Vreemde vergelijking

benleentje

Golden Member

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen antwoord A en B?

In de wiskunde maar ook in dee rekenregels voor logische vergelijking hebben de "(" en ")" nu eenmaal een betekenis.
Zonder "( en )" geld dat een and 0f . in de vergelijk voorrang heeft net zoals in de wiskunde vermenigvuldigen voorrang heeft of optellen.
In logische vergelijking heeft de AND of "."functie voorrang op de OR functie.

Dus als je A en b verder uitwerkt door de haakjes weg te werken dan krijg voor:
A: die blijft hetzelfde
B: (A + B) . (C + D) = AC + DC + BC + BD

Maar dan terug naar dat schema...
Men stelt bij het "juiste" antwoord dat A+B hetzelfde effect hebben als C+D, nietwaar?

Dat zie ik niet terug in het schema.
En omdat er wel vaker fouten in de opgaven staan wil ik me niet vastbijten in iets wat achteraf fout blijkt.

Het "juiste" antwoord zou volgens mij alleen opgaan wanneer beide open collector uitgangen een inverter zouden hebben en niet alleen de bovenste van de 2.

Als ik er naast zit, hoor ik dat graag. Want zoals het er nu staat, begrijp ik hem niet.
Ik dwaalde wat af door de fout te zoeken in de vergelijkingen/waarheidstabel en de interpretatie van de NIET strepen op welke plekken en dat is me nu wel duidelijk. ;-)

Ik lijk alleen nog te hangen op de vraag of dat schema wel klopt en matched met antwoord B.

[edit]
Sorry FET,
Ik las je laatste regel nu net pas. JE hebt het al verklaart.
Dank je. Ook voor je mooie beeldspraak. :-D

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 31 juli 2023 20:34:39 schreef Fantomaz:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen antwoord A en B?

A   B   C   D   A+B   C+D   BC    a   b 
0   0   0   0    0     0    0     0   0
0   0   0   1    0     1    0     1   0
0   0   1   0    0     1    0     0   0
0   0   1   1    0     1    0     1   0
0   1   0   0    1     0    0     0   0
0   1   0   1    1     1    0     1   1
0   1   1   0    1     1    1     1   1
0   1   1   1    1     1    1     1   1
1   0   0   0    1     0    0     1   0
1   0   0   1    1     1    0     1   1
1   0   1   0    1     1    0     1   1
1   0   1   1    1     1    0     1   1
1   1   0   0    1     0    0     1   0
1   1   0   1    1     1    0     1   1
1   1   1   0    1     1    1     1   1
1   1   1   1    1     1    1     1   1

Op 31 juli 2023 22:17:14 schreef benleentje:
B: (A + B) . (C + D) = AC + DC + BC + BD

Niet goed!
Moet zijn AC + AD + BC+ BD

benleentje

Golden Member

Op 31 juli 2023 22:34:48 schreef ohm pi:
[...]Niet goed!
Moet zijn AC + AD + BC+ BD

Ja ik zie mijn fout nu ook. Even niet goed gecontroleerd.

terwijl bij de ene F juist wel hoog wordt en de ander niet.

Dat is nu exact waar het hem inziet.

De weerstand R is een pull-up weerstand, dat werkt enkel als de 2 poorten die je erop aansluit een open collector uitgang hebben.
Dus enkel wanneer er een poort laag word is zijn open collector uitgang actief en trekt de spanning naar 0V. Een hoog signaal van 1 van de poorten word verder niets mee gedaan, dus je moet enkel kijken wanneer er een poort laag is. Voor de rest is F altijd hoog.

P1 P2 F
 0  0 0
 0  1 0
 1  0 0
 1  1 1

Blijkt dus gewoon een AND poort te zijn maar zeker geen or poort

Ik blijf me ook verbazen.
De tekening an sich klopt al niet omdat de ene poort geinverteerd is en de andere niet.

Dan zijn er een aantal antwoorden die niet kunnen kloppen. Niet wanneer de poorten beiden geinverteerd zijn en niet wanneer ze dat beiden wel zijn.

Dan kun je nog filosoferen of het niet eigenlijk 2 dubbele NAND poorten zouden zijn want uiteindelijk wil je die poort F hoog houden, tenzij een van de uitgangen laag is.

Het had er charmanter uit gezien wanneer de F een Niet-F was geweest, als ik afga op Benleentje zijn laatste reactie. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Waar komt deze vraag überhaupt vandaan? Je kan die uitgangen ook niet zomaar aan elkaar verbinden namelijk. Praktisch heeft R ook nooit zin. Komen er verder wél correcte vragen (met correcte tekeningen) vanuit deze studiebron? Edit: Excuus voor mijn foutieve info.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op dinsdag 1 augustus 2023 21:42:31 (11%)

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

Op 1 augustus 2023 00:02:49 schreef benleentje:

De weerstand R is een pull-up weerstand, dat werkt enkel als de 2 poorten die je erop aansluit een open collector uitgang hebben.

Dat tekentje achter de 1 wil zeggen open collector uitgang.
Zie https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/iec-symbolen.html

De uitgang is geen 1 maar Z (high impedance).

Het antwoord is correct.

LDmicro user.

Dat van de startpost, het groen bolletje (A+B).(C+D) is het juiste antwoord.

LDmicro user.

Op 1 augustus 2023 17:14:10 schreef OPTOdesign:
Waar komt deze vraag überhaupt vandaan? Je kan die uitgangen ook niet zomaar aan elkaar verbinden namelijk. Praktisch heeft R ook nooit zin. Komen er verder wél correcte vragen (met correcte tekeningen) vanuit deze studiebron?

Het is een legitieme schakeling. Opencollector-uitgangen kan je gewoon aan elkaar knopen en via een weerstand aan de plus hangen (of min als je PNP-transistoren gebruikt).

Op 1 augustus 2023 18:44:00 schreef MGP:
Dat van de startpost, het groen bolletje (A+B).(C+D) is het juiste antwoord.

Volgens jou geldt: F = (A+B).(C+D)
Stel A=1 en C=1, dan geldt bij jou dat F=1
Kijken we naar het schema en A=1. Dan is F=0, want de uitgangswaarde van de bovenste OF-poort wordt geïnverteerd. Helaas kan dat niet gecompenseerd worden door activiteiten van de onderste poort.
Antwoord b is helaas fout.

benleentje

Golden Member

Op 1 augustus 2023 16:38:25 schreef Fantomaz:
Ik blijf me ook verbazen.
De tekening an sich klopt al niet omdat de ene poort geinverteerd is en de andere niet.

Met de tekening is niets mis mee dat kan gewoon, met de antwoorden die erbij horen gaat het mis.
Het is wel B maar dan moet over de (A + B) er nog een streep staan

Dan zijn er een aantal antwoorden die niet kunnen kloppen. Niet wanneer de poorten beiden geinverteerd zijn en niet wanneer ze dat beiden wel zijn.

Als geen enkel poort een inverter heeft dan klopt antwoord B. Maar omdat de bovenste poort nu eenmaal een inverter heeft moet het hele product (a + b) geinverteerd worden door er een steep erboven te zetten

Dan kun je nog filosoferen of het niet eigenlijk 2 dubbele NAND poorten zouden zijn want uiteindelijk wil je die poort F hoog houden, tenzij een van de uitgangen laag is.

Hier snap ik even niets van.

Het had er charmanter uit gezien wanneer de F een Niet-F was geweest, als ik afga op Benleentje zijn laatste reactie. ;-)

IK wou enkel proberen uit te leggen hoe de uitgang zou werken met de weerstanden omdat ik dat zelf nog niet eerder zo gezien heb. Het is een gewone and poort functie zonder inverter gedrag

Dat zie ik niet terug in het schema.
En omdat er wel vaker fouten in de opgaven staan wil ik me niet vastbijten in iets wat achteraf fout blijkt.

Je originele vraag ging over het verschil tussen A en B, waardoor ik de eingelijk opgave gemist heb. Maar je hebt gelijk. In de antwoorden die erbij staan staat een fout, of het schema is fout en hadden er geen inverters in mogen staan.

Als er een inverter in het schema staat zie je dat altijd terug aan een streep van een letter of letter combinatie. IN het antwoord staat geen enkel streep.

Op 1 augustus 2023 18:49:24 schreef ohm pi:
Volgens jou geldt: F = (A+B).(C+D)
....

Ja, ik heb het antwoord deze middag zien voorbijkomen toen ik naar dat teken achter de 1 zocht maar vind het niet direct terug...ga verder zoeken.

Daar stond dat geen enkele uitgang 1 kan zijn maar Z

Ben niet zo goed meer thuis in die logische poorten maar dat begreep ik wel.

Dus

P1 P2 F
 0  0 0
 0  Z 0
 Z  0 0
 Z  Z 1

F=(A+B).(C+D)

Het is dus een AND functie zoals Benleentje het al vermeldde.

edit; hier de link http://web.cecs.pdx.edu/~mcnames/ECE171/Lectures/Lecture06.html

Ik denk dat als de uitgangstoestand Z is, dat een streepje boven (A+B) van geen tel is, omdat de uitgang enkel 0 kan zijn en dus niet geïnverteerd kan worden.

Als de uitgang van een poort geen 0 is kun je ze bij wijze van spreken wegnemen zonder F te beïnvloeden.

Correct me if I'm wrong.

LDmicro user.

Open collector logica implementeerd een Wired-OR (output actief laag) functie of een Wired-AND (output actief hoog) functie.
De keuze voor Wired-OR (output actief laag) functie of Wired-AND (output actief hoog) functie is vrij te kiezen.

Dit vonden we nog terug tav deze vraagstelling.
Geen uitleg, maar wel wat meer info.

Zoek ik vervolgens op Wired OR, kom ik hetzelfde schema tegen (maar dan ook de CD poort uitgang geinverteerd) bij dezelfde formule als hierboven.

[edit]
Niet dezelfde formule, zie ik nu net.
Net even anders.

[nog meer edit]
Ik realiseer me dat in mijn oorspronkelijke vraag het natuurlijk om (een) NOF poort(en) ging.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op dinsdag 1 augustus 2023 21:45:32 (14%)

Had je dat tekentje niet gezien in die poorten met dat ruitje met die streep er onder? Dat is het symbool voor een open collector uitgang. Die kan de stroom alleen naar beneden trekken. Dat is het equivalent van een diode.

Neem bijvoorbeeld deze schakeling, die is een 'wired AND' ook een wired OR, gemaakt met diodes, en werkt vergelijkbaar met de opdracht waarmee we begonnen:

Zo kan je ook een 'wired OR' maken:

Er is alleen nooit logica gemaakt met "open emitter" of "open collector PNP" zodat dit niet in zwang is geraakt. De eerste logische schakelingen waren allemaal NPN (ik weet niet precies waarom). Door de ingangen te inverteren kan je van "wired OR" ook een NAND (en dientengevolge een AND) maken en kan je het hele complement aan logica met diodes maken. :)

benleentje

Golden Member

Op 1 augustus 2023 20:15:07 schreef MGP:
[...]
Ik denk dat als de uitgangstoestand Z is, dat een streepje boven (A+B) van geen tel is, omdat de uitgang enkel 0 kan zijn en dus niet geïnverteerd kan worden.

Als de uitgang van een poort geen 0 is kun je ze bij wijze van spreken wegnemen zonder F te beïnvloeden.

Correct me if I'm wrong.

Het is verder een gewone nor-poort, enkel is de uitgang van inverter in de nor-poort een open collector type.
Het is dus geen or-poort met een open collector met daarachter een inverter. Zou ook nog kunnen maar dan moet de inverter zelf ook open collector zijn.

De laatste trap in de poort is dus hetgeen wat ze bedoelen met open collector.

Op 2 augustus 2023 22:00:14 schreef benleentje:
...
De laatste trap in de poort is dus hetgeen wat ze bedoelen met open collector.

Dat weet ik ook wel en ik heb speciaal uw schrijfwijze aangehouden (P1, P2) want wat tussen de inputs en output zit speelt voor het oplossen van de formule geen rol.

In de door u aangehaalde quote is daar ook geen sprake van, enkel in welke staat de output van de poort zich bevindt of kan bevinden, ik wik nu mijn woorden.

LDmicro user.

Op 2 augustus 2023 21:33:13 schreef Kruimel:
Neem bijvoorbeeld deze schakeling, die is een 'wired AND' ook een wired OR, gemaakt met diodes, en werkt vergelijkbaar met de opdracht waarmee we begonnen:
[https://www.circuitsonline.net/forum/file/98865]

Beide kunnen: in 'active-high logic" is het een AND gate, in "active-low logic" een OR gate.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op vrijdag 4 augustus 2023 15:16:45 (13%)

Sorry voor mijn late reactie.
Ik ben even niet fit en heb wat concentratieproblemen.
Ik kom er nog even op terug omdat ik uitsluitsel van mijn leraar heb gekregen. ;-)

Voor welke oplossing kiest de leraar? :)

Als de leraar zulke vragen stelt aan studenten, is het misschien omdat hij er zelf ook moeite mee heeft :D

It's fun to finally find the failure!
benleentje

Golden Member

Er is alleen nooit logica gemaakt met "open emitter" of "open collector PNP" zodat dit niet in zwang is geraakt. De eerste logische schakelingen waren allemaal NPN (ik weet niet precies waarom).

Ik heb wel een vermoeden.

Met open collector via NPN kan bv via een 5V logic poort via de uitgang ook een 15V poort aansturen of een VFD display met een hogere aanstuur spanning voor de segmeten.

Met open emiter kan je enkel zijn eigen voedingsspanning uitsturen maar dat kan met een normale pusch-pull poort ook al dus dat voegt niets toe.

Het uitsluitsel laat wel heeeeeel lang op zich wachten...
Het geven van het juiste antwoord bezorgt de leraar schijnbaar oneindige hoofdbrekens. :)

keebrev

Special Member

Er is alleen nooit logica gemaakt met "open emitter" of "open collector PNP" zodat dit niet in zwang is geraakt. De eerste logische schakelingen waren allemaal NPN (ik weet niet precies waarom). Door de ingangen te inverteren kan je van "wired OR" ook een NAND (en dientengevolge een AND) maken en kan je het hele complement aan logica met diodes maken. :)

Ja, ik weet het, oude koe.
Op het ogenblik ben ik bezig met het begrip WIRED-OR te doorgronden, en kwam ik dit artikel tegen. En het antwoord op de vraag is heel simpel:

TTL-logica is in NPN uitgevoerd omdat eind zestiger/ begin zeventiger jaren de techniek om silicium PNP transistoren te maken kostbaarder was dan in NPN torren. Verhaal komt uit een Fairchild Databoek uit '74 over TTL-LS- ic's.

In het boek staat ook dat een WIRED-OR eigenlijk een WIRED-AND is. Het is ook maar welk uitgangspunt je neemt.

Ieder (Mini)Wattje is er een...