Misschien zie ik spoken. Mijn huidige jaarcontract loopt zeer binnenkort af. Heb diverse offertes via een vergelijkingssite bekeken. Wat me nu opvalt is dat ze zo te zien allemaal een teruglever boete in rekening brengen die oploopt naarmate je meer teruglevert. In mijn geval val ik in de categorie 2250-2500 kWh per jaar waarvoor een boete geldt van om en nabij de € 300. Omgerekend is dat iets van 12...13 cent/kWh. Boete begint bij 250kWh (Essent).5 Verderop lees ik dan dat ik per teruggeleverde kWh ongeveer 5,5 cent vergoed krijg.
Zoals ik dat lees betekent het domweg dat elke teruggeleverde kWh mij ongeveer 7 cent kost. Hoe kan ons parlement hier in vredesnaam mee akkoord zijn gegaan ???
Of begrijp ik het verkeerd ?
Ik was bezig met een apparaat te ontwikkelen dat alle registers uit de P1 poort van de slimme meter leest en op basis daarvan een indicatie kan geven of en op welke fase ik nog ruimte zou hebben om nog een extra verbruiker (bijv laadpaal, elect. boiler) in te kunnen schakelen zonder dat er een hoofdzekering of automaat uitvliegt. Nu denk ik om ook nog iets in te bouwen dat bij teruglevering boven een bepaald vermogen een dummy load kan inschakelen domweg om de boete te voorkomen of te verminderen.