Meetapparatuur voor verifieren "extreme low power standby" stroom?

fred101

Golden Member

Ah zo, daar heb je waarschijnlijk gelijk in, maar zo'n u-current heeft een heel laag burden voltage. Als je met 3V3 voedt heb je 300mV speling. Mijn Keithley doet bv maar max 15mV maar die u-current geeft nog minder.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op vrijdag 4 oktober 2024 12:31:33 schreef fred101:

Kees, als het gaat om sleep, dan trekt de schakeling uA en trekt nauwelijks een burden voltage. Of zie ik iets over hoofd?

alvorens hij in sleep mode gaat zal ie veel meer stroom trekken, vandaar eerst een brugje over de nA-meter, en pas losmaken eens het ding in sleep is.

bij de Keithley bvb kan je de ingang op short zetten om een te grote spanningsval tijdens het opstarten van de testschakeling tegen te gaan.

alvorens hij in sleep mode gaat zal ie veel meer stroom trekken, vandaar eerst een brugje over de nA-meter, en pas losmaken eens het ding in sleep is.

Dat is precies het probleem. De processor trekt dan zoveel dat de spanning teveel in elkaar stuikt en de processor niet start.

Met klemmen overbruggen, programmeren / starten, klemmen los en dan kijken. En je dan verbazen waarom _(&*(_&(*) het ding stroom blijft trekken, tot je de config / software hebt aangepast en de stroommeter links in de hoek blijft als je de klem losmaakt...

elmowww

Golden Member

Voor dit soort dingen ben ik heel blij met mijn joulescope.

Al voor meerdere projecten goed gebruikt! Vooral snel schakelen tussen ranges

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik zou een (scottky) diode parallel aan de meter zetten.

Ik gebruik voor dit soort metingen gewoon mijn normale multimeter. Maar dan dus in VOLT stand. Als je parallel aan de scottky 0.1V als maximum aanneemt en meer als "OL" afleest (out of range), dan is met 10M aan meetweerstand de full-scale iets van 10nA.

Je CPU moet dan dus wel "redelijk" draaien met zeg "tussen de 2.9 en de 3.2V". Omdat je sleep-verbruik bij 1.8 is opgegeven, lijkt me dat dit wel het geval is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Van de µCurrent Original heb ik nog wat zelfbouw kitjes liggen voor de verkoop, als je interesse hebt moet je even een pm sturen.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

In "analog trouble shooting" van Bob Pease staat ook een stroommetertje in die zelfde stijl. Heeft ook een vrij groot bereik maar ik dacht niet tot in de mA. EDIT 1pA tot 1mA

Qua burden voltage is de makkelijkste manier om te voeden vanuit een voeding met sense aansluitingen.

In dat elector artikel zie je ook hoe lastig het is om pA te meten. Een kapotte gloeilamp trekt al 100pA stroom. Je gaat daarbij rare resultaten krijgen door lekstromen en RFI/EMI.

Bij mijn HP hoort een hele speciale kabel (die ik helaas niet heb) omdat de lekstroom aan de buitenkant van de isolatie anders hoger is dan de te meten stroom door de geleider.

Ik moest bij een KV divider restauratie de lekstroom weerstand meten. Dat heb ik met die HP gedaan (op 1000V). De vereiste waarde bereikte ik pas nadat ik het hele apparaat met ipa had schoongemaakt en het ding op teflon blokken had gezet. De lekweerstand moest 1x1014 zijn. Ik kwam niet verder dan 1x1012 Als ik goed reken is dat 1nA terwijl het 10pA moest zijn. Die 1nA was voor een groot deel de lekstroom over de isolatie weerstand van mijn meetkabel. Plaatjes van de kabel en meter: https://www.pa4tim.nl/?p=2269
Hij meet 50fA tot 20uA. Ze gebruiken daar een speciale diode voor.

btw, dit zijn isolatie lek meters niet bedoeld als alternatief voor de uCurrent die hij besteld heeft. En omdat daar zijn probleem mee is opgelost heb ik toch wat info over deze lekweerstand meters geplaatst omdat het gewoon interessante technieken zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs