Hallo Circuits Online,
Mijn zus heeft een andere woning gekocht en, zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is, word gelijk de badkamer en de keuken vervangen. Aannemer gevonden: die had een vast iemand voor de installaties (ventilatie, cv,gas, elektra en water). Dat was goed, alleen ik als broer moest het elektra gaan doen.
Vanmorgen werd ik gebeld door de aannemer dat de stucker een week eerder kwam en dat de wanden van de badkamer maandag gesloten worden. Of ik vandaag mijn werkzaamheden wilde doen. Geen probleem, echter blijkt de badkamer te groot te zijn en heb ik niet voldoende blank aardraad (4mm) om alles potentiaal te vereffenen. Ik vertelde dus dat ik het niet voor woensdag ochtend af had. (Maandag bestellen, dinsdag leveren en plaatsen. Ik moet ook nog werken...). De aannemer en de installateur waren heel verbaasd dat ik aardedraad nodig had. Waarvoor dan ?
Ik heb (ooit) geleerd dat er een centraal punt moet komen bij de wasbak. Deze word apart gevoed vanaf de centrale aardrail in de meterkast. Hiervandaan moet alles met een apparte leiding vereffent worden. Kranen aan het metalen frame, het bad, de metalen douche drain, een aardmat en een losse aarde vanaf het stopcontact bij gebrek aan een centraaldoos. De vloer is al afgesmeerd, nog niet betegeld. Ik zou dus ook nog een stukje vloer moeten openmaken voor de drainaarding en aarding van het net waarop de vloerverwarming (CV) was aangebracht.
Beide heren keken me aan alof ik gek was. Dit wordt nooit gedaan. En al helemaal niet de vloer opnieuw openmaken. Het bleek dat de installateur (nieuwe Nederlander en daarom) een avondcursus had gehad en daarbij was hem geleerd dat er alleen een lasdoos onder de wasbak moest komen met een draad naar de centraaldoos. Dit heeft hij een paar keer gemaakt en daarna tot de conclusie gekomen dat dit onzinnig was en daarom deed hij dit ook niet meer. Kortom totaal geen extra vereffening/aarde meer in de badkamer. "Dus dan word er niets vereffent ? En als er nu ergens spanning op komt te staan?"vroeg ik hem. "Dat kan niet: Alles is van kunststof." "En de metalen drain en kranen dan ?" "Die zijn aangesloten met kunststof leidingen en kunnen niet geleiden."
En daar is de discussie blijven steken. Vooral het stukje dat hij het bij de avondcursus zo heeft geleerd verbaast mij. Heb ik daarom wat gemist ? Zijn de regels inmiddels veranderd ? Ik zal niet ontkennen dat ik het erg zou vinden als ik geen vereffening meer hoef aan te leggen.