Hier is de smps controller verdacht, deze is smd, als je dat niet kan solderen, wat raadt je hem dan aan ? Elco's vervangen en hopen dat het toch niet de smps controller is ?
De reden dat ik vaak aangeef wat nodig is, is om geen valse verwachting te scheppen waarbij een TS allerlei onderdelen gaat kopen, zijn PCB vernield met desolderen en dan alsnog zwaar gedesillusioneerd het board weg-gooid en nooit meer iets probeert te repareren of met elektronica te doen.
Maar ok, ik zal me voortaan aan de richtlijnen houden waarbij we een TS dom houden en alleen nog adviseren op de gok wat dingen te vervangen en ik zal vooral de "verboden" apparatuur niet meer vermelden want stel je voor dat iemand er achter komt dat er apparatuur bestaat waar je wel snel mee kunt zien dat een elco slecht is of dat een smps wel schakelt. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk... ![:(](/images/smilies/frown.gif)
Deze TS heeft in een ander topic (alle topics gaan over reparatie) al aangegeven een scoop te kunnen lenen en heeft ook een LCR meter gebruikt via zijn werk als ik het goed begreep) We kunnen aangeven wat een TS met een DMM moet meten, zo kun je dat ook uitleggen voor een scoop. Je koopt al scoopmeters voor een paar tientjes.
Ik heb ooit een smd IC met een naald gedesoldeerd en een gewoon IC in een autoradio op vakantie met gasbrander en spijker opnieuw gesoldeerd.