HP Laserprinter 50.9 fuser error HP3800

Hallo Allemaal,

Ik wilde vorige week printen, maar blijftbaar was de groep te vol belast toen ik de printer aan deed klapte de zekering er weer uit.

Daarna even gewacht en andere verbruikers uit gezet in dezefde groep en toen de printer weer aangezet (printer werkte in de ochten nog prima). Nu geeft hij de melding 50,9 fuser error (fuser wordt te heet) maar de fuser is gewoon nog koud bij opstart.

Fuser wordt wel netjes gedetecteerd als ik heb eruit haal zeg hij inser fuser.

Nu had ik nog een reserver fuser maar die geeft dus exact dezelfde fout, dus het ligt niet aan de fuser.

Ik heb de 2 zekeringen in de printer nagekeken en die even doorgemeten en die zijn nog goed.

Iemand enig idee waar hij de meting doet en denkt dat ie de heet is?

Alvast bedankt.

Het is zomaar een wilde gok zonder garantie, maar heeft u al een factory-reset geprobeerd?

https://kb.mit.edu/confluence/pages/viewpage.action?pageId=4266236

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Heb je ook een hardware reset gedaan na het wisselen?
Zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube.

Edit: Nonius was ongeveer gelijk met mij.

[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 28 december 2024 19:30:12 (18%)

Hoi,

Die had ik al gedaan bij beide fusers.
Maar 50.9 blijft terugkomen hij vind dat de fuser te heet is terwijl hij het aan is en fuser nog koud voelr.

Ik heb er een andere controller bord ingezet maar probleem blijft.

Zekeringen zijn het niet, misschien relais?

Dit klinkt als een probleem met een temperatuur sensor. Waarschijnlijk een PTC of NTC. Als het een PTC is zou er een draadbreuk in kunnen zitten of gewoon de PTC defect.
Als het een NTC is kunnen die ook simpelweg stuk gaan/verlopen in waarde (meegemaakt in andere apparaten).

Hoe ziet de fuser eruit? Een buis met een halogeenlamp er in?
Waarschijnlijk moet je de hele printer slopen om erbij te kunnen, maar kun je iets vinden van een sensor die vlak bij / in de buis zit?

Ik heb ook wel eens een fuser rol vervangen in mijn printer, dat was alleen de buis (zat een lange halogeenlamp in) en verder geen andere delen. Dus wat is bij jou de "reserve fuser" is dat een complete unit, lamp, sensor etc? Dan zou ik eerder denken aan een draadbreuk of rotte connector.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Daarna even gewacht en andere verbruikers uit gezet in dezefde groep en toen de printer weer aangezet (printer werkte in de ochten nog prima)

Hoe lang heeft u gewacht? Lang genoeg dat de printer (m.n. voeding) volledig afgekoeld is geweest?

Staat de printer normaal altijd onder spanning (i.e., is de voeding normaal altijd warm)? Want als hij nu afgekoeld is geweest en de printer daarna niet goed meer werkt, rijst bij mij het vermoeden van een probleem met elco's, bijv. in de voeding.

U zou evt. kunnen proberen de voeding en/of main-board lichtjes te verwarmen met een verfstripper (op lage stand). Als de printer na licht verwarmen weer goed werkt, is dat een sterke indicatie voor elco-problemen.

set SCE to AUX.

de sensor op de rol die gaar is zou kunnen, echter bevat de fixing unit vaak ook die sensor, dat is 1 geheel. er zitten ook 1 of meerdere thermistoren in die fixing doorgaans. het kan ook dat de fixing sluiting heeft gehad en dat de reden was dat de automaat eruit ging. triac van de heater bijv geklapt maar toch die error ivm te langzaam opwarmen bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Printer heeft een losse fuser unit, klik systeem haal hem eruit en zet ee een nieuwe in dat ze beide stuk zijn kan ik me niet voorstellen units worden als verbruiks onderdeel verkocht.

De printer heb ik vandaag weer na 2 dagen aangehad, na dat de groep eruit vloog heb ik heb ook weer aangedaan toen was de fuser nog lauw warm maar gaf dezelfde storing. 50.9.

De fuser kan in een soort houder in de printer daar loopt een kabel naar de powersupply als ik die kabel eruit haal krijg ik 50.1 fuser te koud.

Ik heb even met een loop naar de voeding gekeken maar alle elco’s zien er goed uit.
Printer gaat aan doet een zelf test en dan initialize en dan error 50.9

Had op youtube iemand die ook die meldinh had maar die had een doorgebrande zekering op het bord mijne zijn de zekeringen nog goed.

Sensor die de check uitvoert moet ergens anders zitten niet in de fuser zelf denk ik.

Op zaterdag 28 december 2024 20:36:17 schreef testman:
de sensor op de rol die gaar is zou kunnen, echter bevat de fixing unit vaak ook die sensor, dat is 1 geheel. er zitten ook 1 of meerdere thermistoren in die fixing doorgaans. het kan ook dat de fixing sluiting heeft gehad en dat de reden was dat de automaat eruit ging. triac van de heater bijv geklapt maar toch die error ivm te langzaam opwarmen bijv.

Met de fixing unix bedoel je dat zwarte ding dat voor de toners zit waar het papier overheen gaat?
Daar heb ik nog een spare van kan die er even inzetten? Of bedoel he wat anders?

Hemant

fixing of fuser is hetzelfde ding. gezien de fout al meteen komt denk ik aan iets anders. iets wat met opstarten al getest word. staat de printer niet nog in een modus van het opstarten? dus mechanisch niet goed, door die uitval.

Sine

Moderator

Fixing unit is canoniaans, de rest van de wereld noemt dat een fuser.

Hou heb net weer de reset uitgevoerd. Hij moet dan uit die stand zijn neem ik aan.

Heb heb er een andere duolex unis ingedaan.
De printer is net iets geavanceerder hij heeft een fuser unit klik systeem maar waar andere printer een drum hebben zit in elke toner een eigen drum.

Hij zit inderdaad nog in opstart na check moet ie gaan opwarmen maar zegt dan fuser te heet.

Waar het mis gaan in de opstart na dat de zekering is geklapt snap ik niet zo goed. Zou dan de zekering in het apparaat vervachten maar zoals ik zei beide zijn goed. Kan er een nieuwe instoppen maar zal niet veel helpen.

Op zaterdag 28 december 2024 20:51:53 schreef Sine:
Fixing unit is canoniaans, de rest van de wereld noemt dat een fuser.

met canon ben ik opgegroeid, dat kan dus best.. als je op fixing unit zoekt kom je echter ook alle andere merken tegen.

de drum in de toner unit is niks nieuws, dat hebben laserprinters al zeker 30 jaar zo. bij grootvolume machines is dat anders, daar haalt een drum tegen de 1 miljoen prints en is ook een stuk groter.

Bij de laser (ook een HP) die ik heb is de fuser niet makkelijk te vervangen, zeker niet door de gebruiker. Dit zit intern en daarvoor moet je de printer geheel open maken en er van alles uitslopen om er bij te komen.
Ook een oudere laserjet III die ik vroeger had, daar kon je niks als gebruiker vervangen behalve de drum-kit.

Weet je zeker dat je de fuser unit bedoelt die je vervangen hebt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op zaterdag 28 december 2024 21:33:29 schreef henri62:
Bij de laser (ook een HP) die ik heb is de fuser niet makkelijk te vervangen, zeker niet door de gebruiker. Dit zit intern en daarvoor moet je de printer geheel open maken en er van alles uitslopen om er bij te komen.
Ook een oudere laserjet III die ik vroeger had, daar kon je niks als gebruiker vervangen behalve de drum-kit.

Weet je zeker dat je de fuser unit bedoelt die je vervangen hebt?

de wat grotere hp laserjets hebben wel losse fusers welke je zonder gereedschap kunt vervangen, of met weinig gereedschap. heb die eerste reeksen laserjets allemaal wel gezien vroegah, de II, IIp, de III, de 4, en de 5L, 6L. bij n deel is het wel een fixing, want daar zat een canon loopwerk in. heb er weleens de tandwielen van vervangen, meen de 5 had kunstof tandwielen op de fixingrol.

fuser te heet kan ook een thermistor zijn welke eruit ligt, maar ook die word met de unit mee gewisseld doorgaans.

Maar dat beide fusers zelfde melding geven is een beetje vreemd.
Fuser wordt nieteens lauw.

denk toch eens boel openmaken. kan een missende DC voeding zijn op controller print of stekkertje gammel waar de fixing inschuift bijv. het lijkt op iets simpels, vergeten iets ofzo.

Sine

Moderator

In de regel is er maar eentje verwarmd. Bij die 3800 zit er zover ik weet in 1 rol een keramische heater, en een PTC.

Bedoel je op de voeding?

Ik zal de kap er eens afhalen en een foto maken misschien dat jullie wat wijzer worden

revado

Honourable Member

Die ptc zit op de fuser, niet op de voeding uiteraard, anders kan hin de temperatuur niet meten.

Ik lees ook iets over een duplexunit, die heeft niets met die fuser te maken.

[Bericht gewijzigd door revado op zaterdag 28 december 2024 23:44:09 (16%)

Hoi,

Als de ptc onder de fuser zit waarom geeft de spare dan dezelfde fout?
Overigens weet de printer exact wanneer de fuser er niet aan zit hij geeft dan een 50.1 fuser te koud geeft dat signaal door naar de controller?

Dat zou betekenen dat beide fusers stuk zijn dus mijn spare ook en dat heb ik er in gedaan nadat ik de error had en de groep eruit lag.

op de stekker of klemmen eens ohms meten van beide fusers. je zou het element moeten meten en de ptc. staat de printer wel in een warme ruimte? dus niet dat het te koud rondom de printer is..

hobby-ist

Honourable Member

Ervaring met specifiek dit soort problemen.
Het komt ook best vaak voor..

Bij het klappen van de zekering/circuitbreaker in de meterkast onstaat er vaak een venijnige kortstondige overspanning op apparaten die op de betreffende groep zitten.

Ik vermoed dat de voeding OF (!!) delen die rechtstreeks op de 230V zitten in het apparaat defect zijn.
Dit laatste KAN bijvoorbeeld een triac zijn die de 230V op een heaterellement koppelt.
Alles dat direct aan de primaire 230V hangt is verdacht.

Let even op dat ik geen ervaring heb met printers, maar bovenstaande verhaal geldt altijd.

Er ist wieder da...
Sine

Moderator

Op zondag 29 december 2024 01:16:29 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Als de ptc onder de fuser zit waarom geeft de spare dan dezelfde fout?

De sensor zit zelfs IN de fuser, en drukt ergens tegen de rol aan. Meestal is dat ook niet zo moeilijk te vinden. Twee dikke draden voor de heater, en twee dunne voor de sensor.

Dat zou betekenen dat beide fusers stuk zijn dus mijn spare ook en dat heb ik er in gedaan nadat ik de error had en de groep eruit lag.

Het uitvallen van die groep hoeft niets met de printer te maken te hebben gehad. Behalve dat je wellicht die groep (alweer!?!?) te zwaar aan het belasten geweest bent.

De fusers zouden (elektrisch) beiden prima in orde kunnen zijn, maar het probleem kan net zo goed in de printer zitten.

Plaats eens een paar detail fotos van de fuser unit, inclusief hoe het ding elektrisch aangesloten is (stekker/connector).

Is het een stekker vast aan de unit of een kabeltje? (volgens wat internet fotos zou het een kabeltje zijn)

Kan het zijn dat er een pinnetje krom gedrukt is bij het plaatsen van die unit/kabel?