[BE] 230-400V transformator aansluiten

Ik heb een compressor die enkel op 400 volt kan draaien. Ik woon
In België en heb enkel het oude 3x220 tot mijn beschikking. Volgend jaar
Ergens gaan ze het net aanpassen maar ik zou voorlopig nog wel verder
Moeten kunnen. Ik heb van iemand een transfo gekregen die hier wel voor
Geschikt is denk ik. Nu staat op de compressor een uren teller die aftakt op een fase
En de N en dus op 230 werkt. Kan ik de transformator zodanig aansluiten dat dit mogelijk is?

Toon ook eens het plaatje van de compressor.
Zit er een ster/driehoek of een soft starter op?
Hoe zwaar zijn de hoofdzekeringen? en wat zit er nog meer achter de hoofdzekeringen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op zaterdag 21 september 2024 13:33:06 schreef Hunebedbouwer:
Toon ook eens het plaatje van de compressor.
Zit er een ster/driehoek of een soft starter op?
Hoe zwaar zijn de hoofdzekeringen? en wat zit er nog meer achter de hoofdzekeringen?

Zekering en of mespatroon, geen automaat.

Je zou kunnen kijken, testen dus of de compressor op 3 x 230 in driehoek genoeg vermogen heeft, dan sta-tie altijd in driehoek wat dan hetzelfde is als ster bij 3 x 400V.
Als dat voorlopig lukt dan kun je de tijd overbruggen tot de ombouw.
Aan de ander kant, als je een trafo hebt dan moet dat ook te doen zijn, kun je er een foto laten zien hier ?
Voor een iemand die weet wa-tie doet is dat eenvoudig.
( niet verkeerd bedoeld, ieder z'n vak )

Op zaterdag 21 september 2024 13:10:34 schreef timbo917:Ik woon in België en heb enkel het oude 3x220 tot mijn beschikking. Volgend jaar ergens gaan ze het net aanpassen

Aha, daar ben ik wel benieuwd naar, dat zal een hele operatie zijn, maar is al vaker gedaan.
Als je wil dan zou een verslag hier wel leuk zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, dat gaat niet werken.

Heel misschien kan het als je 3x230V in huis hebt.
Met 1x230 V gaat het echt niet lukken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Het gaat wel met een frequentieregelaar op 1 fase, die maakt er dan 3 fasen 230 van,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het kan best zijn dat ik een verkeerd advies geef. Maar als ik in deze situatie zou zitten, dan zou ik de transformator aansluiten en meten wat voor spanning er af komt.

Dus de 3x220V voedende kant aansluiten op de 230V klemmen van de transformator. Vervolgens op de 400V klemmen van de transformator meten wat er doorgezet wordt. Dat zal, gezien de voedingsspanning, iets van 380V moeten zijn. Je moet wel elke combinatie testen dus u-v en u-w en v-w (dat zijn drie metingen).

Als dit klopt dan kan je de compressor op de transformator aansluiten, maar let goed op dat de aarding van de compressor in stand blijft, met een voldoende aderdoorsnede en mechanische robuustheid.

Er is nog een (1) voorbehoud. Het is de vraag of de compressor genoeg heeft aan 3x380V of dat de nul ook gebruikt wordt voor het stuurgedeelte. Dat kan je herkennen aan het aantal aders in de kabel.

Zijn dat 4 aders dan zit je goed want dat zijn 3 fasen plus aarde.

Zijn dat 5 aders dan zijn dat 3 fasen plus de aarde plus de nul. Dat word lastig omdat de 400V kant van de transformator geen nulaansluiting heeft. Dat is met een 380-220 transformator wel op te lossen maar dat wordt meestal een partijtje knoeiwerk. Als dit het geval is dan kan je beter het geduld opbrengen tot het net is omgebouwd naar 3x400V. Succes..

Ik heb dus wel drie fasen maar alleen 3x220. De motor heeft inderdaad een ster/driehoek schakeling. Daar had ik nog niet aan gedacht,gebruikt die ook 230 voor de relais? Ik dacht dat het enkel de uren teller was.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op zaterdag 21 september 2024 14:43:04 schreef mel:
Het gaat wel met een frequentieregelaar op 1 fase, die maakt er dan 3 fasen 230 van,

Dan heb je nog geen 3 fase 400 Volt.

Maar we mogen nog steeds niet goed informeren....

Nog geen motorplaatje gezien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is niet zo duidelijk maar er staat driehoek 380 volt

Nog is voor alle duidelijkheid ik heb wel degelijk 3 fase thuis alleen 3x230 volt. Geen 3x400+N.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 september 2024 18:05:29 (47%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan zou het moeten kunnen.
3x230V naar je trafo, en dan 3x400V naar je motor.
Even met een ohmmeter uitmeten of het een scheidingstrafo of een autotrafo is.

Als het geen autotrafo is dan de secundaire Nul aan je aarde leggen.
Hou rekening met de flinke stromen die er kunnen lopen, met name de inschakelpiek van de trafo kan wel eens flink zijn.

Nominale stroom aan je 230V kant is 20 Ampere!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De uren teller die op 220 werkt afkoppelen dan? Heeft de ster/driehoek schakeling 230v nodig?

Op zaterdag 21 september 2024 16:57:31 schreef timbo917:
Nog is voor alle duidelijkheid ik heb wel degelijk 3 fase thuis alleen 3x230 volt. Geen 3x400+N.

Had je in de starterspost ook al vermeld, denk dat sommige het niet gezien hebben.
Motor is dus 5,5 kW en 12A bij 2800 en nog wat toeren per minuut.
Motor is voor de trafo geen probleem.

Alleen je hebt nog niet vermeld wat voor een voedingsgroep je beschikbaar hebt en of dit dan een zekering/mespatroon is of een automaat en welke waarde, aantal ampere.

Dan de relais is zo niet te zien, heb je een foto van hoe de originele voeding binnekwam ?

Dit type relais is museumwaardig, erg oud.
Op het spoellichaam van relais staat de spanning vermeld, misschien kan je daar een foto van maken.

Oud relais hoeft helemaal geen probleem te zijn, oudere typen zijn vaak iets overgedementioneerd.
Nieuwe spul is vaak precies tot achter de komma uitgerekent.

Het stopcontact is beveiligd met een automaat van 20A.
De voedingskabel van het stopcontact komt toe op de rst klemmen die je ziet op de foto. De N geleider gaat naar een contact een beetje verder.

Ik heb de spanning gemeten en ik heb onbelast 400v tussen de fasen. Een N aansluiting zit er niet aan de 400v kant. Aan de 230 kant is er wel een N klem.

Dat vind ik dus verwarrend,op het typeplaatje van de transfo staat omkeerbaar. Maar er is maar 1 N klem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 september 2024 18:05:02 (26%)

Schakelschema YN0 betekent dat het om een autotrafo gaat.
Volgend topic ging over eenzelfde trafo
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160449

Juist die andere post is gelezen. Nu nog is gaan meten. Als ik meet tussen de N klem en een fase van de 400v kant meet ik 230v. Nu is de vraag mag ik de N van mijn 400v stopcontact op deze N klem aansluiten. Als ik het goed begrijp heeft een autotransfo dit N punt gemeenschappelijk? Die uren teller gaat zeker geen grote stroom verbruiken.

de trafo is iig een stuk nieuwer als de compressor, die haalt vlot 50 jaar zo te zien. dat is gunstig, want de inschakelstroom van de trafo is dan al minder, de motor van de compressor zal echter een beste stroom trekken, is nog voor 380V gewikkeld. de motor is een 380/690V model dus dat die ster driehoek erop zit helpt wel. of de trafo die C20 automaat niet laat trippen is de vraag maar. dat is een kwestie van testen, evt op een lange kabel gebruiken wat de piekstromen wat dempt.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 september 2024 18:58:18 (99%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De N kan je gewoon gebruiken ook voor de 400 kant.

Maar, je moet een splitsing maken tussen je relais sturing en motor voeding.

Motor heeft de 3x400Vac kant van je trafo nodig.
Sturing, relaisspoelen hebben 230Vac ac nodig.
De N is dan enkel voor je relais spoelen nodig, motor heeft het niet nodig.

Je hebt dus een 1x230/220 Vac nodig voor de sturing van je relais.
Kan je dus gewoon doorlussen van 1 van de inkomende 3x230/220Vac van je trafo.

Opsplitsen van hoofd en stuurstroom (relais) zal ergens moeten gebeuren waar nu je RST draden binnenkomen, nulaansluiting (blauwe) hoef je niets aan te wijzigen. kun je hergebruiken.

De compressor is aangesloten via een stekker,dan word dan moeilijk denk ik. Kan ik gewoon de 220 die ik meet tussen de N en een 400v fase niet gebruiken voor de stuurrelais? Dan kan ik d N gewoon aansluiten zoals een gewone 3x400+N.

Op zaterdag 21 september 2024 19:46:32 schreef timbo917:
De compressor is aangesloten via een stekker,dan word dan moeilijk denk ik. Kan ik gewoon de 220 die ik meet tussen de N en een 400v fase niet gebruiken voor de stuurrelais? Dan kan ik d N gewoon aansluiten zoals een gewone 3x400+N.

zit er een 5 polige stekker aan de compressor dan? dan gewoon een 5 polig wcd of contra stekker aan de trafo maken zodat je de nul ook hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat wou ik inderdaad doen. Was gewoon niet zeker of ik de N klem mocht gebruiken voor de 230 nodig voor de relais. Ik ga het zou is aansluiten en dan probeer ik het eens.

Even opletten zoals ik de trafo schakeling begrijp.
https://cdn.prod.website-files.com/6118df55b86b1678cbb27c96/61191a0764…

Heb je primair 3x230Vac en een sterpunt wat je als N kunt gebruiken.
Door dat dit een type auto/spaartrafo is heb tussen het sterpunt en de primaire 400Vac gewoon 400Vac staan.
Dat is zoals ik het tot nu toe begrijp, of zit ik compleet mis ??

Geen idee maar ik heb het uitgemeten met de multimeter en ik had 220v tussen een 400v fase en de N klem.

En wat meet je tussen de 400Vac klemmen.
Heb je toevallig je 3x230 aangesloten op de 400Vac kant ?