Teruglever boete

Dit topic is gesloten

@fcapri, Ik heb zat panelen liggen met sinds 2 maand een 30kwh batterij.

Ik ga dus nog veel meer de eigen pv opmaken voor eigen gebruik. 1 december ga ik over op een dynamisch contract. Terugleverkosten heb je niet en de terugleververgoeding is gelijk aan de net inkoopprijs.

Dat houd nu bv in dat ik ga terugleveren 9 kwh in de morgen vaak tussen 16:00 en 20:00 kijk hier maar eens op 6 november https://www.samsam.nu/groene-energie#inkoopprijzen

2 uur 0,65 euro/kwh. Zou ik dan 18 kw terug leveren = € 11,70 -€2,0 in de nachturen tank ik weer bij voor €0,12 / kwh + wat de 8,5 kwp pv er nog in krijgt. ( 6 nov 1,6 kwh pv opwek)

Dit grote verschil is er natuurlijk niet elke dag, vooral op de dagen met weinig zon en wind zijn de spitstarieven groot.

JoWi

Special Member

Op zondag 24 november 2024 10:26:05 schreef Peter112:
Dat houd nu bv in dat ik ga terugleveren 9 kwh in de morgen vaak tussen 16:00 en 20:00 kijk hier maar eens op 6 november https://www.samsam.nu/groene-energie#inkoopprijzen

2 uur 0,65 euro/kwh. Zou ik dan 18 kw terug leveren = € 11,70 -€2,0 in de nachturen tank ik weer bij voor €0,12 / kwh + wat de 8,5 kwp pv er nog in krijgt. ( 6 nov 1,6 kwh pv opwek)

Volgens die site zijn de bedragen exclusief energiebelasting (13,2 ct), dus een ietwat optimische berekening.
En hoeveel dagen per jaar is dat zo ?

Ignorance is bliss

Op zondag 24 november 2024 10:26:05 schreef Peter112:
@fcapri, Ik heb zat panelen liggen met sinds 2 maand een 30kwh batterij.

rijk ga je er niet mee worden hoor. slijtage van de accu ook mee gerekent?
li-ion heb je een 1000-1500 bruikbare complete ladingen
LiFePo4 iets van 2000-3000 laadbeurten, tenzij je maar de helft van de capaciteit gebruikt, dan zou ze een 5000 laadbeurten halen.
inwendige weerstand is ook een probleem. want stel dat je met het aantal laadbeurten tot 10jaar zou geraken, eens de 5jaar voorbij gaat de accu ook achteruit door leeftijd

en dan nog, volgend jaar kan de overheid afkomen:
voor alle winsten dat je hebt op je energiefactuur, dat je 50% mag afgeven omdat je een 'energieleverancier' bent geworden.
en je kan de accu dan NIET als onkost ingeven, maar wel belast worden op je inkomsten.

typische overheid. idem met bitcoin. iedereen die er winst op maakt moet betalen. maar iedereen die met crypto verlies heeft gedraaid, mag dat niet als onkost inbrengen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zondag 24 november 2024 11:38:07 schreef fcapri:
[...]

rijk ga je er niet mee worden hoor. slijtage van de accu ook mee gerekent?
li-ion heb je een 1000-1500 bruikbare complete ladingen
LiFePo4 iets van 2000-3000 laadbeurten, tenzij je maar de helft van de capaciteit gebruikt, dan zou ze een 5000 laadbeurten halen.
inwendige weerstand is ook een probleem. want stel dat je met het aantal laadbeurten tot 10jaar zou geraken, eens de 5jaar voorbij gaat de accu ook achteruit door leeftijd

en dan nog, volgend jaar kan de overheid afkomen:
voor alle winsten dat je hebt op je energiefactuur, dat je 50% mag afgeven omdat je een 'energieleverancier' bent geworden.
en je kan de accu dan NIET als onkost ingeven, maar wel belast worden op je inkomsten.

typische overheid. idem met bitcoin. iedereen die er winst op maakt moet betalen. maar iedereen die met crypto verlies heeft gedraaid, mag dat niet als onkost inbrengen

Lifepo4 zit tegenwoordig tussen de 6000-10000 cycli, Ik haal lang niet elke dag een volledige cyclus, ook gaat hij bij mij niet beneden de 30%. Die 30% is bedoeld bij een stroomstoring zodat ik nog minimaal een dag off grid kan zijn.

Terugverdienen indien mogelijk zal de komende jaren moeten gebeuren de onbalansmarkt zal volgens ingewijden tot ~2030 duren.

Voor 6 jaar zou ik ongeveer 1000 euro per jaar moeten binnen harken, echter mijn eigen verbruik in natuurlijk 10 maanden per jaar nihil waar ik tot voor kort 60 euro per maand betaalde.

6 tot 10 000cycli moet ik eerst zien.
ik heb al ebike gehad met 8S lifepo erin met 1200km op de teller en kapotte accu.
met een autonomie van 40km/laadbeurt is dat dus amper 30 laadcycli. denk dat ik al 2-3keer een lifepo heb vervangen in ebikes en die hadden absoluut nog geen 1000 laadbeurten.

ik heb nu 43 000km met mijn 10S6P li-ion accu en heeft nu 80% capaciteit over (4,5jaar oud) en ongeveer 1230keer opgeladen (geen 100% DOD).

daarbij, 10 000 laadcycli, en stel elke dag 2 ontladingen, zit je nog 5000dagen verder of 14jaar. dat haalt ze nooit

keebrev

Special Member

Op zaterdag 23 november 2024 12:20:07 schreef Peter112:
[...]
Ik zit nu bv bij Greenchoice die heeft geen eigen opwek en kopen energie op de "markt" . Windmolenboeren hebben er last van die moeten in de zomer soms het park stilzetten.

Greenchoice heeft langs het Hartelkanaal op de Maasvlakte een aantal windmolens staan. Daar kon je als je energie van Greenchoice af nam, in deelnemen, Windvangers genaamd voor 125kWh per jaar per winddeel. Na 2022/2023 hoor je daar niets meer over. A lá het Winddeel van de Windcentrale zeg maar.

Het Nederlandse Beleid met de Klimaatdoeleinden is er eentje geweest van de boel zolang mogelijk traineren. Nota bene het Europese Hof is er aan te pas gekomen om Nederland op zijn eigen ondertekende Klimaatdoeleinden voor 2030 te wijzen.
En zelfs dan nog weet Rutte dat oordeel van het Europese Hof voor de Hoge Raad te brengen. En werd terecht, terecht gewezen.

Ja, en dan moet alles op stel en sprong (Rutte IV) het Klimaatdoel van 2030 gehaald worden.

Eerst jarenlang miljarden bezuinigen op TenneT (minimaal onderhoud en amper, alleen de hoogst noodzakelijke investeringen, de windmolen parken in de Noordzee), en dan vol gas geven. Hoezo visie?!?.
Netcongestie is daar een gevolg van. Iedereen elektrisch rijden!, jaja, zonder daar de gevolgen van inzien.
Met de huidige regering weet je helemaal niet waar je aan toe bent. Salderen afschaffen? In 2015 kwam de eerste keer ter sprake. Negen jaar verder zijn ze nog steeds aan het bakkeleien...
De zonnepanelen industrie (Holland-Solar etc.) zit al jaren te zeuren om het salderen af te schaffen: de Thuisbatterij is het nieuwe verdienmodel.

@Peter112: 30kWh aan thuisbatterijen + een dynamisch contract = ondernemer die in energie handelt.

Voor die dat niet doen, en je vindt het leuk, zou het handig zijn om een kleine thuisbatterij te nemen om je stand-by energieverbruik 's-nachts te overbruggen, maar daar zijn die dingen nog veel te duur voor, afgezien van de veiligheid aspecten.
Nu worden er al thuisbatterijen met stekker (met RA, aangesloten op een wcd zonder RA, past toch?) op de markt gebracht; de gevolgen laten op zich wachten.

@ex-fietser: Growatt SPL, en dan komen er de batterijen en nog bij.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op zondag 24 november 2024 16:06:11 schreef keebrev:
De zonnepanelen industrie (Holland-Solar etc.) zit al jaren te zeuren om het salderen af te schaffen: de Thuisbatterij is het nieuwe verdienmodel.

Als ik zonnepanelenbouwer was, dan zou ik in tegenstelling tot mijn collega's flink gaan lobbyen voor behoud van saldering.
Bij afschaffen van saldering koopt geen hond nog zonnepanelen. Misschien op een paar na die op een onbewoond eiland zitten of een paar echte milieufreaks.

waarom niet?
als je 1 paneel legt van 400Wp durf ik er voor te wedden dat je 95% van de opgewekte stroom direct verbruikt.
dat is 400kWh besparing op een jaar of 120€.
investeringskost: 60€ voor een paneel, 100€ voor een micro omvormer. 2 jaar terugverdientijd.

leg je 5 panelen van 400Wp, durf ik nog steeds zeggen dat je 60% direct verbruikt. je zorgt er dan voor dat je omvormers niks terugleveren.
dat is 1200kWh of 360€/jaar.
investering van 800€ of 3jaar terugverdientijd.

als je natuurlijk 50 panelen left, dan kost je dat 5000€. ga je maar 10% direct van verbruiken en win je maar 600€/jaar en dan duurt het 8jaar voor je het terug verdiend.

zolang je een normale installatie legt voor je verbruik, ga je altijd voordeel hebben. zelf zonder saldering.
wat je in de winter opwekt, heb je zowieso grotendeels verbruikt.

Van de 27kWh verbruik vandaag kwam er 12kWh uit de panelen. ipv 8.1€ te moeten betalen zorgen de panelen dat ik maar 4.5€ betaal

rob040

Golden Member

Op zondag 24 november 2024 20:36:31 schreef ohm pi:
[...]Als ik zonnepanelenbouwer was, dan zou ik in tegenstelling tot mijn collega's flink gaan lobbyen voor behoud van saldering.
Bij afschaffen van saldering koopt geen hond nog zonnepanelen. Misschien op een paar na die op een onbewoond eiland zitten of een paar echte milieufreaks.

Nou, ik als nietzonnepanelenbezitter ben wel blij met het afschaffen van de salderingsregeling. Het is subsidie uit de belastingpot.
Je koopt die dingen toch om het milieu te sparen en niet om geld binnen te harken?

Sine

Moderator

Op zondag 24 november 2024 21:07:44 schreef rob040:
[...]
Je koopt die dingen toch om het milieu te sparen en niet om geld binnen te harken?

Dat is een aanname :+

Als ze geen geld opbrachten (of op z'n minst m'n energierekening verlaagden) dan was ik er ook niet aan begonnen.
Nu liggen er hier een hele 4 stuks, maar dat is toch goed voor ongeveer 1/3e van mijn jaarverbruik.

Die afschaffing en andere ellende heeft wel als voordeel dat je nu panelen en bijbehoren goedkoop kan krijgen. en gewoon afdingen werkt ook, er ligt veel teveel op de plank momenteel. Ik heb ze zelf gelegd en daar bespaar je ook flink mee.

rob040

Golden Member

Dat is een aanname :+

Ik beken. Leek me zo voor de hand te liggen. O-)

keebrev

Special Member

Op zondag 24 november 2024 21:07:44 schreef rob040:
Het is subsidie uit de belastingpot.

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Het is geen subsidie, het zijn voor de Staat misgelopen inkomsten voor de belastingpot, net zoals de 0% btw op nieuwe pv-installaties. Dat krijg je ervan met zoveel regeltjes, uitzonderingen daarop en onvoldoende personeel om het te handhaven.

@sine: je zou zo de politiek in kunnen:

"Nu liggen er hier een hele 4 stuks, maar dat is toch...." zegt weinig.
Ze zijn er van 370 Wp tot 600Wp...op het zuiden of noorden, horizontaal of verticaal...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op zondag 24 november 2024 21:26:49 schreef Sine:
[...]

...Als ze geen geld opbrachten (of op z'n minst m'n energierekening verlaagden) dan was ik er ook niet aan begonnen.
Nu liggen er hier een hele 4 stuks, maar dat is toch goed voor ongeveer 1/3e van mijn jaarverbruik.

Dat iemand zijn eigen rekening omlaag probeert te brengen: prima.
Voor het milieu: prima.

Maar tegenwoordig lijkt het vooral om (terug)verdienen te gaan. En als men dan begint over het afschakelen van panelen omdat ze de rest van Nederland geen goedkope energie gunnen... Dan schiet me slechts één woord te binnen: "kneuzen".

Context: ik heb zelf geen panelen en de rest van de straat snapt daar helemaal niks van :)

Vervangen DOOR.

Op maandag 25 november 2024 09:14:38 schreef Boudie:
En als men dan begint over het afschakelen van panelen omdat ze de rest van Nederland geen goedkope energie gunnen... Dan schiet me slechts één woord te binnen: "kneuzen".

Dat is veel geblaat en weinig wol. Vrijwel geen enkele hollander zal zijn panelen uitschakelen als de opbrengst maar 1ct/kWh is.

Als de opbrengst negatief is wil je ook dat mensen afschakelen, er is immers een stroomoverschot. En dat ga je krijgen, want ook met de huidige prijzen zijn zonnepanelen economisch aantrekkelijk, dus het geïnstalleerd vermogen gaat toenemen vanaf de huidige 20GW (genoeg om 100% van de stroom in NL op te wekken op de piek).

Dus linksom of rechtsom gaat een deel van de zonnepanelen afschakelen op zonnige dagen. Een verstandige overheid zou daar nu al beleid voor maken, maar dat is een ander verhaal.

De huidige salderingsregeling is een crime voor energieleveranciers. Ze moeten verplicht op de zonnepanelen-piek stroom inkopen tegen een prijs die hoger licht dan de marktprijs. Dus dat ze daar een boete opzetten snap ik.
Dat dat allemaal de koffers van de aandeelhouders ingaat geloof ik niet, dan was er ruimte geweest voor een aanbieder met fors lagere terugleverboetes.

Maar ook nu al zie je dat aanbieders ook een "eerlijk" contract aanbieden: Elk uur (kwartier) de marktprijs van dat moment. Is het superzonnig en de prijs onder nul? Dan moet je inderdaad betalen voor je teruglevering. Dus dan heeft het zin je panelen af te schakelen. Of een thuisbatterij op te laden.

Zulke contracten gaan we veel meer krijgen, en de grootste onzekerheid is de marktprijs.
Maar zoals fcapri net al voorrekende: Het blijft rendabel om een aantal panelen voor je eigen verbruik te plaatsen, vooral ook omdat die dingen in de herfst en lente ook nog een slok op een borrel van je eigen verbruik voorzien.
Dat je die zomer-piek niet in de winter 1-op-1 terugkrijgt (zoals de oude salderingsregel met vaste jaarprijzen) is jammer, maar niet genoeg om zonnepanelen onrendabel te maken.

Sine

Moderator

Op maandag 25 november 2024 08:46:08 schreef keebrev:
[...]
Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Het is geen subsidie, het zijn voor de Staat misgelopen inkomsten voor de belastingpot, net zoals de 0% btw op nieuwe pv-installaties. Dat krijg je ervan met zoveel regeltjes, uitzonderingen daarop en onvoldoende personeel om het te handhaven.

@sine: je zou zo de politiek in kunnen:

"Nu liggen er hier een hele 4 stuks, maar dat is toch...." zegt weinig.
Ze zijn er van 370 Wp tot 600Wp...op het zuiden of noorden, horizontaal of verticaal...

Het ging meer om de gedane inverstering dan het werkelijke vermogen.

Maar als je het perse moet weten ... ;)

4x 405Wp, ZZO, 13° En op iets kortere afstand tot elkaar dan aanbevolen (lees: in de wintermaanden schaduw van het voorliggende paneel.. Opwek: +- 1,2MW / jaar

Op maandag 25 november 2024 09:14:38 schreef Boudie:
[...]

Dat iemand zijn eigen rekening omlaag probeert te brengen: prima.
Voor het milieu: prima.

Maar tegenwoordig lijkt het vooral om (terug)verdienen te gaan. En als men dan begint over het afschakelen van panelen omdat ze de rest van Nederland geen goedkope energie gunnen... Dan schiet me slechts één woord te binnen: "kneuzen".

Context: ik heb zelf geen panelen en de rest van de straat snapt daar helemaal niks van :)

Koop een huis en trek de hypotheekrente af, mogelijk heb je dan ook nog recht op toeslagen.
Koop een elektrische auto met subsidie en betaal geen wegenbelasting.
Koop zonnepanelen en betaal daarover geen BTW.
Ga de grens over voor je goedkope boodschappen en de benzine.
Er schieten mij 2 woorden te binnen: “slimme kneuzen” en “domme kneuzen”.

Begrijp niet waarom de eigen rekening/milieu prima is en de rest zogenaamd niets word gegund.
Denk dat het een vorm van afgunst is door de tegenstellende kreten over een overbelast energienet.
TS vraagt echter wat voor energiecontract voordeliger is met zonnepanelen.
Het valt mij op dat er veel “dwaal” reacties zijn die later dan weer gecorrigeerd worden.

Op maandag 25 november 2024 18:28:58 schreef la pipe:
TS vraagt echter wat voor energiecontract voordeliger is met zonnepanelen.

Dan moet TS niet hier zijn maar bij de Consumentenbond of Kassa.

GJ_

Moderator

Ik zit intussen al 3 pagina's gezellig geleuter tevergeefs te wachten op iets van elektronica.
Ik denk dus dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft. Dit mag voortaan in de koffiecorner

Dit topic is gesloten