HP Laserprinter 50.9 fuser error HP3800

Hoi,

Ik stuur even wat foto's zoals gevraagd.

Ik zie niet veel aan de fuser zelf, misschien jullie.
de zwart/witte kabl geeft spanning aan de fuser, als je die eruit haalt krijg ik een 50.1 error fuser te koud. zelfde geld voor FU.3901 als die eruit is krijg ik ook een 50.1 melding.

de FU3901 is de hoofd zekering apparaat gaat niet aan als die eruit ligt.

Hoi,

hier nog wat aanvullende foto's

Kon ze helaas niet in een keer uploaden.

Hemant

dijkmane

Golden Member

hier is de manual : https://www.laserexpressinc.com/manuals/HP/hp-clj-3000-3600-3800-cp350…

bijgevoegd het schema van de fuserunit.

in het circuit van de lamp, zit een thermoswitch, die gaan open bij te hoge temperatuur.
je kunt dus ohms meten op J6007LA pinnen 1 en 2 , je moet iets van 40-50 ohm meten. meet je oneindig, dan is of de thermoswitch open gegaan, of je lamp is door. dat zijn die 2 dikkere pinnen.

verder kun je de thermistoren doormeten, ohms tussen mainth - gnd en subth - gnd, iets van 100kOhm.
de pinnen 4 tm 7 zijn voor de papiersensoren, die hebben hier niets mee te maken.

om veiligheidsredenen zal de machine direct in een storing gaan als er iets met de fuser is, hoewel niet vermeld in manual, kan het best zijn dat je na een fuser error een cold reset moet doen, zie manual daarvoor.

In no Sense, Nonsense

de mainTH en subTH dienen ook vrijwel gelijk te meten, anders ook error. heb dat eens gehad bij een grote kleurenmachine. daar verliep 1 sensor bij het opwarmen. waren geen onderdelen meer van die machine, dus creatief de machine laten denken dat ie nog 2 sensoren had. heeft nog maanden gewerkt tot de volgende problemen kwamen. maar goed 19 jaar oud was die machine, service van fabrikant stopt bij 10 jaar al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kijk aan dat schematje (en de eerste fotos) hebben we wat aan. Volg 'dijkmane' zijn advies en meet dan aan de kant van de print op de connectoren de boel door, zodat je ook de bedrading mee meet (met geplaatste fuser unit natuurlijk).

Omdat beide fuser units dezelfde storing geven lijkt het minder waarschijnlijk dat het in de fuser zelf zit. Het kan ook zijn dat het connectorblok geen goed contact maakt, daar kom je met een meting ook achter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op maandag 30 december 2024 18:47:22 schreef Sine:
Die 3800 is ondertussen ook van die leeftijd.

ja, zag al 2005 in de datumcodes staan..

de opmerking van de reset kan weleens de oplossing zijn als beide fusers goed zijn. anders kans op een echt defect.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 december 2024 19:33:13 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op maandag 30 december 2024 19:32:19 schreef testman:
[...]

de opmerking van de reset kan weleens de oplossing zijn als beide fusers goed zijn. anders kans op een echt defect.

Was al gedaan door de TS.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi,

Ik heb the fusers getest in een andere 3800 serie, daar werken beide fusers gewoon zonder een fout. zet ik ze weer terug in mijn eigen printer dan krijg ik weer een 50.9. dus het ligt iig niet aan de fusers de vraag is waar anders op het bord zelf, zou verwachten dan er dan een zekering uit zou klappen.

Ik denk ook dat het puur toeval is dat de airfryer aan stond en de zekering eruit klapte. Denk dat de printer zelf sluiting heeft gemaakt waardoor de groep eruit ging. Echter zekeringen zelf zijn niet gesneuveld.

Groetjes

een airfryer doet toch ook een 2kW? printer is ook wel een 1000W als de fuser nog moet opwarmen dus met wat rand spul erbij zit je toch wel aan overbelasting. zeker met een B16 automaat. ik zou zeggen. meet of je op de controller print nog die 2 sensoren op de fuser kunt meten. niet dat het een vuile stekker oid is. de fusers zelf zijn het immers niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op donderdag 2 januari 2025 15:46:12 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Ik heb the fusers getest in een andere 3800 serie, daar werken beide fusers gewoon zonder een fout. zet ik ze weer terug in mijn eigen printer dan krijg ik weer een 50.9. dus het ligt iig niet aan de fusers de vraag is waar anders op het bord zelf, zou verwachten dan er dan een zekering uit zou klappen.

Ik denk ook dat het puur toeval is dat de airfryer aan stond en de zekering eruit klapte. Denk dat de printer zelf sluiting heeft gemaakt waardoor de groep eruit ging. Echter zekeringen zelf zijn niet gesneuveld.

Groetjes

Waarom zou er een zekering kapot gaan?
En als er een zekering kapot gaat heeft dat een reden, denk maar aan jouw Sonos een tijd geleden.
Die ook om een onduidelijke reden gesneuveld was!
Als beide fusers werken is daar geen reden voor.
De besturing van de fuser kan ook kapot zijn, of er zijn een paar elco's rot wat ene meetfout geeft.
Dat de printer meteen een fout geeft bij de minste twijfel is alleen maar goed.
Als die fuser echt te heet wordt dan vliegt het papier in de fik!
Vraag mij niet hoe ik dat weet ;)
Je zal dieper moeten zoeken en daar heb je de servicedoc voor nodig, en die heeft Dijkmane al gelinkt voor je.

dijkmane

Golden Member

de troubleshooting in de manual is vrij beperkt hiervoor.
is het niet de fuser zelf, vervang dan de DC controller, daar komt het op neer.

maar er zit meer tussen, kijk in het schema (p266) en je ziet er nog een powersupply tussen zitten.
uiteraard nog bekabeling en connectoren.
Die PSU wordt aangestuurd door de DC controller.

deze printer, noch de manual zijn ontworpen om uitvoerig te gaan repareren, unit uitwisselen, beperkte tijd er in stoppen, anders ding weggooien, het is het qua tijd gewoon niet waard in die handel.

In no Sense, Nonsense

en anders op MP een andere printer kopen. eenzelfde zou ik niet meer doen, 20 jaar is erg oud. heb dat ook zo gedaan, 7 jaar gehad dat grote ding en toen kwam er een multi color laser gratis voorbij, welke alleen in het service menu een extra vinkje nodig had om inmiddels weer 5 jaar te werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wil heb repareren omdat ik vorig een set nieuwe toners heb gekocht.
En die waren niet goedkoop.

Dus als ik hem kan repareren met wat hulp dan kan ie weer een tijdje vooruit.

dijkmane

Golden Member

Ok,
De manual heb je, daar staat basis informatie in, het schema is een soort blokschema en is verre van compleet, maar geeft je een richting aan.

Men is altijd voorzichtig met het fuser circuit, er zit een lamp in die in korte tijd veel warmte afgeeft en dat heeft risico's.
Men houdt verschillende dingen in de gaten, probeer deze te controleren, in dit geval zijn je fusers zelf goed, dus vanaf die connector naar de print en op de print zelf, bekabeling, connectoren, PCB's.
Grofweg is het dit, (hou er rekening mee dat in veel gevallen dit soort codes een reset nodig heeft in de servicemode):

. Fuser wordt geen xC binnen ySeconden ( Lamp stuk, gaat niet aan, thermoswitch open, drivercircuit )
. Fuser is al boven de xC ( Lamp blijft aan, open contact in thermistorcircuit , aansturing lamp )
. Fuser heeft te groot verschil tussen Th1 en Th2 ( Rol gebroken, Thermistoren circuit ).

Wat je niet in het schema ziet, maar zeker zo zal zijn, de spanning van de Fuser gaat er altijd af als de deur open is, er zullen 2 interlock schakelaars zijn, een voor de power naar de fuser en de andere voor het logische signaal naar de controller zodat de machine "ziet" dat de deur open is, vind die schakelaar en kijk of die werkt.

De ene kant van de fuserlamp hangt aan de netspanning, de andere kant gaat via een triac of SSR, deze zitten op een PCB.

In no Sense, Nonsense

Hoi,

Heb inmiddels via MP een zelfde weten te vinden.

Bedankt voor de tips.

Hemant