NL: Aarding badkamer: Heb ik wat gemist ?

De ethische kant maak ik me nooit erg druk om...

Maar de esthetische kant hopelijk toch wel...?

Ethische vereffening? Da's meer een filosofische kwestie inderdaad.

set SCE to AUX.

ik heb het dus inderdaad over die ingefreesde muuraansluitingen, waar je dus enkel de opening van ziet in de afgewerkte betegeling.

Op zondag 17 november 2024 17:12:43 schreef Robbe de Smet:
ik heb het dus inderdaad over die ingefreesde muuraansluitingen, waar je dus enkel de opening van ziet in de afgewerkte betegeling.

[bijlage]

de 2 schroeven los, draad onder de plaat en tussen plastic steken en schroeven weer vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, dit heb je denk ik nog nooit uitgevoerd.

keebrev

Special Member

Op zondag 17 november 2024 13:02:59 schreef Hunebedbouwer:
Dat de vloer nog niet betegeld is kun je de aardmatnog op de vloer maken .
Dan kunnen ze dat weer vlak maken met egaline en daar de tegels op plakken.
Dan hoeft er ook niet in de vloer gekapt te worden.

Je kunt de vloer ook isoleren (elektrisch) met Wediplatte.
Zijn vlakke platen; naden waterdicht maken, ook langs de muren. Daarop tegelen. Die tegelvloer is dan elektrisch geïsoleerd, en heb je helemaal geen aardingsmat meer nodig.
Is in verschillende diktes te koop, snijdt gemakkelijk. Op de oude vloer plakken en klaar is Kees. Destijds in Duitsland gehaald, stuk goedkoper.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
vergeten

Golden Member

Op zaterdag 16 november 2024 23:27:20 schreef Roland van Leusden:
[...]

En dit is dus precies waarom je de metalen delen in de badkamer moet aarden, kunststof leiding of niet.

En iedereen die denkt dat het wel meevalt, lees dit nieuws maar eens.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/685616/ik-vond-janneke-doo…

Heel triest dat dit het gevolg was van prutsers.
Maar er staat toch wel minstens een onwaarheid in dit artikel van RTL, wat in de telegraaf ook niet zou misstaan. Blaaskaken journalistiek.

"Ik hoorde een harde schreeuw. Toen ik naar de badkamer rende, was haar lichaam al koud."

Alleen valt dit buiten de discussie hier op CO.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Even een kleine update:

@Keebrev: uiteraard bedoel ik 6mm vertint koperdraad. Ik denk overigens dat blank koperdraad niet eens te vinden is, tenzij je zelf gaat pellen.... ??

Vanmorgen in elke geval de potentiaal vereffening in orde gemaakt. Ik heb alle 5 de kranen met de metalen muurplaat verbonden met een ringleiding van 6mm vertint koperdraad. Dit heb ik gedaan omdat ik 1: te weinig blank vertint aardedraad 6mm had. 2: ik anders 12 draden kreeg en ik daar geen kroonsteen voor hebt. en 3: ik een lasdoos nodig heb met 12 aansluitingen (heb ik ook niet). Hiermee vervallen er alvast 3. Vervolgens heb ik de Drain, het (kunststof) bad en de metalen vloermat elk een aparte draad gegeven. Daarna heb ik van zowel de wcd van de wasbak, de wcd van de droger en de wcd van de wasmachine een aarddraad naar het centraal punt gehaald. Tot slot moet er nog een draad komen naar het aardingspunt in de meterkast, maar die moet besteld worden. (Eigenlijk niet nodig, maar anders heb ik voor niets het plafond laten openmaken en een leiding gemaakt. :) )

Ik denk dat ik het hiermee allemaal wel afgedekt hebt en dat dit de beste oplossing is. Ik verwacht hier geen problemen mee in de toekomst.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

High met Henk

Special Member

Ik heb de douschkraan ingaand geaard, uitgaand geaard, douchekraan zelf in messing (inbouw)
Bad geaard
Wastafel geaard
douche goot geaard
Vloer krijg gaasnet tussen de fermacell en tegels en word ook geaard.

Owh en ik heb koperen waterleiding.

Denk dat mijn badkamer wel goedkomt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op maandag 18 november 2024 11:57:53 schreef High met Henk:
Ik heb de douschkraan ingaand geaard, uitgaand geaard, douchekraan zelf in messing (inbouw)
Bad geaard
Wastafel geaard
douche goot geaard
Vloer krijg gaasnet tussen de fermacell en tegels en word ook geaard.

Owh en ik heb koperen waterleiding.

Denk dat mijn badkamer wel goedkomt.

mag ook wel in buitengebied, onweer is ook een gevaarlijk iets als je onder de douche staat. niet de aarde van de netbeheerder gebruiken maar zelf goede aarde slaan. dan komt ie bij een inslag verderop niet binnen op jouw aarding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer