Steekklemmen VS Lasdoppen: Het gevecht.

En deze beruchte dingen dan:

Die van het eerste uur fikte er nogal eens uit. Die van tegenwoordig zijn geloof ik wel beter.

Je krijgt dan zoiets als dit:

Maar zoiets als het volgende plaatje kan natuurlijk ook gebeuren:

Deze mensen hebben gewoon mazzel gehad dat het niet gebeurde ingebouwd in een houten wand of dat het gewoon op tijd gestopt is.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 16 november 2024 17:12:42 (19%)

Op zaterdag 16 november 2024 17:10:35 schreef Ex-fietser:
En deze beruchte dingen dan:

[bijlage]

Die van het eerste uur fikte er nogal eens uit. Die van tegenwoordig zijn geloof ik wel beter.

Je krijgt dan zoiets als dit:

[bijlage]

Maar zoiets als het volgende plaatje kan natuurlijk ook gebeuren:
[bijlage]

Deze mensen hebben gewoon mazzel gehad dat het niet gebeurde ingebouwd in een houten wand of dat het gewoon op tijd gestopt is.

die grijze zijn er miljoenen van gebruikt sinds begin jaren 80. er fikt er weleens 1 uit, maar in verhouding maar amper. dat is met die plekmerken steeklas doppen wel vaker het geval.

net als deze, het lijken wago's maar het is imitatie rommel. hier waren 3 doppen gesmolten, dat krijg je als je gewoon 25A zekeringen erin steekt. er zat gewoon sluiting tussen 2 fasen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik had ook die wago's met heuveltje, maar mij werd toch de wago steeklas aangeraden.

Gebruik die imitatie Wago's ook wel, om een lampje op te hangen of tijdelijk

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En die moderne oranje dingen met een clipje om ze open te maken, zijn die wel goed?

Die zijn beter omdat ze een hogere veerdruk en een grotere contactoppervlakte hebben. Bij de grijze was het makkelijk om ze zo te monteren dat een wringende draad zich wat makkelijker loswerkte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zondag 17 november 2024 00:56:42 schreef maartenbakker:
Die zijn beter omdat ze een hogere veerdruk en een grotere contactoppervlakte hebben. Bij de grijze was het makkelijk om ze zo te monteren dat een wringende draad zich wat makkelijker loswerkte.

die oranje met hendeltje zijn voor soepele draad, voor stugge 0,5-2,5mm2 zijn de stugge doppen beter en compacter. de soepele willen met terug in de doos duwen weleens losgaan op stugge draad. met soepele draad heb je daar geen last van. tevens zijn de stugge wago doppen goedkoper.

Op zaterdag 16 november 2024 17:22:59 schreef testman:
[...]

die grijze zijn er miljoenen van gebruikt sinds begin jaren 80. er fikt er weleens 1 uit, maar in verhouding maar amper. dat is met die plekmerken steeklas doppen wel vaker het geval.

net als deze, het lijken wago's maar het is imitatie rommel. hier waren 3 doppen gesmolten, dat krijg je als je gewoon 25A zekeringen erin steekt. er zat gewoon sluiting tussen 2 fasen.

Een kennis van mij heeft het met die grijze dingen meegemaakt dat dat een nieuwbouwwijk was uitgerust met deze dingen. Na een jaar of 15 begon bij al die woningen de verlichting te knipperen en te zoemen. Die kennis van mij heeft daar toen zo ongeveer al die grijze dingen vervangen door wat anders.

Die snijlassen waren in het begin gewoon niet zo heel goed. De draden konden zich i.d.d. loswerken met als gevolg overgangsweerstand en ongewenste opwarming van die grijze dingen. Uiteraard vaak als er zware gebruikers aanhingen. In die tijd was juist halogeenverlichtingen nogal populair. Dat gebruikte nogal wat stroom. En die lampen begonnen dus te zoemen, knipperen en vervelend te doen. Voor die problemen werd dan die kennis van mij gebeld die dan erg vaak uitkwam bij problemen met die grijze steekverbinders. Hij verving ze dan meestal door conventionele lasdoppen. Die 'mits goed gemonteerd' bleven volgens hem langer goed. Uiteindelijk is in die hele wijk alles vervangen.

En ik moet zeggen dat ik in een huis waarvan ikzelf de bedrading ooit heb vervangen van die ouderwetse porseleinen lasdoppen tegengekomen ben die daar vele jaren zonder enig probleem hebben gefunctioneerd. De reden om alles vervangen was dat de gevlochten isolatie van de kabels uit elkaar begon te vallen en slijtage plekken had. Maar de lasdoppen hadden geen centje pijn. Die hadden gewoon kunnen blijven. Die lasdoppen waren overigens mooie dingen. Eigenlijk een soort van kunstwerkjes die in een vingerhoedjes museum ofzo niet zouden misstaan.

Jinny

Golden Member

Haaa, de steekdoppen draaidoppen discussie, die hebben we alweer een poosje niet gehad...
Waar is mijn popcorn en klapstoeltje.....

Mijn mening daarover,

1] Draaidoppen, draailassen maken is een kunst die slechts weinig electromonteurs beheersen, zeker niet als je slechts een soort avondcursus hebt gehad (zie topic Blauw Lampje)
1a] Ik ga voor de stelling dat met onkundige monteurs steeklassen veiliger zijn en minder storingen geven dan draailassen

2] Steeklassen zijn gemakkelijk, iedere chimpansee kan daarmee verbindingen leggen.
2a] De kwaliteit van steeklassen hangt heel erg af van de kwaliteit van de lasdop zelf, goedkope bouwmarkttroep is een recept voor ellende, brand en andersoortige narigheid

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bij draailassen gaat 2a ook op. Overigens zeg ik niet dat steeklassen altijd slecht zijn. Een grijze Wago moet je denk ik vergelijken met een Jasper. Redelijkerwijs bruikbaar, als de monteur meer dan een avondcursus gehad heeft.

Een moderne Wago is dan weer vergelijkbaar met een Conex. Blijft het doen zolang je er niet met de pet naar gegooid hebt.

In elk geval is de kans 99% dat er bij het probleem van de TS één of andere steekverbinding een rol speelt... Of eventueel een niet aangehaalde schroef in een stopcontact of groepenkast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Maar 2a heeft bij draaidoppen minder invloed omdat de las zelf al gemaakt is voordat de dop erop komt.
Dit in tegenstelling tot steekdoppen

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Haaa, de steekdoppen draaidoppen discussie, die hebben we alweer een poosje niet gehad...

Gelukkig hebben we daarvoor in de plaats dan weer wel regelmatig de programmeervragen die steevast ontaarden in 'mijn programmeertaal is beter dan de jouwe! C zuigt / is het nec-plus-ultra*'

(* doorhalen wat niet van toepassing is)

Bij mezelf thuis gebruik ik lasdoppen. Op een ander, lasklemmen. Daar moet het snel snel gaan....

Pasgeleden nog een familielid wat geholpen met electrawerk. Het aantal lasdoppen dat je er zo af kon draaien (dus inclusief veer) was verbazingwekkend. Dat werk was 40 jaar eerder trouwens gedaan door een ander (ver) familielid die professioneel opgeleid en beroepsmatig electriciën was.

set SCE to AUX.
Jinny

Golden Member

Op zondag 17 november 2024 13:22:15 schreef nonius:
[...]

Gelukkig hebben we daarvoor in de plaats dan weer wel regelmatig de programmeervragen die steevast ontaarden in 'mijn programmeertaal is beter dan de jouwe! C zuigt / is het nec-plus-ultra*'

(* doorhalen wat niet van toepassing is)

Bij mezelf thuis gebruik ik lasdoppen. Op een ander, lasklemmen. Daar moet het snel snel gaan....

Pasgeleden nog een familielid wat geholpen met electrawerk. Het aantal lasdoppen wat je er zo af kon schroeven (dus inclusief veer) was verbazingwekkend. Dat werk was 40 jaar eerder trouwens gedaan door een ander (ver) familielid die professioneel opgeleid electriciën was.

Waarom ik dus zeg, 'draailassen maken is een kunst die slechts weinig electromonteurs beheersen'.
Ik heb operatiekamers gemaakt voor mijn toenmalig werkgever, daar werden de draailassen (verplicht) gecontroleerd steekproefsgewijs.
En je moest eerst laten zien dat je het kon voordat je los mocht gaan.
Van mij is er nooit een afgekeurd, er waren collega's die die dingen niet mochten aanraken...

Waarom ik dus zeg, 'draailassen maken is een kunst die slechts weinig electromonteurs beheersen'.

Absoluut, ben het volledig mee eens, dat probeerde ik eigenlijk te zeggen.

Mijn vader (electriciën van opleiding, ambachtsschool) heeft me dat ooit geleerd. En dat begon al bij het correct strippen: als er ook maar een *kleine* beschadiging was van het koper door de striptang: afknippen en overnieuw! Ik heb als kind altijd gedacht dat dat onder de noemer 'copulatie met mieren' viel, totdat je er jaren later achter komt dat er een goede reden voor is dat de ader niet beschadigd mag zijn.

Correcte maat lasdop uitkiezen, draad juiste lengte strippen, juiste aantal 'twists' per cm, en na opschroeven van de lasdop controleren dat de veer goed vast zat door de plastic dop los te schroeven; de veer moet blijven zitten.

Alles is een vak. Geen wonder dat lasklemmen populair zijn, net zoals knelkoppelingen t.o.v. pijp solderen. Binnen 15 minuten kun je dat aan een aap van het uitzendbureau leren, net als MIG-lassen.

set SCE to AUX.

Op zondag 17 november 2024 13:40:07 schreef nonius:
[...]

Absoluut, ben het volledig mee eens, dat probeerde ik eigenlijk te zeggen.

Mijn vader (electriciën van opleiding, ambachtsschool) heeft me dat ooit geleerd. En dat begon al bij het correct strippen: als er ook maar een *kleine* beschadiging was van het koper door de striptang: afknippen en overnieuw! Ik heb als kind altijd gedacht dat dat onder de noemer 'copulatie met mieren' viel, totdat je er jaren later achter komt dat er een goede reden voor is dat de ader niet beschadigd mag zijn.

Correcte maat lasdop uitkiezen, draad juiste lengte strippen, juiste aantal 'twists' per cm, en na opschroeven van de lasdop controleren dat de veer goed vast zat door de plastic dop los te schroeven; de veer moet blijven zitten.

Alles is een vak. Geen wonder dat lasklemmen populair zijn, net zoals knelkoppelingen t.o.v. pijp solderen. Binnen 15 minuten kun je dat aan een aap van het uitzendbureau leren, net als MIG-lassen.

de hoofdreden is tijdswinst, zowel steeklassen als knel/ perskoppelingen. tevens zorgt het soldeervet in de leidingen voor een voedingsbron van legionella wat ik begreep.

revado

Honourable Member

Op zondag 17 november 2024 13:26:17 schreef Jinny:
[...]

Ik heb operatiekamers gemaakt voor mijn toenmalig werkgever, daar werden de draailassen (verplicht) gecontroleerd steekproefsgewijs.
En je moest eerst laten zien dat je het kon voordat je los mocht gaan.
Van mij is er nooit een afgekeurd, er waren collega's die die dingen niet mochten aanraken...

Je hebt daar helemaal gelijk in!
Wat een heel veel gemaakte fout is bij steekdoppen is het aanstrippen.
Zo vaak gezien dat de draad voor de dop nog een stukje kaal is.
En de draad moet recht zijn op het punt waar gestript gaat worden.
Het staat netjes op de lasdop, een nieuw type wago hoor je de draad 11 mm te strippen.
Dan komt de isolatie ook netjes in de dop geklemd.
En dan de draden er recht in en de bundel een stukje van de dop af pas buigen.
Dan zijn steekdoppen prima.

Draailassen zijn ook prima, maar inderdaad alleen mits goed uitgevoerd.
Op de LTS elektro (rond 1980) hadden we geen steekdoppen.
Draailassen tot 5 voudig, en die moesten perfect zijn...
Ik kan ze dus nog maken en doe dat nog wel eens in een omgeving waar veel trillingen voorkomen zoals machines of in grote orgels.

HVinduction

Special Member

En zeker met veel draden is een draai lasdop veel gedoe. Het grootste probleem is met lasklemmen is dat de draad niet altijd recht erin wordt gestoken of bramen op het einde heeft en dan moet je vooral geen kracht gebruiken, want dan maak je de snijveer kapot.

Gewoon recht maken met een combinatietang, minstens 11mm afstrippen, iets langer is ook niet erg zolang het koper aan de buitenkant maar niet zichtbaar is maar nooit korter dan de voorgeschreven 11mm. Ik gebruik daarvoor een automatische striptang, dan heb je altijd de juiste lengte. Is nauwelijks duurder dan een normale striptang.

Op zondag 17 november 2024 18:25:39 schreef revado:
[...]

Ik kan ze dus nog maken en doe dat nog wel eens in een omgeving waar veel trillingen voorkomen zoals machines of in grote orgels.

dat kan simpeler, steekdop nemen en erna de dop met draden en al wat optwisten tegen trillingen. doe ik ook met lassen in tl bakken die naar led omgebouwd worden. die dunne draad wil weleens loskomen anders.

Op zondag 17 november 2024 13:22:15 schreef nonius:
[...]

Pasgeleden nog een familielid wat geholpen met electrawerk. Het aantal lasdoppen dat je er zo af kon draaien (dus inclusief veer) was verbazingwekkend. Dat werk was 40 jaar eerder trouwens gedaan door een ander (ver) familielid die professioneel opgeleid en beroepsmatig electriciën was.

Die kans is aanzienlijk groter bij Jaspers dan bij Conexen. Er zijn zelfs Jaspers waarvan op de verpakking beweerd wordt dat je de draden niet eerst inelkaar hoeft te draaien. Vandaar mijn opmerking.

HVinduction

Special Member

Bij de transparante wago's met hendeltje voor soepel draad, serie 221 kan je ook gewoon de draden draaien en zo loshalen net als bij gewone lasklemmen (serie 273 en 2273) maar dat wil niet direct zeggen dat ze slecht contact maken. In de praktijk kunnen ze wel 20 kg hebben als je ze niet in een draaiende beweging lostrekt, ook namaak en zelfs die zijn nog niet zo slecht.

Ik zou de goedkopere namaak zelf niet gebruiken voor zware continubelasting maar je kan ze prima gebruiken voor verlichting en hobby. Gebruikte lasklemmen moet je sowieso weggooien, is het risico voor die paar euro niet waard, ondanks dat de fabrikanten zeggen dat het wel kan.

Ik ben er vrij snel achter gekomen dat je voor dit soort materialen beter de bouwmarkt kan vermijden, is ontzettend duur. Die kopen wago's gewoon groot in en doen het in kleine doosjes met hun eigen merknaam. Hun huismerk lasklemmen moet je helemaal vermijden, die zijn zeker niet voor professioneel gebruik bedoeld. Het enige wat ik nu nog bij de bouwmarkt haal voor elektra klussen zijn aardklemmen en PVC-buis :D

Op zondag 17 november 2024 20:21:44 schreef HVinduction:

Ik ben er vrij snel achter gekomen dat je voor dit soort materialen beter de bouwmarkt kan vermijden, is ontzettend duur. Die kopen wago's gewoon groot in en doen het in kleine doosjes met hun eigen merknaam. Hun huismerk lasklemmen moet je helemaal vermijden, die zijn zeker niet voor professioneel gebruik bedoeld. Het enige wat ik nu nog bij de bouwmarkt haal voor elektra klussen zijn aardklemmen en PVC-buis :D

een doosje wago soepel bevat ook maar 25 stuks 5 voudig of 50 stuks in 3 voudige uitvoering. de pvc buis van de bouwmarkt is doorgaans martens buis, niet slecht ofzo.

HVinduction

Special Member

Klopt, maar bij de bouwmarkt betaal je voor 8 stuks 10 euro, terwijl ik 25 stuks online voor 13 euro kan bestellen van de 5-voudige versie. PVC-buis is idd goed van de bouwmarkt, online bestellen is heel duur en meestal alleen in grote partijen mogelijk vanwege de lengte, 2 meter is al een probleem bij de meeste bezorgdiensten. VD-draad valt wel mee maar XMvK en YMvK kabel is wel een stuk goedkoper online.

revado

Honourable Member

Er waren ook van die zwarte lasdoppen die ik "bugles " noem omdat ze daar heel veel op lijken.
Sommige bouwmarkten verkopen die nog steeds....
Dat zijn pas rotdingen, die vallen er vanzelf af...
En die rode dingen van de bouwmarkt zijn ook crap.

Sine

Moderator

Verplaatst vanuit het stopcontacten topic.

Vecht het hier maar uit ;)

Vergeet Tyson VS Paul, hier is het te doen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 november 2024 23:11:35 (21%)

Met die PVC buis van de bouwmarkt ben ik het niet persé eens. Ik heb zelf geen duidelijk vergelijkend warenonderzoek gedaan maar volgens mijn vader was het vroeger in elk geval bocht, in zekere zin letterlijk. Het knikte of brak veel makkelijker als je het moest buigen.

revado

Honourable Member

Het kan los gaan, Jinny is scheidsrechter :)