Op 10 juli 2023 21:16:55 schreef Student1:
[...]
Toch nog een vraagje, Je geeft aan dat in mijn omgeving de EMD de snelheid geregeld wordt door een stukje elektronica. bepaald die elektronica dan de hoeveelheid Hz? en hoe wordt de snelheid van een industriele AC-motor geregeld dan? die zitten toch gewoon direct op zo'n rode 380V stekker aangesloten?
Je hebt mijn "toevoeging" verkeerd begrepen.
Er kan, ook in de industrie een stuk elektronica tussen zitten. Voor grote AC motoren noemen ze dat een "frequentie omvormer" (FO), of in het engels "Variable Frequency Drive" (VFD).
Als je met DC begint dan noemen ze het soms een "inverter".
Als de motor permanente magneten op de rotor heeft dan noemen ze het een BLDC motor en de drive daar voor "electronic speed controller" (ESC).
Er zijn diverse namen voor in essentie hetzelfde ding, soms met kleine nuance verschillen mbt toepassingsgebied of de motor waarop die term het meest gebruikt wordt.
En in de wereld van elektrische autos in Nederland hebben ze kennelijk NOG een andere term voor hetzelfde ding bedacht: EMD.
In mijn studententijd vond ik het uit m'n hoofd leren van termen maar onzin: Als je de techniek maar begrijpt. Later kwam ik er achter dat (technische) "termen" erg handig zijn om te communiceren met collegas.
Maar goed. Je vraag: In de industrie zullen ze tegenwoordig vrijwel altijd een "VFD" of "FO" toepassen tussen de 50Hz van het net en de motor om de snelheid te kunnen regelen.
Stel ik heb een industriele motor: 2.2kW, 1400 RPM. Stel dat ik die een zetje geef dat ie 1500 RPM draait. De rotor draait nu precies even snel als het veld, het veld levert geen koppel op de rotor en het stroomverbruik is minimaal. Stop ik nu met "duwtjes geven" dan zal de motor iets langzamer gaan draaien, misschien 1490 of 1480 RPM. Het veld levert IETS aan koppel, om de verliezen in de lagers op te heffen en de koelvin aan te drijven. De motor neemt IETS meer stroom op. Ga ik hem nu nominaal belasten, dan gaat de stroom naar de nominale stroom en zakt het toerental verder naar 1400 RPM.
De stroom is zo goed als rechtevenredig met het verschil tussen het huidige toerental en 1500RPM. Dus als je de motor vanuit stilstand aanzet, dan gaat er tot ie op toeren is een lompe stroom lopen, vele malen hoger dan de nominale stroom. Bij zeg een 45kW motor wordt dat "onbehapbaar veel stroom" en MOET je maatregelen nemen. Maar bij motoren tot 1 a 2 kW kan het wel. Kortom, bij kleine motoren kan je wel "direct op het net" zien, maar bij grotere moeten ze maatregelen nemen om de opstartpiek te beperken.