Herstelling voeding

Arco

Special Member

Is Q1 opengeploft?:

Dit soort ingegoten trafo's wordt vaak aangestuurd door een hele simpele oscillator met 2 transistoren.
Als die stopt om een of andere reden is het onmiddellijk afgelopen...
(Heb het gehad met een voeding voor een camping coolerbox 13.7v/80w)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

@fred101 Die componenten moeten los gemaakt worden veronderstel ik? Een LCR meter heb ik niet maar mijn DMM Fluke 175 heeft een 'capacitor-test'. Werkt dat ook? Met de halfgeleiders bedoel je D6, Q1, Q2, enz veronderstel ik?

Die halfgeleiders kun je als eerste test in situ meten, als ze short zouden meten moet je ze desolderen voor een definitieve meting. Dat zijn naast de smps regelaar de eerste verdachte.Als er D bij staat zijn het diodes, als er Q staat zijn het waarschijnlijk mosfets
Maar voor je dat allemaal gaat doen, kun je SMD solderen/desolderen ? Desolderen moet met hete lucht (er zijn truukjes om het met anders te doen maar die vragen behoorlijk wat ervaring.

Die elcos met een DMM meten heeft weinig nut. Een DMM capaciteit meting is alleen betrouwbaar bij gezonde elco's. Dit moet echt met een LCR meter of desnoods met een ESR metertje. Zonder kan wel maar dan heb je een scoop nodig om de rimpel te meten. Wat alleen kan als het ding minimaal nog enigszins werkt ;-) Die grote 200V elco's gaan zelden stuk. Het gaat om te secundaire maar ik denk niet dat die hier de (hoofd)oorzaak zijn. Meestal stopt een voeding pas helemaal als ze bol staan of geploft zijn.

Dit is een vrij simpele voeding. In de datasheet van de controller (waarschijnlijk dat IC) staat altijd uitgebreid uitgelegd hoe ze werken en ook een te adviseren applicatie schema. Veel ontwerpers nemen dat bijna 1:1 over.

Edit: Arco, dat zou kunnen, dan is dat IC waarschijnlijk een comparator want die zit vast aan die opto. Edit2: het is een 16 poter dus geen opamp/comparator

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@fred101 SMD solderen/desolderen kan ik helaas niet. De D6 en D7 geven in situ een short. Over de twee primaire elco's (de grootste) meet ik 325V.

@Arco Ik denk niet dat die ontploft is, ik heb een foto toegevoegd.

@RAAF12 Sorry, hier is de foto van de IC.

[Bericht gewijzigd door Bartoli op zondag 23 juni 2024 21:45:40 (12%)

Ik zie een elcootje dat mogelijk problemen kan geven door een te hoge ESR, C22.

RAAF12

Golden Member

https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/docus/2283/L659… Er staat wel een voorbeeldschema op pag. 31 van de pdf maar daar staan geen spanningen bij. Met een scope zou je wel kunnen kijken of er enig leven te bespeuren is op de pinnen. edit: Hmm als beginner aan een 230V circuit meten is niet verstandig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 23 juni 2024 22:14:48 (12%)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

gezien er geen schade lijkt te zijn, denk ik eerder aan een slechte soldering, wrs een smd onderdeel. ding is van 2016 dus elco's verwacht ik niet, rubycon is de slechtste niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op zondag 23 juni 2024 21:38:27 schreef Bartoli:
@fred101 SMD solderen/desolderen kan ik helaas niet.

Geen geschikte soldeer apparatuur, weinig kennis, niet genoeg meetapparatuur, dan heeft verder zoeken eigenlijk weinig zin. En idd, een 230V smps is geen beginners project. Het is een beetje als je automotor willen repareren met alleen maar een baco en hamer en geen idee hoe een motor in elkaar zit....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Als je weet wat je aan het doen bent heb je geen arsenaal aan apparatuur nodig, dan kom je met een koperen nagel en een spiritus brandertje al een eind ;)

fred101

Golden Member

Knap als jij daarmee smd kunt solderen en desolderen zonder schade aan te brengen.

Alles kan maar zo masochistische ben ik niet (en jij ook niet, als je echt tegen meet en soldeer apparatuur was had je zelf ook niks)

Ik wil minimaal een DMM, LCR meter en scoop. De eerste lijkt me duidelijk, de tweede om bij reparatie trafos, spoelen, condensators te testen. Knap als jij met alleen een dmm ziet of een elco nog goed is en of een trafo kortgesloten windingen heeft (zeker zonder scoop)
De scoop lijkt me ook duidelijk, zonder blijft het gokken wat er in je circuit gebeurd.
Als "tweede-lijn" een labvoeding en functie generator.

Sine

Moderator

Ik chargeer uiteraard een beetje. Vooral omdat ik je al heb zien claimen dat je voor een reparatie *minimaal* instrument X, Y en vooral Z nodig hebt, en als het eventjes kan ook nog Q.
Anders heeft het geen zin om er aan te beginnen. Dat is imho een beetje overtrokken.

Jan met de (defecte) voeding die een enkele keer wat wilt herstellen heeft dat echt allemaal niet nodig, zijn de elco's verdacht? Dan vervangen. Dat kost je een fractie van een arsenaal instrumenten die daarna nooit meer gebruikt worden.

Een scope heeft ook maar beperkte zin, ook dan moet je donders goed weten waarnaar je kijkt, en in het geval van elco's ... zie boven.

SMD solderen met een koperen nagel heb ik overigens nog nooit gedaan, wel met een soldeerpistool bij gebrek aan beter ;)

fred101

Golden Member

Hier is de smps controller verdacht, deze is smd, als je dat niet kan solderen, wat raadt je hem dan aan ? Elco's vervangen en hopen dat het toch niet de smps controller is ?

De reden dat ik vaak aangeef wat nodig is, is om geen valse verwachting te scheppen waarbij een TS allerlei onderdelen gaat kopen, zijn PCB vernield met desolderen en dan alsnog zwaar gedesillusioneerd het board weg-gooid en nooit meer iets probeert te repareren of met elektronica te doen.

Maar ok, ik zal me voortaan aan de richtlijnen houden waarbij we een TS dom houden en alleen nog adviseren op de gok wat dingen te vervangen en ik zal vooral de "verboden" apparatuur niet meer vermelden want stel je voor dat iemand er achter komt dat er apparatuur bestaat waar je wel snel mee kunt zien dat een elco slecht is of dat een smps wel schakelt. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk... :(

Deze TS heeft in een ander topic (alle topics gaan over reparatie) al aangegeven een scoop te kunnen lenen en heeft ook een LCR meter gebruikt via zijn werk als ik het goed begreep) We kunnen aangeven wat een TS met een DMM moet meten, zo kun je dat ook uitleggen voor een scoop. Je koopt al scoopmeters voor een paar tientjes.

Ik heb ooit een smd IC met een naald gedesoldeerd en een gewoon IC in een autoradio op vakantie met gasbrander en spijker opnieuw gesoldeerd.

Arco

Special Member

Een LCR meter moeten kopen voor één reparatie is geld weggooien... ;)
(beter dan alle elco's vervangen, ben je voor een tientje klaar)

Een scoop is voor een SMPS een dure en onhandige oplossing:
Zonder scheidingstrafo of differential probe heb je er niets aan dus die moet je ook nog aanschaffen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb in 15 jaar repareren maar een paar reparaties gedaan waarbij de elco's de oorzaak waren. Voor TV's ligt dat ongetwijfeld anders maar dit is geen oud PCB en er zitten goede kwaliteit elcos op. Dus vind ik persoonlijk het geen goed advies om altijd maar te roepen dat je blind elcos moet vervangen en daarbij je halve PCB uit elkaar trekt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 24 juni 2024 10:29:30 (27%)

Arco

Special Member

Ik heb in 15 jaar repareren maar een paar reparaties gedaan waarbij de elco's de oorzaak waren.

Klopt,

Elco's zou ook niet mijn eerste keuze zijn bij goed merk elco's (of ze moeten bol staan)
Ik gok op een van de mosfets of de condendsator daaraan.

Alternatief is om een goede (bvb Meanwell LRS-200-36) voeding van 36V 4A te kopen om deze oude defecte voeding te vervangen. Kost ongeveer 25 EUR en waarschijnlijk ook nog energie efficiënter in gebruik.

Als het puur 'de sport' is om deze voeding te herstellen dan zou ik eerst met een multimeter de FETs, Diodes enz. eens doormeten om te bepalen wat er kapot is. Als je echter geen tools heb deze te vervangen dan houd het daarna op.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
daandc

Golden Member

Op maandag 24 juni 2024 10:22:30 schreef Arco:
Een LCR meter moeten kopen voor één reparatie is geld weggooien... ;)
(beter dan alle elco's vervangen, ben je voor een tientje klaar)

Een scoop is voor een SMPS een dure en onhandige oplossing:
Zonder scheidingstrafo of differential probe heb je er niets aan dus die moet je ook nog aanschaffen.

Of je moet een handheld scope kopen op accu dan heb geen scheidingstrafo of differential probe nodig.

Maar als iemand er nog weinig sjoegen van heeft van een SMPS lijkt het mij ook meer op een zelfmoord missie. :P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Bij het repareren van een SMPS zou ik absoluut niet zonder scheidingstrafo en lamp-limiter (stroombegrenzer o.b.v. serie-gloeilamp) willen werken.

Een scope kan handig zijn, een DMM is een vereiste. M'n zelfbouw-ESR meter is zijn gewicht in goud waard. De LCR-meter kan ik me niet herinneren ooit voor een SMPS te hebben gebruikt. Maar als de OP niet kan (de-)solderen houdt het sowieso snel op.

Een SMPS is inderdaad geen goed project voor een beginner. Oh ja, en een veiligheidsbril opzetten, i.v.m. exploderende electronica en rondvliegende brokstukjes....

set SCE to AUX.

Op maandag 24 juni 2024 00:21:25 schreef fred101:
Knap als jij daarmee smd kunt solderen en desolderen zonder schade aan te brengen.

Alles kan maar zo masochistische ben ik niet (en jij ook niet, als je echt tegen meet en soldeer apparatuur was had je zelf ook niks)

Ik wil minimaal een DMM, LCR meter en scoop. De eerste lijkt me duidelijk, de tweede om bij reparatie trafos, spoelen, condensators te testen. Knap als jij met alleen een dmm ziet of een elco nog goed is en of een trafo kortgesloten windingen heeft (zeker zonder scoop)
De scoop lijkt me ook duidelijk, zonder blijft het gokken wat er in je circuit gebeurd.
Als "tweede-lijn" een labvoeding en functie generator.

Ik denk dat SINE bedoelt dat als er geen andere oplossing mogelijk is, je met een goed begrip van de techniek met uitsluitend een paar basis tools je heel ver kunt komen. Ik heb wel eens een situatie gehad dat er in een fabriek ergens midden in lapland (Finland) een kleine voeding uitgebrand was. Er kon niet even heel snel een vervanger geregeld worden. Dat zou twee weken moeten gaan duren. Toen heb ik met wat rekensommen op de binnenzijde van een rital kast een noodvoeding uitgetekend en gebouwd met een handvol (sloop)onderdelen en een oude goedkope draaispoelmeter die er toevallig lagen. Ze konden toen na een paar uur weer verder draaien. En dat scheelde ongeveer anderhalve ton per uur. En dat dan voor twee weken stilstand, en op de knieën naar de klant sorry zeggen. Ik heb toen mijn geld voor de zaak wel verdient.

Hier is het schema.

Je moet even op pen 12 van het ic meten (met een scoop met geïsoleerde probes) of daar een rimpel staat. Daar moet gewoon een stabiele gelijkspanning zonder noemenswaardige rimpel.

Op pen 13 en 9 moet je pieken meten.

Gebruik wel een scoop die op een of andere manier geïsoleerd is van het net. En let zelf ook goed op want het kan zijn dat de hele dut(=device under test) onder een spanning van 230 volt staat.

maartenbakker

Golden Member

Op maandag 24 juni 2024 10:05:47 schreef fred101:
Hier is de smps controller verdacht, deze is smd, als je dat niet kan solderen, wat raadt je hem dan aan ? Elco's vervangen en hopen dat het toch niet de smps controller is ?

De reden dat ik vaak aangeef wat nodig is, is om geen valse verwachting te scheppen waarbij een TS allerlei onderdelen gaat kopen, zijn PCB vernield met desolderen en dan alsnog zwaar gedesillusioneerd het board weg-gooid en nooit meer iets probeert te repareren of met elektronica te doen.

Maar ok, ik zal me voortaan aan de richtlijnen houden waarbij we een TS dom houden en alleen nog adviseren op de gok wat dingen te vervangen en ik zal vooral de "verboden" apparatuur niet meer vermelden want stel je voor dat iemand er achter komt dat er apparatuur bestaat waar je wel snel mee kunt zien dat een elco slecht is of dat een smps wel schakelt. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk... :(

Zodra gemeten is dat D6 en D7 in situ sluiting meten (als ik het goed begrepen heb, daar ga ik verder even van uit), zijn die eigenlijk de enige zinnige volgende stap in de reparatie. Ik vraag me af of dat wel echt klopt, en als de TS aangeeft ze niet los te kunnen solderen zijn de meetmogelijkheden simpelweg beperkt. In dat stadium is de SMPS controller niet verdacht en de scope niet nodig. Hier sluit ik me aan bij Sine, maak het niet ingewikkelder dan het is, en 1000 euro aan meetinstrumenten halen het niet bij inzicht in de schakeling. De laatste keer dat ik graag ter plekke voor tienduizenden euro's aan meetapparaten zou hebben aangeschaft, kwam dat puur doordat ik geen zak van de schakeling en signalen snapte... Al kan ik inderdaad niet garanderen dat ik met perfect begrip niet ook naar dure meters had moeten grijpen.

Maar terug naar de praktijk. Het eerste is de vraag: hoe is de sluiting gemeten. Als er geen sluiting inzit maar een meetfout is gemaakt, verlaten we dat pad weer, in plaats van uren naar een rode haring te gaan zitten vissen.

Vermoeden we na controle dat er inderdaad een sluiting is, dient de belasting losgekoppeld te worden (als dat nog niet gebeurd was) en de diodes opnieuw gemeten.

Als de sluiting dan weg is, zou er eventueel een probleem in het hek kunnen zitten. Als de sluiting er dan nog inzit, is het een kwestie van nieuwe voeding monteren, of iemand zoeken met een soldeerbout.

Ohja, als ik het goed zie, zou de sluiting in dit geval ook de secundaire elco's kunnen betreffen die achter D6 en D7 hangen ;-) Al ben ik volledig met je eens dat het onzinnig is om die dan maar op de gok te vervangen. Ook die zou je moeten uitsolderen om te kunnen testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op maandag 24 juni 2024 10:05:47 schreef fred101:

Ik denk dat Sine wil aangeven dat het weinig zin heeft een TS, die aangeeft een eerder beperkte kennis te hebben, en een schuchtere poging wil wagen de voeding aan de praat te krijgen te overladen met een batterij aan mogelijke meetapparatuur.

We zijn allemaal eenvoudig begonnen. In men prille tienerjaren enkel een (Hioki) analoge multimeter en een "toute electrique" soldeerboutje, nog met koperen punt.
Maar zelfs daarmee kon ik condensatoren testen, via de ballistische methode (kan met zowat iedere analoge multimeter).

En er is idd de kans dat TS de boel kapotrepareert, zo erg is dat niet, maakt deel uit van het leerproces.

Ik wil graag dit verhaal even terug opnemen. Ik heb een aantal van de dingen getest waarop mij specifiek werd gewezen:

C4 (AV R75 MKP 047 400 F7 15280033)(vlakbij de mosfets): C@120Hz:47,86nF D@120Hz:0,00
C22 (470µF Dmax: 0,16)(vlakbij de thyristor): C@120Hz 447µF D@120Hz:0,137.

Ik heb D6 en D7 (stps20h100C) in situ gemeten met de diodetest op de DMM. Tussen A1,A2 en K meet ik een spanningsval van 0,235V.

@Ex-Fietser: Ik meet effectief een pulse op 9 en 13 en een stabiele gelijkspanning op pin 12. Dit suggereert dat de controller nog correct functioneert? Nu lijkt het mij dat 1,66V vrij weinig als voedingspanning voor zo'n chip (van wat ik gezien heb bij anderen)

Ik heb beide mosfets Q1 en Q2 in situ gemeten: Q1: 44,3Ω (S-D), Q2: 54,4kΩ (S-D). Ik kan de gate niet activeren door een positieve spanning op de gate te zetten (omdat ze in het circuit zitten?)

Volgens mij is de ingangsspanning Vcc veel te laag (1,664V), in de datasheet staat dat die tussen 8,85V en 16V moet liggen (p8 in bijlage). Is het de taak van de Thyristor SCR om het controlecircuit te voeden?

blackdog

Golden Member

Hi,

Veel repareren of bouwen dan is dit stukje electronica betaalbaar en erg handig.
Jaja een LCR meter en kost maar ongeveer 35€, ga je maar 1x minder naar de kroeg zuipen. *grin*
Hier heb je veel langer plezier van en minder koppijn.

https://www.bramcam.nl/Diversen/LCR-Meter-01.png
.

Oja, de gene die denken dat je zonder na te denken alles "In Circuit" hierme te meten is, wil ik graag uit de droom helpen, nop!
Gewoon je grijze kwab gebruiken, je zal regelmatig onderdelen aan een kant moeten loshalen zoals weerstanden, spoelen en condensatoren voor een goede meting.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op donderdag 19 december 2024 17:48:13 schreef Bartoli:
Volgens mij is de ingangsspanning Vcc veel te laag (1,664V), in de datasheet staat dat die tussen 8,85V en 16V moet liggen (p8 in bijlage). Is het de taak van de Thyristor SCR om het controlecircuit te voeden?

Dus dan moet je uitzoeken hoe de "startup" van dat ding werkt. Meestal zijn er twee weerstanden in serie (om veilig de 300+ V aan te kunnen) en evt kunnen die afgeschakeld worden als er een extra wikkeling op de trafo zit die de VCC kan leveren.

Edit: Die twee 470k of de twee 220k weerstanden zijn kandidaten!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/