Bosch KGE36BW41 koelvriescombi koelt niet meer bij werkende compressor

Sinds een paar dagen heb ik een storing aan mijn Bosch KGE36BW41-koelvriescombinatie (E-nummer: KGE36BW41/05) uit 2017. De compressor draait hoorbaar en voelbaar, maar die stopt meestal niet meer met draaien en het rooster/de warmtewisselaar blijft aan de achterkant gewoon koud en ik hoor ook geen vloeistof/gas lopen zoals ik dat normaal wel hoor. De temperatuur in de koelkast blijft steken op ca. 9 graden en de vriezer net onder 0, terwijl die op -20 staat ingesteld. Deze koelvriescombi staat in een relatief koele ruimte met een omgevingstemperatuur van ca. 13 graden.

De compressor blijft dus eigenlijk continu lopen en ik hoor ook dat de ventilator draait. Wanneer ik supercool activeer, dan hoor ik de compressor harder draaien. Een enkele keer per dag werkt alles opeens wel. Dan voel ik de warmte stralen aan de achterkant, hoor ik de vloeistoffen/gassen lopen en koelt hij prima. De temperatuur komt dan snel op de ingestelde waarde en dan gaat het alarm-lampje ook uit. Als ik de stekker een uur uit het stopcontact haal en hem daarna weer aanzet, dan is de kans groter dat hij het weer voor korte tijd goed doet. Al snel treedt het beschreven probleem op en gaat het alarm af zodra de vriezer -8 graden bereikt. Verder zie ik geen storingen op het display.

Gezien hij het dus zo nu en dan voor korte tijd prima doet, concludeer ik dat de leidingen niet verrot zijn en het koelsysteem nog gewoon gevuld is. Mag ik concluderen dat de compressor ook niet defect is? Ik heb de inverter al vervangen (onderdeel 12026521), maar dat geeft geen verbetering.

Ik heb me natuurlijk ingelezen en ik verdenk nu de NTC-sensor bij de verdamper. Kan dat inderdaad deze symptomen geven en is dat iets dat ik zelf kan verhelpen? Waar is deze op aangesloten, op de inverter of elders? Ik beschik over een multimeter, dus zou hem kunnen doormeten als ik weet hoe ik erbij kom. Nu is die sensor volgens mij lastig te vervangen. Kan ik anders een bypass maken of het op een andere wijze oplossen?

Misschien nog relevant om te vermelden dat ik dit probleem 4 maanden geleden ook eenmalig heb ervaren. Toen werkte het ook om de stekker eruit te halen en hem na een uur weer aan te zetten. Het probleem is (voor zover ik heb gemerkt) niet meer teruggekomen, tot nu dus. De omgevingstemperatuur was 4 maanden geleden natuurlijk hoger dan nu, misschien heeft dat ermee te maken.

Alvast bedankt voor jullie tips! Bijgevoegd nog een foto van de aansluitingen van de inverter, die ik dus al vervangen heb.

Ik begrijp uit je verhaal: De compressor draait maar het ding koelt niet, soms koelt het wel en dan lijkt het ding voor de rest ook aan een normale snelheid te koelen.

Ben je zeker dat die draait of is het eerder een gezoem? Deze vraag in de zin dat er mogelijks een mechanisch probleem is met die motor.

A priori zit er inderdaad nog gas in, anders kan die nooit meer koelen.

A priori heeft dit niets te maken met de thermostaat, of die nu ouderwets mechanisch is of een elektronisch exemplaar, anders zou hij gewoon niet draaien.

In het geval het een compressor is met variabele snelheid, dan moet die ook op de laagste snelheid koelen, minder hard, maar wel koelen.

Ik ben er inderdaad vrij zeker van dat de (variabele) compressor echt draait. Je kunt duidelijk voelen dat de compressor iets doet. Wanneer hij daadwerkelijk koelt en de achterzijde van de koelkast warm wordt, dan is er qua compressor ook geen verschil te horen/voelen met de situatie waarin hij niet goed koelt: het geluid en de trilling is identiek. Het lijkt bijna alsof het grootste deel van de tijd een ventiel dicht zit in de koelleidingen, waardoor het koelmiddel niet kan gaan stromen. Bij supercool hoor ik de compressor wel fors harder draaien, maar merk ik geen enkele verbetering in koelvermogen.

Ik was in de veronderstelling dat zoiets veroorzaakt kan worden door een defecte NTC-sensor, maar misschien klopt die gedachte niet. Ik zag in de onderdelenlijst ook nog een magneetventiel voorbij komen, zou het probleem daar kunnen zitten?

revado

Honourable Member

Ik gok eerder op een niet werkende driewegklep, dat is inderdaad een magneetventiel, dat zou door ook een sensor kunnen komen.
Wacht even op onze witgoed specialisten rew en EricN, die weten wel meer denk ik.

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 1 januari 2025 13:38:57 (11%)

Ik denk dat het volgende hier aan de hand is. De condensor (raster achterkant koelkast) koelt te veel af in de omgeving waar de koelkast nu staat. De condensatiedruk van het koel/vries circuit is te laag en het koelproces komt hierdoor tot stilstand, oplossing is de koelkast in een warmere omgeving opstellen of de omgeving waar die nu staat warmer maken. Waarschijnlijk zou er ook te weinig koudemiddel vulling in kunnen zitten want normaliter zou de koelkast bij deze omgevingstemperaturen nog moeten kunnen werken.
Maar elke koelkast heeft moeite met koelen/vriezen bij lage omgevingstemperaturen van 10C of lager...

Hij staat in een slecht geïsoleerde bijkeuken die in de winter 13 C kan worden en in de zomer wel 25 C. Dus bij de vorige soortgelijke storing, zo'n 4 maanden geleden, was het een stuk warmer. Zojuist heb ik even gemeten en was het bijna 16 C, valt mee dus.

Als test heb ik de omgeving net nog even opgestookt tot 21 C en de koelkast opnieuw gestart (stekker eruit en erin), maar hij wil ook dan (nog) niet koelen. De compressor draaide toen bij starten erg langzaam, alsof de koelkast nagenoeg op temperatuur zou zijn, terwijl het vriesgedeelte op 0 C zit. Bij activatie van supercool (voor koel en/of vries) gaat de compressor dan wel flink toeren maken, maar allemaal zonder koelvermogen.

revado

Honourable Member

Op woensdag 1 januari 2025 16:05:12 schreef Hajostrato:
Ik denk dat het volgende hier aan de hand is. De condensor (raster achterkant koelkast) koelt te veel af in de omgeving waar de koelkast nu staat. De condensatiedruk van het koel/vries circuit is te laag en het koelproces komt hierdoor tot stilstand, oplossing is de koelkast in een warmere omgeving opstellen of de omgeving waar die nu staat warmer maken. Waarschijnlijk zou er ook te weinig koudemiddel vulling in kunnen zitten want normaliter zou de koelkast bij deze omgevingstemperaturen nog moeten kunnen werken.
Maar elke koelkast heeft moeite met koelen/vriezen bij lage omgevingstemperaturen van 10C of lager...

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Het koelsysteem kan dat wel aan, maar als de omgevingstemperatuur gelijk of lager is dan de koelkasttemperatuur dan stopt de kast.
Het vriesdeel ontdooit dan.
In de oudere koelkasten zat er vaak een "winterschakelaar" die een diode over het lampje schakelt zodat dit op halve kracht bleef branden met gesloten deur.
Die heb ik als optie nog wel ingebouwd.
De koelkast werkt dan onder het vriespunt nog prima.

Ok, als koelkast niet koelt en een borrelend geluid ( is olie wat je hoort in systeem) geeft, is gas uit koelsysteem door lek in leiding werk. Bekend euvel bij deze kasten.. 2de ding kan wezen dat druk in compressor niet goed meer opgebouwd word door lekkende terugslagklep, maar dit is vaak hoorbaar en was misschien 4 maanden geleden het geval? beide einde oefening dus...

Wat huiswerk in je mail (spam?)

Tja. Veel kans einde rit maar laten we proberen met uit te gaan dat er een strohalm is:

De ntc actuele waarden kan je denk ik op het scherm toveren via de service mode. Zo kun je kijken of de echte fysieke temperatuur vd sensor afwijkt vd aflezing.

De wisselklep kan je laten tikken (om de paar sec wisselen) door manuele test in het service programma

Ik vermoed 2 verdampers dus het kan zijn dat de vriesverdamper op -40 zit waardoor de condensor niet meer kan warm worden. De verdamper vd koeling gaat dan ook niet werken. Een voorrangsprobleem. Een ntc probleem of wisselklep probleem.

Heb je 48u uit de stekker gehad met deuren open?

Welke temperatuur hebben beide verdampers? En zitten ze vol ijs?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor alle gemailde info, EricN! Met name die servicehandleiding is heel handig en daar ben ik meteen mee aan de slag gegaan. Hierbij mijn bevindingen:

  1. Geen fouten gevonden bij de self test
  2. De 'Refrigerator compartment sensor' (11 C), 'Ambient sensor' (19 C), 'Freezer compartment sensor' (2 C) en 'Refrigerator compartment evaporator sensor' (0 C, dacht ik) geven allemaal reële waarden. Ik heb niet een losse thermometer gebruikt om het te verifiëren, maar dat kan niet veel afwijken.
  3. De 'Solenoid valve' tikt keurig
  4. De 'Stop valve' lijkt weinig te doen. Ik lijk heel af en toe een enkele zachte tik te horen als ik dat testprogramma start, maar vaak hoor ik helemaal niets. Is dat afwijkend of is het normaal dat deze niet zo duidelijk te horen is als de 'solenoid valve'?
  5. Bij de 'Drainage heater' en 'Defrost heater' zie/hoor ik weinig gebeuren. Dat is vermoedelijk niet afwijkend.
  6. De 'Refrigerator compartment fan' werkt prima, die hoor ik ook altijd als de koelkastdeur even open is geweest
  7. De 'Machine room fan' hoor ik eigenlijk niet als ik die start. Wellicht te zacht om duidelijk te horen?

De grap is dat na het afsluiten van de service mode de koelkast direct weer werkte, d.w.z. dat het rooster aan de achterzijde in een mum van tijd warmte uitstraalde en hij duidelijk weer koelt. Dit terwijl hij de hele dag nog met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen was. Kortom, het testen van de functies lijkt iets gedaan te hebben.

Ik zie maar één verdamper zitten aan de bovenzijde van het vriesgedeelte. Daar zit een klein beetje ijs op, maar het stelt niet veel voor. Die zit net onder het vriespunt, het begint vrij snel te smelten als ik de vriezerdeur open heb. Ik heb hem nog niet 48u uit gehad met open deur.

Net nogmaals de sensorwaarden uitgelezen:

  • Refrigerator compartment sensor: 6 C
  • Ambient sensor: 21 C
  • Freezer compartment sensor: -14 C
  • Refrigerator compartment evaporator sensor: 6 C

Ook kan in via het servicemenu test 0H kiezen, terwijl die niet vermeld staat in de servicehandleiding. Via test 0H gaat de compressor aan en wordt het rooster aan de achterzijde snel warm, dus hij lijkt dan te koelen.

Klopt het dat het even kan duren voordat de compressor start nadat de koelkast is aangezet? Soms duurt het meerdere minuten voordat hij begint, terwijl de koelkast/vriezer op dat moment veel te warm is.

Zojuist voor de zekerheid ook nog even de vriezer ijsvrij gemaakt, zie bijlage.

Hij koelt nu in ieder geval, ik laat het weten of hij weer uitvalt.

Klopt. Compressor start niet altijd direct. Heeft met resterende compressiedruk te maken die de software mee incalculeert.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sensor waardes zijn verder OK, maar het word steeds duidelijker dat Compressor inwendig niet OK is en hapert zo nu en dan..

De vriezer stond ingesteld op -24 C en hij heeft hem uiteindelijk op -21 C kunnen krijgen met supercooling. Toen heb ik supercooling gedeactiveerd en ging de compressor op een hele lage stand draaien, maar nog wel licht hoorbaar en voelbaar. Zo heb ik hem enkele uren gelaten, de compressor heeft volgens mij non-stop gedraaid. Op lage toeren verdween direct het koelvermogen, want het raster aan de achterzijde werd koud en is nooit meer warm geworden. De vriezertemperatuur is inmiddels al gestegen naar -12 C.

Mag ik inmiddels concluderen dat er iets mis is met de compressor en/of vulling/luchtdichtheid van het koelsysteem? En dat dat niet zelf is op te lossen en deze koelvriescombi dus helaas is afgeschreven? Of kan ik nog iets testen?

als dit zo'n 2 traps compressor sturing is heb je nog kans door de low aansturing draad op de compressor met de high aansturing draad te wisselen. kans dat het dan nog werkt. er is hier op co een topic waar dat is gedaan en nog steeds werkt meen ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens het schema een 3 fase freq sturing.
Ik vrees dat zelfs de strohalm niet geholpen heeft. Einde rit.
Je kan het gaan analyseren maar het lijkt of de compressie deels weg is. moest de gas weg zijn zou ik nog minder werking verwacht hebben. Op vol toerental compenseert de snelheid het compressieverlies nog deels.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op donderdag 2 januari 2025 20:25:01 schreef EricN:
Volgens het schema een 3 fase freq sturing.
Ik vrees dat zelfs de strohalm niet geholpen heeft. Einde rit.
Je kan het gaan analyseren maar het lijkt of de compressie deels weg is. moest de gas weg zijn zou ik nog minder werking verwacht hebben. Op vol toerental compenseert de snelheid het compressieverlies nog deels.

compressieverlies of te weinig koudemiddel. als de verdamper niet helemaal koud word dan kan het ook nog tekort aan koudemiddel zijn. wat weer een lek betekent en ook einde verhaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De koelsysteem vulling is OK, want op hoge toeren bereikt kast wel de juiste temperatuur en eigenlijk met gemak.. maar ik denk dat compressie te weinig is op lage toeren of gehele terugslag van koelgas..

Schiet me wel iets te binnen dat sommige inverters van die SMD elco's heeft die verlopen zijn en compressor veel te laag in toeren draait, ik dacht Embraco compressoren.. kijk eens in inverter of die er ook inzitten..

Op vrijdag 3 januari 2025 19:03:41 schreef smd:
De koelsysteem vulling is OK, want op hoge toeren bereikt kast wel de juiste temperatuur en eigenlijk met gemak.. maar ik denk dat compressie te weinig is op lage toeren of gehele terugslag van koelgas..

Schiet me wel iets te binnen dat sommige inverters van die SMD elco's heeft die verlopen zijn en compressor veel te laag in toeren draait, ik dacht Embraco compressoren.. kijk eens in inverter of die er ook inzitten..

De inverter heb ik al vervangen en dat gaf helaas geen verbetering.