Teruglever boete

Dit topic is gesloten

Misschien zie ik spoken. Mijn huidige jaarcontract loopt zeer binnenkort af. Heb diverse offertes via een vergelijkingssite bekeken. Wat me nu opvalt is dat ze zo te zien allemaal een teruglever boete in rekening brengen die oploopt naarmate je meer teruglevert. In mijn geval val ik in de categorie 2250-2500 kWh per jaar waarvoor een boete geldt van om en nabij de € 300. Omgerekend is dat iets van 12...13 cent/kWh. Boete begint bij 250kWh (Essent).5 Verderop lees ik dan dat ik per teruggeleverde kWh ongeveer 5,5 cent vergoed krijg.

Zoals ik dat lees betekent het domweg dat elke teruggeleverde kWh mij ongeveer 7 cent kost. Hoe kan ons parlement hier in vredesnaam mee akkoord zijn gegaan ???
Of begrijp ik het verkeerd ?

Ik was bezig met een apparaat te ontwikkelen dat alle registers uit de P1 poort van de slimme meter leest en op basis daarvan een indicatie kan geven of en op welke fase ik nog ruimte zou hebben om nog een extra verbruiker (bijv laadpaal, elect. boiler) in te kunnen schakelen zonder dat er een hoofdzekering of automaat uitvliegt. Nu denk ik om ook nog iets in te bouwen dat bij teruglevering boven een bepaald vermogen een dummy load kan inschakelen domweg om de boete te voorkomen of te verminderen.

Bij mij werkt het nu dacht ik zo:

1kwh afname, kost 25ct blijft 25ct
1kwh teruglevering (dus kwh bij verbruik <0), krijgt 5ct, blijft 5ct
1kwh opslag, was salderen (0ct) wordt 13ct

Voorlopig is de saldering nog actief. Dat betekent dat je ongeveer 25 cent krijgt voor elke kWh die je teruglevert (voorzover je beneden je afname blijft), net zoveel als je per kWh betaalt bij afname. En daar gaan inderdaad 13 cent vanaf, dus je houdt nog 12 cent over.

Het wordt pas schadelijk voor het deel dat je meer teruglevert dan wat je afneemt.

Momenteel wordt er aan gewerkt om negatieve prijzen te verbieden volgens mij, maar dat gaat natuurlijk erg traag.

gebruikt men echt het woord boete in de clausule? Ik kan begrijpen dat men een leververgoeding vraagt, omdat op zonnige dagen de energieprijs negatief gaat = er is een dan teveel, maar om het een boete te noemen..

Nee natuurlijk noemen ze het geen boete, maar zo voelt het wel.

Door de teruglevering maak je gebruik van hun infrastructuur / electriciteitsnet, daar zullen ze ook wel een vergoeding voor willen zien.

En bekijk het eens van de andere kant; men is er inmiddels achter gekomen dat de natuurkunde relatief star is, daar zit weinig ruimte in.

Is het dan eerlijker als ik (1 persoon in een rijtjeshuis, 0,9 MWh/jr, geen PV) dan flink meer moet betalen omdat te veel / meer als verwacht mensen zonnepanelen hebben genomen bij wijze van investering, dus met de bedoeling er winst op te maken?

Er loopt dacht ik een rechtzaak om een gelijke terugleververgoeding te eisen voor zowel zakelijke (betalen nu niks) als particuliere leveranciers. Hopelijk wordt die zaak wat en daalt het weer wat.
Wat ik krom vind is dat als de terugleververgoeding te weinig wordt, dan gaan mensen hun overschot verbrassen, en moet je uiteindelijk nog meer kolen en gas stoken. De prikkel is vrij pervers.

je krijgt 13ct boete per kWh dat je teruglevert
als je in die winter die kWh terugneemt, betaal je daar niks voor (salderen).

je krijgt 5ct/kWh aan terugleverkost (na salderen begreep ik) aan overschot van injectie dat je hebt. (de overschot dat je niet saldeerd, kost je netto dan 8ct)

eigenlijk betaal je in de zomer 13ct aan boete, en krijg je in de winter die kwh gratis terug ipv dat je 30ct betaald.

ik (belgie) krijg in de zomer 2,5ct/kWh voor de injectie, en betaal nu 30ct/kWh om ze terug te krijgen. geen salderen hier.
een winter kwh kost mij dus 27,5ct terwijl het bij u 13ct is.

als ze het salderen afschaffen, zullen die boetes ook weer verdwijnen hoor. dan krijg je 5ct aan injectie, en betaal je in de winter de volle pot weer (kost je dan 25ct netto voor die kwh).

de afschaffing van salderen werd uitgesteld, dus hebben de energieleveranciers er wat anders op gevonden. stroom geven in de zomer en gratis terugnemen in de winter kan niet blijven duren

Op vrijdag 22 november 2024 12:32:57 schreef blanka:

Wat ik krom vind is dat als de terugleververgoeding te weinig wordt, dan gaan mensen hun overschot verbrassen, en moet je uiteindelijk nog meer kolen en gas stoken. De prikkel is vrij pervers.

precies, ik krijg 2,5ct/kWh in de zomer. dan stook ik het liever op in mijn airco.
dus altijd als er overschot is, begint mijn 2de boiler de boel in warm water te steken, de airco's zet ik aan op zonnige dag (beneden en boven). in de toekomst zal ik een accu ook alle overschot laten opgebruik en k zie wel hoe ik de energie snacht op krijg)

in het begin kreeg ik 9ct voor injectie en moest ik 28ct betalen voor verbruik. elke 3kWh injectie heb ik in de winter dan 1kWh voor terug. t is gene vetten, maar ohja, we hebben toch iets.

nu krijg ik 2,5ct en moet ik 28ct betalen. dus ik moet +10kWh terugleveren in de zomer om 1kWh te kunnen recuperen. dat is te scheef, dus verstook de boel zelf wel.
elke nacht verbruik ik 1,3kwh ongeveer. 365dagen lang dat ik een accu opslaan om snacht te verbruiken, levert met al 500kwh op of 130€/jaar. voor 500€ bouw ik mijn eigen accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kan in die offerte niet terugvinden dat die "boete" pas opgelegd wordt na salderen. Het zou in die context zomaar kunnen betekenen dat ik die "boete" echt ga betalen. Ik hoop maar dat fcapri gelijk heeft.
Wat ik nog wel ergens gelezen heb dat in het voorstel niets staat over het verdwijnen van die "boete" als het salderen stopt.

Ze waren al bezig met wetten dat zodra het salderen verdwijnt al deze constructies verboden werden en ze gewoon een reeële koop- en verkoopprijs moesten handhaven

Op vrijdag 22 november 2024 13:13:26 schreef Leo-Bolier:
Ik kan in die offerte niet terugvinden dat die "boete" pas opgelegd wordt na salderen. Het zou in die context zomaar kunnen betekenen dat ik die "boete" echt ga betalen. Ik hoop maar dat fcapri gelijk heeft.
Wat ik nog wel ergens gelezen heb dat in het voorstel niets staat over het verdwijnen van die "boete" als het salderen stopt.

voor zover ik begreep:
die boete ga je betalen voor alles wat je injecteerd. niet na salderen!
stel 5000kwh in de zomer x 13ct = 650€ dat je aan boete betaald.
in de winter verbruik je weer 3000kWh, daar betaal je niks voor. dus bespaar je 900€. (netto 250€ winst dus).
voor die overige 2000kWh dat je teveel leverde, krijg je die vergoeding van 5ct NA het salderen (100€). eigen heb je 13ct betaald voor die terug te geven en krijg je 5ct vergoeding. je betaald daar dus 8ct/kwh dat je in de zomer injecteerde en niet meer verbruikt hebt.

zou je in de winter 6000kWh verbruiken, dan heb je voor de eerste 5000kWh met de saldering dus maar 13ct (boete) betaald in de zomer, en die overige 1000kWh extra verbruik betaal je dan aan 30ct.

dus met 6000kWh verbruik en 5000kwh salderen betaal je:
zonder panelen betaal je bv 6000kWh x 30ct = 1800€

met panelen en 5000kwh salderen in de zomer betaal je dan
5000kwh x 13ct = 650€
1000kWh x 30ct = 300€
totaal 950€

in mijn geval met injectie en verbruik apart betaal ik
6000kwh verbruik x 30ct = 1800€
5000kWh injectie x 2.5ct = 125€
netto betaal ik 1675€

je bent dus beter af dan ik, zelf met die boetes

Die boete is momenteel onafhankelijk van salderen.
Dus bij 2500kWh teruglevering betaal je 300 Euro, ofwel 12 cent per kWh.

Maar door salderen krijg je wel meer voor de stroom die je teruglevert. Bij een afname tarief van 25 cent en een afname van 2000 kWh per jaar krijg je het volgende resultaat:

2000 kWh afname : Kost 400 Euro

Eerste 2000 kWh teruglevering : Vergoeding 25 cent min 12 cent per kWh, dus 13 cent per kWh. Dus daarvoor krijg je 260 euro.

Resterende 500kWh teruglevering: Vergoeding 5.5 cent min 12 cent is 6.5 cent per kWh negatief. Dat kost je dus 32 Euro 50 cent.

PS: Rekenfoutje verbeterd. 8)7

Volgens mij is dit een tijdelijk probleem. Momenteel is er een overschot aan zonnestroom in de zomer die nergens naar toe kan dus dan wordt de kWh prijs negatief.

Maar er wordt overal aan gewerkt om die energie nuttig in te zetten. En dan verdwijnt het probleem vanzelf. Denk aan batterijen op het net (bij mensen thuis en op grote schaal), omzetten van stroom in waterstof, laden van steeds meer electrische auto's.

Zie bijv :
https://vandebron.nl/blog/batterijopslag-als-oplossing-voor-het-overvo…

https://www.nu.nl/klimaat/6325916/megabatterij-kan-volgend-jaar-op-ove…

enz

Uit die tweede link:

Bij de beheerder van het hoogspanningsnet staan honderden aanvragen in de rij om grote batterijen te bouwen.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 22 november 2024 14:07:45 (10%)

Op vrijdag 22 november 2024 13:02:12 schreef fcapri:
als ze het salderen afschaffen, zullen die boetes ook weer verdwijnen hoor.

Ik zie niet in waarom ze het zouden afschaffen.
Voor de energiemaatschappijen is het gratis geld en ze zitten echt niet te wachten op de stroom van de zonnepanelen. Het is voor hun veel economischer om te draaien op hun eigen kolen-, gas-, of kernenergiecentrales dan op jouw zonnepanelen. Zelf bouwen ze nu ook zonnepaneelparken, dus ze hebben alleen maar last van die kleine particuliertjes.

De meeste energiemaatschappijen hebben geen eigen centrales. Die kopen stroom in op de stroom-markt en verkopen het weer aan de mensen thuis. De inkoop-prijs schommelt heel erg ( Zie https://www.easyenergy.com/nlbeeld/energietarieven ) en is in de zomer soms negatief.

Dat betekent dat de energiemaatschappijen moeten betalen voor het overschot aan zonnestroom terwijl ze die in de avond/winter moeten salderen tegen stroom die ze dan weer moeten inkopen tegen hogere tarieven. Dat levert dus kosten op die ze via die teruglever boete doorgeven aan de mensen thuis.

Als de saldering wegvalt dan vervalt toch een deel van deze kosten.

Op vrijdag 22 november 2024 14:05:22 schreef ohm pi:
[...]Ik zie niet in waarom ze het zouden afschaffen.

dat is later ook gratis geld.
je geeft 1kWh injectie, daar geven ze 5ct voor (ik krijg 2,5ct)
in de winter verbruik je 1kwh, daar betaal je 30ct voor.
dus verdienen ze nog steeds 25ct/kWh terwijl ze nu 'gratis' moeten salderen.

het salderen nu daar krijgen ze 13ct voor in de winter. dus eens ze met injectie en verbruiks tarieven werken, verdienen ze al het dubbele eraan

in belgie had je vroeger ook die prosumententax (90€/kW omvormervermogen) voor mensen die terugdraaiende teller hadden (100% salderen).
nu met digitale meter krijg je laag bedrag voor injectie en hoog voor verbruik en verdienen ze er meer aan tov het oude salderen.
doordat ik nu heel weinig krijg, laat ik de aircos draaien in de zomer

ik wek evenveel op als ik verbruik. dus aan mij verdienen ze 0€ op jaarbasis. met die prosumententax hadden ze 450€.
nu met digitale meter betaal ik 100€/maand of 1200€ op jaarbasis, dus ze hebben meer dan dubbel zoveel van mij

Ietwat off-topic inzake de vraag van TS: ik stoor me mateloos aan de tearjerking verhalen van energieleveranciers, dat ze die terugleververgoeding hanteren omdat het salderen zooo onrechtvaardig zou zijn voor mensen zonder zonnepanelen. Gaan ze dan de opbrengst van die terugleververgoeding in de vorm van lagere tarieven voor die mensen zonder zonnepanelen aanbieden? Nee natuurlijk niet, dat geld vloeit gewoon in hun bedrijfswinst. Net als de (uit belastinginkomsten gefinancierde) vergoeding die ze van de overheid ontvangen als ze hun zonne- en/of windparken wegens netcongestie moeten afschakelen. Dat heet volgens mij in goed Nederlands van 2 walletjes eten. Daar worden vooral hun investeerders heel blij van.

Reken er maar op, dat die terugleververgoeding na afschaffen van de salderingsregeling gewoon blijft bestaan. Tenzij het in de wijziging van de Energiewet verboden wordt, maar daarvoor zal de branche vast al een list hebben klaarliggen. Net als voor de in die wijziging genoemde 'redelijke vergoeding' die de energieleveranciers dan voor elke ingevoede kWh zouden moeten betalen. Geef het beestje een ander naampje of omschrijf het iets cryptischer, en we gaan gewoon op de oude voet verder.

Op deze manier gaat het helemaal goedkomen met de energietransitie. 8)7

Een interessant YT kanaal over o.a. de achtergrond van deze materie is 'ketel klets' van Rick vd Westelaken. Hij heeft diverse videos over o.a. dit onderwerp gepubliceerd.

Tis toch ook van de zotte om zonnepanelen te nemen puur vanwege het geldverdienen aan het terugleveren?
Wat je opwekt moet je gewoon zelfgebruiken en wat je tekort komt haal je uit het net.

precies williewortel.
op facebook passeren dagelijks vragen of het nog wel loont zonnepanelen te leggen.
als je er niet teveel legt, gaan ze je gewoon geld besparen. maar rijk worden ervan niet. dat ging nooit zo.

ik betaalde in 2020 300€ elec/maand. met oekraine ging mijn voorschot naar 640€/maand.
ik betaal nu, met 3 warmtepompen en 22panelen, maar 100€/maand. dus zowieso een forse besparing per maand (minstens 200€).
die 8000€ voor de panelen komen er dus na 40maand oud
het eerste jaar met terugdraaiende teller gezeten en de dure 'energie' door oekraine waardoor ik mag zeggen dat ik ze nu al lang terug heb verdiend.

zonder panelen zou ik nu mijn volledige verbruik betalen (523kwh deze maand al), door de panelen betaal ik maar 415kWh, en dat voor een 'slechte' novembermaand.
oktober normaal 642kWh verbruik, netto betaal ik maar 354kWh

dat is later ook gratis geld.
je geeft 1kWh injectie, daar geven ze 5ct voor (ik krijg 2,5ct)
in de winter verbruik je 1kwh, daar betaal je 30ct voor.
dus verdienen ze nog steeds 25ct/kWh terwijl ze nu 'gratis' moeten salderen.

Hier klopt niet veel van. In de winter betaal je wel 30 cent, maar daarvan gaat 15 cent naar de belasting. De energie maatschappij krijgt in de winter dus hooguit 15 cent per kWh.

En het zou wel leuk zijn als ze die kWh van de zomer konden bewaren en in de winter weer terug-verkopen, maar zo werkt het niet. Het overschot van de zomer moeten ze tegen lage tarieven doorverkopen aan verbruikers in de zomer, en het tekort in de winter moeten ze dan weer inkopen tegen hogere tarieven.

je mag nog steeds salderen
dus injectie uit de zomer mag je schrappen met verbruik in de winter.
het wordt dus geschrapt op de factuur, betaal je niks meer van.
enkel wat je meer verbruikt, wordt gefactureerd.

net zoals met de oude analoge meters. als je meter 1000kWh terugdraait in de zomer en daarna draait die in de winter weer 1000kwh vooruit, werd dat ook niet gefactureerd en betaalde je ook geen belasting erop

Wij kregen afgelopen oktober ook een offerte voor een nieuw vast contract.
Daar stond ook een boete in van 20,13 euro per maand.(terugleverkosten)
Bij een Dynamisch contract heb je geen terugleverkosten en is direct opzegbaar.
Heb dus een Dynamisch contract afgesloten tot de politiek uitgedacht is.
In een discussie met mensen zonder PV was de ergernis dat zij meebetalen.
Dat is dus niet zo, zij betalen minder omdat PV bezitters terugleveren.
Het hele huidige net zou regelmatig plat gaan zonder die PV levering.
Tenslotte hebben de PV bezitters geïnvesteerd en dat mag best beloond worden.

Op vrijdag 22 november 2024 14:42:57 schreef williewortel:
Tis toch ook van de zotte om zonnepanelen te nemen puur vanwege het geldverdienen aan het terugleveren?
Wat je opwekt moet je gewoon zelfgebruiken en wat je tekort komt haal je uit het net.

Tuurlijk. Best.
Ik heb iets meer aan panelen genomen dan ik (nu) nodig heb. Het idee was dat ik dan voorlopig iets meer opwek dan wat ik zelf nodig heb, daarmee m'n steentje bijdraag aan het verbruik van de straat/wijk.

Dat ik daar een beetje voor terugkrijg is mooi meegenomen. Maar het is natuurlijk idioot dat ik m'n zonnepanelen moet gaan knijpen om niet te hoeven betalen omdat ik iets meer teruglever dan wat ik verbruik.

Puur economisch "NU" gedacht had ik natuurlijk 10 en niet 12 panelen moeten kopen om gegarandeerd niet meer te produceren dan ik nodig heb. Dan is de terugverdientijd het laagst. Maar goed. IK zal dus volgend voorjaar als de panelen weer gaan beginnen wel even op de meters kijken wanneer ik moet beginnen met m'n panelen te dimmen om alles te kunnen salderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten