Steekklemmen VS Lasdoppen: Het gevecht.

Kan het geen vocht probleem zijn geweest?
Dit gezien het kopergroen op de betreffende ader

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Koperen ader is geïsoleerd met PVC. Bij verhitting komt er chloor vrij. Dat is een agressief gas wat toch wel gemakkelijk reageert met koper. Vocht is daarvoor niet nodig

HVinduction

Special Member

Zou VD-draad ook chloor bevatten in de isolatie? Het is geen PVC maar volgens mij wordt daar ook chloor in gebruikt als brandvertrager door radicalen af te vangen. Chloorgas is inderdaad heel agressief, dat kan koper makkelijk aantasten, zeker als het allemaal heet is.

Sine

Moderator

VD draad heeft een PVC mantel, dus daar komt inderdaad meuk bij vrij als je het heet stookt.

Chloor én waterstofchloride. Allebei niet lekker :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit was het resultaat van meerdere gaten maken in de vloer op mijn aanwijzingen. De vloer in de hal en slaapkamer is nu een redelijke gatenkaas. Dit lag in een slaapkamervloer, nauwelijks belopen dus. Vloerdelen, spaanplaat en parket, totaal 40-50mm en redelijk massief dus. Overlengte van de draden in de lasdoos +/- 10cm. Lag wel vlak onder de vloerdelen. Groen uitgeslagen koper was me ook opgevallen, maar geen lekkages of watersporen in de buurt. Vlamdovend materiaal helpt zeer zeker, 1 van de redenen van verplichte lasdozen. Ik heb wel eens een zwartgeblakerd kozijn gezien wat het gevolg was van een combinatie zonder montageplaat. Bij Scope keuringen zijn ze (terecht) dol op afkeurpuntjes op kabels zonder buis rechtstreeks een 3611 of groepenkast in, onafgedopte open invoeren bij lasdozen of lasdozen zonder deksel.

Gr.

Erik

tja, dit valt onder onbereikbare dozen. als je dat degelijk verbouwt dan zet je al die aftakkingen op een centraaldoos of 3611 in een inbouwkast ipv al die rondgestrooide antieke ronde doosjes. lassen in de vloer onder plankjes is niet meer van deze tijd. vooral bij groepen met hoge last krijg je deze ellende, heb dat gezien waar men op een slaapkamer een droger had staan, installatie deels aangeklooid en deels 60+ jaar oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onbereikbare dozen moet je sowieso niet willen, vroeg of laat bij je dat een keer. Al was het maar omdat je een aanpassing of uitbreiding wilt doen.
Maar in het ergste geval inderdaad omdat er een storing in zit ... en dan mag je gaan zagen.

benleentje

Golden Member

Onbereikbare dozen moet je sowieso niet willen,

Meestal heb je gewoon geen keus en zit dat al zo vanaf de bouw. Er was een periode dat deze aanleg normaal was.
Ik heb 1 WCD in de keuken die niet aan kan. Elke keer slaat de aardlek door. Ik heb dat maar afgedopt waar ik er nog wel bij kon maar geen zin voor die ene WCD alles open te breken. Was de WCD voor de afzuigkap en heb daar maar een aparte kabel naar toe getrokken.

Sine

Moderator

Op donderdag 21 november 2024 20:52:38 schreef benleentje:
[...]Meestal heb je gewoon keus

Dat klopt ;)

Ik bedoel dan bij verbouw of nieuw aanleg uiteraard. Jaren 50 systemen komen nou eenmaal nog steeds voor.

Gevalletje eigen schuld dikke bult. Wel geld uitgeven voor een stucadoor, parketvloer en een nieuwe keuken en ondertussen besparen op de aanleg elektra. Als centraaldozen echt niet mogelijk zijn dan maar doorlussen van inbouwdoos naar inbouwdoos of lasdozen in een vaste kast zoals Testman schreef. Alles met vaste pijp en zeker geen snelflex. Ook zeker geen dozen op onbereikbare plaatsen, daar heb ik al te vaak de ellende achteraf van gezien.

Gr.

Erik

Op vrijdag 22 november 2024 20:14:09 schreef erik1234:
Gevalletje eigen schuld dikke bult. Wel geld uitgeven voor een stucadoor, parketvloer en een nieuwe keuken en ondertussen besparen op de aanleg elektra. Als centraaldozen echt niet mogelijk zijn dan maar doorlussen van inbouwdoos naar inbouwdoos of lasdozen in een vaste kast zoals Testman schreef. Alles met vaste pijp en zeker geen snelflex. Ook zeker geen dozen op onbereikbare plaatsen, daar heb ik al te vaak de ellende achteraf van gezien.

Gr.

Erik

vandaag nog het nut gehad van bereikbare dozen. aardlekstoring in woonhuis waar vorige eigenaren hadden verbouwd. 0,01 op de megger, is nogal slecht. je zou gezien het weer denken water ergens in gelopen. ondanks buitenverlichting, die viel al snel af. op zolder een centraaldoos open gesnukt, en lap dat was mee de goede. zat een wcd achter een kast verstopt met een stel stekkerdozen erop en 1 ervan ( ondanks in geen jaren aangeraakt te zijn ) lag goed in aardsluiting. in een uurtje gevonden, wat vlot heel wat langer had kunnen duren, zeker met dozen onder vloeren verstopt :P

revado

Honourable Member

Zo had ik een paar weken terug ook een mooie.
Bij een seniorenflat in de kelder een wrak van een halyesterkast vervangen door een nieuwe stalen.
Zo een waar de krachtstroomgroepen als losse groepen waren gebruikt zonder groepsschakelaars en zo.
Meteen aardlekautomaten in de nieuwe kast.
En toen de tuinverlichting er aan.
Eerste test was al klik en een hendeltje blauw, aardlekfout dus.
Megger er op en hele lage waarde naar aarde.
Dan begint de zoektocht.
Er is in de tuin een soort put gemaakt door de tuinenboer, daar zit een kraan in en 2 lasdozen.
Maar die waren een keer kapot gegaan om een of andere reden.
Dus een plastic boodschappentasje er overheen.
En die vergaan ook gewoon.
Dit zat er onder, die verbrande blauwe zat nog in een dop...
Kabels ingekort zodat er weer schone aders en koper waren en nieuwe lasdozen.
Daarna nog 2 andere fouten opgelost, een lekke lasdoos en een rotte grondlas vervangen.
En tuinmensen moet je geen elektra laten aanleggen ;(
We waren 2 volle dagen verder :)

En tuinmensen moet je geen elektra laten aanleggen

Het wordt vooral leuk als er dan ook nog iemand de bal terugkaatst en een opmerking maakt als 'Nou, het heeft altijd gewoon goed gewerkt totdat jullie de groepenkast hebben vervangen!'

Dan eventjes diep ademhalen en tot 10 tellen....

set SCE to AUX.

Op vrijdag 22 november 2024 23:29:59 schreef nonius:
[...]

Het wordt vooral leuk als er dan ook nog iemand de bal terugkaatst en een opmerking maakt als 'Nou, het heeft altijd gewoon goed gewerkt totdat jullie de groepenkast hebben vervangen!'

Dan eventjes diep ademhalen en tot 10 tellen....

heb em nog leuker gehad, de concurrent hangt een nieuwe stalen hager kast bij een VVE, maar daarna schakelt de verlichting niet meer in enz. mag ik dat gaan oplossen want de storingen zijn voor mijn werkgever |:( euh ooit van garantie gehoord..

Sine

Moderator

Tja, dat is discutabel natuurijk.

Die storingen waren er al, allen was die verdeler blijkbaar zo oud dat een aardfout geen probleem was.

En dan krijg je natuurlijk weer de discussie over terreinverlichting achter 30mA moet enz enz enz.

revado

Honourable Member

Die discussie was er bij mijn klant absoluut niet, ik had er ook nog voor gewaarschuwd vooraf.
Maar bij een VVE hadden we dat wel.
Daar heb ik de kabels in de grond gezocht met mijn kabelzoeker en ook daadwerkelijk 2 gare gietmoffen gevonden ( ook weer tuinenboeren...)
Daar waren ze een beetje aangedaan dat de nieuw, door een ander bedrijf, geplaatste aardlek er steeds uit ging, en die konen niets vinden.
Toen mocht ik er gaan zoeken voor een andere installateur waar ik veel mee samenwerk.
Mijn megger, kabelzoeker, en een beetje logisch denken losten het op :)
Gietmoffen zijn mooi, maar voer dan wel de kabel met de buitenisolatie in en niet het aardscherm deels kaal, en giet ze helemaal vol ;(

Op zaterdag 23 november 2024 17:33:44 schreef revado:
Die discussie was er bij mijn klant absoluut niet, ik had er ook nog voor gewaarschuwd vooraf.
Maar bij een VVE hadden we dat wel.
Daar heb ik de kabels in de grond gezocht met mijn kabelzoeker en ook daadwerkelijk 2 gare gietmoffen gevonden ( ook weer tuinenboeren...)
Daar waren ze een beetje aangedaan dat de nieuw, door een ander bedrijf, geplaatste aardlek er steeds uit ging, en die konen niets vinden.
Toen mocht ik er gaan zoeken voor een andere installateur waar ik veel mee samenwerk.
Mijn megger, kabelzoeker, en een beetje logisch denken losten het op :)
Gietmoffen zijn mooi, maar voer dan wel de kabel met de buitenisolatie in en niet het aardscherm deels kaal, en giet ze helemaal vol ;(

gietmoffen, een grote ellende als je een storing hebt. geef dan maar wcd's op een kunstof paaltje met lasdoos eronder. heb eens 1,5 dag gezocht naar een storing in een grote tuin. de gietmoffen waren in de grond gepropt in een te klein gat waardoor de mantel open komt te staan, zeker met die B9/K dozen. alles lag bij de sprinklers op 70cm diepte. staalmantel was weggevreten en niks bekend van waar de moffen zaten. uiteindelijk bleken er 2 grondspots met rotte rubber kabel en een geraakte kabel onder een beuken heg waar je amper bij kon komen. heb er toen een tekening van gemaakt en op t werk bij die bouw in de folder gezet. anders kan de volgende weer gaan zoeken.

Ik heb een dergellijke gietmof, die al >40 jaar onder de grond zit:

Wel in een 100mm PVC buis, die verloopt naar 70mm voor de aan-en-afvoerende kabels.
Tot nu toe geen problemen :)

Toch zal ik in een toekomstig geval de verbinding bovengronds maken.
Dat geeft waarschijnlijk minder kopzorgen met het oog op boomwortels ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.