NL: Aarding badkamer: Heb ik wat gemist ?

Hallo Circuits Online,

Mijn zus heeft een andere woning gekocht en, zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is, word gelijk de badkamer en de keuken vervangen. Aannemer gevonden: die had een vast iemand voor de installaties (ventilatie, cv,gas, elektra en water). Dat was goed, alleen ik als broer moest het elektra gaan doen.

Vanmorgen werd ik gebeld door de aannemer dat de stucker een week eerder kwam en dat de wanden van de badkamer maandag gesloten worden. Of ik vandaag mijn werkzaamheden wilde doen. Geen probleem, echter blijkt de badkamer te groot te zijn en heb ik niet voldoende blank aardraad (4mm) om alles potentiaal te vereffenen. Ik vertelde dus dat ik het niet voor woensdag ochtend af had. (Maandag bestellen, dinsdag leveren en plaatsen. Ik moet ook nog werken...). De aannemer en de installateur waren heel verbaasd dat ik aardedraad nodig had. Waarvoor dan ?

Ik heb (ooit) geleerd dat er een centraal punt moet komen bij de wasbak. Deze word apart gevoed vanaf de centrale aardrail in de meterkast. Hiervandaan moet alles met een apparte leiding vereffent worden. Kranen aan het metalen frame, het bad, de metalen douche drain, een aardmat en een losse aarde vanaf het stopcontact bij gebrek aan een centraaldoos. De vloer is al afgesmeerd, nog niet betegeld. Ik zou dus ook nog een stukje vloer moeten openmaken voor de drainaarding en aarding van het net waarop de vloerverwarming (CV) was aangebracht.

Beide heren keken me aan alof ik gek was. Dit wordt nooit gedaan. En al helemaal niet de vloer opnieuw openmaken. Het bleek dat de installateur (nieuwe Nederlander en daarom) een avondcursus had gehad en daarbij was hem geleerd dat er alleen een lasdoos onder de wasbak moest komen met een draad naar de centraaldoos. Dit heeft hij een paar keer gemaakt en daarna tot de conclusie gekomen dat dit onzinnig was en daarom deed hij dit ook niet meer. Kortom totaal geen extra vereffening/aarde meer in de badkamer. "Dus dan word er niets vereffent ? En als er nu ergens spanning op komt te staan?"vroeg ik hem. "Dat kan niet: Alles is van kunststof." "En de metalen drain en kranen dan ?" "Die zijn aangesloten met kunststof leidingen en kunnen niet geleiden."

En daar is de discussie blijven steken. Vooral het stukje dat hij het bij de avondcursus zo heeft geleerd verbaast mij. Heb ik daarom wat gemist ? Zijn de regels inmiddels veranderd ? Ik zal niet ontkennen dat ik het erg zou vinden als ik geen vereffening meer hoef aan te leggen. :)

Beide heren keken me aan alof ik gek was. Dit wordt nooit gedaan.

Lees: 'wij doen dit nooit.'

Aannemer van het type 'Buurman & Buurman'?

Ik was ook even verbaasd over dit verhaal. Daarom voor de zekerheid eventjes 'vereffening badkamer' ingetypt in een zoekmachine, en de resultaten laten er weinig twijfel over bestaan over de noodzaak van vereffening volgens NEN1010.

https://groepenkast-meterkast-vervangen.nl/downloads/Aarding%20badkame…
https://www.ew-installatietechniek.nl/artikelen/open/wanneer-waarom-en…
https://hanzestrohm.nl/hemmink/blog/interpretatie-van-de-nen-1010-en-n…
https://www.klusbeter.nl/elektra-en-verlichting/aarde/aarding-in-de-ba…

Etc. etc.

set SCE to AUX.

dan steek er 2,5mm2 vd geelgroen parallel heen, niet afknippen aan het CAP, maar doorlussen. als het er maar inzit, als E installateur kun je toch achter de W boer en stucadoor aan blijven lopen.

pas nog een woning met pijp en dozen voorzien, ik zag de geboorde dozen in de badkamer, zei tegen mn collega, niet iets vergeten hier? ach ja het CAP vergeten ging het.

en idd best wel eens heeft een recente badkamer geen cap, zeker als het bouwbedrijf frotten BV is. alles moet snel en uiteindelijk word in de haast het eea vergeten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Paulinha_B

Honourable Member

@testman: "Frotten BV", ik kom niet meer bij van het lachen _/-\o_ !
@testman: uw pragmatische benadering klinkt erg zinvol, ook al omdat
@nonius: NEN1010 zal dan wel duidelijk zijn, maar is toch niet bindend voor een privewoning?
@topicstarter: een prima idee van u om hier uw licht op te steken, en mijn compliment voor uw helder en verzorgd geschreven bericht!

helaas is frotten BV dan maar een grapje, helaas is dat toch realiteit. met regelmaat zijn er aanvaringen of gebakkelei op bouwen omdat er niet word geluisterd of gevraagde info op tijd gegeven word, niet alleen van het bouwbedrijf, maar ook van de W boer en eigenaren. uiteindelijk trek je toch aan het kortste einde, want het moet er toch in komen, vergeten loze buizen, dozen en andere dingen. menig collega weet dit bij bepaalde bedrijven, en legt al ruim buizen in het dek om later toch nog iets te kunnen.

@nonius: Bedankt voor de links. Hier heb ik wat aan. Conclusie: wat de mannen zeggen is niet helemaal onwaar, maar moet aangepast worden naar de omstandigheden.

Zo hoeven in mijn geval dus inderdaad het kunststof bad en de kranen (op houten staanders en met kunstof pijp) niet vereffent te worden. Wel de aardmat, stalen drain (want in beton) en (nieuw voor mij) appart de wcd wasmachine droger naar het cap getrokken worden. Blanke draad naar de mk hoeft ook niet, alleen een 2,5mm vanaf het algemeen wasbak wcd. (er is immers geen centraaldoos)

Dit gaat wel lukken. Bedankt.

kunstof leiding met metalen binnenkern ( vaak alu ) dient weer wel geaard te worden of als de leiding minder als 500Kohm de meter doet dacht ik.

De gebruikte leidingen hebben inderdaad een aluminium laag, maar zijn echter gekoppeld met kunststof koppelingen. Dus ze zijn niet geleidend met elkaar.

Maar ik heb hier al eens eerder over nagedacht: hoe zou ik dat kunnen doen ? Het lijkt me onwenselijk om de buitenschil eraf te halen om bij de aluminium laag te komen. Hiermee verliest de leiding druk cappaciteit ?? :S

Op zaterdag 16 november 2024 22:09:27 schreef Blauw Lampje:
De gebruikte leidingen hebben inderdaad een aluminium laag, maar zijn echter gekoppeld met kunststof koppelingen. Dus ze zijn niet geleidend met elkaar.

Maar ik heb hier al eens eerder over nagedacht: hoe zou ik dat kunnen doen ? Het lijkt me onwenselijk om de buitenschil eraf te halen om bij de aluminium laag te komen. Hiermee verliest de leiding druk cappaciteit ?? :S

simpel, een leiding klem erom zetten of aan de kraan zelf aarden. het gaat immers erom dat het water kan geleiden wat erdoor loopt en zo een isolatie lek in bijv de boiler of cv ketel, secundaire bliksem ontlading door kan geven.

Jinny

Golden Member

Blauw Lampje, jouw verhaal is net de reden dat ik gestopt ben met particuliere verbouwingen.
Als er dan toch iemand oprookt, dan niet in een installatie waar ik met mijn vingers aan heb gezeten.
Als die gast in een avondcursus van 3, 4 weken? het kan leren, waarom ben ik dan totaal 7 jaar naar school geweest voor dit vak?

Ik ben daarmee gestopt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het gaat immers erom dat het water kan geleiden

En dit is dus precies waarom je de metalen delen in de badkamer moet aarden, kunststof leiding of niet.

@Jinny, same here, ik doe het alleen nog voor mezelf, en de pipo's van frotten BV komen niet eens aan de deur, laat staan binnen.

En iedereen die denkt dat het wel meevalt, lees dit nieuws maar eens.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/685616/ik-vond-janneke-doo…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op zaterdag 16 november 2024 21:48:50 schreef Blauw Lampje:
Zo hoeven in mijn geval dus inderdaad het kunststof bad en de kranen (op houten staanders en met kunstof pijp) niet vereffent te worden.

Ik heb nog geleerd dat elke vreemde geleider vereffend moet worden en dat staat ook in de documentatie waar hier naar gelinkt wordt.

Speel hier niet mee! Het is al té vaak fout gegaan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

in het geval van boxtel wat hier vaak word aangehaald was dan ook alles wat fout kon zijn ook wel fout. aarding was er niet, sluiting aarde met fase op een afgeknipte kabel naar buiten, geen aardlek en ouwe meuk installatie onderhouden door een verhuurder die er niet veel om geeft, dat laatste is een standaard. heb je geen hoofdaarding meer, maar wel het betonijzer geaard, dan is het nog niet heel slecht, hetzelfde met een geaarde gas of waterleiding naar de schuur, is het nog iets. een aardlek die ook werkt ook een heel verschil, wel een 30mA want een 500mA zorgt ook voor een dela taxi.

De aannemer behoort het ook te weten, staat ook in het bouwbesluit en is dus verplicht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
keebrev

Special Member

het gaat immers erom dat het water kan geleiden ...

...en hier ga je weer de mist in...E&W Installatietechniek, van de 2e link van @nonius.
Een Handige Harry leest dat water niet geleidt, en leest niet verder, dus...

Hoe gaat dat in België ?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Dit is waat je krijgt als je voor de regels moet betalen. Zol wordt het als particulier erg lastig om een document te laten zien. Ik denk ook niet dat elke zelfstandige elektricien in bezit is van de NEN1010 en de NEN3140.

Ik vraag me wel af of het handig en nodig is om de vloer open te maken. Kan dat makkelijk zonder de vloerverwarming te beschadigen?

Verder kan ik me wel voorstellen dat er af en toe iets weggelaten wordt zoals een lasdoos onder de wasbak. Ook zal het wel waar zijn dat door die kunststof leidingen de kans op spanning op de kraan nihil is. Maar aarde hoort wel in je badkamer.

Op zondag 17 november 2024 09:06:33 schreef keebrev:
[...]

[bijlage]

...en hier ga je weer de mist in...E&W Installatietechniek, van de 2e link van @nonius.
Een Handige Harry leest dat water niet geleidt, en leest niet verder, dus...

Hoe gaat dat in België ?

en hoe geleidend het water lokaal is, is ook verschillend. oppervlakte water ( midden NL ) of grondwater ( zuiden ), gietijzer of tyleen hoofdleidingen helpen daar bij. echter heb ik nog nooit gehoord van een dode door een niet vereffende kraan op kunstof leidingen in een badkamer waar verder alles is vereffend. dan krijg je weer, men had aan de andere kant van de muur een schroef door de fase gedraaid tegen de kraan aan en dat is wel dodelijk..

Hmmm.. het word er allemaal niet echt duidelijker van. Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf: Alles vereffenen, kunststof leiding of niet. (Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

Wat betreft de aannemer, hiermee heb ik nog even contact gehad. Hij had zoiets van "Als dat de regels zijn moet je dat doen." Hij gaat wat werkzaamheden veranderen en woensdag ochtend is goed. 8)7 Op de vraag waarom hij dit niet wist gaf hij aan dat hij af gaat op de expertise van de installateur . Hij kan onmogelijk alle regelgeving weten en gaat ervanuit dat de installateur de bepalingen kent. Als die dan met deze informatie komt, wie is hij dan om dit in twijfel te gaan trekken. Ieder zijn vak.

keebrev

Special Member

(Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

vertind. Koper en kalk gaan niet samen door één deur.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Dat de vloer nog niet betegeld is kun je de aardmatnog op de vloer maken .
Dan kunnen ze dat weer vlak maken met egaline en daar de tegels op plakken.
Dan hoeft er ook niet in de vloer gekapt te worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Zo hoort het ook.
Mat recht onder de tegels, en daaronder eventueel een electrische vloerverwarming.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op zondag 17 november 2024 10:14:53 schreef Blauw Lampje:
Hmmm.. het word er allemaal niet echt duidelijker van. Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf: Alles vereffenen, kunststof leiding of niet. (Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

Die Alpex of Alupex of hoe je het ook wil noemen: het aluminium dat er in zit komt niet in aanraking met de kranen of radiatoren en al zeker niet met water. Zinloos als je die wil aarden (vereffenen).

Dan heb ik nog een vraagje dat ik al eerder heb gevraagd in andere topics, maar nog nooit een antwoord op gekregen. Indien jullie volgens de NEN1010 toch alle kranen moeten aarden (vereffenen) in de badkamer, zelfs bij het gebruik van Alpex, hoe aarden (vereffenen) jullie bijvoorbeeld een douchekraan in een betegelde douche? De praktische kant. Met andere woorden hoe werken jullie dit esthetisch weg?

En als die onzichtbare kant echt onzichtbaar is? Dus als de leidingen in de muur zijn gefreesd en aan de andere kant van de muur wonen de buren?

Ik vind dat Robbe wel een punt heeft. Er wordt veel met regeltjes geschermd, maar als het aankomt op de praktische uitvoering dan is het bijna onmogelijk om daar voorbeelden van te vinden

Jinny

Golden Member

De ethische kant maak ik me nooit erg druk om...
Niet mijn probleem