Boiler langzamer warmen op zonne energie

Vanuit deze discussie haal ik net niet alle antwoorden.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/157689

Wat ik graag wil.
- simpele boiler zonder electronica laten warmen vanuit mij overschot uit zonnepanelen
- overschot lees ik uit via P1 aansluiting van slimme meter
- aansturing via nodered en een esp chip, ofwel een schakeling die ik vanuit een Esp chip kan koppelen aan de boiler
- boiler zelf wil ik niet aanpassen dus de esp chip en schakeling voor de stekker van de boiler zetten

Mijn idee is dus zoals ook in andere topic staat overproductie inzetten voor verwarming en aantal watts zelf automatisch kunnen reguleren. Dingen als phase aansnijding zijn helaas aan de complexe kant voor me. Kan ik het toch simpel oplossen? Solderen etc lukt me allemaal wel

Volg ons op arcticplus.nl in onze sponsortrip naar de Noordkaap voor KiKa
benleentje

Golden Member

Dingen als phase aansnijding zijn helaas aan de complexe kant voor me.

Daar bestaan ook kant en klare modules voor, hoef je dus zelf niet te doen.

Wel nog een 0 - 5V spanning maken en dat kan eenvoudig via PWM en een opamp.
Of daar zal ook wel een kanten klare module voor bestaan maar dat mag je zelf even uitzoeken. ;).

https://nl.aliexpress.com/item/32709523192.html?spm=a2g0o.productlist.…

Ik kon het toch niet laten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004402592653.html?spm=a2g0o.product…

PS. Vergeet de koelplaat voor de thyristor module niet. De af te voeren warmte is ca 2W per 1A. Voor 16A dus 32W aan warmte en dat kan de module niet zelf en dan moet dat op een koelplaat.
Er bestaan ook dil-rail koelplaten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002247889155.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 20 maart 2024 20:11:33 (21%)

simpele boiler zonder electronica laten warmen vanuit mij overschot uit zonnepanelen

Ik heb die discussie ook gelezen, hoop gedoe allemaal. In plaats van 2 zonnepanelen heb ik 2 zonnecollectoren gelegd icm een boiler met een extra spiraal, geen complexe electronica nodig.

Een goede keuze zeker nu er bij terugleveren kosten in rekening gebracht worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik heb deze module er voor liggen. de ESP gaat de draden aansturen waar die potmeter op staat.
die gaat NIET dimmen maar gaat sinus pulsen overslaan (nuldoorgang).
https://www.circuitsonline.net/forum/file/102262/forum-post

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/m204-zero-crossing-vermo…

mijn esp draait al en krijg al de zonnepaneel info binnen. nu schakelt die gewoon hard.
bij 1000W injectie schakelt die in
bij 300W netverbruik schakelt die uit. er is dus 200W histeresis voorzien.

de ESP voorziet bij mij nu ook al de inschakeltijden. de boiler warmt nu van 10 tot 16h. schakelklok ook niet meer nodig.
hij meet ook de temperatuur, dus kan bv ook zeggen dat die om 16h zowieso moet gaan warmen als de boel lager is dan 50°C.
http://www.cwad.be/projectpics/CB12.jpg

vooral in winterperiode wil ik dat die bv heel de dag door warmt aan 600W ipv 1100W. zo is de capaciteit ook meer verspreid, want in de winter staat mijn warmtepomp ook aan.

is er dus 1000W injectie om 9H, springt de boiler ook aan.
voor het capaciteittarief schakelt de boiler ook uit als er meer dan 6100w net verbruik is (max uit het net is dan 5000w)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ben-leentje, dat is wat ik zoek. Alleen bij dit soort vermogens liever geen Ali-spul

@roland, de panelen liggen er al. Helaas geen optie dus

@fcapri interessante module die idd kan wat ik zoek. Hoe heb je die gekoppeld aan je ESP en hoe maak je hem regelbaar? Je lijkt nu aan of uit te schakelen en juist het variëren van vermogen is wenselijk

Weet iemand hoeveel ohm de bijgeleverde potmeter is? In de datasheet kan ik het niet vinden

nog niet aangesloten.
de esp draait en stuurt enkel een relais aan (aan of uit).
de vermogen module is fase 2, als ik al zeker weet dat de esp betrouwbaar werkt (wat kinderziektes in het begin, maar draait nu goed).

in de zomer is 'begrenzen' niet echt nodig, dus vermoedelijk is dit voorzien voor na september nu :-)

potmeter is 100K. staat op de voorkant van de module gedrukt :-)

Ik weet nog niet op welke spanning die werkt. vermoedelijk 5 of 10V. dan is het dus 0-5V of 0-10V om regelbaar te zijn.
bc547 op 5V of 12V voeding en aangestuurd via de ESP zou dat moeten oplossen dan

een dimmer module zoals benleentje post, zou ik niet gebruiken, midden van een sinus zomaar 1000-2000W afschakelen, zal nogal wat netvervuiling veroorzaken.
als je 10% vermogen wilt, kan je evengoed 5 van de 50 netpulsen doorlaten. veel properder

benleentje

Golden Member

Alleen bij dit soort vermogens liever geen Ali-spul

Ali is een marktplaats voor alle chinese bedrijven. En daar zitten ook een paar grote bedrijven tussen. Dus niet alles op ali is even slecht ;). Sommige dingen zijn zelf gewoon goed. Maar ik begrijp je dilemma wat is goed en wat niet?

Gezien de prijs die je ervoor betaald kan je eigenlijk wel iets goeds verwachten. Als je er nu 6,- voor zo een module zou moeten betalen dan heb je zeker iets slechts te pakken. Wat je wel moet wantrouwen zijn specs De 220HD15 is denk de 15A versie en zie dat als 10A. Maar voor de rest zie ik er niet zoveel problemen in.

Als je de module niet zo erg vertrouw installeer die in een aparte metalen kast en als er dan wat gebeurt is de fout en warmte geïsoleerd.

@fcapri interessant dat ga ik verder uitwerken

@benleentje, wekelijks valt hier wel een Ali pakketje binnen. Zeker niet alleen maar rommel, maar idd als ik risico loop dat brandverzekering niet uitkeert door een slechte schakeling. Dat wil ik voorkomen. Maar bijv de sonoff wifi relais draaien hier al jaren prima stabiel en ook veilig.

JoWi

Golden Member

Op woensdag 20 maart 2024 20:48:22 schreef fcapri:die gaat NIET dimmen maar gaat sinus pulsen overslaan (nuldoorgang).

Ik heb ook naar zo'n module zitten kijken, maar wat doet dat met de energie die ik exporteer/importeer?

Voorbeeld: Ik heb 500 Watt vermogen over van mijn panelen (wat geëxporteerd zou worden). Ik heb een 2kW element. 1 periode aan, 3 perioden uit. Dus in één uur verbruik ik 500Wh, wat ook is wat ik heb opgewekt in dat uur.

Maar registreert mijn meter nu een nul verbruik over dat uur, of een import van 375 Wh en een export van 375 Wh ?

Dit hangt natuurlijk af van de integratietijd van de meter (over welk interval wordt het verbruik uitgerekend).

Ignorance is bliss

Goeie vraag, P1 poort rapporteert per 10 seconden. Maar hoe het mechanisme telt weet ik niet. Als je daarom onder de export waarde blijft binnen die 10 seconden dan zou ik verwachten dat je alle energie dus binnen je eigen systeem houd.
Enige nadeel is wel voor 1 fasige systemen dat je dan nog op de verkeerde fase kan zitten. Iemand anders gaf in ander topic aan dat de slimme meter geen onderscheid maakt tussen de fases.
500watt op fase 1 uit en 500watt op fase 2 in zou op de meter alsnog nul moeten zijn.

JoWi

Golden Member

Lijkt met niet waarschijnlijk, met DSMR 5 krijg je elke seconde een telegram.
Mijn vorige meter met DSMR 4.2 gaf elke tien seconden een telegram, maar als je de request line toggelde (om bijv.de drie seconden) kwam er elke drie seconden een telegram uit.

Ignorance is bliss

Op woensdag 20 maart 2024 22:06:56 schreef JoWi:

Maar registreert mijn meter nu een nul verbruik over dat uur, of een import van 375 Wh en een export van 375 Wh ?
.

dat heb ik me ook al afgevraagd en overal hoor ik dat de meter dat intern zou berekenen.

500W verbruik op fase 1 en 500W injectie op fase 2 zou een nulberekening zijn.

maar op facebook had iemand screenshots gemaakt met één of ander systeem (home wizard of zoiets) en in die grafieken had die op 1 tijd zowel verbruik als injectie.
de meter meet dus beide en die data komt er ook uit. vraag blijft of dan ook zowel de verbruik als injectie getallen optellen of dat die de totalen toch nog uitberekent en dus beide NIET optelt als ze gelijk zijn

ik wil met die dingen wel nog eens gaan testen hiervoor. mijn hoofdzonnepanelen uitschakelen en enkel die op de garage laten injecteren.
en die injectie (bv 500W) compenseren met een electrisch vuurtje (500W) en kijken wat de meetwaarden zijn na een paar minuten.
dan hetzelfde uitvoeren met die module en een groter vermogen vuurtje. bv 2kW vuurtje op 25%.
en dan effectie de 4 meterstanden vergelijken.

ik heb zowieso een script draaien dat mijn P1 poort perdiodiek uitleest en de data wegschrijft op mijn rpi

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 21 maart 2024 09:05:51 (25%)

De slimme meters nemen waarschijnlijk een aantal samples per halve of hele periode. In dat geval krijg je dus 500Wh op het teruglevertelwerk en 500Wh op het levertelwerk.
Dat is nu met de salderingsregeling in Nl geen probleem, maar als die er niet meer is ga je het prijsverschil tussen levering en teruglevering dan wel betalen.
Bij fase-aansnijding gaat het waarschijnlijk wel goed omdat dat per halve periode gebeurt.

Lambiek

Special Member

Op woensdag 20 maart 2024 20:48:22 schreef fcapri:
ik heb deze module er voor liggen.

Meet eerst of er geen 230VAC op de potmeter staat, ik heb dit al eens aangehaald.

de ESP voorziet bij mij nu ook al de inschakeltijden. de boiler warmt nu van 10 tot 16h. schakelklok ook niet meer nodig.
hij meet ook de temperatuur, dus kan bv ook zeggen dat die om 16h zowieso moet gaan warmen als de boel lager is dan 50°C.
[afbeelding]

Ik neem aan dat je een dynamisch energiecontract hebt, nu moet je iedere dag kijken wat de tijden zijn voor je goedkope en dure energie en dat instellen.

Ik ben zelf ook zoiets van plan, maar ben er nog niet helemaal uit.

Zelf wil ik een paar domme boilers, dus zonder elektronica alleen een verwarmingselement. Dit wil ik eigenlijk via pwm gaan doen, een element kun je ook met DC voeden. Wel een relais ertussen, zodat ik kan kiezen tussen 230VAC en 230VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
JoWi

Golden Member

Op donderdag 21 maart 2024 09:14:16 schreef Zonnepaneeltje:
...Dat is nu met de salderingsregeling in Nl geen probleem...

Wel met de aanbieders die je een extra bedrag in rekening brengen voor de teruggeleverde energie, en dat bedrag hangt af van hoeveel je teruglevert. Meeste werken met blokken van 1000kWh per jaar (o.a. Vandebron, Budget Energie)

De integratietijd moet minimaal een hele periode zijn, anders zou je terugleveren bij een inductieve last (draaibank) waar de spanning en stroom niet in fase zijn.

Ignorance is bliss

Op donderdag 21 maart 2024 09:19:36 schreef Lambiek:
[...]
Meet eerst of er geen 230VAC op de potmeter staat, ik heb dit al eens aangehaald.

ja weet ik, staat in de handleiding dat de potmeter 'isolated' is.
nu weet ik niet direct of ze bedoelen dat die geisoleerd is van de 230V, of dat je de potmeter moet isoleren van de gebruiker.

de draden komen vast uit de controller, maar zijn gewoon op de lipjes gesoldeerd van de potmeter zonder krimpkous ofzo rond. is ook een gewone potmeter.
Heeft 2 contacten (aan uit schakelaar) die niet gebruikt is, en de gebruikelijke loper 3 contacten.
standaard 100K potmeter dus. denk niet dat die voldoende afstand hebben om aan 230V te mogen hangen

Op donderdag 21 maart 2024 09:19:36 schreef Lambiek:

Ik neem aan dat je een dynamisch energiecontract hebt, nu moet je iedere dag kijken wat de tijden zijn voor je goedkope en dure energie en dat instellen.

variabele prijs maar niet dynamisch.
de boiler warmt gewoon van 10-16h voor 2 redenen
1) die periode is de meeste kans dat ze zonnestroom is, dus beter benutten. heb al gemerkt dat er quasi geen zonnestroom is tussen 22h en 6h :-). vroeger stond die met timerklok zo ingesteld, nu via esp ook. in de toekomst ga ik die met temperatuurmeting enzo zowieso meer programmeren dat die met overschot oplaad en dan van 16-19h maximaal oplaad met beperking van capaciteitstarief ook.
2) we douchen savonds om 19h. het is gewoon voordeliger om die 2-3uur voor het douchen op max temperatuur te krijgen, dan snachts laden en dat is verlies van afkoelen van smorgens tot savonds heeft. dat is nadeliger dan opwarmen met dure dagstroom.

Lambiek

Special Member

Ik heb ook een keer zo'n KEMO gebruikt, en daar stond vrolijk 230VAC op de potmeter. Nu weet ik niet meer of het, het zelfde type was die jij hebt. Maar kijk er mee uit, het is zonde als je er iets anders mee sloopt.

variabele prijs maar niet dynamisch.

Oké.

de boiler warmt gewoon van 10-16h voor 2 redenen
1) die periode is de meeste kans dat ze zonnestroom is, dus beter benutten. heb al gemerkt dat er quasi geen zonnestroom is tussen 22h en 6h :-).

Dus nu nog op gewoon vaste tijden.

Waar ik persoonlijk nog wel mee zit is, of je de warmte wel optimaal kunt benutten. Als je het niet opmaakt is de opwarmtijd de volgende dag korter, dan kun je er dus minder overgebleven energie in kwijt.

douchen elke dag met 4, boiler is quasi leeg om 22h.
nu wel het probleem bij heel zonnige dag dat die bv om 8h30 al vollop opwarmt door teveel injectie, en dat die van 13h bij volle zon uitschakelt en ik 5kw injecteer.

heeft vaste tijden, maar kan uitschakelen als het vermogen TE hoog wordt. dan schakelt die in principe uit tot het vermogen met 1000W is gezakt.
en kan ook aanspringen bij teveel injectie.

nu wil ik ook de keukenboiler die beperkte functionaliteit geven dat die niet opwarmt bij veel verbruik.

er is ook een 3de esp die een visueel en auditief signaal geeft als we boven de 4000W zijn (+4000W=> knipperled, +4500=> 1000hz beep, +5000W=>2000hz beep)

Op woensdag 20 maart 2024 21:23:43 schreef rudig76:
maar idd als ik risico loop dat brandverzekering niet uitkeert door een slechte schakeling. Dat wil ik voorkomen.

[frustratie]Ik geloof er niet in dat er veel onderzocht wordt, heb voor de rechtbank met 3 rechters gelijk gekregen dat politie niet goed gehandeld heeft door geen onderzoek in te stellen, mijn aangifte niet te behandelen en vervolgens zoek te maken en te beweren dat er geen dossier was terwijl uit interne stukken bleek dat dit er wel was.
Samengevat: een huis met afgesloten gas en elektra vliegt in de fik en zonder ook maar iets van onderzoek, betaald de verzekering vrolijk een ton of twee uit.
Ik kreeg dus gelijk, maar er viel weinig meer te onderzoeken twee jaar na de brand...[/frustratie]

=> ”Zelf wil ik een paar domme boilers, dus zonder elektronica alleen een verwarmingselement. Dit wil ik eigenlijk via pwm gaan doen, een element kun je ook met DC voeden. Wel een relais ertussen, zodat ik kan kiezen tussen 230VAC en 230VDC.”

Zelf zit ik te denken aan twee domme boilers met 230 VAC verwarming; de ene dag wordt de eerste boiler verwarmt met overschot aan zonenergie, en wordt de andere ‘leeggetrokken’. De volgende dag wordt de tweede boiler verwarmt met zonenergie en wordt de eerste leeggetrokken. Alleen wanneer de leegtrek-boiler beneden een bepaalde temperatuur komt, mag deze vanuit het net minimaal worden bijverwarmd.

In principe kan het verwarmingselement met een arduino en standaard nuldoorgangopnemer en triac-regeling op intermitterende hele perioden worden geregeld. Voordeel; je hebt geen DC-verwarmingselement nodig.

=> ”Goeie vraag, P1 poort rapporteert per 10 seconden. Maar hoe het mechanisme telt weet ik niet. Als je daarom onder de export waarde blijft binnen die 10 seconden dan zou ik verwachten dat je alle energie dus binnen je eigen systeem houd.”

kWh-meters zijn gecertificeerd voor effectieve vermogensmeting per seconde (TRMS, zoals het hoort). Er zijn kWh-meters die alles sommeren, maar een meter met teruglevertelwerk houdt de vermogensrichting gescheiden. Bij gescheiden telwerken is dus sprake van een richtinggevoelige effectieve vermogensmeting. De rapportage-intervaltijd van P1 heeft daar geen invloed op.

De zonenergie die je achter de kWh-meter zelf verbruikt (voor opwarmen van een boiler) kan niet als teruggeleverde energie worden geteld. Wel daalt het van het net afgenomen energie. De truuk is om een boiler zodanig op te warmen (te regelen), dat alleen het overschot aan eigen energie daarvoor gebruikt wordt.

=> ”… als ik risico loop dat brandverzekering niet uitkeert door een slechte schakeling...” , ” … ik geloof er niet in dat er veel onderzocht wordt ...”

Blijf hopen en geloven. Wanneer je zelf iets bouwt (of laat bouwen), is de eigenaar aansprakelijk voor gebruik en onderhoud. Punt. Dat geldt voor de meterkast, de wasmachine, enz. Waarom zijn de verzekeraars bezig met de scope-keuringen? Of dat er aanvullende installatie-eisen voor zonnestroom aan zit te komen? Zelfbouwen kan en mag, mits je maar aan de voorschriften houdt.

maar op facebook had iemand screenshots gemaakt met één of ander systeem (home wizard of zoiets) en in die grafieken had die op 1 tijd zowel verbruik als injectie.

Home wizzard of zoiets rapporteert per 10 of 15 minuten. En in zo een periode kun je best 5 minuten verbruik en 5 minuten injectie naast elkaar hebben. Dat zegt dus niets.

dit was het beeld. er wordt dus duidelijk rekening gehouden met het terugleveren op 1fase, en verbruik op 2 andere

bv op 13h40: verbruik van 125W op fase 1, teruglevering 283W en 446W op fase 2 en 3.

de digitale meters heeft 2 telwerken. injectie en verbruik.
nu vraag ik mij af of die tellers zijn veranderd op pakweg 13h42.
is de verbruiksteller met 0.004kwh gestegen en de injectieteller met 0.024kwh?
of is ENKEL de injectieteller verhoogd met 0.020kWh op die 2 minuten.

er werd mij gezegd dat de teller de fases zowieso optelt en dan 1 vermogen berekent.
-125+283+446 = 628W injectie, maar aan die grafieken te zien word de hele grafiek verbruik en injectie van alle fases gewoon bijgehouden.

wat als ze remote ineens een update doen dat beide telwerken toch afzonderlijk optellen. het is niet omdat die dat nu niet doen, dat het in de toekomst niet kan veranderen. ferm lastig voor wie bv enkelfase zonnepanelen heeft maar een 3fase net thuis. dan betaal je dus voor ALLE verbruik op de andere fases

het was geen grafiek van 5 of 10minuten, maar live data per minuut.
dit was het beeld. er wordt dus duidelijk rekening gehouden met het terugleveren op 1fase, en verbruik op 2 andere

bv op 13h40: verbruik van 125W op fase 1, teruglevering 283W en 446W op fase 2 en 3.

de digitale meters heeft 2 telwerken. injectie en verbruik.
nu vraag ik mij af of die tellers zijn veranderd op pakweg 13h42.
is de verbruiksteller met 0.004kwh gestegen en de injectieteller met 0.024kwh?
of is ENKEL de injectieteller verhoogd met 0.020kWh op die 2 minuten.

er werd mij gezegd dat de teller de fases zowieso optelt en dan 1 vermogen berekent.
-125+283+446 = 628W injectie, maar aan die grafieken te zien word de hele grafiek verbruik en injectie van alle fases gewoon bijgehouden.

wat als ze remote ineens een update doen dat beide telwerken toch afzonderlijk optellen. het is niet omdat die dat nu niet doen, dat het in de toekomst niet kan veranderen. ferm lastig voor wie bv enkelfase zonnepanelen heeft maar een 3fase net thuis. dan betaal je dus voor ALLE verbruik op de andere fases

ik heb mijn eigen verbruikmeters en kan dus perfect de digitale meter controlleren. bv gisteren, de P1 gegevens rechts:
verbruik +19.331 (piek) en +1.685 (dal), samen 21.016kWh
injectie had ik +7.239kWh
ik heb een enkelvoudige tarief, nogthans berekent hij beide en telt ze gewoon op bij facturatie.

mijn meetgegevens hieronder (3fase samen, ik kan ze niet afzonderlijk zien).
-rode grafiek onderaan verbruik (32.785kWh),
-blauwe onderaan is zonnepanelen (19.067kwh),
-groen in het midden is netto injectie/verbruik.

ik had dus 21.250kwh verbruik en 7.218kwh injectie gemeten.
een afwijking van 0.234kWh verbruik (1.1%) en 0.021 op de injectie (0.2%) tov de digitale meter. vond ik best goed voor een zelfbouwding met raspberry en eigen geschreven code.
bij mij weet ik dus nog zeker dat er effectief opgeteld en afgetrokken wordt. of dat overal zo is, is nog maar de vraag

Lambiek

Special Member

Op donderdag 21 maart 2024 20:00:07 schreef Harm J Seef:
In principe kan het verwarmingselement met een arduino en standaard nuldoorgangopnemer en triac-regeling op intermitterende hele perioden worden geregeld. Voordeel; je hebt geen DC-verwarmingselement nodig.

Een AC element kun je gewoon met DC voeden, die dingen vreten alles.

joopv

Golden Member

Als er een thermostaat in serie staat en die het element kan uit/inschakelen dan heb je toch kans dat er iets spectaculair fout gaat bij DC..