Steekklemmen VS Lasdoppen: Het gevecht.

High met Henk

Special Member

Op maandag 18 november 2024 13:48:09 schreef Sine:
[...]

In mijn geval gaat het meestal om bestaande bouw, dan heb je niet zoveel keuze.

[...]

EHEM???
Mijn woningen waren van 51 en 58. Beiden hadden een hoofdleidingsysteem (nadat ik ermee klaar was)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Hehehe, dat ligt er maar aan hoe stevig je het wilt verbouwen.

Meestal is het enkel aarde erbij knopen. Dat is net wat minder ingrijpend ;)

jaren 60, stalen kleine doosjes die eigenlijk opbouw zijn. en vaak haaks gebogen kunstof pijp waar je heerlijk nog draad bij krijgt, gebeugeld met krom geslagen spijkers. ofwel draad eruit mieteren en alles nieuw erin. dan trek je evt puin in de buizen ook mooi de pijp uit, draad erbij gaat niet maar alles nieuw wel.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 18 november 2024 18:53:09 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 17 november 2024 23:57:20 schreef maartenbakker:
Met die PVC buis van de bouwmarkt ben ik het niet persé eens. Ik heb zelf geen duidelijk vergelijkend warenonderzoek gedaan maar volgens mijn vader was het vroeger in elk geval bocht, in zekere zin letterlijk. Het knikte of brak veel makkelijker als je het moest buigen.

dat is als zoals het gaat. op t werk gaat er zo 20km buis op een jaar doorheen. soms buigt de pijp slecht omdat die geen 16 of 19 mm is maar net iets meer, buigveer zit te los erin en je krijgt bulten met buigen. of de buis is te hard, breekt steeds kapot, ook als die warm is.

@ hieronder, dat merk gaat er op t werk dus ook in. en bij die aantallen merk je dergelijke afwijkingen weleens tussen de verschillende producties. echter worden geen moffen van pipelife gebruikt, die zijn te slap. daar worden wavin moffen voor gebruikt of schuifbuis.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 18 november 2024 20:41:05 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Ik gebruik meestal pipelife met dat laagje er in.
Verwerkt goed en makkelijk draad trekken.

revado

Honourable Member

Ik zag laatst ergens een doorzichtige wago met groene hendeltjes.
Als grapje zei ik dat die dan wel voor de energietransitie zouden zijn :) Ze blijken dus inderdaad van een of ander biologisch afbreekbaar spul te zijn gemaakt.

Op maandag 18 november 2024 21:30:33 schreef revado:
Ik zag laatst ergens een doorzichtige wago met groene hendeltjes.
Als grapje zei ik dat die dan wel voor de energietransitie zouden zijn :) Ze blijken dus inderdaad van een of ander biologisch afbreekbaar spul te zijn gemaakt.

[bijlage]

zoiets deed ABB pas ook met de 3640 dozen, ineens waren de schroeven zwart en de deksels gerecyeld grijs geworden. zag er niet uit als je dat ergens bij maakte, dus in no time waren de oude schroeven en deksels weer terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

So, ben je ff weg...

Even over schroef en steek rijgklemmen, bij zwaar trillende aansluitingen (aansluitkasten van scheepsmotoren bv) heb ik wel doorgeknaagde draden gezien op steekrijgklemmen.
Daar heb ik dan liever schroefjes.
Die loop je af en toe eens na.

Verder vind ik de steek (lasdop of rijgklem) een formidabele uitvinding.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Verdraaid, die keramische dingen zijn dus ook lasdoppen?!

Ik heb hier al jarenlang een jampot vol met die dingen staan maar nooit geweten wat het waren. Er zitten geen metalen veren/inserts in, dus had ik nooit de link met lasdoppen en electra gelegd....

set SCE to AUX.

Op maandag 18 november 2024 22:28:32 schreef nonius:
Verdraaid, die keramische dingen zijn dus ook lasdoppen?!

Ik heb hier al jarenlang een jampot vol met die dingen staan maar nooit geweten wat het waren. Er zitten geen metalen veren/inserts in, dus had ik nooit de link met lasdoppen en electra gelegd....

Die twee ceramische cylindertjes zijn de gereedschappen die bapaktus op de vorige pagina omschrijft. Bedoeld om de draden te twisten en vervolgens de dop erop te draaien met het zeskantige uiteinde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank Maarten, inderdaad, nu valt m'n kwartje.

Dan blijf ik me toch afvragen wat die pot met keramische 'dopjes' zijn die ik heb. Enfin. Te vroeg gejuicht dus.

set SCE to AUX.

die keramische kwam ik pas nog 1 tegen. er zijn nog oudere soorten lassen, maar die heb ik nog niet gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van die twisters heb ik ook wel eens gezien, maar dan anders. Groter, ongeveer een handbreed lang en van kunststof, ik dacht bakeliet.

revado

Honourable Member

Op maandag 18 november 2024 22:49:57 schreef nonius:
Dank Maarten, inderdaad, nu valt m'n kwartje.

Dan blijf ik me toch afvragen wat die pot met keramische 'dopjes' zijn die ik heb. Enfin. Te vroeg gejuicht dus.

Plaast even een foto, ik ben benieuwd wat dat dan zijn...

Op maandag 18 november 2024 21:30:33 schreef revado:
Ik zag laatst ergens een doorzichtige wago met groene hendeltjes.
Als grapje zei ik dat die dan wel voor de energietransitie zouden zijn :) Ze blijken dus inderdaad van een of ander biologisch afbreekbaar spul te zijn gemaakt.

Dat is mooi, kijken hoelang het duurt voor het plastic gedegradeerd is en er huizen door afbranden? :'(

Ah de porseleinen lasdoppen, heb ik ook nog meegemaakt. Op de foto mis ik nog de zwarte variant van de groene (linkse) lasdop.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Ben gerust, de kunststof van wago's is nooit een onderdeel van het veerelement. Dus ook al zijn ze poeier dan maken ze nog even goed contact.

Een gerecyclede kunststof hoeft overigens niet onder te doen voor "nieuw" kunststof.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 november 2024 00:07:23 (32%)

De kunststof is wel noodzakelijke isolatie als er meerdere doppen fysiek tegenelkaar aan zitten.

Kunststof is een vak apart, er zijn zelfs milieuonvriendelijke kunststoffen die op een ongewenste manier degraderen. Niet alleen polyurethanen, hoewel daar wel de ergste varianten tussenzitten (denk aan gloeiende gloeiende gele breekplastic tandwielen). Ik vertrouw zulk installatiemateriaal niet meer dan een papiercondensator (die ook biodegradable zou zijn als hij niet vol zat met impregneermiddel en ingegoten was in epoxyhars).

@Sine hieronder: apart, zat ik ook niet mee in gedachten tot ik over die condensatoren begon.... "milieuonvriendelijke kunststoffen die op een ongewenste manier degraderen" was eigenlijk de kern van mijn redenering - met het idee dat als het milieuvriendelijk/gerecycled is, de kans groter lijkt dat ze degraderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 november 2024 02:47:22 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Huuu peard, dit is GEEN biodegradable kunststof!

Dit is een kunststof waarvan een deel herwonnen is, dat is heel wat anders. Het lichaam van die 221's is polycarbonaat.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 november 2024 00:36:01 (15%)

klemkracht is het punt niet met die wago's. de 221 en voorganger krijgen weleens last van het hendeltje wat afbreekt na jaren in een doos zitten, maar dan gaan ze gewoon niet meer open. daar heb je de kniptang voor :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die 222's waren een goede poging, maar lomp en niet handig.

revado

Honourable Member

Deze heb ik in een oud topic gevonden ( door onze @keebrev geplaatst).
Daar zie je mooi hoe die twister gebruikt moet worden.

GJ_

Moderator

Op dinsdag 19 november 2024 07:40:22 schreef testman:...de 221 en voorganger krijgen weleens last van het hendeltje wat afbreekt na jaren in een doos zitten,...

De 221 bestaat pas 10 jaar, te kort om onder normale omstandigheden last te krijgen van ouderdomsverschijnselen. Zelfs de 222 bestaat pas sinds 2004 dus ook dat geloof ik niet.
Ik denk eerder aan lompigheid.

Die 222's waren sowieso niet fijn, die konden bij het dichtklappen lelijk op je vingers tetsen.

het grote voordeel van die draaiklemmen is dat de electrische verbinding door de aders wordt gemaakt. vond het dan eigenlijk ook raar dat in het filmpje die doppen nog warm worden. die draad was 2-3cm lang rond elkaar gedraaid dus alle stroom zou daar toch lopen.

bij een wago moet de stroom door de klemmenstrook. wago kan je 3-4 keer opnieuw doen, bij die schroefklemmen is het 1x verbinden en klaar. moet er ineens een draad bij, mag je alles afknoppen of een 2de dop ernaast.
bij wago haal je de 3P eruit en steek je een 5P als er een draad bij moet.

vroeger had ik beide nog in de doos zitten, nu kom ik de schroefdoppen enkel nog tegen als ik ze verwijder. merk wel vaak dat de 'poreuze' kabels het snelst vergaan als ze zo met een schroefdop vast zitten, omdat heel de draad daar al eens getorst zit. bij wago niet

Op dinsdag 19 november 2024 08:21:57 schreef Sine:
Die 222's waren een goede poging, maar lomp en niet handig.

en irritant om open te doen, na een dag met die prullen werken doen de vingertoppen zeer.
de 222 zijn dan veel beter, groot helaas wel, maar goeie hendels.

gebruik wel vaak die dingen. de 221 voor een permanente verbinding, de 222 op losse kabels die ik nog niet direct kan aansluiten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Grote voordeel van die WAGO's is —buiten het meervoudig gebruik— dat je er ook litze in kunt steken. Adereindhulzen, vooral die ongeïsoleerde, zijn helemaal ondingen omdat ze naar mijn gevoel juist slechter kontakt maken dan blanke massieve aders.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op maandag 18 november 2024 21:30:33 schreef revado:
Ik zag laatst ergens een doorzichtige wago met groene hendeltjes.
Als grapje zei ik dat die dan wel voor de energietransitie zouden zijn :) Ze blijken dus inderdaad van een of ander biologisch afbreekbaar spul te zijn gemaakt.

[bijlage]

Staat daar nou 1.6-2mm diameter? Dat betekent dus dat de 1.5mm2 draden te dun zijn voor Wago klemmen (namelijk 1.4mm diameter)

Meep! Meep!