Boiler langzamer warmen op zonne energie

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 22 maart 2024 15:46:56 schreef joopv:
Als er een thermostaat in serie staat en die het element kan uit/inschakelen dan heb je toch kans dat er iets spectaculair fout gaat bij DC..

Daarom zei ik ook "een aantal posten terug" een domme boiler zonder elektronica, dus met alleen een verwarmingselement.

En die thermostaat kun je er tussenuit halen. En die kun je dan weer gebruiken om een ingang te sturen van de controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op vrijdag 22 maart 2024 15:46:56 schreef joopv:
Als er een thermostaat in serie staat en die het element kan uit/inschakelen dan heb je toch kans dat er iets spectaculair fout gaat bij DC..

Nee, het idee is dacht ik om gewoon de boel gelijk te richten en dan te schakelen. Absoluut NIET om daar een dikke condensatorbank achter te zetten. Dan ga je de spanning verhogen: Dat is niet de bedoeling....

Maarrr... de reden dat AC "makkelijker" schakelt is omdat er iedere 10ms een nuldoorgang is wanneer de spanning (en daarmee de stroom) zo goed als nul is. Dat werkt op gelijk gerichte AC net zo goed als op AC.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag

Ik heb een test setup werkend met een KEMO M240 en boiler, om mijn PV stroom zelf te gebruiken in de toekomst.
Toch een vraag over de P1 meting op zich, wellicht dat iemand dit weet.
Ik heb een 3 fase P1 meter, slim, dus met geleverde en terug geleverde kWh

Stel volgende voorbeeld:

PV vermogen 200W
Boiler vermogen in totaal 1000W
Kemo stuurt op 20% (fase aansnijding) dus 1/5 van de tijd aan, 4/5 uit.

1/5 trekt de boiler dus 1000W (niet helemaal ivm sinus maar voorbeeld)
4/5 trek de boiler 0W

Maar in de 1/5 periode heb ik dus 200W van de PV en er moet dan 800W van net net komen. Maar over een hele periode verdeelt is dat gemiddeld 200W!

Is fase aansnijding dan de oplossing want je trekt nog steeds de hoge piekstromen terwijl de PV installatie dat niet levert

Vraag:
Wat geven de telwerken van de stroom meter dan aan?
P levering
P teruglevering

gr Wim

in onderstaande topic werd er ook over gesproken. die kemo is volgens mij te traag en de digitale meter zal dus die 800W en die 200Winjectie ook registreren. misschien iets minder van beide. moet je maar eens testen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/163422/1

er werd een betere optie aangeboden door lambiek op het einde. de kemo is wel nog te gebruiken om bv zware verbruikers uit je capaciteits tarief te houden

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 7 januari 2025 07:55:25 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dit was het beeld. er wordt dus duidelijk rekening gehouden met het terugleveren op 1fase, en verbruik op 2 andere

De P1 meterrapporteert inderdaad vermogen per fase. En daaruit kun je die grafieken maken met tegelijkertijd afname op 1 fase en teruglevering op andere fasen.

Maar als het goed is zie je dat niet terug in de tellerstanden.

Als ie echt fase-aansnijding doet, dan zou de meter binnen een periode moeten "middelen" en dus gewoon "nul" aangeven (als je 1/5e 800 afneemt en 4/5e 200W teruglevert).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op dinsdag 7 januari 2025 07:55:02 schreef fcapri:
in onderstaande topic werd er ook over gesproken. die kemo is volgens mij te traag

Dat topic gaat over de Memo M204, die doet cycle skipping, idd te traag.
Ik heb de Memo M240, die doet fase aansnijding , iedere cycle 1/50 seconde dus.
Als ik het goed begreep en als het zo werkt zit die dik inde de seconde en zal de slimme meter dus salderen.
Deze ik verbruik 1/5 van 1000W = 200w per seconde
Ik lever 200W uit de PV
Dat wordt doorndenmeter gesaldeerd
Ik kom dus op 0W verbruik uit, precies wat ik wilde

Dat moet ik wel nog testen, want dat zie ik nog nergens voorbij komen.

Gr Wim

Op dinsdag 7 januari 2025 12:28:19 schreef rew:
Als ie echt fase-aansnijding doet, dan zou de meter binnen een periode moeten "middelen" en dus gewoon "nul" aangeven (als je 1/5e 800 afneemt en 4/5e 200W teruglevert).

Idd

Als je een pure spoel of condensator aansluit, dan wordt er net als bij jou een deel van de cyclus energie afgenomen en een ander deel van de cyclus weer teruggeleverd. Dat ie dan netjes nul aangeeft wordt getest in de test-procedure voor nieuwe meters.

Idd, maar ik bedoel het testen van mijn M240 icm met mijn boiler, ennn wat zonnepower die er nog niet zoveel is deze week .

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
JoWi

Golden Member

Op dinsdag 7 januari 2025 22:26:26 schreef Wim Peeters:
Idd, maar ik bedoel het testen van mijn M240 icm met mijn boiler, ennn wat zonnepower die er nog niet zoveel is deze week .

Als je dat wil gebruiken en niet te veel troep op het net te zetten heb je volgens de handleiding wel het volgende nodig:

Ignorance is bliss