruikt. U, W en V staan voorde 3 afzonderlijke spoelen in de motor.

RST bestond al als 3 fasen aanduiding (Reference, Secundary, Tertiary) en UVW waren gewoon de volgende letters. (XYZ wordt ook soms gebruikt)

Niethelemaal

RST is de standaard 3 fase aansluiting van het stroomnet en heet nu L1, L2 en L3
UVW is echt anders dat staat voor de spoelen in de motor.
De spoel U heeft aansluitingen U1 en U2.

3) Nee neutral is de nul is 0V en de PE is aarde.
De nul is dezelfde functie als massa van een voeding. De nul hoord ook bij de stroom voerende draden en daar mag een stroom lopen. Als je 230V hebt dan heb je enkel maar bv L1 en een nul. Dus de nul is dan het retoer pad van de stroom.

De aarde is echt apart daar mag eigenlijk geen stroom lopen in ieder geval geen stroom die ook de bv een lamp loopt. De aarde heeft 2 functies zorgen dat als stroom op bv de behuizing komt te staan om die af te voeren.
En als afvoer draad voor stoor signalen. Filters die in voedingen zitten en ook de converter in de auto die de accu laad hebben filters. Die filters zijn dan ook aangesloten op de aarde om zo stoorsignalen af te voeren.

Je kan bv van een 24V voeding ook de massa draad aan de aarde leggen. Dit word wel eens gedaan om zo eventuele storingen bv een PLC systeem te onderdrukken

CP (Control pilot), PP (Proximity pilot) L1, L2 en L3 (Dit zijn volgens mij de fase draden)

L1, L2, L2, N en PE >> zijn de fasen, nul en aarde

CP en PP weet ik eigenlijk niet maar die worden gebruikt om te kijken of er iets aangesloten en dat daarna pas de spanningen op de fasen word ingeschakeld. Zo kan je een 3 fase stekker stroomloos in en uit steken.

Dus als ik het goed begrijp draait een standaard elektromotor gewoon één snelheid door de 50hz? Deze snelheid wordt dus bij een elektromotor in een een elektrische auto bepaald door de regelaar? (EMD, Electric motor drive)?

Wat betreft de nul en de Aarde... Ik begrijp dus dat de nul geldt als de massa en de aarde voor de veiligheid? Echter zie ik de massa's en aarde wel op dezelfde aansluitingen zitten in een elektrische auto, klopt dat?

Wat betreft de CP (Control pilot) en de PP (Proximity pilot) volgens mij regelt de control pilot de hoeveelheid laadstroom door een stukje communicatie tussen laadpaal en elektrische auto die over de control pilot gaat, en de Proximity pilot is een pen die iets dieper ligt in de stekker. Zodat er pas een stroom kan gaan lopen als de laadstekker is aangesloten. (Zodat er ook geen vlamboog kan ontstaan)

Op 10 juli 2023 20:51:43 schreef benleentje:
1) In een standaard 3 fase motor word het draaiveld opgewekt door de 50Hz net frequentie. IN een auto zit ook een motor regelaar oid en die maakt de frequentie en de spanning.

2) De belettering zijn standaarden die ook voor normale motoren worden gebruikt. U, W en V staan voorde 3 afzonderlijke spoelen in de motor.

[...]Niethelemaal

RST is de standaard 3 fase aansluiting van het stroomnet en heet nu L1, L2 en L3
UVW is echt anders dat staat voor de spoelen in de motor.
De spoel U heeft aansluitingen U1 en U2.

3) Nee neutral is de nul is 0V en de PE is aarde.
De nul is dezelfde functie als massa van een voeding. De nul hoord ook bij de stroom voerende draden en daar mag een stroom lopen. Als je 230V hebt dan heb je enkel maar bv L1 en een nul. Dus de nul is dan het retoer pad van de stroom.

De aarde is echt apart daar mag eigenlijk geen stroom lopen in ieder geval geen stroom die ook de bv een lamp loopt. De aarde heeft 2 functies zorgen dat als stroom op bv de behuizing komt te staan om die af te voeren.
En als afvoer draad voor stoor signalen. Filters die in voedingen zitten en ook de converter in de auto die de accu laad hebben filters. Die filters zijn dan ook aangesloten op de aarde om zo stoorsignalen af te voeren.

Je kan bv van een 24V voeding ook de massa draad aan de aarde leggen. Dit word wel eens gedaan om zo eventuele storingen bv een PLC systeem te onderdrukken

CP (Control pilot), PP (Proximity pilot) L1, L2 en L3 (Dit zijn volgens mij de fase draden)

L1, L2, L2, N en PE >> zijn de fasen, nul en aarde

CP en PP weet ik eigenlijk niet maar die worden gebruikt om te kijken of er iets aangesloten en dat daarna pas de spanningen op de fasen word ingeschakeld. Zo kan je een 3 fase stekker stroomloos in en uit steken.

Dus als ik het goed begrijp draait een standaard elektromotor gewoon één snelheid door de 50hz? Deze snelheid wordt dus bij een elektromotor in een een elektrische auto bepaald door de regelaar? (EMD, Electric motor drive)?

Wat betreft de nul en de Aarde... Ik begrijp dus dat de nul geldt als de massa en de aarde voor de veiligheid? Echter zie ik de massa's en aarde wel op dezelfde aansluitingen zitten in een elektrische auto, klopt dat?

Wat betreft de CP (Control pilot) en de PP (Proximity pilot) volgens mij regelt de control pilot de hoeveelheid laadstroom door een stukje communicatie tussen laadpaal en elektrische auto die over de control pilot gaat, en de Proximity pilot is een pen die iets dieper ligt in de stekker. Zodat er pas een stroom kan gaan lopen als de laadstekker is aangesloten. (Zodat er ook geen vlamboog kan ontstaan)

Op 10 juli 2023 20:22:12 schreef Arco:
[...]
Dat zijn gewoon 3 opeenvolgende letters... ;)

Duidelijk! klinkt logisch.. Deze vraag zat al heel lang in mijn hoofd, maar niemand kon mij een passend antwoord geven. Dit voelt als een etterende splinter die wordt verwijderd _/-\o_

Iets eenvoudiger, denk ik....

1) Ja de snelheid wordt bepaald door de aansturing van de statorspoelen.
Van een EMD heb ik nog nooit gehoord maar wel van een inverter, die de DC batterijspanning omzet in AC of wisselspanning, de frequentie hiervan bepaalt het toerental van de rotor.

2) zie hierboven.

3) Het verschil tussen Neutral en PE is dat de Neutraldraad van de wijktransformator (sterpunt) komt en gebruikt wordt om 230V te verkrijgen uit de 3x400Vac.
De PE is de aardingsdraad, een spil in de grond zodat je bij een fout in de laadinstallatie geen schok kunt krijgen, net zoals bij een wasmachine.
Een EV staat op rubberen banden en die isoleren de auto van de grond waardoor bij een fout de stroom door je lichaam loopt als je geen aarding hebt.

LDmicro user.

Op 10 juli 2023 20:33:33 schreef rew:
[...]Je hebt een aantal verschillende soorten motoren. De meest ouderwetse is de DC motor, maar die wordt zelden in het groot toegepast. (prima voor het trilmotortje in je telefoon, en nog een paar maten groter, maar niet voor een auto).

Hou het er voorlopig maar op dat de motor in een auto een "asynchroon" motor is. Dan zorgt de elektronica, kennelijk heet dat in jou omgeving EMD, voor een draaiend veld en de rotor die heeft de neiging om mee te willen draaien. Hoe sterk het veld is en hoe hard dat gaat draaien t.o.v. de rotor, dat zal de elektronica wel bepalen op basis van hoeveel gas je geeft.

[...]Jep. gewoon drie opeenvolgende letters. Ik leer net dat iemand passende anti-afkortingen heeft bedacht voor RST. Altijd gedacht dat dit gewoon drie opeenvolgende letters waren.[...]

PE is de BESCHERMaarde. De bedoeling is dat daar normaliter geen stroom loopt. De spanning op de "N" is officieel ongeveer gelijk aan die van de PE. Maar stel je hangt je buitenkant van je wasmachine (of auto) aan de "N". Als nu een keer je nuldraad doorfikt omdat je die te zwaar belast.... Tja, dan komt ineens de buitenkant onder spanning te staan. Dat wil je niet. Vandaar: Aparte draad voor PE, en daar mag normaliter geen stroom lopen.

Toch nog een vraagje, Je geeft aan dat in mijn omgeving de EMD de snelheid geregeld wordt door een stukje elektronica. bepaald die elektronica dan de hoeveelheid Hz? en hoe wordt de snelheid van een industriele AC-motor geregeld dan? die zitten toch gewoon direct op zo'n rode 380V stekker aangesloten?

Op 10 juli 2023 21:11:38 schreef MGP:
Iets eenvoudiger, denk ik....

1) Ja de snelheid wordt bepaald door de aansturing van de statorspoelen.
Van een EMD heb ik nog nooit gehoord maar wel van een inverter, die de DC batterijspanning omzet in AC of wisselspanning, de frequentie hiervan bepaalt het toerental van de rotor.

2) zie hierboven.

3) Het verschil tussen Neutral en PE is dat de Neutraldraad van de wijktransformator (sterpunt) komt en gebruikt wordt om 230V te verkrijgen uit de 3x400Vac.
De PE is de aardingsdraad, een spil in de grond zodat je bij een fout in de laadinstallatie geen schok kunt krijgen, net zoals bij een wasmachine.
Een EV staat op rubberen banden en die isoleren de auto van de grond waardoor bij een fout de stroom door je lichaam loopt als je geen aarding hebt.

Dankjewel voor de uitleg. Echter toch nog een vraagje.. Je geeft aan dat de auto op rubberen banden staat en daardoor bij een fout de stroom door het lichaam loopt als je geen aarding hebt. Deze elektrische auto heeft wel een aarding, maar deze loopt niet naar de grond of iets dergelijks. Deze aarde zit gewoon op massa strips aangesloten die aan het frame van de auto. Op dit frame van de auto zit ook gewoon de massa van de auto aagesloten. Loopt in het geval van een fout dan de aarding gewoon naar de massa van de auto accu? 12v?

benleentje

Golden Member

Dus als ik het goed begrijp draait een standaard elektromotor gewoon één snelheid door de 50hz?

Dat klopt helemaal. Meestal is er geen behoeft om de snelheid te regelen. Maar ook voor 3 fase motoren bestaan er frequentie regelaars en die kan dan bv 0 - 200Hz uitsturen.

Belangrijkste is dat je weet dan nul hetzelfde is als de massa van de voeding en de aarde gewoon een stuk aardpen in de grond is en dat is letterlijk zo.
Net zoals in de voeding loopt er in de massa een stroom en in de nul loopt er vaak ook een stroom. Dus L1, l2, L3 en N is dan gewoon een voeding met 3 spanningen met gecombineerde massa. Is niet helemaal waar maar het gaat even om een analogie.
En aarde is gewoon een pen die in de aarde zit en in wezen zelf totaal niets met de voeding te maken heeft

Een standaard 3 fase motor heeft enkel aansluiting R, S, T en PE of L1, L2, L3 en aarde maar geen nul. De motor heeft dat niet nodig. In de auto zal dat ook wel zo zitten dat er geen stroom door de nul loopt en eigenlijk niet nodig is.

Als er dan toch geen stroom door de nul loopt dan mag intern in de auto de nul aan de aarde naar de aarde van de stekker. Maar in de stekker zelf moeten nul en aarde altijd apart zijn. Door intern nul en aarde te koppel kan je stoorsignalen die eventueel wel in de nul zitten ook onderdrukken.

Deze elektrische auto heeft wel een aarding, maar deze loopt niet naar de grond of iets dergelijks. Deze aarde zit gewoon op massa strips aangesloten die aan het frame van de auto. Op dit frame van de auto zit ook gewoon de massa van de auto aagesloten. Loopt in het geval van een fout dan de aarding gewoon naar de massa van de auto accu? 12v?

Nee dat is niet naar de accu, aarding is echt apart. aarding die niet is aangesloten is eigenlijk geen aarding. De aarding is enkel nodig als de laadstekker is aangesloten want dan is er een vreemde spanning die naar de auto gaat. Normaal is het laadcircuit volledig geïsoleerd van de rest van de auto. Maar gaat er in de lader iets defect waardoor er spanning op het frama kan komen dan word dat via de aard draad van de stekker afgevoerd. dat de aarde dan ook dan massa van de auto zit is meer omdat in geval als de aarde van de stekker niet werkt hen dan tenminste naar massa gaat en niet via een andere weg naar apparatuur in de auto gaat.

Dus zonder aangesloten aarde is er geen aarding en als dan via een defect in de lader een spanning op het frame komt te staan dan gebeurt daar niets mee. zolang je de auto niet aanraakt is dat verder ook geen probleem.

Arlina

Golden Member

Bij een motor aan het 400V net direct draait die met de aangeboden frequentie een zeker toerental onbelast, in NL is dat 50 Hz.

We kunnen de snelheid beïnvloeden met een frequentieregelaar, mits de motor daar ook voor geschikt is.
Die regelaar kun je intern programmeren dat die een zekere stroom, spanning en frequentie uitstuurt, maar eventueel met een externe potmeter die gegevens beïnvloeden.

Welnu, dat is wat men grofweg (of beter verfijnd) doet met electromotoren in voetuigen (ik zit in de bussen), het gaspedaal is de externe potmeter, en de motorcontoller(s) zijn de regelaars.

Meestal geven de motoren nog feedback in de zin van temperatuur en draaisnelheid, wat onder anderen met de controller gedeeld wordt.

Dat kump er noe van....
Arlina

Golden Member

Denk ook dat je op een voertuig weinig aarde tegenkomt, in NL heet dat massa.
In het engels mag je wel earth zeggen/schrijven/bezigen.

Dat kump er noe van....
daandc

Golden Member

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
daandc

Golden Member

Op 10 juli 2023 21:43:34 schreef Arlina:

Wel degelijk dat er aarde wordt gebruikt alle componenten ( Accu's Inverter en OBC ) worden aan de carroserie (Trucks) of aan het koetswerk ( personenauto's) geaard .

En de het hoogvoltage ( zoals het genoemd wordt in de nen9140 automotive) is volledig gescheiden van het koetswerk cq chassis.

Er namelijk continu gemonitord in een EV of er geen doorslag plaatsvind naar koetswerk cq carroserie als dit plaatvindt dan schakelt het systeem zich uit en zet foutcode's in het management met betrekking tot een aardlekfout.

In de meeste garage's die zich hier mee bezig houden ligt hierom al een megger tussen de de rest van de apparatuur.

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 10 juli 2023 22:07:41 (25%)

Op 10 juli 2023 21:53:33 schreef daandc:
Hoi student hoop dat je hier wat aan hebt er is helaas weinig te vinden online van inovam daar heb ik mijn training gehad een tijdje geleden dat is duidelijke lesstof.

Maar dit lijkt er redelijk op.

https://www.mvwautotechniek.nl/laden-elektrische-voertuigen/

https://www.mvwautotechniek.nl/inverter/

https://kapottespullen.nl/2021/07/31/hoe-werkt-een-elektrische-auto/

https://www.mvwautotechniek.nl/hv-elektromotor/

https://www.mvwautotechniek.nl/inverter/

[bijlage]

Dankjewel Daandc,

Ik ben bekend met mvwautotechniek, leerzame stof maar met sommige dingetjes toch niet helemaal duidelijk, vandaar mijn vragen hier. Bedankt! De andere linkjes ga ik even kijken.

Op 10 juli 2023 21:43:34 schreef Arlina:

Nou daarom vind im het dus zo raar.. de massabedrading is zwart en lopen naar een strip op het frame van de auto, maar op deze strip zitten ook de bekende groen/gele aarde bedrading van de diverse componenten. Dat zou dan toch een aarde moeten zijn? Alleen zitten deze aangesloten bij de massa strip.

Op 10 juli 2023 21:37:16 schreef Arlina:
Bij een motor aan het 400V net direct draait die met de aangeboden frequentie een zeker toerental onbelast, in NL is dat 50 Hz.

We kunnen de snelheid beïnvloeden met een frequentieregelaar, mits de motor daar ook voor geschikt is.
Die regelaar kun je intern programmeren dat die een zekere stroom, spanning en frequentie uitstuurt, maar eventueel met een externe potmeter die gegevens beïnvloeden.

Welnu, dat is wat men grofweg (of beter verfijnd) doet met electromotoren in voetuigen (ik zit in de bussen), het gaspedaal is de externe potmeter, en de motorcontoller(s) zijn de regelaars.

Meestal geven de motoren nog feedback in de zin van temperatuur en draaisnelheid, wat onder anderen met de controller gedeeld wordt.

Dankjewel voor de heldere uitleg. De frequentie zorgt dus voor de snelheid. En welke invloed hebben de spanning en stroom dan door de motor? Bepaalt dat het uitgangskoppel van de rotor?

daandc

Golden Member

Op 10 juli 2023 22:04:59 schreef Student1:
[...]

Nou daarom vind im het dus zo raar.. de massabedrading is zwart en lopen naar een strip op het frame van de auto, maar op deze strip zitten ook de bekende groen/gele aarde bedrading van de diverse componenten. Dat zou dan toch een aarde moeten zijn? Alleen zitten deze aangesloten bij de massa strip.

De massa en aarde zijn inderdaad gelijk aan elkaar.

Deze massa is gelijk voor het 12 volt cq 24volt systeem.

Het 12volt systeem of 24 volt bij trucks heb je nodig om de relais in je accupakket/en aan te trekken deze zit met een interlock in serie om de boel spanningsvrij te maken.

Op 10 juli 2023 22:02:49 schreef daandc:
[...]

Wel degelijk dat er aarde wordt gebruikt alle componenten ( Accu's Inverter en OBC ) worden aan de carroserie (Trucks) of aan het koetswerk ( personenauto's) geaard .

En de het hoogvoltage ( zoals het genoemd wordt in de nen9140 automotive) is volledig gescheiden van het koetswerk cq chassis.

Er namelijk continu gemonitord in een EV of er geen doorslag plaatsvind naar koetswerk cq carroserie als dit plaatvindt dan schakelt het systeem zich uit en zet foutcode's in het management met betrekking tot een aardlekfout.

In de meeste garage's die zich hier mee bezig houden ligt hierom al een megger tussen de de rest van de apparatuur.

Als ik je goed begrijp zitten alle componenten dus geaard aan het frame van de auto, en het hoogspanningsgedeelte niet. Echter noem je onboard chargers, en een inverter. Die zijn toch ook onderdeel van het hoogspanningsgedeelte?

Nog een andere vraag, je geeft aan dat het hoogspanningsgedeelte los staat van het frame. Maar hoe werkt het monitoren van het “lekken van een gevaarlijke spanning” dan? Hoe werk zoiets? Hoe wordt zoiets gemeten? Je lijkt me een kenner, dus ik hoop dat je mij kunt helpen.

daandc

Golden Member

Voor de duidelijkheid alles wat het hoogvoltage betreft of het nu het het huis van de motor of inverter betreft of de on board charger is geaard aan het koetswerk.

Doormiddel van een meting van de elektronika tussen aarde en hoogspannings systeem kan de auto zelf ingrijpen bij een lek naar de aarde lees koetswerk.

Waar je dus bij het uitlezen een fout naar aarde krijgt of lekstroom die je dan een richting uitstuurd en doormiddel van meggeren kun je dan de boosdoener opsporen..

Dit kan dan je motor zijn of OBC ..inverter ..etc..

Op 10 juli 2023 21:24:40 schreef Student1:
[...]

Dankjewel voor de uitleg. Echter toch nog een vraagje.. Je geeft aan dat de auto op rubberen banden staat en daardoor bij een fout de stroom door het lichaam loopt als je geen aarding hebt. Deze elektrische auto heeft wel een aarding, maar deze loopt niet naar de grond of iets dergelijks. Deze aarde zit gewoon op massa strips aangesloten die aan het frame van de auto. Op dit frame van de auto zit ook gewoon de massa van de auto aagesloten. Loopt in het geval van een fout dan de aarding gewoon naar de massa van de auto accu? 12v?

De aarde (PE) is nodig voor als de aangesloten lader of bedrading in de fout gaan, niet voor de batterijspanning.

Als je een toestel, in dit geval de auto, aansluit op het spanningsnet dan heb je best een goede aardaansluiting vandoen

LDmicro user.

Op 10 juli 2023 22:39:50 schreef daandc:
Voor de duidelijkheid alles wat het hoogvoltage betreft of het nu het het huis van de motor of inverter betreft of de on board charger is geaard aan het koetswerk.

Dat klopt dus niet, het HV circuit is volledig gescheiden van het chassis. Zeker bij DC laden (CCS).

Er is een aardbewakingsrelais / circuit dat controleerd of het HV circuit en weerstand heeft die minder is dan ca 1k Ohm / volt boordspanning.

Stel je accupakket is 450V DC dan mag de lekweerstand niet lager zijn dan 450 kOhm dus (maximum foutstroom = 1 mA). Daaronder krijg je een foutmelding en schakelt de lader af.

Bij AC is het wat anders: Dan zit er een aardlek (type B) van 30mA in de laadpaal. Die schakelt ook af als er een DC lekstroom loopt van > 6 mA.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 juli 2023 00:12:53 schreef henri62:
Dan zit er een aardlek (type B) van 30mA in de laadpaal. Die schakelt ook af als er een DC lekstroom loopt van > 6 mA.

Je haalt hier m.i. 2 dingen door elkaar.

- Je hebt enerzijds een (30mA) type B aardlekschakelaar, die zowel AC als DC lekstromen kan detecteren, in tegenstelling tot een type A die enkel een AC lek herkend.

- En anderzijds een 6mA DC detectie (ook soms Doepke genoemd vanwege het merk) die afschakelt op het moment dat er een DC stroom van > 6mA door de fasen loopt (hoeft helemaal geen lek te zijn), dit om te voorkomen dat de hogerop liggende (meestal bestaande) type A aardlekschakelaar niet blind wordt door verzadiging van de kern. Is net een alternatief om installatie van een type B te vermijden.

Dit zijn 2 alternatieve principes die volledig naast elkaar bestaan.

Op 10 juli 2023 21:16:55 schreef Student1:
[...]

Toch nog een vraagje, Je geeft aan dat in mijn omgeving de EMD de snelheid geregeld wordt door een stukje elektronica. bepaald die elektronica dan de hoeveelheid Hz? en hoe wordt de snelheid van een industriele AC-motor geregeld dan? die zitten toch gewoon direct op zo'n rode 380V stekker aangesloten?

Je hebt mijn "toevoeging" verkeerd begrepen.

Er kan, ook in de industrie een stuk elektronica tussen zitten. Voor grote AC motoren noemen ze dat een "frequentie omvormer" (FO), of in het engels "Variable Frequency Drive" (VFD).

Als je met DC begint dan noemen ze het soms een "inverter".

Als de motor permanente magneten op de rotor heeft dan noemen ze het een BLDC motor en de drive daar voor "electronic speed controller" (ESC).

Er zijn diverse namen voor in essentie hetzelfde ding, soms met kleine nuance verschillen mbt toepassingsgebied of de motor waarop die term het meest gebruikt wordt.

En in de wereld van elektrische autos in Nederland hebben ze kennelijk NOG een andere term voor hetzelfde ding bedacht: EMD.

In mijn studententijd vond ik het uit m'n hoofd leren van termen maar onzin: Als je de techniek maar begrijpt. Later kwam ik er achter dat (technische) "termen" erg handig zijn om te communiceren met collegas.

Maar goed. Je vraag: In de industrie zullen ze tegenwoordig vrijwel altijd een "VFD" of "FO" toepassen tussen de 50Hz van het net en de motor om de snelheid te kunnen regelen.

Stel ik heb een industriele motor: 2.2kW, 1400 RPM. Stel dat ik die een zetje geef dat ie 1500 RPM draait. De rotor draait nu precies even snel als het veld, het veld levert geen koppel op de rotor en het stroomverbruik is minimaal. Stop ik nu met "duwtjes geven" dan zal de motor iets langzamer gaan draaien, misschien 1490 of 1480 RPM. Het veld levert IETS aan koppel, om de verliezen in de lagers op te heffen en de koelvin aan te drijven. De motor neemt IETS meer stroom op. Ga ik hem nu nominaal belasten, dan gaat de stroom naar de nominale stroom en zakt het toerental verder naar 1400 RPM.

De stroom is zo goed als rechtevenredig met het verschil tussen het huidige toerental en 1500RPM. Dus als je de motor vanuit stilstand aanzet, dan gaat er tot ie op toeren is een lompe stroom lopen, vele malen hoger dan de nominale stroom. Bij zeg een 45kW motor wordt dat "onbehapbaar veel stroom" en MOET je maatregelen nemen. Maar bij motoren tot 1 a 2 kW kan het wel. Kortom, bij kleine motoren kan je wel "direct op het net" zien, maar bij grotere moeten ze maatregelen nemen om de opstartpiek te beperken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/