Op donderdag 20 juni 2024 13:34:48 schreef Ledlover:
Ik zou wel voorzichtig zijn met het suggereren dat die persoon het alleen uit eigenbelang doet. Want soms denken mensen oprecht hulpvaardig te zijn op manieren die misschien niet helemaal op hun plek zijn.
Mee eens, ik ken de intentie erachter niet en die kan ook best goed zijn. Dus ik zit daar fout maar ik ga dat niet onder het tapijt vegen.
Een verbod is eigenlijk ook niet goed te handhaven. En tegen de tijd dat kunstmatige intelligentie daadwerkelijk allebei is in plaats van vooral kunstmatig, vind ik het prima als niet uit neuronen bestaande intelligenties aan de discussie deelnemen. Maar zo ver zijn we nog lang niet.
Computergegenereerde teksten die niet nadien zijn nagezien en gecorrigeerd door iemand de de inhoudelijke technische fouten er uit haalt roepen bij mij grote irritatie op. Heck, misschien is andersom beter: een llm de taalfouten laten fixen maar van de inhoud (en schrijfstijl) laten afblijven. Het heeft z’n nut. Maar dat was eigenlijk niet de discussie die ik wilde voeren.
(Ik heb zelfs een gevoel dat ledlovers post deels AI assisted is, maar niet op een vervelende manier)
Op donderdag 20 juni 2024 13:48:31 schreef GJ_:
Ik stel voor dat we alle reactie mogelijkheden gewoon uitschakelen, in alle topics en de antwoorden voortaan volledig laten verzorgen door chatGPT.
Dat scheelt een boel van die onnodige emotionele reacties en het zou het einde betekenen van oeverloze discussies. Bovendien is er dan ook geen moderatie meer nodig. Gewoon achterover hangen en de reacties afwachten, wat willen we nog meer.
Je hebt technisch gezien nog gelijk ook
dan ook gelijk de startpost door GPT laten genereren voor de ultieme luiheid 
Serieuzer:
Wat willen we nog meer: praten met medemensen. En soms praten met een computer, maar dan wel weten dat het een computer is.
Edit:
Als ik een antwoord van een LLM wil vraag ik het wel aan een LLM. Die het dan in veel gevallen ook niet weet. Wat anecdotes:
GPT-3 kon me iig niet vertellen wie ‘te [plaatsnaam] had een kameel zijn bult, met waterchocola gevuld’ geschreven heeft , welke plaatsnaam het was, en hoe het gedicht verder gaat. Het hallucineert wat gedichtjes over kamelen en komt met een dichter in wiens oeuvre ik het niet kan terugvinden. (Ik weet het dus nog steeds niet…)
Terwijl het me typisch een taaldingetje lijkt wat een LLM moet kunnen. Jeugdboeken terugvinden op basis van een deel van het verhaal lukt ook niet.
Het weet ook niet welke mythologische figuur in 1 van de boeken van Douglas Adams aan de vloer gelijmd wordt en later in een badkuip met ‘alles’ de houtsplinters van zich afweekt, laat staan op welke blz. (Het was Thor, in ‘the long dark teatime of the soul’, het hallucineert Arthur Dent), of welk figuur erg van schone lakens houdt (Odin, zelfde boek, zelfde halucinatie).
Vraag het om een shift register anders dan de 74hc595 en het komt met level shifters, niet met een 4094, laat staan met andere types.
LLM’s zijn ergens goed voor maar ik heb nog niet helemaal uitgevonden waarvoor precies.
(Ze kunnen beter samenvatten dan ik, maar de info die ik zoek ontbreekt in de samenvatting. Ik wil details, daar ligt ‘t vast aan. Ze kunnen vrij aardig vertalen. En als ze fatsoenlijk aan bronvermelding doen zou het een zoekmachine kunnen zijn, maar ik ben al op dode of verzonnen/onbestaande links gestuit. En als ze met goede info komen is het een kopie van wikipedia en kan ik het beter daar opzoeken…)