=> ”Zelf wil ik een paar domme boilers, dus zonder elektronica alleen een verwarmingselement. Dit wil ik eigenlijk via pwm gaan doen, een element kun je ook met DC voeden. Wel een relais ertussen, zodat ik kan kiezen tussen 230VAC en 230VDC.”
Zelf zit ik te denken aan twee domme boilers met 230 VAC verwarming; de ene dag wordt de eerste boiler verwarmt met overschot aan zonenergie, en wordt de andere ‘leeggetrokken’. De volgende dag wordt de tweede boiler verwarmt met zonenergie en wordt de eerste leeggetrokken. Alleen wanneer de leegtrek-boiler beneden een bepaalde temperatuur komt, mag deze vanuit het net minimaal worden bijverwarmd.
In principe kan het verwarmingselement met een arduino en standaard nuldoorgangopnemer en triac-regeling op intermitterende hele perioden worden geregeld. Voordeel; je hebt geen DC-verwarmingselement nodig.
=> ”Goeie vraag, P1 poort rapporteert per 10 seconden. Maar hoe het mechanisme telt weet ik niet. Als je daarom onder de export waarde blijft binnen die 10 seconden dan zou ik verwachten dat je alle energie dus binnen je eigen systeem houd.”
kWh-meters zijn gecertificeerd voor effectieve vermogensmeting per seconde (TRMS, zoals het hoort). Er zijn kWh-meters die alles sommeren, maar een meter met teruglevertelwerk houdt de vermogensrichting gescheiden. Bij gescheiden telwerken is dus sprake van een richtinggevoelige effectieve vermogensmeting. De rapportage-intervaltijd van P1 heeft daar geen invloed op.
De zonenergie die je achter de kWh-meter zelf verbruikt (voor opwarmen van een boiler) kan niet als teruggeleverde energie worden geteld. Wel daalt het van het net afgenomen energie. De truuk is om een boiler zodanig op te warmen (te regelen), dat alleen het overschot aan eigen energie daarvoor gebruikt wordt.
=> ”… als ik risico loop dat brandverzekering niet uitkeert door een slechte schakeling...” , ” … ik geloof er niet in dat er veel onderzocht wordt ...”
Blijf hopen en geloven. Wanneer je zelf iets bouwt (of laat bouwen), is de eigenaar aansprakelijk voor gebruik en onderhoud. Punt. Dat geldt voor de meterkast, de wasmachine, enz. Waarom zijn de verzekeraars bezig met de scope-keuringen? Of dat er aanvullende installatie-eisen voor zonnestroom aan zit te komen? Zelfbouwen kan en mag, mits je maar aan de voorschriften houdt.