Als ik de uitleg van het artikel waar Brightnoise naar heeft verwezen goed interpreteer gaat die teruglever boete over alles wat je teruglevert, dus voor saldering.
Dit topic is gesloten
Als ik de uitleg van het artikel waar Brightnoise naar heeft verwezen goed interpreteer gaat die teruglever boete over alles wat je teruglevert, dus voor saldering.
Op vrijdag 22 november 2024 12:10:00 schreef Leo-Bolier:
Zoals ik dat lees betekent het domweg dat elke teruggeleverde kWh mij ongeveer 7 cent kost. Hoe kan ons parlement hier in vredesnaam mee akkoord zijn gegaan ???
Het is te gek voor woorden dat de overheid iets verplicht, en vervolgens in het eerste beste trucje trapt. Ik hoop dat dit ook duidelijk maakt aan Jan met de pet dat de privacy-aanklachten over zaken zoals de slimme meter weldegelijk iets is waar je last van kunt hebben. Alhoewel je met een gewone meter ook een terugleverboete kunt krijgen (denk ik) worden schimmige constructies alleen maar makkelijker door zo'n slimme meter.
Op vrijdag 22 november 2024 16:03:40 schreef Leo-Bolier:
Om kort te zijn:
Zonnestroom die je direct zelf verbruikt hoef je niet meer in te kopen.
Scheelt 25 cent per kWh.
Zonnestroom die je teruglevert binnen de salderings limiet levert 25 cent op, min 13 cent boete is 12 cent per kWh.
Zonnestroom die je teruglevert boven de salderings limiet levert 5 cent op, min 13 cent boete. Dus dat kost je 8 cent per kWh.
Special Member
Op vrijdag 22 november 2024 15:54:11 schreef rew:
[...]Maar goed. IK zal dus volgend voorjaar als de panelen weer gaan beginnen wel even op de meters kijken wanneer ik moet beginnen met m'n panelen te dimmen om alles te kunnen salderen.
Of gewoon een contract afsluiten bij een leverancier waar het geen geld kost.
Net even bij Eneco gekeken, 1 jaar vast: kosten 26ct, terugleverkosten: 14ct opbrengst na salderen: 17ct. Hou je na het salderen nog steeds 3ct over per kWh voor het overschot. Altijd voordeliger als afplakken.
Op vrijdag 22 november 2024 14:42:57 schreef williewortel:
Tis toch ook van de zotte om zonnepanelen te nemen puur vanwege het geldverdienen aan het terugleveren?
Wat je opwekt moet je gewoon zelfgebruiken en wat je tekort komt haal je uit het net.
Studeerkamerverhaal, de zaken liggen helemaal niet zo absoluut als je het hier voorstelt. De opwek varieert per minuut, per dag, per seizoen en per jaar. In de zomer zal het gros van de huishoudens met zonnepanelen de zelf opgewekte elektriciteit niet opgebruikt krijgen. En in de winter zal de opwek het eigen verbruik niet dekken. Om die reden is in de Energiewet ad hoc bepaald, dat de eigen opwek en het eigen verbruik over de termijn van een jaar moet worden berekend. Vermoedelijk omdat energiemaatschappijen toch al op die wijze hun eindafrekening opstelden. Budget Energie dacht een paar jaar geleden met een truukje t.b.v salderen over te kunnen gaan op berekening per maand, maar heeft daar al snel bakzeil mee gehaald.
Los daarvan weet je helemaal niet uit welke overwegingen mensen zonnepanelen hebben aangeschaft. Maar je bent het hopelijk wel met me eens, dat het erg vreemd is, dat mensen die een flinke financiele investering hebben gedaan om een bijdrage te leveren teneinde de energietransitie mogelijk te maken, nu ineens worden gestraft. Ze hadden dat geld immers ook kunnen 'investeren' in 4x per jaar een buitenlandse vakantie, een wereldreis, dure feesten, nieuwe kleding, elk jaar een nieuwe auto of elk weekend de kroeg induiken. Apres nous le deluge, zeg maar.
Zodra je bent overgestapt op een warmtepomp i.p.v. een cv ketel op gas, olie of een houtkachel, zal over een jaar gerekend vanwege het hoge electriciteitsverbruik van die warmtepomp doorgaans geen sprake meer zijn van terugleveren van elektriciteit. Het eigen verbruik zal dan ongetwijfeld hoger zijn dan de eigen opwek. Tenzij je zelf een zonnepark met een paar hectare aan zonnepanelen in je tuin hebt liggen, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
De term 'terugleveren' is in de Energiewet trouwens gereserveerd voor het invoeden op het net van het aantal kWh boven je eigen verbruik. In mijn optiek gaat de door de energiemaatschappijen zelf gelanceerde term 'terugleververgoeding' dan ook alleen over een vergoeding voor het aantal kWh's boven het eigen verbruik, maar daar zullen zij het vast niet mee eens zijn.
Op vrijdag 22 november 2024 16:19:56 schreef necessaryevil:
Alhoewel je met een gewone meter ook een terugleverboete kunt krijgen.
Die krijg je sowieso. Iedereen met zonnepanelen moet aangeven hoeveel zonnepanelen je hebt en wat het geïnstalleerd vermogen is. Bij gewone meters wordt je dan gewoon aangeslagen op een forfaitair (uit de duim gezogen) bedrag bovenop je normale vastrecht die je betalen moet. Als je meterstand op het eind van het jaar lager is dan aan het begin van het jaar, dan krijg je nog een paar centen per geleverde kWh op je bankrekening bijgeschreven.
Gaat je meter door terugdraaien op enig moment 'door de nul heen', dan krijg je in dat jaar een torenhoge naheffing, want je 'verbruik' is torenhoog
het is een stukje strenger geworden sinds de krapte op het net groter word. ken al bedrijven die al waarschuwingen hebben gehad van de netbeheerder, nog 1x pieklast gebruiken en je word afgesloten. kun je als een gek al het niet broodnodige uit gaan schakelen, laadpalen, warmtepomp vermogen omlaag zetten enz. als je 2x een waarschuwing krijgt dat je je contract vermogen niet vol benut, en niet erop reageert dan word je teruggezet in je contract vermogen. ga je dan toestellen gebruiken die maanden niet voorkomen ( warmtepomp verwarming bijv ) dikke boete of erger.
Special Member
@Leo Bolier: Alle energiemaatschappijen brengen de terugleverkosten (boete) in rekening. Enige uitzondering zijn de maatschappijen met een dynamisch contract.
Wat je kan doen is uitzoeken Bij welke maatschappij x-aantal kWh de terugleverkosten begint. Bijv. Vandebron en OM energie doen dat pas vanaf 1000 kWh. OM energie is een overkoepelde organisatie van lokale energieproducenten, met wat windmolens en zonneparken. Hier ter plekke is dat Zutphen Energie. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel een?: Hof van Twenthe Op Rozen
Onze minister van Klimaat en Geen Groei, Hermans, staat achter de energiemaatschappijen dat deze firma's terugleverkosten in rekening mogen brengen, omdat 's-zomers ze kosten maken om van de teveel opgewekte zonne-energie af te komen.
Het heeft niets met de salderingsregeling te maken. Die terugleverkosten zijn een blijvertje.
Het enige wat je kan doen is je eigen opgewekte energie, zoals eerder al aangekaart, zelf verbruiken.
Op het moment dat mijn huidige contract afloopt, en ik zelf terugleverkosten moet gaan betalen, stel ik mijn ECU regelkastje van APS (micro-omvormers) in op "zero-export". Maar dat duurt nog even.
Op vrijdag 22 november 2024 15:54:11 schreef rew:
Puur economisch "NU" gedacht had ik natuurlijk 10 en niet 12 panelen moeten kopen om gegarandeerd niet meer te produceren dan ik nodig heb. Dan is de terugverdientijd het laagst. Maar goed. IK zal dus volgend voorjaar als de panelen weer gaan beginnen wel even op de meters kijken wanneer ik moet beginnen met m'n panelen te dimmen om alles te kunnen salderen.
knijp je omvormezr dan dicht. veel zonnepanelen is ideaal omdat je dan ook nog behoorlijk wat opwekt in de winter.
maar in de zomer moet je ze dichtknijpen, want dan heb je dat vermogen niet nodig (tenzij je het in een EV accu ofzo kan dumpen)
ik heb 20panelen op mijn huis van 360Wp (zuidoost en zuidwest) op een 5kW omvormer. omvormer wat te licht, maar in belgie betaalde je belasting op het vermogen.
nu heb ik vertikaal tegen de garage nog 2 panelen van 450Wp bijgezet die op zuid gericht staan. die doen het goed in de winter. probleem is dat ik in de zomer dus vlot 5800W opwek en volgens mijn aangegeven installatie heb ik maar 5000W omvormer.
dus heb de SMA van 5000W max begrensd op 4500W.
nu in de winter halen mijn huis panelen geen 4500W meer, dus die begrenzing is in de winter niet van toepassing.
ideaal heb je dus 30kWp aan panelen en een 3kW omvormer. dan kan je altijd die 3kW opwekken om te verbruiken.
dat salderen weg en in de zomer je omvormer terugschroeven om injectie te beperken is ideaal. en dan 'normale' energieprijzen voor in de winter
Golden Member
@fcapri: Je schrijft "knijp je omvormer dan dicht". Ik ben aan het piekeren hoe dat praktisch kan. Sinds enige tijd lees ik mijn FoxEss H1 omvormer uit in HomeAssistant. Het is me nog niet gelukt de omvormer vanop afstand te begrenzen. De leverancier (een firma die intussen niet meer bestaat) vertelde me dat die parameters niet bestemd zijn voor aanpassing door eindgebruikers. Hij kon het vanop afstand maar daarvoor moet je een erkend installateur zijn.
Handmatig kan ik op de display, na het doorlopen van verschillende vensters en ingave van een wachtwoord, zowel de maximum laad- als ontlaadstroom van de batterij instellen.
Als ik de zonnepanelen + batterij bij negatieve energieprijs automatisch en volledig van het net wil loskoppelen is een brutale onderbreking van de verbinding via een contactor momenteel mijn enige oplossing. Als dat volgens de regels van de kunst gebeurt moet daarvoor de hele installatie opnieuw worden gekeurd.
Het laden van de batterij bij lage elektriciteitsprijs is nog moeilijker. Te grote afname verhoogt de kwartierpiek en dat kan je een jaar lang voelen op de aangerekende kWh prijs.
Ik woon in de omgeving Antwerpen. De Nederlandse salderingsregels zijn hier niet van toepassing. Het blijft onlogisch extern dingen bij te bouwen die minder goed werken dan hetgeen in de omvormer is ingbouwd.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Op vrijdag 22 november 2024 21:39:38 schreef keebrev:
@Leo Bolier: Alle energiemaatschappijen brengen de terugleverkosten (boete) in rekening. Enige uitzondering zijn de maatschappijen met een dynamisch contract.
Wat je kan doen is uitzoeken Bij welke maatschappij x-aantal kWh de terugleverkosten begint. Bijv. Vandebron en OM energie doen dat pas vanaf 1000 kWh. OM energie is een overkoepelde organisatie van lokale energieproducenten, met wat windmolens en zonneparken. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel een: Hof van Twenthe Op Rozen
Ja, dat klopt. Heb ik een tijd geleden al op de website gekeken. Maar kwam er toen niet uit. Zal nog eens bekijken.
Ik vrees ook dat die teruglever boetes gaan blijven. Jammer genoeg kan ik mijn omvormer niet beperken in export.
Wat een mogelijke denkrichting is, is dus een zware weerstand zetten tussen omvormer en net. Aan de omvormerzijde wordt de spanning dan opgetild en de omvormer zal terugregelen (of uitschakelen, maar je wil dat ie geleidelijk terugregelt om aan/uitklapperen te voorkomen).
Je eigen grote verbruikers zoals de airco en boiler kan je dan direct op de omvormer zetten. Een gering deel zal terug het net in vloeien.
Zodra de spanning van het net hoger is dan van de omvormer (opbrengst panelen te klein), verklein of overbrug je de weerstand weer in stappen. Uiteraard moeten die weerstanden fors zijn. Formaat straalkacheltje per fase.
Misschien is er op deze manier iets te fabriceren, zodat je zeker weet dat je alleen afneemt van het net, maar zo goed als niet terugregelt.
Op vrijdag 22 november 2024 21:39:38 schreef keebrev:
Wat je kan doen is uitzoeken Bij welke maatschappij x-aantal kWh de terugleverkosten begint. Bijv. Vandebron en OM energie doen dat pas vanaf 1000 kWh. OM energie is een overkoepelde organisatie van lokale energieproducenten, met wat windmolens en zonneparken. Hier ter plekke is dat Zutphen Energie.Misschien is er bij jou in de buurt ook wel een?: Hof van Twenthe Op RozenOnze minister van Klimaat en Geen Groei, Hermans, staat achter de energiemaatschappijen dat deze firma's terugleverkosten in rekening mogen brengen, omdat 's-zomers ze kosten maken om van de teveel opgewekte zonne-energie af te komen.
Het heeft niets met de salderingsregeling te maken. Die terugleverkosten zijn een blijvertje.
Het enige wat je kan doen is je eigen opgewekte energie, zoals eerder al aangekaart, zelf verbruiken.Op het moment dat mijn huidige contract afloopt, en ik zelf terugleverkosten moet gaan betalen, stel ik mijn ECU regelkastje van APS (micro-omvormers) in op "zero-export". Maar dat duurt nog even.
Welke kosten maken energie leveranciers dan ? Ik zit nu bv bij Greenchoice die heeft geen eigen opwek en kopen energie op de "markt" . Windmolenboeren hebben er last van die moeten in de zomer soms het park stilzetten.
Ik denk dat we af moeten van het rare idee dat we geld kunnen verdienen met het gebruiken van energie. Dat kan nu niet, kon vroeger al niet en zal ook nooit kunnen.
De salderings maatregelen, boetes, terug lever kosten en wat ze dan ook verzonnen hebben zijn kunstmatige dingen verzonnen om grote maatschappelijke problemen te helpen oplossen. In dit geval de klimaat problemen en de zoektocht naar een minder of het liefst niet klimaat belastende energie voorziening. Sommige maatregelen werken goed, andere minder goed of gewoon helemaal niet. En dan zijn al deze maatregelen allemaal tijdelijk. Op het moment dat je zonnepanelen koopt weet je dat dingen als saldering tijdelijk zijn. Net zo goed als subsidies op zonnesystemen.
Het elektrisiteits systeem zoals we dat hadden is nooit bedoelt om stroom terug op te nemen. Het was een mooi systeem dat door bij en afschakelen van centrales en generatoren een stabiele en betrouwbare energievoorziening opleverden. Het aantal stroomstoringen kan ik van afgelopen vijftig jaar op een hand tellen.
Dat systeem moet dus nu aangepast worden. De techniek daarvoor hebben we. Het kost alleen tijd en geld om alles te realiseren.
Nu kun je wel blijven klagen over dure energie en dat je altijd belazerd wordt. Je hoeft het toch niet te kopen. Dan ga je gewoon in de koude zitten. Of je koopt gewoon een eigen energie centrale en je gaat offgrid. Dan kan er weer gejammerd worden dat, dat ook weer te duur is, en dat het onderhoud (waar ook gewoon het vervangen van dure onderdelen als batterijen inzit) weer duur is.
Add,
Naar aanleiding van Het programma Blackout heb ik even zitten kijken wat een off grid regelaar kost. Maar dat valt dan best wel weer mee eigenlijk. Ook een die het net als backup heeft en niet kan terugleveren. Dit voor de mensen die bang zijn voor terug lever boetes. Voor een zes of 700 euro heb je al zo'n ding. In plaats van al dat onveilig zelf gehobby en geknutsel kun je als de saldering er niet meer is en je bang bent voor boetes ook zoiets aanschaffen.
In het geval van een echte blackout lijkt mij een berg drinkwater, campingkooktoestel en zooi blikken eten en een dikke deken overigens betrouwbaarder, handiger en goedkoper.
Op zaterdag 23 november 2024 10:41:59 schreef Eduard2:
@fcapri: Je schrijft "knijp je omvormer dan dicht". Ik ben aan het piekeren hoe dat praktisch kan.
ik heb dus het installer password van mijn omvormer en begrens die daarmee. heb dat ding ook gekocht, dus waarom zou je daar het password niet van mogen hebben. als ik de firmware update, kan ik ook weer het installer password kiezen.
in het boekje van de installatie stond ook beschreven hoe je dat paswoord instelt
tegenwoordig komen er al meer omvormers die dynamisch te begrenzen zijn. het mijne is 1maal instellen.
Golden Member
@fcapri: Naar aanleiding van uw antwoord ging ik verder zoeken in mijn installatie en op internet. Het lijkt me niet onlogisch dat de fabrikant, omwille van garantie, verschil maakt tussen installateurs en eindgebruikers. Iedereen aan alles laten prutsen kan defecten veroorzaken waarvoor de fabrikant of de installateur tijdens de garantieperiode mogelijk zal worden aangesproken.
Op internet vond ik een forum voor installateurs en gebruikers: https://www.foxesscommunity.com/viewtopic.php?t=368&sid=1af7aaeda5…
Via die link kom ik op dat merkgebonden forum en over het dynamisch aanpassen van deze instellingen. Ik ga verder lezen of er voor mij iets bruikbaars tussenstaat.
Bedankt voor uw tip,
Eduard
Op zaterdag 23 november 2024 12:20:07 schreef Peter112:
Welke kosten maken energie leveranciers dan ?
Ze leveren de overtollige energie tegen een negatief tarief aan klanten met een dynamisch contract die ook in de gelegenheid zijn om die overtollige energie op te stoken.
Op m'n papieren bankafschriften heb ik net gezien dat ik per maand EUR56 aan elektrikiteit betaal. Ik heb ook geen eigen dak op dit huurkot zitten, en ik heb geen energie om me druk te maken over m'n elektriciteitsrekening.
Ondertussen is wel internet bankieren geblokkeerd. Ik moet blijkbaar gaan bewijzen dat ik wel een echt mens ben. Zucht.
Op vrijdag 22 november 2024 14:40:54 schreef re-atari:
Tenzij het in de wijziging van de Energiewet verboden wordt, maar daarvoor zal de branche vast al een list hebben klaarliggen.
Listen!
Dat heet 'Lobbyen' en 'smeergelden'. Ze zullen deze middelen vast niet gebruiken.
Kosten die ze van regeringswege opgedrongen krijgen zetten ze één op één door naar de klanten. Als ze de salderingsregeling moeten toepassen, dan moeten de extra kosten opgebracht worden door alle klanten en dat geld gaat naar de zonnepaneelbezitters en sinds kort ook naar de energieboeren in de vorm van terugleverboete. Als de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan zijn er geen extra kosten en hebben alle klanten een lagere elektriciteitsrekening dan nu.
Wordt het salderen afgeschaft, dan worden de zonnepaneelbezitters gemotiveerd om zelf elektriciteit op te slaan. (oa thuisbatterijen)
Blijft het salderen bestaan, dan worden de energiemaatschappijen gemotiveerd om de teruggeleverde elektriciteit op te slaan (oa Plan Lievense)
Ook bij Greenchoice is de terugleverboete (11 cent per kWh) lager dan de terugleververgoeding (14 cent per kWh). Dus dan wordt het in elk geval nooit negatief en heb je altijd winst al is het niet veel.
En misschien zijn er zo wel meer.
Op zaterdag 23 november 2024 20:32:08 schreef deKees:
Ook bij Greenchoice is de terugleverboete (11 cent per kWh) lager dan de terugleververgoeding (14 cent per kWh). Dus dan wordt het in elk geval nooit negatief en heb je altijd winst al is het niet veel.En misschien zijn er zo wel meer.
Terugverdientijd wordt dan +10 jaar denk ik. Dan gaat dus niemand nog panelen leggen.
Op zondag 24 november 2024 01:59:53 schreef Peter112:
[...]Terugverdientijd wordt dan +10 jaar denk ik. Dan gaat dus niemand nog panelen leggen.
bijlange niet. zonnepanelen kosten amper nog wat dus de investering is laag.
een 400Wp paneel kost nu 50€
vele omvormers kan je nu instellen dat ze 0W terugleveren door te communiceren met de digitale meter. die boetes heb je dan ook niet meer.
dan verbruik je wat je opwekt en dat telt ook aardig door.
ik heb mijn digitale meter nu bijna 2 jaar en op die tijd hebben mijn panelen 14214kWh opgewekt waarvan er 6439kwh direct werd verbruikt. kleine 45% dus. door de digitale meter zie ik nu die waardes.
zou mijn omvormer dus NIKS injecteren dan zou die dus maar 6439kWh opwekken of een goeie 1930€ besparing voor mij op 21maand.
mijn zonnepanelen hebben net geen 8000€ gekost, dus terugverdientijd is nog altijd 7jaar dan.
toen ik mijn panelen kocht, was de berekende terugverdientijd 6-8jaar.
in belgie kan je niet salderen. ik krijg 2,5ct voor injectie en betaal 30ct voor verbruik.
voor die 7700kwh dat ik niet verbruikte heb ik dus een 150-200€ gekregen. dat brengt de terugverdientijd naar 6,6jaar terug.
in NL kunnen jullie nog altijd salderen, en zelf met die boete ben je nog altijd beter af.
die 7700kWh injectie zou je dan 12ct boete voor betalen of 924€.
maar met het salderen zou je in de winter die stroom dan niet moeten betalen of nog eens 1390€ aan verdienen. netto dus nog eens 400€ winst.
als ik dat allemaal optelt: 1930€ + 400€ op 21maand, dan heb je in NL mijn panelen terugverdiend op 6jaar. er nog eens rekening mee houden dat jullie in NL op het materiaal ook geen BTW betalen (21% lagere kost dus), maakt de installatie nog goedkoper en terugverdientijd waarschijnlijk 5jaar.
de enigen die klagen dat zonnepanelen niet meer renderen, zijn diegenen die er VEEL TEVEEL hebben gelegd om er dik aan te verdienen, en die betalen nu voor de overschot dat ze niet kunnen opgebruiken.
toen ik mijn 20panelen kocht, had ik een verbruik van 9-10 000kwh per jaar. de panelen gingen 60% daarvan opwekken en ik ging mijn verbruik proberen terugschroeven met airco's enzo. en dat lukt aardig. in 2022 meette ik het verbruik nog niet.
ik 2023 verbruikte ik 8632kWh en wekken de panelen 7866kWh op.
2024 zit ik nu op 7632kWh verbruik en 7014kwh opwek van de panelen.
in 2025 hoop ik ze gelijk te krijgen.
ik heb sinds deze zomer 3 airco's in dienst nu ipv electrische verwarming in massagesalon en bovenverdieping en ook het douchewater komt deels uit een warmtepompboiler.
verbruik nov 23 was 946kWh
verbruik nov 24 tot nu is 575kWh. met nog 7dagen te gaan schat ik 750kWh of 20% minder
Special Member
Op zondag 24 november 2024 07:41:59 schreef fcapri:
[...]
de enigen die klagen dat zonnepanelen niet meer renderen, zijn diegenen die er VEEL TEVEEL hebben gelegd om er dik aan te verdienen, en die betalen nu voor de overschot dat ze niet kunnen opgebruiken.
@fcapri Ik ben het helemaal met je eens.
In 2011/2012 heb ik 1,2 kWp neergelegd voor ruim 3000 EUro. Terugverdientijd was een jaar of 12. In 2021 nog twee panelen van 360W op de garage (grotere pasten niet). Kosten, inclusief omvormer,montagemateriaal en pv-splitter, waren minder dan 600 Euro.
Dankzij de absurde prijzen (eind 2021 84ct en 2022 40ct (prijsplafond) was de terugverdientijd minder dan 3 jaar.
Om op een spaarrekening hetzelfde te verdienen zou ik een rente van 13% moeten krijgen, het bedrag is dan verdubbeld naar 6 jaar.
Ik geloof er dus niks van dat het gros van diegenen die in 2022 zonnepanelen plaatsten (600.000 huizen) dat deden om zorgen voor het milieu maar het eerder als een leuk verdienmodel zagen. 's Winters gratis de elektrische auto opladen.
iddd, 99% zal het niet intresseren voor het milieu. en het zou me ook al verwonderen als de productie en recyclage van zonnepanelen ook zo proper is.
mijn huis was accumulatie verwarmt (electrisch), lokaal in mijn huis dus CO2 proper. een verbruik van 19 000kWh per jaar was erover met de energiekost van de laatste 10jaar.
gas aansluiten zag ik niet zitten, stookolietank ook niet (verwijderd in vorige huis en niet van plan om er nu ene te zetten).
dus keuze voor airco. zonnepanelen was me te duur.
paar jaar terug verdubbelde de energieprijs ineens, dus moest ik wel iets zoeken om de kosten te drukken. toen kwamen zonnepanelen (gelukkig al goed gezakt in prijs. 8000€ voor 20 stuks).
nu is het al 2jaar lang van accu hier, en accu ginder, alweer de kostprijs mij te hoog. met de huidige manier van belasten en lage vergoeding voor injectie, wordt die accu wel weer intressant.
goed voor het milieu zullen ze ook niet zijn, maar mijn verbruik lager krijgen lukt niet meer, niet als alles electrisch is in huis. dus als ik nog wat euros wil besparen, moet ik die richtig toch uit.
waterstofproductie met de overtollige energie zou nog intressant zijn in de zomer. als ik de waterstof dan veilig kan opslaan om te gebruiken in de winter
Ik denk dat je dan misschien nog beter af bent met aardwarmte. Een opslagvat (en keuring, en X-jaarlijkse vervanging enzo) voor waterstof lijkt me niet noodzakelijk goedkoper dan warmte/koude opslag in de grond.
Dit topic is gesloten