Vragen elektrische auto.

Een automotor is blijkbaar een combinatie van BLDC en induktie.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=esUb7Zy5Oio

Ja, dat is de nieuwste Tesla motor. Die kan zowel asynchroon als synchroon werken. Dat is een nieuwe ontwikkeling, zowel voor Tesla als voor de hele elektrische auto wereld. Dus voor die laatste "mod" van tesla waren OOK de tesla motoren NIET met deze technologie.

Ik heb hier een IMA uit een aziatisch merk. Dat is gewoon een BLDC motor. Lompe permanente magneten op de rotor en een zwik spoelen als stator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juli 2023 21:11:38 schreef MGP:
Iets eenvoudiger, denk ik....

1) Ja de snelheid wordt bepaald door de aansturing van de statorspoelen.
Van een EMD heb ik nog nooit gehoord maar wel van een inverter, die de DC batterijspanning omzet in AC of wisselspanning, de frequentie hiervan bepaalt het toerental van de rotor.

2) zie hierboven.

3) Het verschil tussen Neutral en PE is dat de Neutraldraad van de wijktransformator (sterpunt) komt en gebruikt wordt om 230V te verkrijgen uit de 3x400Vac.
De PE is de aardingsdraad, een spil in de grond zodat je bij een fout in de laadinstallatie geen schok kunt krijgen, net zoals bij een wasmachine.
Een EV staat op rubberen banden en die isoleren de auto van de grond waardoor bij een fout de stroom door je lichaam loopt als je geen aarding hebt.

Je hebt het erover dat de aarde een spil in de grond is. Maar hoe werkt die aarde dan? is dat een manier waarom gevaarlijke stroom letterlijk wegvloeit de aarde in? Verdwijnt de stroom gewoon de grond in?

daandc

Golden Member

Op 11 juli 2023 00:12:53 schreef henri62:
[...] Dat klopt dus niet, het HV circuit is volledig gescheiden van het chassis. Zeker bij DC laden (CCS).

Er is een aardbewakingsrelais / circuit dat controleerd of het HV circuit en weerstand heeft die minder is dan ca 1k Ohm / volt boordspanning.

Stel je accupakket is 450V DC dan mag de lekweerstand niet lager zijn dan 450 kOhm dus (maximum foutstroom = 1 mA). Daaronder krijg je een foutmelding en schakelt de lader af.

Bij AC is het wat anders: Dan zit er een aardlek (type B) van 30mA in de laadpaal. Die schakelt ook af als er een DC lekstroom loopt van > 6 mA.

Moet je goed lezen wat ik schrijf henri62 de aardkabels van de hoogvoltage boxen zitten vast aan de carroserie..

Deze lusjes zitten over het gehele voertuig om alles te aarden zodat bij het laden er niks mis kan gaan.

En ik schreef niet dat het HV gedeelte aan de carroserie zit want dit zit in en is weer geisoleerd van deze boxen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 11 juli 2023 09:25:53 schreef rew:
[...]Je hebt mijn "toevoeging" verkeerd begrepen.

Er kan, ook in de industrie een stuk elektronica tussen zitten. Voor grote AC motoren noemen ze dat een "frequentie omvormer" (FO), of in het engels "Variable Frequency Drive" (VFD).

Als je met DC begint dan noemen ze het soms een "inverter".

Als de motor permanente magneten op de rotor heeft dan noemen ze het een BLDC motor en de drive daar voor "electronic speed controller" (ESC).

Er zijn diverse namen voor in essentie hetzelfde ding, soms met kleine nuance verschillen mbt toepassingsgebied of de motor waarop die term het meest gebruikt wordt.

En in de wereld van elektrische autos in Nederland hebben ze kennelijk NOG een andere term voor hetzelfde ding bedacht: EMD.

In mijn studententijd vond ik het uit m'n hoofd leren van termen maar onzin: Als je de techniek maar begrijpt. Later kwam ik er achter dat (technische) "termen" erg handig zijn om te communiceren met collegas.

Maar goed. Je vraag: In de industrie zullen ze tegenwoordig vrijwel altijd een "VFD" of "FO" toepassen tussen de 50Hz van het net en de motor om de snelheid te kunnen regelen.

Stel ik heb een industriele motor: 2.2kW, 1400 RPM. Stel dat ik die een zetje geef dat ie 1500 RPM draait. De rotor draait nu precies even snel als het veld, het veld levert geen koppel op de rotor en het stroomverbruik is minimaal. Stop ik nu met "duwtjes geven" dan zal de motor iets langzamer gaan draaien, misschien 1490 of 1480 RPM. Het veld levert IETS aan koppel, om de verliezen in de lagers op te heffen en de koelvin aan te drijven. De motor neemt IETS meer stroom op. Ga ik hem nu nominaal belasten, dan gaat de stroom naar de nominale stroom en zakt het toerental verder naar 1400 RPM.

De stroom is zo goed als rechtevenredig met het verschil tussen het huidige toerental en 1500RPM. Dus als je de motor vanuit stilstand aanzet, dan gaat er tot ie op toeren is een lompe stroom lopen, vele malen hoger dan de nominale stroom. Bij zeg een 45kW motor wordt dat "onbehapbaar veel stroom" en MOET je maatregelen nemen. Maar bij motoren tot 1 a 2 kW kan het wel. Kortom, bij kleine motoren kan je wel "direct op het net" zien, maar bij grotere moeten ze maatregelen nemen om de opstartpiek te beperken.

Dankjewel voor de heldere uitleg. Ik begrijp dus dat bij relatief kleine motoren, deze wel direct op het net aangesloten kunnen worden, en zodra ze een maatje groter worden er dus iets van een speed controller op moet om de stroom te reguleren?

benleentje

Golden Member

Ja die stroom vloeit letterlijk naar de grond ook wel tuinaarde of aarde genoemd. Het heet niet voor niets aarde.

In het stroom net zit de ergens in de wijk een transformator die zit met de nul aan de aarde via een aardpen. Dus ergens is aarde een 2de nul. In je huis zit of in je aansluiting naar je huis zit ook een aarde draad die dan naar een aardpen gaat.
Je hebt nu dus 2 aardpennen 1 bij de trafo en 1 bij je huis. Gaat er nu in je was machine iets defect en er komt spanning op de buitenkant van de machine te staan dan is dat niet leuk als je dat aan zou raken. Door de buitenkant van de machine aan de aarde draad aan te sluiten gaat er nu een stroom naar de aarddraad naar de aardpin en de aarde in. Aan de kant van de trafo komt die stroom weer via de aardpen naar de aardedraad en dan terug naar de nul van de trafo.
Je zou dan denken maar de aarde van je huis naar de trafo heeft dan veel weerstand maar dat is zelf lager als de kabel van de trafo naar je huis.

Dat is dus hoe de aard aansluiting werkt. En heeft niets met de nul of de massa te maken. ALs er iets is de nul aansluiting fout gaat kan de nul al geen nul meer zijn maar elke spanning tussen 0 en 230V.
Als ik een grote stroom door een kabel laat lopen naar een 230V kachel dan kan de spanning op de kachel bv 20V lager zijn dus ipv 230V is het dan 210V.. Maar dat geld ook voor de nul daar loopt dezelfde stroom en de nul kan dan op 20V komen te staan. Dit is een extreem voorbeeld wat als je als goed volgens de regels doet niet mag, maar het kan wel.

Voor een aarde draad waar veel stroom loopt geld hetzelfde maar als alles goed is loopt er bijna geen stroom door de aarde en zal dat slechte enkele mA bedragen. Door de fout in je wasmachine hierboven loopt er wel stroom door de aarde en soms zoveel de 16A zekering eruit gaat. Maar dat is heel kort.

Als ik je goed begrijp zitten alle componenten dus geaard aan het frame van de auto, en het hoogspanningsgedeelte niet. Echter noem je onboard chargers, en een inverter. Die zijn toch ook onderdeel van het hoogspanningsgedeelte?

voorde duidelijkheid de behuizing is geaard. Een component is voor mij denk iets anders als wat jij bedoelt en is bv een spoel, weerstand of een condensator die hoeven niet geaard te zijn.
De elektro motor zelf als voorbeeld heeft een 3 fase aansluiting naar 3 van de behuizing geïsoleerd spoelen. Toch zit behuizing aan de massa en de aarde terwijl er geen stroom loopt. Echter bij een defect in de motor kan die stroom dan weg.

Op 10 juli 2023 22:12:17 schreef daandc:
De massa en aarde zijn inderdaad gelijk aan elkaar.

Ze zijn op elkaar aangesloten maar ze zijn niet hetzelfde. Om de aarde in de auto laten werken dan zou de auto met een metalen strip via het wegdek continu verbonden moet zijn met het wegdek. Als ik dan een laadkabel aansluit waarvan de aarde in de kabel defect is dan heb ik nog aarde via de strip. Als die strip er niet is in de auto dan is het technisch gezien geen aarde maar gewoon het chassis en massa.

oor de duidelijkheid alles wat het hoogvoltage betreft of het nu het het huis van de motor of inverter betreft of de on board charger is geaard aan het koetswerk.

Dat klopt dus niet, het HV circuit is volledig gescheiden van het chassis. Zeker bij DC laden (CCS).

ja natuurlijk zit alles gescheiden van de aarde want anders zou er gelijk een aardstroom lopen. IN wasmachine zit ook alles gescheiden van de aarde en de behuizing. Maar alles waar eventueel bij een defect er een hoge spanning op de behuizing kan staan is geaard. Dus enkel bij een defect is de aarde nodig.

daandc

Golden Member

Dit had ik mischien anders moeten formuleren.

Maar ze zijn degelijk gekoppeld als je bij een elektrische truck zoals volvo kijkt zijn alle hoogvoltage boxen gekoppeld door deze lusjes en die komen aan aarde te zitten zodra je AC gaat laden.

Ik heb van de week nog meerdere van deze lusjes logekoppeld om batterijpakketten van het chassis te verwijderen.

[Bericht gewijzigd door daandc op dinsdag 11 juli 2023 20:56:46 (15%)

Op 11 juli 2023 20:54:54 schreef daandc:

Dit had ik mischien anders moeten formuleren.

Maar ze zijn degelijk gekoppeld als je bij een elektrische truck zoals volvo kijkt zijn alle hoogvoltage boxen gekoppeld door deze lusjes en die komen aan aarde te zitten zodra je AC gaat laden.

Ik heb van de week nog meerdere van deze lusjes logekoppeld om batterijpakketten van het chassis te verwijderen.

Mag ik vragen wat voor hoogvoltageboxen je bedoelt? en wat zijn deze lusjes? zijn dat de ''Interlocklusjes'' waar je het eerder over had? en hoe werkt deelektrische aandrijving bij een truck? is dat hetzelfde als bij een luxewagen?

daandc

Golden Member

Met hoogvoltage boxen bedoel ik de inverter bijv of de junctionbox etc.

Eigenlijk alles wat met de aandrijving te maken heeft.

Ik bedoel de aardlusjes hiermee.

Wat qua motor aandrijving betreft dit is afhankelijk van het vermogen wat de truck moet leveren 2 motoren standaard of bij grotere vermogens 3 motoren.

Wat anders is bij zoals een personen auto is dat bijv volvo gebruikt maakt van een Ishift ofwel een robotbak.

Terwijl je bij een personen auto geen gebruik hoeft te maken van een versnellingbak want de motor leverd al genoeg koppel om weg te komen.

Ik zal morgen een paar foto's maken voor de duidelijkheid.

Mischien werkt dit verhelderend.

[Bericht gewijzigd door daandc op dinsdag 11 juli 2023 21:52:17 (16%)

benleentje

Golden Member

en hoe werkt deelektrische aandrijving bij een truck? is dat hetzelfde als bij een luxewagen?

In de basis is elke elektrische aandrijving hetzelfde of dat nu een accu boormachine is een auto of een vrachtwagen.
Allen zijn er voor de auto betere en net even iets andere elektromotoren ontwikkeld om in een kleine formaat heel veel vermogen beschikbaar te hebben.
Een vergelijkbare elektromotor voor in fabriek is echt heel veel groter.

In een standaard accuboormachine zit een gelijkstroom motor met koolborstels en de betere en duurdere model hebben nog sterkere BLDC motor. De motor die in elektrische auto gebruik worden zijn dan een door ontwikkeling van de BLDC motor.
BLDC staat voor Brushless DC Electric, dus een motor zonder koolborstels.
Hoewel er in de naam ook DC staat klopt dat niet helemaal en is er wel een aparte motor regelaar nodig. Die stuurt dan wel DC blokgolven in een 3 fase configuratie naar de motor. Dus vandaar toch de naam DC.

Maar of de motor in een auto ook zo werken of een AC spanning via de converter krijgen weet ik verder niet.

IN een vrachtwagen is de elektromotor, de regelaar en de accu alleen heel wat groter. Die eerste 2 waren nooit echt het probleem om te maken en had bv al in 1980 gekund maar de accu's waren er toen nog lang niet.

Evarist

Golden Member

En hoe wordt de snelheid van die motor nu geregeld?

De spanning blijft altijd bv. 450V.
De frequentie neemt toe als de motor meer toeren maakt.
De kracht wordt geregeld met PWM.
De 450V boordspanning wordt door de regelelektronica snel in en uitgeschakeld, waardoor de gemiddelde spanning en stroom verliesarm te regelen is.
Bv. Je rijdt 60km/u. De duty cycle van de PWM is 50%. Je geeft gas bij. De dutycycle gaat naar 55%. De motor zal versnellen waardoor de frequentie toeneemt.

Bij mijn weten was de eerste motor die zo werkte een 'direct-drive' platenspeler.

Voorbeeld van zo'n motor en de sturing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_hub_motor

Op 11 juli 2023 21:52:13 schreef benleentje:

In een standaard accuboormachine zit een gelijkstroom motor met koolborstels en de betere en duurdere model hebben nog sterkere BLDC motor. De motor die in elektrische auto gebruik worden zijn dan een door ontwikkeling van de BLDC motor.
BLDC staat voor Brushless DC Electric, dus een motor zonder koolborstels.
Hoewel er in de naam ook DC staat klopt dat niet helemaal en is er wel een aparte motor regelaar nodig. Die stuurt dan wel DC blokgolven in een 3 fase configuratie naar de motor. Dus vandaar toch de naam DC.

Er bestaan ook BLAC motoren. In mijn voorbeeld van boven krijgen de spoelen +450V en -450V. Vanuit de accu maakt de elektronica deze spanningen.

Heb je hier iets aan?

[Bericht gewijzigd door Evarist op dinsdag 11 juli 2023 23:05:00 (36%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
benleentje

Golden Member

En hoe wordt de snelheid van die motor nu geregeld?

...
De frequentie neemt toe als de motor meer toeren maakt.

Eigenlijk andersom. Als de frequentie niet verandert dan kan de motor eigenlijk niet meer toeren maken, of je moet een berg aan afdalen zijn.

ALs je wilt dat motor meer toeren gaat maken dan moet de frequentie omhoog.

Bv. Je rijdt 60km/u. De duty cycle van de PWM is 50%. Je geeft gas bij. De dutycycle gaat naar 55%. De motor zal versnellen waardoor de frequentie toeneemt.

Nee ;). Zowel de frequentie en de PWM gaan iets omhoog.
De motor kan niets anders dan de frequentie volgen dus om de te versnellen moet eerst de frequentie omhoog. Maar omdat de motor ook koppel moet leveren is om te versnellen ook meer spanning voor nodig.
Voor een gelijk blijvend koppel is frequentie en spanning evenredig.
Dus voor 20% toerental hoort dan 20% van de spanning, voor 50% toerental ook 50% spanning en voor maximaal toerental de maximale spanning.

Stel je verhoogt alleen de frequentie zonder de PWM = spanning te verhogen dan zal de motor ook sneller gaan draaien maar het te leveren koppel is dan lager. De motor wil dan wel sneller maar door het te lage koppel kan het niet sneller. De motor gaat dan slippen en volgt dan niet meer de frequentie.

Andersom als je enkel de spanning verhoogt dan kan de motor een hoger koppel leveren maar gaat daarvan echt niet sneller draaien. Dus bergop met dezelfde snelheid en dezelfde toerental van de motor dan moet de spanning omhoog om zo meer koppel te generen om de berg op te kunnen.

Bergaf dat weet ik niet precies, maar ik denk dat de frequentie gelijk blijft maar dat de spanning zover omlaag dat er een negatief koppel geleverd word. De motor is dan eigenlijk een generator en levert energie terug naar de motor regelaar, die de energie weer omzet zodat het terug naar de accu kan.

Negatief koppel is dan eigenlijk gewoon afremmen op de motor

Evarist

Golden Member

Op 11 juli 2023 22:29:56 schreef benleentje:

Voor een gelijk blijvend koppel is frequentie en spanning evenredig.
Dus voor 20% toerental hoort dan 20% van de spanning, voor 50% toerental ook 50% spanning en voor maximaal toerental de maximale spanning.

Ik wou het eenvoudig houden.
En wat je schrijft klopt niet helemaal. De belasting neemt toe bij grotere snelheid. Dus is meer 'power' nodig. Vermogen en spanning zijn niet evenredig.

benleentje

Golden Member

En wat je schrijft klopt niet helemaal. De belasting neemt toe bij grotere snelheid.

Ik zeg koppel jij zegt belasting. Omdat de belasting toeneemt moet het koppel omhoog.

Dus is meer 'power' nodig. Vermogen en spanning zijn niet evenredig.

Ik had het niet over vermogen maar over koppel.
Vermogen is koppel x toerental. Dus als koppel en toerental tegelijk omhoog gaan is dat meer vermogen.

Wat in een auto wel speelt is dat het koppel niet constant is. Een dubbele snelheid is 2x meer koppel en 4x meer vermogen.
Met de formule Vermogen is koppel x toerental. geeft dat
Dubbele snelheid koppel x 2 x toerental x 2 = 4.
Om een auto te versnellen moet de spanning sneller omhoog dan frequentie. Maar dat is dus een toepassing waarbij het koppel niet gelijk blijft.

Op 11 juli 2023 23:23:33 schreef benleentje:
Wat in een auto wel speelt is dat het koppel niet constant is. Een dubbele snelheid is 2x meer koppel en 4x meer vermogen.

Boven pak-'m-beet 20 km/u gaat de luchtweerstand overheersen.

Die luchtweerstand is kwadratisch met de snelheid. Dus boven de 20-30km/u zal bij 2x de snelheid je 4x meer koppel nodig hebben. (en dus ook dubbel verbruik!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de luchtweerstand de overwegende factor is, dan is bij de dubbele snelheid de te overwinnen kracht inderdaad viermaal zo groot, en de benodigde energie per afgelegde meter is dus ook viermaal zo groot.
Maar omdat je die meters dubbel zo snel aflegt, is het benodigde vermogen (de energie per seconde) achtmaal zo groot.
Met een verdubbeld afgegeven motorvermogen rijd je dus maar een kwart sneller.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik begrijp dus dat bij relatief kleine motoren, deze wel direct op het net aangesloten kunnen worden, en zodra ze een maatje groter worden er dus iets van een speed controller op moet om de stroom te reguleren?

Nee, dat heeft niks te maken met het formaat van de motor. Enkel van de toepassing.

Een boormachine heeft vaak een speedcontroller, een circelzaag niet. En een haakse slijper ook niet. Die draaien altijd op max speed.

In een auto is het wel handig als je de snelheid kunt regelen. :)

Op 12 juli 2023 11:06:36 schreef Frederick E. Terman:

Verrek: Derdemachtswortel van 2 is 1.26 (op vier, haast vijf decimalen!)!

Op 12 juli 2023 12:18:30 schreef deKees:
[...]

Nee, dat heeft niks te maken met het formaat van de motor.

De stelling waar je op reageert is dat kleine motoren direct op het net KUNNEN. Denk aan haakse slijpers en cirkelzagen.

Bij grote motoren is de opstartpiek zo groot dat men heel vaak voor een regeling kiest. Dingen als: De lichten gaan zowat uit als dat ding opstart, maar ook: de zekering moet groter, dus ook de bekabeling en dat kost centen!

Bij kleine motoren /kan/ ie "direct op het net" mits de toepassing daar accoord mee is.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 juli 2023 14:15:50 (54%)

Op 11 juli 2023 21:49:54 schreef daandc:
Met hoogvoltage boxen bedoel ik de inverter bijv of de junctionbox etc.

Eigenlijk alles wat met de aandrijving te maken heeft.

Ik bedoel de aardlusjes hiermee.

Wat qua motor aandrijving betreft dit is afhankelijk van het vermogen wat de truck moet leveren 2 motoren standaard of bij grotere vermogens 3 motoren.

Wat anders is bij zoals een personen auto is dat bijv volvo gebruikt maakt van een Ishift ofwel een robotbak.

Terwijl je bij een personen auto geen gebruik hoeft te maken van een versnellingbak want de motor leverd al genoeg koppel om weg te komen.

Ik zal morgen een paar foto's maken voor de duidelijkheid.

Mischien werkt dit verhelderend.

Thnx! Ik ben erg benieuwd!

daandc

Golden Member

Ik wilde vanochtend een foto maken van de motoren maar mijn collega is sneller dan ik dacht :) die had al de accubak 24 volts systeem op een pallet geplaatst ivm het inkorten van de W.B we konden de 2x 12 volts accu anders niet meer kwijt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/motoren%20ev%20truck%20.j…

Dus hierbij een half fotootje.

Het accupakket is van de buitenkant van staalplaat deze zitten allemaal met de grijze lusjes aan het carroserie.

https://www.uploadarchief.net/files/download/accu%20pakket%20ev%20truc…

Zie ook bij de junction box deze zit links en rechts en 1 junction box koppelt 3 accu pakketten aan elkaar.

https://www.uploadarchief.net/files/download/junction%20box%20ev%20tru…

Hier zie je net als bij de motoren die lusjes zitten.

De motoren overigens die 2 of 3 zitten op een planetair tandwiel en hierop zit het vliegwiel waarop de koppelingsplaat zit.

Ik ben zelf totaal niet van het elektrische zeker nog niet voor mezelf maar het rijdt wel bere goed.

Het is bizar je rijdt maar je hoort nagenoeg niks hooguit het gezoem v.d motoren.

Op 12 juli 2023 21:11:37 schreef daandc:
Ik wilde vanochtend een foto maken van de motoren maar mijn collega is sneller dan ik dacht :) die had al de accubak 24 volts systeem op een pallet geplaatst ivm het inkorten van de W.B we konden de 2x 12 volts accu anders niet meer kwijt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/motoren%20ev%20truck%20.j…

Dus hierbij een half fotootje.

Het accupakket is van de buitenkant van staalplaat deze zitten allemaal met de grijze lusjes aan het carroserie.

https://www.uploadarchief.net/files/download/accu%20pakket%20ev%20truc…

Zie ook bij de junction box deze zit links en rechts en 1 junction box koppelt 3 accu pakketten aan elkaar.

https://www.uploadarchief.net/files/download/junction%20box%20ev%20tru…

Hier zie je net als bij de motoren die lusjes zitten.

De motoren overigens die 2 of 3 zitten op een planetair tandwiel en hierop zit het vliegwiel waarop de koppelingsplaat zit.

Ik ben zelf totaal niet van het elektrische zeker nog niet voor mezelf maar het rijdt wel bere goed.

Het is bizar je rijdt maar je hoort nagenoeg niks hooguit het gezoem v.d motoren.

Thnx voor de foto’s. Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Is dat ene blok een accu? Is was altijd in de veronderstelling dat die plat waren.
En wat bedoelde je eigenlijk met inkorten van WB?
Je hebt het ook over een vliegwiel en koppeling, maar is dat wel nodig bij een elektrische auto? Een vliegwiel is toch meer om de onéénparigheid eruit te halen bij een verbrandingsmotor? En om te kunnen starten op de starterkrans?
Thnx voor alle hulp so far!

High met Henk

Special Member

Op 10 juli 2023 20:33:33 schreef rew:
[...]J

Hou het er voorlopig maar op dat de motor in een auto een "asynchroon" motor is. ..

Helaas is het vaak al een PM synchroon motor..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Evarist

Golden Member

Op 12 juli 2023 11:06:36 schreef Frederick E. Terman:
Als de luchtweerstand de overwegende factor is, dan is bij de dubbele snelheid de te overwinnen kracht inderdaad viermaal zo groot, en de benodigde energie per afgelegde meter is dus ook viermaal zo groot.
Maar omdat je die meters dubbel zo snel aflegt, is het benodigde vermogen (de energie per seconde) achtmaal zo groot.

Dit is wat een elektrische motor zo zuinig maakt. Bij een benzinemotor nemen de verliezen toe bij lagere snelheid. Bij een elektronisch gestuurde elektromotor nemen ze juist af.

daandc

Golden Member

Op 12 juli 2023 21:35:54 schreef Student1:
[...]

Thnx voor de foto’s. Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Is dat ene blok een accu? Is was altijd in de veronderstelling dat die plat waren.
En wat bedoelde je eigenlijk met inkorten van WB?
Je hebt het ook over een vliegwiel en koppeling, maar is dat wel nodig bij een elektrische auto? Een vliegwiel is toch meer om de onéénparigheid eruit te halen bij een verbrandingsmotor? En om te kunnen starten op de starterkrans?
Thnx voor alle hulp so far!

Ja dat ene blok is een accu en er zitten er drie op links en 3 op rechts.

W.B daar bedoelen wij de wielbasis mee.

En inderdaad even een correctie, er zit tussen de bak en de motoren geen vliegwiel en ook geen koppelingsplaat. (zie de foto)

Alleen een planetair wiel (tandkrans) die direct op de priseas v.d bak zit en bij het overschakelen wordt in een split second de motoren even stilgezet om over te schakelen.

Ik kon vandaag wel even een duidelijke foto maken.

https://www.uploadarchief.net/files/download/motoren%20met%20bak%20.jp…

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20onder%20cabin…

Op 13 juli 2023 17:44:45 schreef Evarist:
Bij een benzinemotor nemen de verliezen toe bij lagere snelheid.

ten opzichte van een hogere snelheid/vermogen, nemen de absolute verliezen wel af, maar de relatieve verliezen nemen toe. Dus b.v. bij 30kW output heb je 60kW verliezen, en bij 15kW output maar 40. absoluut minder (60>40) maar relatief meer (200% < 266%).

Elektrisch is ook niet helemaal "hoe lager het vermogen hoe effcienter". Voor de motor is dat idd het geval. Maar voor de hele auto heb je ook "overhead" om de auto aan de praat te houden. Verlichting, computers, sensoren. Als je "kruipt" in een file zal de aandrijving minder verbruiken dan de rest van de auto.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 14 juli 2023 08:59:11 (28%)