Op maandag 24 juni 2024 10:05:47 schreef fred101:
Hier is de smps controller verdacht, deze is smd, als je dat niet kan solderen, wat raadt je hem dan aan ? Elco's vervangen en hopen dat het toch niet de smps controller is ?
De reden dat ik vaak aangeef wat nodig is, is om geen valse verwachting te scheppen waarbij een TS allerlei onderdelen gaat kopen, zijn PCB vernield met desolderen en dan alsnog zwaar gedesillusioneerd het board weg-gooid en nooit meer iets probeert te repareren of met elektronica te doen.
Maar ok, ik zal me voortaan aan de richtlijnen houden waarbij we een TS dom houden en alleen nog adviseren op de gok wat dingen te vervangen en ik zal vooral de "verboden" apparatuur niet meer vermelden want stel je voor dat iemand er achter komt dat er apparatuur bestaat waar je wel snel mee kunt zien dat een elco slecht is of dat een smps wel schakelt. Dat kunnen we niet hebben natuurlijk... ![:(](/images/smilies/frown.gif)
Zodra gemeten is dat D6 en D7 in situ sluiting meten (als ik het goed begrepen heb, daar ga ik verder even van uit), zijn die eigenlijk de enige zinnige volgende stap in de reparatie. Ik vraag me af of dat wel echt klopt, en als de TS aangeeft ze niet los te kunnen solderen zijn de meetmogelijkheden simpelweg beperkt. In dat stadium is de SMPS controller niet verdacht en de scope niet nodig. Hier sluit ik me aan bij Sine, maak het niet ingewikkelder dan het is, en 1000 euro aan meetinstrumenten halen het niet bij inzicht in de schakeling. De laatste keer dat ik graag ter plekke voor tienduizenden euro's aan meetapparaten zou hebben aangeschaft, kwam dat puur doordat ik geen zak van de schakeling en signalen snapte... Al kan ik inderdaad niet garanderen dat ik met perfect begrip niet ook naar dure meters had moeten grijpen.
Maar terug naar de praktijk. Het eerste is de vraag: hoe is de sluiting gemeten. Als er geen sluiting inzit maar een meetfout is gemaakt, verlaten we dat pad weer, in plaats van uren naar een rode haring te gaan zitten vissen.
Vermoeden we na controle dat er inderdaad een sluiting is, dient de belasting losgekoppeld te worden (als dat nog niet gebeurd was) en de diodes opnieuw gemeten.
Als de sluiting dan weg is, zou er eventueel een probleem in het hek kunnen zitten. Als de sluiting er dan nog inzit, is het een kwestie van nieuwe voeding monteren, of iemand zoeken met een soldeerbout.
Ohja, als ik het goed zie, zou de sluiting in dit geval ook de secundaire elco's kunnen betreffen die achter D6 en D7 hangen
Al ben ik volledig met je eens dat het onzinnig is om die dan maar op de gok te vervangen. Ook die zou je moeten uitsolderen om te kunnen testen.