Vragen elektrische auto.

Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Tim. Ik ben student automotive. Ik vind de nieuwste techniek erg interessant, maar ik moet zeggen dat de lessen op school niet top zijn. Ik probeer mij te verdiepen in de elektrische auto's aangezien ik denk dat dat mijn toekomst is. Ik zit boordevol vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

1.) Ik weet dat een elektromotor in een auto bestaat uit een stator en rotor. De rotor draait in het rond doordat er spoelen in de stator een draaiend magnetisch veld creeren. Echter, waardoor wordt de snelheid van het draaien bepaald? door de snelheid van het aansturen van de spoelen? en gebeurt dit dan door de EMD? (elektric motor drive)?

2.) De spoelen in de stator heten U, W en V. Waar staan deze letters voor?

3.) In de laadstekker zitten de aansluitingen CP (Control pilot), PP (Proximity pilot) L1, L2 en L3 (Dit zijn volgens mij de fase draden), de N van Neutraal en PE (Protective earth) Wat is nou verschil tussen Neutraal en Protective earth? Is dat niet hetzelfde als een massa (-) bij een 12 Volt accu?

Ik heb nog veel meer vragen, maar de branden het meest.
Ik hoor graag meer van jullie.

Gr,

Tim

Arco

Special Member

Dat zijn gewoon 3 opeenvolgende letters... ;)
RST bestond al als 3 fasen aanduiding (Reference, Secundary, Tertiary) en UVW waren gewoon de volgende letters. (XYZ wordt ook soms gebruikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juli 2023 20:13:56 schreef Student1:
Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Tim. Ik ben student automotive. Ik vind de nieuwste techniek erg interessant, maar ik moet zeggen dat de lessen op school niet top zijn. Ik probeer mij te verdiepen in de elektrische auto's aangezien ik denk dat dat mijn toekomst is. Ik zit boordevol vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.