Ik ben wat aan het prutsen voor een electronica-knutselproject-voor-kidz en gebruik daarbij een PIC10LF320.
Dit ding kan als 'ie in sleep is, extreem weinig stroom gebruiken, datasheet heeft het over 20nA @ 1.8V. Ik gebruik een CR2032 celletje dus de stroom is wat hoger, maar de hoop is dat de schakeling het in sleep vele maanden volhoudt op zijn knoopcelletje.
Om een processor zo zuinig te krijgen is wel een uitdaging. Dingen als brown-out detector niet inschakelen. Bij sleep op de hoofdoscillator blijven lopen want die wordt stilgezet, de 31 kHz "standby oscillator" kost je meteen 500 nA. Je moet met zo'n PIC processor allerlei dingen in-en uitschakelen om 'm zuinig te krijgen, en het is een hoop try-and-error.
Probleem is "hoe meet je die stroom". Stroom meet je met een stroom meter, en die dingen hebben een inwendige weerstand. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een multimeter gevonden heb met 3 uA volle schaal, maar de inwendige weerstand van die meter is aanzienlijk: met die meter in serie met de voeding initialiseert de processor niet (dat kost teveel stroom voordat de processor in sleep gaat.
Wat ik nu doe is de meter kortsluiten tot de schakeling in rust is, dan kortsluiting verwijderen en meten.
Ik vraag me af of er een handigere oplossing is. Wie "heeft dit ook wel eens gedaan" en iets briljants bedacht hiervoor?