[BE] 230-400V transformator aansluiten

Ik weet niet of je weet hoe er omgeschakeld wordt, maar de hele straat gaat spanningsloos (alle stoppen er uit). Dan doen ze een hipot test of er echt niets meer aangesloten is. Dan schakelen ze om en wordt iedereen z'n stoppenkast omgebouwd. (preparaties dus al gemaakt.)

Je moet dus aanwezig zijn op de dag van omschakelen en de stoppenkast moet voorbereid zijn op de nieuwe situatie. Dus die trafo er tussenuit klussen is 1 van de weinige dingen die je kan doen als je TOCH thuis moet zijn en geen stroom hebt... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Daar hadden we in het Delftse dhr Ritmeester voor. Die begeleidde de ombouwprojecten.

Bedankt voor de info. Ze gaan dus inderdaad grote werken doen in de straat waarbij alle nutsvoorzieningen vernieuwd worden. Er zal (hoop ik) toch wel enige info volgen hoe het allemaal in zijn werk zal gaan? Maar een ding weet ik zeker,er komt 3x400-+N. Helemaal ondergronds.

Daarstraks de transfo aangesloten en de compressor in het stopcontact gestopt. Druk op de knop en helemaal niets. Na een tijdje zoeken de relais handmatig bediend en de compressor heeft gedraaid. Er is dus nog iets mis met de sturing vermoed ik. Wel vreemd want de compressor was zogezegd werkend afgekoppeld. Ik heb hem zelf niet zien draaien natuurlijk en de sturing is inderdaad antiek. Zou dus wel is defect kunnen zijn.

revado

Honourable Member

Plaats eens een foto van de binnenkant van de stuurkast en ster driehoekschakelaar.

Hierbij een paar foto’s. De voeding is ok,heb het uitgemeten. 380 op de fasen en 220 tussen de fasen en de N.

Druk eens op het riset knopje van thermische beveiliging.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

En zit er op de pressostaat een knop om deze uit te zetten?

Er zit inderdaad een drukschakelaar op die volgens mij de compressor stopt als hij 200 bar heeft bereikt. Op het rode knopje heb ik al gedrukt zonder resultaat. Ga het dinsdag overdag nog is op mijn gemak bekijken,het was laat gisteren en al donker dus alles met de looplamp.

Ok,de stuurkast werkt dus niet. Het is vreemd. Als ik de hoofd contactor manueel indruk blijft deze aangetrokken. Als ik dan de ster of driehoek contactor manueel indruk draait de compressor,laat ik deze los stopt hij. Als ik dan op de stop knop druk schakelt de hoofdcontactor uit. Als ik op de startknop duw gebeurt er helemaal niets. Ja iemand me helpen hoe dit antiek systeem juist aangesloten moet worden?

wat is je spoel spanning van de relais en klopt die wel? klinkt alsof je te weinig spanning krijgt om die in te laten schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het goed heb dan zijn deze tussen de N en de fase aangesloten en dus op 220v. Dat meet ik ook.

Met alle respect maar dit wordt een klus voor iemand met de nodige kwalificatie die terplaatse komt.
Verder beoordeel ik volgens het typeplaatje deze motor ook niet geschikt voor ster driehoek maar ik zie natuurlijk niet hoeveel draden er uitkomen

De motor is wel degelijk een ster/driehoek motor. Ik heb er mij in verdiept en weet ondertussen hoe de ster/driehoek schakeling zou moeten werken,probleem is dat ik geen aansluitschema heb van deze oude schakeling. Denk dat ik is ga rondkijken en naar een iets modernere schakeling op zoek ga. Heb er op marktplaats een paar gezien. Iedereen toch al bedankt voor de info! Word vervolgd!

revado

Honourable Member

Bij die oude magneetschakelaars staat de spanning op de spoel meestal.
Dat kan je zien aan de zijkant onder de schoefjes, dat is open.

Als ik de hoofd contactor manueel indruk blijft deze aangetrokken.
Als ik dan op de stop knop druk schakelt de hoofdcontactor uit.

Fout in startkring, startknop mss?

Als ik dan de ster of driehoek contactor manueel indruk draait de compressor,laat ik deze los stopt hij.

Probleem met tijdrelais of vergrendeling ster/driehoek?

Ik heb er mij in verdiept en weet ondertussen hoe de ster/driehoek schakeling zou moeten werken,probleem is dat ik geen aansluitschema heb van deze oude schakeling.

Zelf het schema optekenen zodat je niet met de natte vinger moet foutzoeken.

Denk dat ik is ga rondkijken en naar een iets modernere schakeling op zoek ga.

Als dat ding 188h op de teller heeft mss een haalbaar nostalgisch project om mss enkel de bedrading te vernieuwen na het opstellen van een schema.

iets modernere schakeling op zoek ga. Heb er op marktplaats een paar gezien.

Anderzijds is een 2dehands sterdriehoek, FO, softstart, ... ook wel leuk.

Iedereen toch al bedankt voor de info!

Graag gedaan...

Waar is de nul allemaal mee verbonden? Als dat alleen de uren teller is, kan de sturing 380 Volt zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Op woensdag 2 oktober 2024 12:56:20 schreef Hunebedbouwer:
Waar is de nul allemaal mee verbonden? Als dat alleen de uren teller is, kan de sturing 380 Volt zijn.

Vandaar mijn vraag eerst op de spoelen te kijken van de magneetschakelaars.
Of er een paar foto's van te maken.

Ik heb het geheel aan de praat gekregen. Er bleek een draad afgebroken van de sturing. Nu heb ik wel het probleem dat de compressor na een kleine 10 min draaien afslaat omdat de automaat afspringt. De automaat is 20 ampere. Ik heb de stroom gemeten voor de transformator met de stroomtang en het is op het randje. Ik meet 18,6A als de compressor op druk is en dus volbelast. Dat zou normaal toch nog net moeten gaan niet? Automaat te gevoelig?

Ik heb de stroom gemeten voor de transformator

Ik zou na de automaat meten.
Hangt er nog wat meer op de automaat?
Na 10min zou betekenen dat je rond 1,2xIn zit of 24A.
De motor op vollast trekt 12A, dat wordt primair minstens 12 x 1,73 = 20,7A

Ik meet na de automaat. Op de automaat staat alleen de compressor. Mijn ampere tang is van fluke dus zou normaal wel vrij correct moeten zijn.

Als je pech hebt dat de automaat een behoorlijke afwijking heeft helpt vervangen maar het blijft flirten met de grens.
Als je geluk hebt is de kabel 4mm2 en dan mag je de automaat vervangen door een C25.

Denk dat dit inderdaad de beste oplossing zal zijn. Ik ga de bedrading vervangen naar 4,en een zwaardere zekering installeren. Zal volgens mij anders problemen blijven geven.