zonnepanelen loskoppelen

Beste electronica lui,

Heb een vraag. Heb 2 SMA 1700 omvormers die ik tijdelijk wil uitschakelen. Ben een leek, dus vandaar mijn vraag. Er zit een "Electonic Solar Switch" (ESS) op de omvormers, is dat voldoende om deze eruit te trekken en verder niets?
Waarom wil je dit hoor ik u al afvragen... mijn AEG terug-draai-meter is al door de nul-stand heen gelopen en wil dat weer naar zeg 150 kWh in de plus terug brengen. Heb vernomen dat je enorm gezeik krijgt bij Eneco omdat hun systeem dat niet aankan. Lever op jaarbasis ongeveer 800 tot 1000 kWh terug en na 15 jaar ben ik dus door de 0 stand gegaan en zit ik nu op 999890 kWh wat waarschijnlijk een aardige rekening gaat worden.... :-)
De vraag luidt, is de ESS eruit trekken voldoende? Alvast dank!

De omvormers zitten als het goed is op hun eigen groep, dus die kun je simpelweg uitschakelen.

Dat heb ik ook gelezen op "doe-duurzaam.nl" maar dat raden ze af met als reden dat je dat niet moet doen als ze onder spanning staan. Doe dat dan als ze niet onder spanning staan dacht ik meteen maar ik ben een leek. Als 2de optie geven ze aan: Gebruik de lastscheider van de omvormer. Vandaar mijn vraag, is dat de ESS schakelaar.
Als de groep uitgeschakeld wordt, blijft de omvormer toch gewoon zijn werk doen, en is het dan niet beter deze uit te zetten (geen slijtage bijv.)?

Roland11

Golden Member

Als je de groep uitschakelt als het donker is, dan is het zeker geen probleem.

revado

Honourable Member

Op woensdag 1 januari 2025 13:15:05 schreef renekant:
Dat heb ik ook gelezen op "doe-duurzaam.nl" maar dat raden ze af met als reden dat je dat niet moet doen als ze onder spanning staan. Doe dat dan als ze niet onder spanning staan dacht ik meteen maar ik ben een leek. Als 2de optie geven ze aan: Gebruik de lastscheider van de omvormer. Vandaar mijn vraag, is dat de ESS schakelaar.
Als de groep uitgeschakeld wordt, blijft de omvormer toch gewoon zijn werk doen, en is het dan niet beter deze uit te zetten (geen slijtage bijv.)?

De omvormer stopt direct zodra deze geen netspanning meer ziet.

In de meterkast ziet het er zo uit, rechtsboven komt van de omvormers, daaronder de bruto-productiemeter en daaronder weer 2 schakelaars. Moeten de schakelaars boven en onder de BPM uitgeschakeld worden of één van beide?

mvdk

Golden Member

Elektrisch kacheltje aanzetten? Tis er nu de tijd wel voor.

Heb ik al, tis bloedheet hier in huis.... Maar kan iemand "even" deze vraag beantwoorden?
Zie foto eerder gepost"
In de meterkast ziet het er zo uit, rechtsboven komt van de omvormers, daaronder de bruto-productiemeter en daaronder weer 2 schakelaars. Moeten de schakelaars boven en onder de BPM uitgeschakeld worden of één van beide?

revado

Honourable Member

Ik snap even niet hoe dit werkt.
Je hebt een digitale meter en een oude ferraris ( draaimeter)?
Dan kan die laatste toch niet achteruit gaan?

Wel handig dit even duidelijk te hebben voor er iets uit gaat wat niet moet...

Maak even een foto recht van voren waarop het hele spul te zien is.
En haal dan alle zooi uit beeld die er niks mee te maken heeft.

mvdk

Golden Member

Ik zou die schakelaars of automaten, kan niet goed zien wat het zijn, allebei uitzetten. Die boven en onder die digitale meter. Dan effe checken of de elektrische kookplaat het nog doet. :+

Op deze SMA 1700 converters zit geen schakelaar om de panelen af te schakelen.
Het moet dus via de meterkast, als je zeker weet dat de rechtse groep van de panelen komt dan volstaat het afschakelen van de bovenste schakelaars.
De converter krijgt dan geen puls van het lichtnet en schakelt automatisch af.

Nabij die onderste twee staat een waarschuwing om die niet uit te schakelen voor onderhoud e.d.

Die digitale meter zit daar officieel kennelijk gezien het zegeltje. Daar je oude meter kennelijk terugloopt, staat die na je oude meter aangesloten. Vreemde constructie i.d.d. Normaliter krijg je 1 meter die alles meet, zowel verbruik als teruglevering.

I.i.g. is de bovenste twee uitzetten voldoende als daar alleen je omvormers ophangen.

Wil je je omvormers helemaal uit dan kan je ook nog de panelen zelf uitschakelen met de ESS. Zou ik wel pas doen in het donker.

gezien de gezegelde digitale meter lijkt het of er 2 meters op 1 aansluiting zitten. de rechter meter is dan niet van ts maar van de buren. de ferraris meter links is van ts. als de rechter meter een extra meter voor verrekenen was, was die niet gezegeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op woensdag 1 januari 2025 16:59:41 schreef la pipe:
Op deze SMA 1700 converters zit geen schakelaar om de panelen af te schakelen.
Het moet dus via de meterkast, als je zeker weet dat de rechtse groep van de panelen komt dan volstaat het afschakelen van de bovenste schakelaars.
De converter krijgt dan geen puls van het lichtnet en schakelt automatisch af.

Mijn Growatt heeft die ook niet, daar zit een aparte (DC) schakelaar tussen panelen en inverter. Er zit ook nog eens een netschakelaar tussen leiding en inverter. De inverter heeft een eigen extra groep die is voorzien van een eigen KWh tellertje om puur en alleen de opbrengst te meten. Dit is een metertje ter grote van een automaat en zit daar dus naast.

Het zit zo: Zie foto
De rechter meter is een bruto-productiemeter die 15 jaar geleden is geïnstalleerd om zonnepaneel subsidie van het rijk te kunnen ontvangen (ben toen ingeloot). Die loopt dit jaar af, maar dit terzijde.
Die BPM registreert dus alleen de opgewekte kWh. De linker terug-draai meter is de werkelijke meter die verbruik registreert en kan dus terugdraaien bij zonnig weer. Nu die door nul is wil ik geen gezeik met Eneco en wil de zonnepaneel installatie een paar maanden stil leggen totdat de meter weer in de plus staat. Daarna is het plan om 1x per jaar een tijdje uit te zetten zodat verbruik ongeveer gelijk is aan opbrengst panelen.

keebrev

Special Member

Niets uitschakelen. Bij Eneco net zolang doorzeuren tot je iemand aan de lijn krijgt die het wel begrijpt. Ze zijn er wel, die mensen :) 's-Ochtends gelijk bellen, dan zijn die lui nog fris en fruitig...

Die BPM stamt uit een tijd dat er door de overheid subsidie gegeven werd voor iedere opgewekte kWh, vóór de salderingsregeling. Een ferraris (draaimeter) doet dat niet. Immers, wat je zelf direct gebruikt gaat niet door de draaimeter. Zo te zien is de stand van de BPM 000000, en zal wel buiten dienst zijn...
Bericht gekruisd....

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Sine

Moderator

Niets uitschakelen.

Inderdaad, Als je echt bang bent voor administratieve ellende dan de energie zelf verbruiken. Met het eerder genoemde kacheltje moet dat prima lukken.

Ik ben ook voor zeuren bij Eneco: heeft ons elk jaar gezeur opgeleverd maar na een jaar of 4 begrepen ze dat ik meer terugleverde dan verbruikte. Overigens ben ik nooit door de nul gegaan, dus voor jou is het misschien 6 jaar volhouden... (tip: let op bij Eneco, ze hebben het bij ons ooit geflikt om per kwartaal verbruik in te schatten (ondanks Ferrarris meter) en te verrekenen. Onderaan de streep werd dan gesaldeerd maar ze 'vergaten' ook de belastingen te salderen! Heeft ons ook een paar uur speurwerk gekost om het überhaupt zelf te vinden (er klopte *iets* niet maar wat???) en vervolgens meerdere mails en telefoontjes gekost om iemand met voldoende kennis te vinden om het te snappen en terug te draaien.

In de winter verwacht ik eigenlijk dat je die 400kWh wel verbruikt zonder veel terug te leveren, maar misschien doe je alles op gas, heb je alleen LED verlichting en was je niet veel...

aan het meternummer te zien gaat hij er waarschijnlijk dit jaar wel uit en krijg je een nieuwe
als je het bouwjaar weet zie je dat hier

https://www.rdi.nl/binaries/rdi/documenten/publicaties/2018/juli/16/ov…

Roland11

Golden Member

Ah, interessante lijst. Mijn Ferrarismeter van Liander met metercode 162G uit 1984 staat er nog niet bij, ben benieuwd wanneer die gaat vervangen worden dan.

Sine

Moderator

Dat zegt niet veel, die van mij was al jaren afgekeurd. En hing er toch nog steeds.

Afschakelen is wel verstandig om geen gezeur te krijgen met energieleveranciers.
Is echt niet goed voor je gezondheid, zo hebben wij gezeur met Stedin.
Ze luisteren voor geen (gas)meter en die meter bonkt als we gas gebruiken.
Had een afspraak gemaakt maar zijn niet komen opdagen.
Heb ze schriftelijk aansprakelijk gesteld maar reageren was er niet bij.
Dus als je het kan voorkomen is dat beter dan tegen een muur oplopen.

Volgens Stedin staat onze meter ook op de lijst die aan vervanging toe is. Dat dateert al van een jaar of 4 geleden. Wij hebben de slimme meter geweigerd tot aan vervelens toe. Ook 2x een monteur voor de deur gestaan om de meter te vervangen met de reden dat de meter niet "goed zou zijn". Heb toen gezegd, hang er maar eentje naast en als blijkt dat die oude meter niet goed is mag je hem vervangen. De monteur pleegde een belletje en is afgedropen.... De terug-draai-meter draait dus nog steeds zijn rondjes...... :)

Sine

Moderator

Dat is ook maar beperkt houdbaar ... als in 27 de saldering ervanaf gaat zul je iets met gescheiden telwerken nodig hebben.