Dubbele isolatie isolatie in zelfbouw projecten

Op donderdag 2 januari 2025 21:32:14 schreef KlaasZ:
Die 16,7 Hz bij de spoorwegen had een andere reden. De elektromotoren, meestal seriemotoren, hadden bij 50 Hz last van rondvuur op de collectors. Bij een lagere frequentie was dat risico veel minder.

Ow, dat wist ik niet. Wel gek, ik dacht dat dit rondvuur kwam door draaisnelheid. Het exacte mechanisme van rondvuur ken ik niet om eerlijk te zijn (zo snap ik niet waarom het met wisselspanning erger zou zijn) maar het schijnt ook een argument te zijn geweest om hier 1500V te gebruiken en niet 3000V zoals in België. Blijkbaar is het op DC ook een issue, en dan doof je zo een vonkje ook niet makkelijk.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 3 januari 2025 17:44:48 (16%)

Op vrijdag 3 januari 2025 17:43:32 schreef Kruimel:
[...]Ow, dat wist ik niet. Wel gek, ik dacht dat dit rondvuur kwam door draaisnelheid. Het exacte mechanisme van rondvuur ken ik niet om eerlijk te zijn (zo snap ik niet waarom het met wisselspanning erger zou zijn) maar het schijnt ook een argument te zijn geweest om hier 1500V te gebruiken en niet 3000V zoals in België. Blijkbaar is het op DC ook een issue, en dan doof je zo een vonkje ook niet makkelijk.

is uiteraard ook een dingetje van heul lang gelden. tegenwoordig kan men een motor wel regelen. maar ja je gaat niet 123 in DE dat aparte krachtnet voor de DB vervangen. hetzelfde met het antieke 1500VDC net voor de NS. dat was toen je van het, maar het zou goedkoper draaien op een hogere spanning. minder dikke kabels en trafo's nodig op de vele km's spoornet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer