Vragen elektrische auto.

High met Henk

Special Member

ik heb toch wel wat moeite met de aannames die hier gedaan worden.

ik ben nu bezig om voor mijn werk een PM motor te selecteren.
meeste PM motoren draaien juist een heel hoog toerental (dat filmpje van de model 3 motor zegt juist dat PM daar inefficient wordt). Dat is u net wat ik niet nodig heb.

wij heben nu 2 opties over voor 16 polige motoren.

ook het vermogen van de motoren is per stuk genoeg om een auto heel leuk van zijn plek te krijgen...... rendement blijft >95%. iig heel ruim meer dan het rendement van een KA motor..

dus ik zie alleen maar voordeel van de PM motor boven de normale inductiemotor (afgezien van kosten)

ok, ik geef toe, per motor koop je er ook wel ruim een Tesla S of Y voor...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 14 juli 2023 11:06:20 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 11 juli 2023 22:29:56 schreef benleentje:
[...]Eigenlijk andersom. Als de frequentie niet verandert dan kan de motor eigenlijk niet meer toeren maken, of je moet een berg aan afdalen zijn.

ALs je wilt dat motor meer toeren gaat maken dan moet de frequentie omhoog.

[...]Nee ;). Zowel de frequentie en de PWM gaan iets omhoog.
De motor kan niets anders dan de frequentie volgen dus om de te versnellen moet eerst de frequentie omhoog. Maar omdat de motor ook koppel moet leveren is om te versnellen ook meer spanning voor nodig.
Voor een gelijk blijvend koppel is frequentie en spanning evenredig.
Dus voor 20% toerental hoort dan 20% van de spanning, voor 50% toerental ook 50% spanning en voor maximaal toerental de maximale spanning.

Stel je verhoogt alleen de frequentie zonder de PWM = spanning te verhogen dan zal de motor ook sneller gaan draaien maar het te leveren koppel is dan lager. De motor wil dan wel sneller maar door het te lage koppel kan het niet sneller. De motor gaat dan slippen en volgt dan niet meer de frequentie.

Andersom als je enkel de spanning verhoogt dan kan de motor een hoger koppel leveren maar gaat daarvan echt niet sneller draaien. Dus bergop met dezelfde snelheid en dezelfde toerental van de motor dan moet de spanning omhoog om zo meer koppel te generen om de berg op te kunnen.

Bergaf dat weet ik niet precies, maar ik denk dat de frequentie gelijk blijft maar dat de spanning zover omlaag dat er een negatief koppel geleverd word. De motor is dan eigenlijk een generator en levert energie terug naar de motor regelaar, die de energie weer omzet zodat het terug naar de accu kan.

Negatief koppel is dan eigenlijk gewoon afremmen op de motor[/quote

Je zegt; voor maximaal toerental = maximale spanning. Maar als ik het goed begrijp is het dan maximale frequentie? We hebben het hier over spanning en frequentie, maar wat verandert er door de hoeveelheid stroom? En met frequentie bedoel je Hz toch? Normaal op het net is dat 50hz, maar die wordt bij een elektrische auto dus verhoogd?
Thnx voor de bijdrage!

Op 11 juli 2023 23:23:33 schreef benleentje:
[...]Ik zeg koppel jij zegt belasting. Omdat de belasting toeneemt moet het koppel omhoog.

[...]Ik had het niet over vermogen maar over koppel.
Vermogen is koppel x toerental. Dus als koppel en toerental tegelijk omhoog gaan is dat meer vermogen.

Wat in een auto wel speelt is dat het koppel niet constant is. Een dubbele snelheid is 2x meer koppel en 4x meer vermogen.
Met de formule Vermogen is koppel x toerental. geeft dat
Dubbele snelheid koppel x 2 x toerental x 2 = 4.
Om een auto te versnellen moet de spanning sneller omhoog dan frequentie. Maar dat is dus een toepassing waarbij het koppel niet gelijk blijft.

Bedankt voor je bijdrage, echter snap ik de formule niet helemaal. Geldt dit ook voor brandstofmotoren? Want dat komt het niet uit toch? Vermogen = koppel x toerental. Gemiddeld 200nm koppel x laten we zeggen 5000 r p/m…? Of hoe gaat dat?
Ik hoor het graag, want ik ben erg benieuwd!

Op 12 juli 2023 12:18:30 schreef deKees:
[...]

Nee, dat heeft niks te maken met het formaat van de motor. Enkel van de toepassing.

Een boormachine heeft vaak een speedcontroller, een circelzaag niet. En een haakse slijper ook niet. Die draaien altijd op max speed.

In een auto is het wel handig als je de snelheid kunt regelen. :)

Duidelijk, maar wat veranderd er nou precies met een speedcontroller dan? Het voltage of de frequentie?

Op 13 juli 2023 19:48:59 schreef daandc:
[...]

Ja dat ene blok is een accu en er zitten er drie op links en 3 op rechts.

W.B daar bedoelen wij de wielbasis mee.

En inderdaad even een correctie, er zit tussen de bak en de motoren geen vliegwiel en ook geen koppelingsplaat. (zie de foto)

Alleen een planetair wiel (tandkrans) die direct op de priseas v.d bak zit en bij het overschakelen wordt in een split second de motoren even stilgezet om over te schakelen.

Ik kon vandaag wel even een duidelijke foto maken.

https://www.uploadarchief.net/files/download/motoren%20met%20bak%20.jp…

https://www.uploadarchief.net/files/download/overzicht%20onder%20cabin…

Aah de wielbasis. Waarom zou deze aangepast moeten worden? (Ik kom uit de personenwagenwereld he) en hoe verander je de wielbasis dan? En kan dat zomaar als de accupaketten in de auto (in dit geval truck) zitten? Zoveel vragen, ik weet het.. maar ik ben erg nieuwsgierig.

Op 16 juli 2023 12:25:03 schreef Student1:
Duidelijk, maar wat veranderd er nou precies met een speedcontroller dan? Het voltage of de frequentie?

Het eenvoudigst rekent een ouderwetse "met borstels" DC motor.

Stel ik sluit een 12V motortje op 3V aan. Ding gaat vrolijk draaien.

Wat gebeurt er nu als ik de spanning naar 6V verhoog? Motortje gaat sneller draaien.

Bij een hoger toerental hoort een hogere spanning.

Dit wat geldt voor DC motoren geldt ook voor andere motoren: Als ze sneller draaien moeten ze een hogere spanning krijgen. Dus als je een 1400 RPM 400V motor op 700 RPM wil laten draaien, dan moet je dus zorgen voor 25Hz 200V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
daandc

Golden Member

Op 16 juli 2023 12:45:44 schreef Student1:
[...]

Aah de wielbasis. Waarom zou deze aangepast moeten worden? (Ik kom uit de personenwagenwereld he) en hoe verander je de wielbasis dan? En kan dat zomaar als de accupaketten in de auto (in dit geval truck) zitten? Zoveel vragen, ik weet het.. maar ik ben erg nieuwsgierig.

Bij een truck kun je de wielbasis verlengen of inkorten doormiddel van de chassisbalk in te korten of verlengen.

In dit geval is dit omdat er een kipper op komt.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 16 juli 2023 18:16:29 schreef rew:
[...]Het eenvoudigst rekent een ouderwetse "met borstels" DC motor.

Wat gebeurt er nu als ik de spanning naar 6V verhoog? Motortje gaat sneller draaien.

Dit wat geldt voor DC motoren geldt ook voor andere motoren: Als ze sneller draaien moeten ze een hogere spanning krijgen. Dus als je een 1400 RPM 400V motor op 700 RPM wil laten draaien, dan moet je dus zorgen voor 25Hz 200V.

Oke duidelijk. Dus het voltage en de frequentie verander je om een motortje sneller of langzamer te doen draaien. En wat gebeurt er dan met de stroom?
Als laatst. De spanning regel je dus met iets van een speedcontroller. Ik heb al eens EMD voorbij zien komen (electric motor drive) die regelt dan dus de spanning en frequentie af? Hoe werkt zoiets dan? Gaat dat softwarematig? Bedankt voor de heldere uitleg.

Op 16 juli 2023 18:16:29 schreef rew:
[...]Het eenvoudigst rekent een ouderwetse "met borstels" DC motor.

Schiet mij nog een vraag te binnen, je hebt het over DC motoren. Dan heb je niet met frequentie te maken toch? Tenminste bij DC motoren met borstels? Je hebt alleen met frequentie te maken bij BLDC motoren toch? Of doe ik iets fout?

Op 16 juli 2023 19:28:25 schreef Student1:
[...]

Oke duidelijk. Dus het voltage en de frequentie verander je om een motortje sneller of langzamer te doen draaien. En wat gebeurt er dan met de stroom?

In theorie is de stroom bij een onbelaste motor nul.

Het geleverde koppel is evenredig met de stroom of andersom.

In de praktijk zijn er een aantal dingen "niet ideaal" aan een motor dat er toch iets koppel nodig is om de lagerwrijving en luchtwrijving van de rotor te overkomen. Daarom zal je in de praktijk toch iets aan stroom zien.

Als laatst. De spanning regel je dus met iets van een speedcontroller. Ik heb al eens EMD voorbij zien komen (electric motor drive) die regelt dan dus de spanning en frequentie af? Hoe werkt zoiets dan? Gaat dat softwarematig? Bedankt voor de heldere uitleg.

Tja. je hebt single chip speedcontrollers. MCT8317A Die zou je zonder microcontroller een "hoe hard moet je" signaal kunnen geven . Maar voor de meeste gevallen zit er een microcontroller in.

De meeste motoren "voelen" zich trouwens het fijnst als je ze met een sinusvormig signaal aanstuurt. Dat kost wat rekenkracht om voor mekaar te krijgen met een microcontroller. Lukt je niet met een "arduino".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/